Haluan lapseni somalittomaan koululuokkaan, kuinka onnistuu?
Asumme Itä-Helsingissä, täällä näkee somaleita jo muutenkin joten jos koulussa saisi olla näkemättä. Onko ainoa vaihtoehto laittaa lapsi johonkin erikoiskouluun?
Kommentit (58)
Ei tietenkään ole tuollainen oikein, mutta ei rasismi maahanmuuttajia kohtaankaan ole oikein.
Asioilla on puolensa ja puolensa.
Maailma olisi paljon parempi paikka elää, jos ihmiset olisivat hyviä toisilleen. Kaikista ei tarvi tykätä, mutta sivistyneesti ja asiallisesti voi silti käyttäytyä.
Kateus ja katkeruus a itseluottamuksen puute.
on asua alueella missä ei ole kaupungin vuokrataloja. Omistusasunto- tai taloalueilla on huomattavasti vähemmän neekereitä. Me asumme omakotitaloalueella ja yhtäkään somalia ei löydy ennenkuin myyrmäestä 15 kilsan päästä täältä. Täällä on mukava pikkuinen koulu ja kaikki lapset tulevat omakotitaloista ja omistustaloista joten itse olen tyytyväinen tähän :) Kaupungin vuokratalot tuovat aina tietynlaista porukkaa kouluun ja myös niitä somaleita. Ja asumme vantaalla, emme sen enempää korvessa. Lapsemme hyvinvoinnin ja rauhallisen oppimisen tähden voimmekin asua vähän syrjemmällä :)
vaan just niitä somalinuoria jotka mieluummin ryöstelee ihmisiä jne kun käyvät koulussa vaikka meidän verorahoilla on heille annettu mahdollisuus hyvään elämään!! kukaan tahdo lastansa heidän seuraan vaikka kuinka pyhimys yrittää täällä olla!!!
Luulen myös, että venäläisessä/saksalaisessa/englantilaisessa/ranskalaisessa koulussa on melko vähän maahanmuuttajia.
...mielestäni siellä on vähemmän ulkomaalaisia.
Mä taas haluaisin mielummin lapseni monikulttuuriseen kouluun.
noin 4000 e per neliö tai enemmän (koko koulupiirin alueella) eikä ole kaupungin vuokra-asuntoja, käy.
Englantilaisesta koulusta en tiedä, mutta ainakin kaikissa muissa mainitsemissasi kielikouluissa on maahanmuuttajia. Ei tosin ehkä somalialaisia, mutta venäläisiä, virolaisia, ranskalaisia, saksalaisia jne. Ja ranskalaisessa koulussa on runsaasti mustaihoisia.
ei taatusti ole koulussa Somaleita ja heistä kukaan ei sinusta joudu kärsimään. Lapsillesi toivoisin hieman suvaitsevaisemman ilmapiirin, mitä sinä kykenet tarjoamaan.
..siis kuinkakohan moni 7-vuotias pieni somalityttö tai -poika kännää tuolla kaduilla ja hakkaa ihmisiä? Sääliksi käy nuo vilkkaan ja iloisen oloiset pienet somalilapset, jotka kouluun mentyään joutuu tuollaisen epäluulon kohteeksi.
Mielestäni ihmisestä tulee juuri sellainen kuin ympäristö häneltä odottaa. Jos jollekin koko ikänsä hoetaan, että olet tyhmä ja paha, takuulla hän ennen pitkään sitä on. Ja jos taas ihmiseltä odotetaan ja oletetaan hyvää, hänestä tulee hyvä.
Minä olen nuorisotyöntekijä ja tunnen monia somali nuoria. Heistä ei kukaan ole " päättänyt" ruveta sinun verorahoillasi sikailemaan. Jos sinun lapsillesi annettaisiin yhtä huonot edellytykset koulussa (opettajat suhtautuvat monissa paikoissa huonosti näihin suomalaisiin nuoriin, joiden vanhemmat ovat kotoisin somaliasta) tai ihan arkikohtaamisissa ns. kantaväestönkanssa, ei heilläkään varmasti kovin hyvin menisi. Valtaväestön hylkiminä kotimaassaan (monet nykyiset " maahanmuuttaja" nuoret ovat jo ihan syntyneetkin täällä). Aikuisten asennemuutoksista lähtee kaikille nuorille parempi arki.
asennevammat muita kun valkoisia suomalaisia kohtaan.
Surettaa siksi että mietin millaisten ihmisten keskellä lapsemme joutuu kasvamaan, kun tuntuu, että rasismi vaan lisääntyy koko ajan. Olisiko kyse siitä, että mitä enemmän ihmiset kyöhtyy ja syrjäytyy, niin sitä enemmän he tulevat katkeriksi ja vihaisiksi ja kohdistavat sen ihan väärään paikkaan, johonkin heille vieraaseen eli maahanmuuttajiin
Olen itse siis suomalainen, aviomieheni somalialainen, ja meillä on yksi lapsi. Minusta lapsemme on kyllä suomalainen, koska on täällä syntynyt, mutta kivana :) lisänä puoleksi somalialainen.:)
Emme ole sossun asiakkaita, minä olen vuosikausien kovan työnteon jälkeen tällä hetkellä äippälomalla ja mies opiskelee ja on opiskelun ohessa töissä. Myös mieheni somalialaiset kaverit tekevät useat kahta- kolmeakin työtä, että pystyvät elättämään ITSE perheensä. Kyllä minä enemmän suomalaisia sossun asiakkaita tiedän. Ja tuollahan noita suomalaisia juoppoja näkyy katukuvassa melko paljon.
Asumme pohjoisessa.
On se kumma, että jos joku maahanmuuttaja tekee rikoksen, niin heti syytetään kaikkia maahanmuuttajia. En minäkään syytä kaikkia keski- ikäisiä suomalaisia miehiä, vaikka he tuon tuostakin ryyppäävät, harrastavat perheväkivaltaa, tappavat koko perheensä, polttavat talonsa, ja yrittävät säälittävästi vielä epäonnistuneesti tappaa itsensä.
Ihmiset ovat yksilöitä. Kaikenmaalaisissa on hyviä ja huonoja ihmisiä.
Minun lähipiiriini kuuluu hyviä suomalaisia ihmisiä ja hyviä maahanmuuttajia. Ja voin sanoa, että harva suomalainen mies niin omistautunut perheelleen kuin minun mieheni. Ei tykkää olla kaupungilla, kahviloissa, baareissa yms. vaan on mielummin kotona minun ja pojan kans. Ei juo alkoholia, ei ole ikinä juonut, ei polta tupakkaa. Tekee vielä opiskelun ohessa töitä. Hoitaa PALJON lasta. Hoiti jo sairaalassa, koska olimme perhehuoneessa ja minä sain levätä.
Kotiöistä ei ole IKINÄ riitaa, koska ne tehdään sulassa sovussa yhdessä.
Miksi ylipäätään valkoinen ihminen kuvittelee olevansa parempi kuin jonkun muun värinen? En käsitä, mutta minä olenkin värisokea.:)
Kaikki me ihmiset olemme fyysisesti yms samanlaisia, vaikka olisimme vaikka minkä värisiä. Kyllä se tummemmankin ihmisen sydän särkyy ja kovettuu kun aina vaan haukutaan ja mollataan.
Menkää vähän itseenne rasistit ja koittakaa asettua toisen ihmisen asemaan.
Olisiko kiva jos Suomeen tulisi sota, ja joutuisitte lähtemään täältä pakolaisiksi ja sitten vielä siinä maassa mihin menisitte teitä syrjittäisiin?
työssäkäyviä ihmisiä!
Vierailija:
Englantilaisesta koulusta en tiedä, mutta ainakin kaikissa muissa mainitsemissasi kielikouluissa on maahanmuuttajia. Ei tosin ehkä somalialaisia, mutta venäläisiä, virolaisia, ranskalaisia, saksalaisia jne. Ja ranskalaisessa koulussa on runsaasti mustaihoisia.
Vierailija:
Kyllä minä enemmän suomalaisia sossun asiakkaita tiedän. Ja tuollahan noita suomalaisia juoppoja näkyy katukuvassa melko paljon.Olisiko kiva jos Suomeen tulisi sota, ja joutuisitte lähtemään täältä pakolaisiksi ja sitten vielä siinä maassa mihin menisitte teitä syrjittäisiin?
tottakai enemmistö juopoista on suomalaisia kun supisuomalaisia on tässä maassa ylivoimasesti eniten!
Jos tulisi sota niin minä yrittäisin sopeutua siihen maahan mihin menen, opettelisin kielen, hankkisin työpaikan enkä jäisi muiden elätiksi!
Ei tuo minun ukkelini mitenkään sopeutumaton ole. Puhuu erinomaista suomenkieltä, opiskelee, käy töissä...Mikä tässä vaikuttaa sopeutumattomalta?
Meidän perhe asuu täällä kauniissa Vuosaaressa, poika aloitti ekaluokan tänä syksynä.
Ongelmia on ollut alussa, mutta nyt alkaa sujua vähitellen. Koulussa on 450 oppilasta. Luokassa on 26 oppilasta. Ei avustajaa. En pysty mitenkään näkemään, että " somalittomuus" tai etninen yhteinäisyys muullakaan tavalla auttaisi tässä yhtälössä niin merkittävästi, että muutokset näkyisivät. Ongelma on mielestäni ensisijaisesti resurssiongelma, ja oikea paikka valittaa on kunnallisvaaleissa, virastoissa ja lautakunnassa.
Jos halutaan, että koululuokat koostuvat tasapainoisesti eikä mikään ryhmä ala painottua huomattavasti, on ratkaisu monipuolisten asumismuotojen rakentamisessa joka puolelle kaupunkia. Tämä auttaa siis heidän kohdallaan, joilla ei ole aidosti varaa valita asuinpaikkaansa taloudellisten syiden vuoksi. Etelä-Helsinkiläisiähän tämä ongelma ei tosiaan yleensä koske.
Poikani on omassa luokassaan yksi monista puoliksi maahanmuuttajataustaisista lapsista, eikä hänen toimensa erotu siellä mitenkään muiden vilkkaiden pikkupoikien touhuista. Tytär vastaavasti on eskariryhmässään ainoa näkyvästi erilainen, ja valitettavasti se vaikuttaa muiden tyttöjen suhteutumiseen surullisella tavalla.
Etnisten tai uskonnollisten taustojen pohjalta luokkajakojen tekeminen on kouluissa yksinkertaisesti kiellettyä, myös silloin jos perusteena on positiiviselta kuullostava integraation tai kotoutumisen edistäminen tehostetusti yhdessä ryhmässä. Tästä on päätöskin olemassa yhdestä tämän alueen koulusta takavuosilta.
Etnisesti herkät ihmiset tarvitsevat tietenkin apua sopeutumisessaan laajempaan katsantoon. Me, joille nämä asiat ovat jo vähän tutumpia, voimme tässä auttaa heitä ja samalla tietenkin itseämme. Meidän ei tietenkään tarvitse avata olohuonettamme kaiken kansan pällisteltäväksi (eikä se ketään kiinnostaisikaan), mutta voimme aina tilanteen niin vaatiessa avata vähän suutamme tai kirjoittaa pari riviä.
aivan samalla tavall kuin mm. Yhdysvalloissa ja Ruotsissa. Ruotsissahan täysin ruotsalainen lapsi ei saa aina mennä omaan lähikouluunsa vaan hänet pakotetaan maahanmuuttajavaltaiseen kouluun (jotta tietty kiintiö oppilaista " ruotsalaisia" ) jossa oppimistulokset yleensä huonompia. Onko tällainen oikein?
bigmama:
Etnisten tai uskonnollisten taustojen pohjalta luokkajakojen tekeminen on kouluissa yksinkertaisesti kiellettyä, myös silloin jos perusteena on positiiviselta kuullostava integraation tai kotoutumisen edistäminen tehostetusti yhdessä ryhmässä. Tästä on päätöskin olemassa yhdestä tämän alueen koulusta takavuosilta.
Tuleekohan niistä nyt ihan outoja? Tähän mennessä ovat kasvaneet hyvinkin monikulttuurisessa yhteisössä. No ongelmansa kullakin.