Amk-opettajan kauhukokemukset, suuri osa valmistuvista insinööreistä ei osaa lukea!
Peruskoulusta päästetään nyt tietty ihmisryhmä läpi ilman mitään vaatimuksia. Nyt näitä on valtavat määrät saaneet ammattitutkinnon ja positiivisen syrjinnän kautta heitä tulvii amk- kouluihin.
Monilla amk- aloilla esim hoitopuolella hyvin vähän teoriaa ja opiskelu enimmäkseen työssä oppimista eikä lukutaidottomuus käy välttämättä edes ilmi kun kaikki teoriatyöt tehdään ryhmätöinä eikä yksittäistä oppilasta edes saa arvostella.
Insinööriopinnoissa myös nykyään tehdään lopputyötkin parityönä jo opettajien ajansäästönkin vuoksi.
Hoitopuolella lukutaidottomuus jo hyväksyttyä mutta kyllä tämä insinöörialan opettajana kauhistuttaa.
Millaisen maineen korkeakoulutettumme saavat maailmalla kun käy ilmi että insinööriksi Suomessa koulutetut eivät osaa lukea?
Suomessa on nyt jokin aivan ihmeellinen suuntaus menossa ihan kaikessa, jopa koulutuksemme halutaan romuttaa kuvitellut tasavertaisuuden nimissä
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa on saanut vuosia tutkintopapereita ilman mitään opetusta. Myös esim. korkeakoulutestistä on päässyt läpi istumalla testissä nappula korvassa mistä luetaan oikea rivi ja täysillä pisteillä on päässyt sisään ihmisiä, jotka eivät puhu edes välttävästi ruotsia. Tämä pääsykoehuijausbisnes kukoisti vuosia ja muutamalla tonnilla pääsit sisään lääkikseen jne. Nämäkin siellä "opinnoissaan" etenevät hienosti, vaikkeivat taatusti ymmärrä mitään.
Mm. Uppdrag granskning on tehnyt tästä paljon ohjelmaa, muistuttaa vähän MOT:ta meillä.
Yksi opiskelija teki valituksen, kun todistuksia vaan satelee postiluukusta, vaikka hän oli kerran osallistunut muutaman tunnin kyseisen oppilaitoksen ns. opetukseen. Suurin osa pitää suunsa kiinni ja ottaa annetut paperit. Tätä yhtä opiskelijaa yritettiin lahjoa hiljaiseksi. Hän sanoi, että ei käy, vaan hän tahtoo sen opetuksen, mistä yhteiskunta sille oppilaitokselle maksaa. Valmistuneita kyseisellä oppilaitoksella on vaikka millä mitalla, opetusta ei ollenkaan.
Huolestuttaa.
Tässäpä näette Suomenkin tulevaisuuden. Täällä on tehty about kaikki mitä Ruotsi on tehnyt ensin.
Mutta valikoidusti. Me poimimme Ruotsista kaikki huonot esimerkit.
Katoppa Berner miten päin bersausta taksiuudistus meni Ruotsissa! Ok, tehdään me sama!
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti koko opettajakuntamme äänestää nykyisiä oppositiopuolueita- lastentarhanopettajasta yliopistolehtoriin.
Nykyinen opetusministeri hirveä kohtalo lapsillemme ja kaikille meille.
Opetushallitus pitäisi aina olla isänmaallisen ihmisten hallitsema ja terveitä arvoja suosiva- nyt tiede sysätry syrjään vasemmistolaisen ideologian myötä
Oletatko oikeasti, että nykyinen hallitus olisvajaassa neljäsäs vuodessa saanut kaiken huonon aikaan - vaikka ne "hallituksen omiin tarkoituksiin" käytetyt rahatkin on pääasiassa ohjattu koulutuksen ja sen resurssien parantamiseen?
Kyllä tämä on pitkän aikajakson tulosta ja jos oikein muistelet, niin muistanet, että juuri iokeistopuolueet ovat leikanneet koulutuksesta. Jopaniin paljon, että taloisviisaamme nimittävät koulutusleikkaukset yhdeksi suureksi syyksi heikkoon talouskehityksemme, mistä olemme kärsineet v:sta 2009 lähtien.
Anna vain jatkossakin äänesi porvaripuolueille, mutta varaudu kustantamaan itse jälkikasvusi koulutus.
Lukukausimaksut on jo heitetty vahvasti ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu rasistisena.
Ilmiannoit oman tyhmyytesi muille.
Tavoite on korkeakoulututkinto 60%:lle.
Kun perusopetuksen taso on romahtanut, väistämättä tämä johtaa riman roimaan laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tekun ja olen ihan hyvä oppilas, mutta useat aineet oli vaikeita kun opetuksen taso ja kokeet ei oikein täsmää. Työelämässä kumminkin huippuosaamispaikassa olen ja hyvä ammatissani. Samoin aikaa meni aikaa semmoisiin aineisiin (koulu) jotka ei oikein välttämättä tekniseen koulutukseen niin liippaa...
Teku on eri asia kuin nykyinen ammattikorkeakoulu. Insinöörit ovat olleet silloin -90 -luvulla tunnettuja siitä, että lukeminen ei ole vahvin osa-alue ja siksi menivät ammattikorkeakouluun. Se ei tosin kattanut sitä, että ei osata oikeasti lukea tai sisäistetä lukemaansa. Vaan tällä vitsillä tarkoitettiin sitä, että ei ne perslihakset olleet samanlaisia kuin DI:llä ja sitä luku-urakkaa ei jaksettu. Nykyään se todellakin tarkoittaa sitä, että ei osata lukea ja ei ymmärretä lukemaansa.
Olen välillä pitänyt vierailevana luennoitsijana ammattikorkeakoulussa luentoja ja kursseja ja on todella huolestuttavaa kuinka laiskoja opiskelijoita on. Ei osata lukea tehtävän antoa, ei ymmärretä lukemaansa ja kun annan huonon arvosanan tai en päästä kurssista läpi niin viedään asia suoraan opintovastaavalle. Kun käydään oppilaan kanssa läpi, että miksi en voi sallia koetulosta niin ei siltikään ymmärretä, vaan pitäisi päästä, koska hän on yrittänyt. Kun sanon, että oppilas ei päätä sitä, että päästänkö kurssista läpi vai en niin aletaan joko kirjaimellisesti itkemään tai taas viedään asia sille opintovastaavalle. Oman alan laskennan kursseissa, esimerkiksi lujuuslaskennassa, olen äärettömän tiukka ja siinä pitää ihan oikeasti osata se asia. En todellakaan halua asua talossa tai kulkea sillalla, jonka lujuuslaskennat eivät ole menneet oikein. Tätä ei tunnu opiskelijat millään tavalla sisäistävän, vaan kursseista pitäisi päästä läpi vaikka ei kohtaa vaadittuja asioita. Vuosi vuodelta taso vain laskee ja tänä vuonna eräältä vuosikurssilta läpäisi 40 % oppilaista tämän kurssin. Tässä tulee noiden opiskelijoiden asenteessa se huono puoli vastaan, että toimin myös työelämässä suhteellisen korkealla johtajana ja alalla, jolle he ovat kouluttautumassa. Verkostoni eivät ole pelkästään Suomessa, vaan puhutaan ihan globaalilla tasolla. Toisinaan surettaa se, että millaiseksi tuo on mennyt ja harmittaa tulla Suomeen pitämään luentoja kun a) ei saavuta paikalle ja b) oletus on, että pienellä työllä pääsee läpi. Koulutan opiskelijoita myös esimerkiksi Ruotsissa yliopistoissa ja siellä huomaa motivaatioeron selkeästi. Olen päättänyt, että seuraavan lukuvuoden jälkeen en ole tulossa Suomeen, vaan käytän aikaani opiskelijoihin, jotka arvostavat myös minun työpanostani.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaankaan Provo. Amistaustaisyeb lukutaito on kyllä nollassa. Myös korkeakoulutetuilla haasteita ymmärtää luettua. Säästetään vielä vähän lisää koulutuksesta niin tämä maa on täysin surkeassa jamassa.
Ja kirjoitustaito kanssa, näemmä.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti koko opettajakuntamme äänestää nykyisiä oppositiopuolueita- lastentarhanopettajasta yliopistolehtoriin.
Opetushallitus pitäisi aina olla isänmaallisen ihmisten hallitsema ja terveitä arvoja suosiva- nyt tiede sysätry syrjään vasemmistolaisen ideologian myötä
Minkä ihmeen vasemmistolaisen ideologian? Minulle se tarkoittaa köyhien ihmisarvon kunnioittamista. Ei todellakaan mitään tiede vastaisuutta. Olen uskovainen, eikä sekään ole ristiriidassa tieteen kanssa.'
t. vassari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetushallitus pitäisi aina olla isänmaallisen ihmisten hallitsema ja terveitä arvoja suosiva- nyt tiede sysätry syrjään vasemmistolaisen ideologian myötäMinkä ihmeen vasemmistolaisen ideologian? Minulle se tarkoittaa köyhien ihmisarvon kunnioittamista. Ei todellakaan mitään tiede vastaisuutta. Olen uskovainen, eikä sekään ole ristiriidassa tieteen kanssa.'
t. vassari
Uskotko intersektionalismiin tai luokkateoriaan?
Kyllähän ne inssit lukea osaa, ongelma on etteivät ymmärrä lukemaansa.
Ei ole olemassa mitään positiivista syrjintää. Syrjintä on aina negatiivista.
Joko olet kokeillut viekö ChatGPT tekoäly työsi. Kannattaa kokeilla ettei tule yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Miten muka pääsevät sisään? Todistusvalinnalla? Pääsykokeissa on osattava lukea hyvin. Ja ainakin pääkaupunkiseudulla on kova kilpailu paikoista.
Etuoikeutetuista pääsee osa läpi ilman tällaista valintamenettelyä.
Vierailija kirjoitti:
Joko olet kokeillut viekö ChatGPT tekoäly työsi. Kannattaa kokeilla ettei tule yllätyksenä.
Ei se vie kenenkään työtä. Se osaa tuottaa lähinnä uskottavan näköistä siansaksaa. Äly sillä on vain nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä yritit kertoa? Äänestäisikö opettajakunta sittenkin lähinnä hallituspuolueita? Oppositio = PS, kok., KD, Liik. ja pari yhden miehen yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin tekun ja olen ihan hyvä oppilas, mutta useat aineet oli vaikeita kun opetuksen taso ja kokeet ei oikein täsmää. Työelämässä kumminkin huippuosaamispaikassa olen ja hyvä ammatissani. Samoin aikaa meni aikaa semmoisiin aineisiin (koulu) jotka ei oikein välttämättä tekniseen koulutukseen niin liippaa...
Teku on eri asia kuin nykyinen ammattikorkeakoulu. Insinöörit ovat olleet silloin -90 -luvulla tunnettuja siitä, että lukeminen ei ole vahvin osa-alue ja siksi menivät ammattikorkeakouluun. Se ei tosin kattanut sitä, että ei osata oikeasti lukea tai sisäistetä lukemaansa. Vaan tällä vitsillä tarkoitettiin sitä, että ei ne perslihakset olleet samanlaisia kuin DI:llä ja sitä luku-urakkaa ei jaksettu. Nykyään se todellakin tarkoittaa sitä, että ei osata lukea ja ei ymmärretä lukemaansa.
Olen välillä pitänyt vierailevana luennoitsijana ammattikorkeakoulussa luentoja ja kursseja ja on todella huolestuttavaa kuinka laiskoja opiskelijoita on. Ei osata lukea tehtävän antoa, ei ymmärretä lukemaansa ja kun annan huonon arvosanan tai en päästä kurssista läpi niin viedään asia suoraan opintovastaavalle. Kun käydään oppilaan kanssa läpi, että miksi en voi sallia koetulosta niin ei siltikään ymmärretä, vaan pitäisi päästä, koska hän on yrittänyt. Kun sanon, että oppilas ei päätä sitä, että päästänkö kurssista läpi vai en niin aletaan joko kirjaimellisesti itkemään tai taas viedään asia sille opintovastaavalle. Oman alan laskennan kursseissa, esimerkiksi lujuuslaskennassa, olen äärettömän tiukka ja siinä pitää ihan oikeasti osata se asia. En todellakaan halua asua talossa tai kulkea sillalla, jonka lujuuslaskennat eivät ole menneet oikein. Tätä ei tunnu opiskelijat millään tavalla sisäistävän, vaan kursseista pitäisi päästä läpi vaikka ei kohtaa vaadittuja asioita. Vuosi vuodelta taso vain laskee ja tänä vuonna eräältä vuosikurssilta läpäisi 40 % oppilaista tämän kurssin. Tässä tulee noiden opiskelijoiden asenteessa se huono puoli vastaan, että toimin myös työelämässä suhteellisen korkealla johtajana ja alalla, jolle he ovat kouluttautumassa. Verkostoni eivät ole pelkästään Suomessa, vaan puhutaan ihan globaalilla tasolla. Toisinaan surettaa se, että millaiseksi tuo on mennyt ja harmittaa tulla Suomeen pitämään luentoja kun a) ei saavuta paikalle ja b) oletus on, että pienellä työllä pääsee läpi. Koulutan opiskelijoita myös esimerkiksi Ruotsissa yliopistoissa ja siellä huomaa motivaatioeron selkeästi. Olen päättänyt, että seuraavan lukuvuoden jälkeen en ole tulossa Suomeen, vaan käytän aikaani opiskelijoihin, jotka arvostavat myös minun työpanostani.
Eihän nykyään tarvitse lujuus laskentaa osata, ohjelmahan sen laskee automaattisesti.
No, lohduttaudutaan sillä, että AMK-inssit eivät oikeita töitä muutenkaan tee, DI:t on sitä varten.
Sanoisin, että suurin osa insinööriksi hakemista osaa lukea, mutta laskemisen suhteen on ongelmia. Ikävä kyllä amk-tason opettajatkaan eivät ole selvillä esim pyöristyssäännöistä ja opettavat laskemaan mitä sattuu. Amiksessa opettajatkaan eivät osaa laskea.
Ilmeisesti työelämässä ei tarvitse osata mitään kunhan on ns. hyvä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein.
Paitsi harmittaa niiden 40%:n puolesta.
Mutta valikoidusti. Me poimimme Ruotsista kaikki huonot esimerkit.