Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: HUSissa on katastrofi. / ! \ Helsingin apulaispormestari pitää puheen. Myös TAYS on täysin tukossa ja kaatumassa. Hoitajat ovat lähteneet, potilaat tukkivat päivystykset. KÄYTTÄKÄÄN NIITÄ YKSITYISIÄ lääkäriasemia! Mikä siinä on niin vaikeaa??

Vierailija
14.12.2022 |

https://yle.fi/a/74-20008616

Nyt on syytä luopua julkisen terveydenhuoltojärjestelmän käytöstä Etelä-Suomessa ja siirtyä yksityisen lääkäriaseman käyttöön.

Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa tai siirtyy yksityiselle puolelle. Tässä on se ikävä seuraus, että myös ne sinnikkäimmät lähtevät julkiselta, koska eivät enää jaksa moista ylikuormaa.

Itse ainakin olen valmis maksamaan sen muutaman satasen ekstraa päästäkseni käymään yksityisellä lääkärillä. Koska terveyteni on rahaa tärkeämpää. Siksi.

Mites teillä?

Kommentit (1199)

Vierailija
761/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 45n vuoden työuran jälkeen jäänyt eläkkeelle. Olen maksanut kaikki nuo vuodet eläkemaksuja ja minulla on hyvä eläke. Meillä on edelleen tällainen eläkejärjestelmä ja hämmästelen suuresti kateutta eläkeläisiä kohtaan.

Aikanaan tekin jäätte eläkkeelle hämmästelemään vihaa, mikä on sitten teidän niskassa. Suuri ero on kuitenkin siinä, että te ansaitsette sen vihan, mikä teihin kohdistuu.

Reiluintahan olisi antaa sinulle sitten eläkkeellä indeksikorjattuna sama rahamäärä kuin mitä olet maksanut. Ei odottaa nykyisten työntekijöiden maksavan massiivista eläkettäsi. Systeemiä pitäisi oikeasti muuttaa, koska eläkeläiset ovat miljardien kuluerä valtion budjetissa.

Kun systeemi on tämä, minä en voi millään tavalla vaikuttaa siihen. Kaikki spekulaatiot, entäs jos, pitäisi olla, miksi, miksei, ovat turhaa sanahelinää, jolla ei rakenneta mitään.

Minä olen omalta osaltani maksanut mukisematta edeltävien sukupolvien eläkkeitä (valtava kuluerä), koska minulla ei ole ollut vaihtoehtoa. Ja sitäpaitsi minä saan nyt takaisin sitä, mitä maksoin vuosikymmeniä, ilman typerää katkeruutta siitä, että minä omalta osaltani kannoin vastuuni yhteiskunnan toimimisesta.

Tuloverotusta on alennettu -90 luvulta alkaen. Minä maksoin veroni siltä ajalta, jolloin progressiivinen verotus tarkoitti aggressiivista verotusta. Ja olen edelleen veronmaksaja, merkittävän suuressa veronmaksajien ryhmässä.

Olisi toivottavaa, että te viisaat käyttäisitte järkeänne, vaikka se nykyään vanhanaikaista onkin.

Jos mitään ei muuteta, niin miten kuvittelet saavasi sitten vanhuksena hoivaa? Ehdottomasti, kaikella järjellä ja moraalilla ajateltuna, on tärkeämpää pelastaa terveydenhuolto kuin syytää eläkeläisille ylisuuria eläkkeitä. Sehän se pointti onkin, olet jo tehnyt työtä, olet jo kerryttänyt omaisuutta, sinulla on jo kaikki. No, itsekäs mikä itsekäs.

Toivomukseni oli, että sinäkin käyttäisit järkeäsi.

Sinun ei tarvitse olla huolissasi minun eläkkeestäni, koska minä saan työeläkettä, jota ei valtion pussista makseta.

Oikea pointti on se, että sinun koko argumenttisi on rakennettu sinun väärien mielikuviesi pohjalta. Sinä tunnet raivoa vääristä syistä ja syytät muita sinun tyhmyydestäsi.

Onneksi sinä et ole päättämässä mistään ihmisiä koskevista asioista, koska sinun kaikkitietävä tyhmyytesi estää sinua ottamasta selvää asioista, vaikka nykyään se on helppoa. Missä sinun moraalisi on?

Katso peiliin ja löydä kaiken itsekkyyden äiti sieltä.

Työeläkkeitä maksetaan 30 miljardia, joista 25 miljardia työssäkäyvien palkoista eläkemaksujen kautta ja 5 miljardia rahastosta.

Samallla tavalla on eläkkeet maksettu ihan järjestelmän alusta saakka, osittain rahastoitavalla järjestelmällä. 

Eläkemaksuista vastaavat suuremmalla summalla työantajat,pienemmällä palkansaajat.

Tosin esim. Ruotsissa työantajat vastaavat eläkkeistä huomattavasti enemmän ja siksi Ruotsissa työantajille koituvat palkan sivukulut ovat 10 % Suomea suuremmat. Sivistysvaltioissa toimitaan siten.

Viime aikoina on kuultu ehdotuksia, että palautettaisiin kikyssä palkansaajille siirretyt sivukulut takaisin työantajille. Elinkeinoelämämme on täysin tyrmännyt ajatuksen.

Ruotsalaiset työantajat maksavat siis suurempia palkkoja ja vastaavat pääasiassa eläkemaksuistakin ja silti ne kykenevät tekemään tulosta. Suomessa työantajat vaativat koko ajan lisää helpotuksia.

Mutta eläkkeistä valittavien palkansaajien kannattaisi kävistä ELäketurvakeksuksen sivuilla, siellä on graafi, josta tyhmempikin näkee, että suurin osa eläkeläisitä saa pientä tai melkoisen pientä eläkettä.

En ymmärää, mitä kadehtimista siinä on. Nämä eläkeläiset ovat työssä ollessaan veronmaksullaan kustantaneet nuoremmille sukupolville asioita, joista he itse saattoivat vain unelmoida.

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elakkeensaajien-tulotaso/kes…

Saavat enemmän tuon mukaan rahaa kuin moni työikäinen.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. 200000 eläkeläistä saa asumistukea ja 200000 eläkeläistä leskeneläkettä. Lisäksi eläkeläisille maksetaan kelan hoitotukea, lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa), kelatakseja, palveluseteleitä ja verovähennystä sekä toimeentulotukea.

Lääkekatot ym. on kaikilla muillakin ,miksi juuri eläkeläisten kohdalla mainitset?Verovähennyksiä saa muutkin.Toimeentulotukea saavat kyllä pääosin työttömänä loisivat,mikset sitä mainitse?

Eläkeläisillä on enemmän lääkkeitä kuin työikäisillä.

Puolison kanssa asuva työtön ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea, koska noihin tukiin vaikuttavat puolison tulot eikä palkan tarvitse olla iso.

Vierailija
762/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 45n vuoden työuran jälkeen jäänyt eläkkeelle. Olen maksanut kaikki nuo vuodet eläkemaksuja ja minulla on hyvä eläke. Meillä on edelleen tällainen eläkejärjestelmä ja hämmästelen suuresti kateutta eläkeläisiä kohtaan.

Aikanaan tekin jäätte eläkkeelle hämmästelemään vihaa, mikä on sitten teidän niskassa. Suuri ero on kuitenkin siinä, että te ansaitsette sen vihan, mikä teihin kohdistuu.

Reiluintahan olisi antaa sinulle sitten eläkkeellä indeksikorjattuna sama rahamäärä kuin mitä olet maksanut. Ei odottaa nykyisten työntekijöiden maksavan massiivista eläkettäsi. Systeemiä pitäisi oikeasti muuttaa, koska eläkeläiset ovat miljardien kuluerä valtion budjetissa.

Kun systeemi on tämä, minä en voi millään tavalla vaikuttaa siihen. Kaikki spekulaatiot, entäs jos, pitäisi olla, miksi, miksei, ovat turhaa sanahelinää, jolla ei rakenneta mitään.

Minä olen omalta osaltani maksanut mukisematta edeltävien sukupolvien eläkkeitä (valtava kuluerä), koska minulla ei ole ollut vaihtoehtoa. Ja sitäpaitsi minä saan nyt takaisin sitä, mitä maksoin vuosikymmeniä, ilman typerää katkeruutta siitä, että minä omalta osaltani kannoin vastuuni yhteiskunnan toimimisesta.

Tuloverotusta on alennettu -90 luvulta alkaen. Minä maksoin veroni siltä ajalta, jolloin progressiivinen verotus tarkoitti aggressiivista verotusta. Ja olen edelleen veronmaksaja, merkittävän suuressa veronmaksajien ryhmässä.

Olisi toivottavaa, että te viisaat käyttäisitte järkeänne, vaikka se nykyään vanhanaikaista onkin.

Jos mitään ei muuteta, niin miten kuvittelet saavasi sitten vanhuksena hoivaa? Ehdottomasti, kaikella järjellä ja moraalilla ajateltuna, on tärkeämpää pelastaa terveydenhuolto kuin syytää eläkeläisille ylisuuria eläkkeitä. Sehän se pointti onkin, olet jo tehnyt työtä, olet jo kerryttänyt omaisuutta, sinulla on jo kaikki. No, itsekäs mikä itsekäs.

Sinun ei tarvitse olla huolissasi minun eläkkeestäni, koska minä saan työeläkettä, jota ei valtion pussista makseta.

Oikea pointti on se, että sinun koko argumenttisi on rakennettu sinun väärien mielikuviesi pohjalta. Sinä tunnet raivoa vääristä syistä ja syytät muita sinun tyhmyydestäsi.

Onneksi sinä et ole päättämässä mistään ihmisiä koskevista asioista, koska sinun kaikkitietävä tyhmyytesi estää sinua ottamasta selvää asioista, vaikka nykyään se on helppoa. Missä sinun moraalisi on?

Työeläkkeitä maksetaan 30 miljardia, joista 25 miljardia työssäkäyvien palkoista eläkemaksujen kautta ja 5 miljardia rahastosta.

Samallla tavalla on eläkkeet maksettu ihan järjestelmän alusta saakka, osittain rahastoitavalla järjestelmällä. 

Eläkemaksuista vastaavat suuremmalla summalla työantajat,pienemmällä palkansaajat.

Tosin esim. Ruotsissa työantajat vastaavat eläkkeistä huomattavasti enemmän ja siksi Ruotsissa työantajille koituvat palkan sivukulut ovat 10 % Suomea suuremmat. Sivistysvaltioissa toimitaan siten.

Viime aikoina on kuultu ehdotuksia, että palautettaisiin kikyssä palkansaajille siirretyt sivukulut takaisin työantajille. Elinkeinoelämämme on täysin tyrmännyt ajatuksen.

Ruotsalaiset työantajat maksavat siis suurempia palkkoja ja vastaavat pääasiassa eläkemaksuistakin ja silti ne kykenevät tekemään tulosta. Suomessa työantajat vaativat koko ajan lisää helpotuksia.

Mutta eläkkeistä valittavien palkansaajien kannattaisi kävistä ELäketurvakeksuksen sivuilla, siellä on graafi, josta tyhmempikin näkee, että suurin osa eläkeläisitä saa pientä tai melkoisen pientä eläkettä.

En ymmärää, mitä kadehtimista siinä on. Nämä eläkeläiset ovat työssä ollessaan veronmaksullaan kustantaneet nuoremmille sukupolville asioita, joista he itse saattoivat vain unelmoida.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. 200000 eläkeläistä saa asumistukea ja 200000 eläkeläistä leskeneläkettä. Lisäksi eläkeläisille maksetaan kelan hoitotukea, lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa), kelatakseja, palveluseteleitä ja verovähennystä sekä toimeentulotukea.

Lääkekatot ym. on kaikilla muillakin ,miksi juuri eläkeläisten kohdalla mainitset?Verovähennyksiä saa muutkin.Toimeentulotukea saavat kyllä pääosin työttömänä loisivat,mikset sitä mainitse?

Puolison kanssa asuva työtön ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea, koska noihin tukiin vaikuttavat puolison tulot eikä palkan tarvitse olla iso.

Meillä puoliso tienaa 2400 brutto ja 2 lasta, emme saa vuokralla asumistukea emmekä toimeentulotukea eli onnea nyt talvella irtisaottaville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä puoliso tienaa 2400 brutto ja 2 lasta, emme saa vuokralla asumistukea emmekä toimeentulotukea eli onnea nyt talvella irtisaottaville.

Puoliso tarvitsee vuorotyön takia auton, sitä ei huomioida myöskään tuissa. Jos luovumme autosta niin loppuu myös puolison työssäkäynti.

Vierailija
764/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki puupäät voisivat olla kuormittamatta päivystyksiä jokaisesta varpaankynnen nipistyksestä.

Luulosairaat pitäisi käännyttää samantien ovelta ulos. 

Hypokondria on sairaus.

Samalla voitaisiin lakata diagnosoimasta vaikka ms tautia ja fibromyalgiaa, ihan turhaan johonkin lääkäriin mennään jostain mitä luullaan joksikin, hmm, oireeksi. Tuli vaan mieleen. Meinaan moni luulotauti onkin sittemmin ymmärretty oikeaksi fyysiseksi vaivaksi. Ei sen puoleen, ei edelleenkään tiedetä mistä ms johtuu, mitä se tarkalleen on, tai miten sen voisi parantaa. Että semmoisia nämä ovat, terveysasiat.

Vierailija
765/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan alkuun julkinen sektori voisi lopettaa turhat käynnit flunssatodistusten kirjoittamiseksi. Jos työnantaja haluaa paperin, työnantaja sen maksaa ja mitään syytä tätä palvelua tuottaa verovaroin ei ole.

Ei se työnantajan ongelma ole. Jos työntekijä väittää olevansa sairas, HÄN maksaa yksityisen lääkärin hinnan siitä.

Jos työnantaja ei halua maksaa vaatimastaan sairauslomatodistuksesta, hän antaa työntekijän sairastaa ilman todistuksia. Työnantajan vaatimusten vuoksi siellä lääkärissä hypätään.

Vierailija
766/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuslaisten aikaan saanosta taas tämäkin juttu...

Vierailija
767/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös terveydenhuollon kriisi johtunut ihan vain koronasta? Nyt kun korona on todettu flunssaksi, luulisi kriisinkin olevan ohi....

Vierailija
768/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, Orpo menee nyt nukkumaan päikkärit, kun on noin känkkäränkkä päällä.

Ota tuttipullo mukaan, niin uni tulee paremmin.

Vierailija
769/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaa köyhät ja menkää tekemään meille rahaa, niin me tehdään teille lisää pahaa.

T. Orpo

Vierailija
770/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki puupäät voisivat olla kuormittamatta päivystyksiä jokaisesta varpaankynnen nipistyksestä.

Luulosairaat pitäisi käännyttää samantien ovelta ulos. 

Hypokondria on sairaus.

Samalla voitaisiin lakata diagnosoimasta vaikka ms tautia ja fibromyalgiaa, ihan turhaan johonkin lääkäriin mennään jostain mitä luullaan joksikin, hmm, oireeksi. Tuli vaan mieleen. Meinaan moni luulotauti onkin sittemmin ymmärretty oikeaksi fyysiseksi vaivaksi. Ei sen puoleen, ei edelleenkään tiedetä mistä ms johtuu, mitä se tarkalleen on, tai miten sen voisi parantaa. Että semmoisia nämä ovat, terveysasiat.

Tuo niin totta. Mitä ei vielä ymmärretä, on Luulotautia, tai psyykkistä syytä.

Vierailija
771/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin työmarkkinatuella sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä niin eläkeläiset alkoivat kysyä miten sairaalaan ilmoittaudutaan koneella. Myös työttömällä on siniset hoitajan vaatteet päällä. Meinasin kyllä tokaista, että en saa palkkaa eikä tuo neuvominen kuulu tehtäviini.

Tuolla asenteella ei tarvitse ihmetellä miksi olet työtön.

Vierailija
772/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oikeistossa olemme vieraantuneet oikeasta elämästä, joten totelkaa nyt vaan lampaat meitä parempia ihmisiä, hopi hopi.

Vierailija
773/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa katsoa Niilo22-tubettajaa.

Niilo on maailman paras tubettaja ja asiasta ei keskustella.

Vierailija
774/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitipä käydä Mehiläisellä antamassa verinäyte. Yksityisellä puolella tämä on rutiinitoimenpide, johon on aina päässyt ilman ajanvarausta alle 10 minuutin odotusajalla.

Kas kummaa, odotin liki kaksi tuntia mutta lyhyt jono ei vain edennyt. Aina puski joku ajanvarauksella edelle ja ilmeisesti labraväki oli jossain muualla kuin töissä. Lopulta oli pakko lähteä lätkimään, varata aika iltapäivälle ja tulla uudestaan paikalle.

Näköjään tämä julkisen puolen heikko palveluntaso on siirtynyt jo yksityiselle puolellekin. Oman työnantajani puolesta voin sanoa vain, että heikosti hanskattu tilanne Mehiläisen osalta. Olisi voinut olla jokin ilmoitus labran odotustilassa, että ilman ajanvarausta labraan pääseminen ei tänään onnistu. Nyt tämä oli ulkoistettu asiakkaille tajuttavaksi jossain vaiheessa. Ei näin, Leppävaaran Mehiläinen!

Vierailija
775/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiväthän ne yksityiset mitään kaatopaikkoja ole. Tähän saakka julkispuoli ei ole suorastaan huolinut yksityisten apua. Jonkinlainen varoaika yksityisten täytyy saada, jos julkinen apua yhtäkkiä meinaa saada. Itse ovat sellaisia jahkailijoita.

Vierailija
776/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin työmarkkinatuella sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä niin eläkeläiset alkoivat kysyä miten sairaalaan ilmoittaudutaan koneella. Myös työttömällä on siniset hoitajan vaatteet päällä. Meinasin kyllä tokaista, että en saa palkkaa eikä tuo neuvominen kuulu tehtäviini.

Tuolla asenteella ei tarvitse ihmetellä miksi olet työtön.

Kuule, kun on 3 tutkintoa ja cv 2 sivua ja 2 lasta niin ei viitsisi olla ilmaistyöntekijä.

Miksi hoitajat valittaa vaikka heillä palkka 5 kertaa suurempi.

Vierailija
777/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jostain ylemmältä taholta tullut käsky, että vanhukset pitää aina ottaa sisään? Ketään päivystyksessä työskentelevää paikalla?

Siis anteeksi mitä?

Joopa joo. Pitäisikö vanhuksille sitten muka olla oma ovi, jonka vieressä olisi kyltti "Eutanasia"?

Oma äitini teki yhteiskunnallisesti arvokasta työtä täyden työuran. Hän oli vielä 86-vuotiaana skarppi ja fiksu. Olisiko hänet pitänyt jättää keuhkokuumeessa kotiin makaamaan? Vai mitä hänelle olisi pitänyt tehdä?

Hänelle olisi pitänyt kotona antaa riittävä kipulääkitys ja hoiva, ei sairaalahoitoa eikä tehostettua hoitoa. Hän oli jo 86v ! Ootko kuullut että keuhkokuume on monesti vanhuksen paras ystävä?? Paljon hän sai lisää vuosia (ja millä toimintakyvyllä) sairaalareissusta?

Olet sairas.

Yhtenä päivänä olet itsekin vanha, vaikka et nyt sitä ymmärrä.

Tottakai olen ja tiedän sen oikein hyvin. Toivon että kun olen vanha ja hauras niin minua ei väkisin pidetä hengissä vaan annetaan lähteä kun aika on.

Vierailija
778/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytkö se Kokoomuksen unelma Amerikan mallista toteutuu? Eli säällistä hoitoa saa tulevaisuudessa vain yksityisellä suurella rahalla.

Köyhät (=tulot ei ns. six figures -luokkaa) saavat tapella olemattomista julkisen terveydenhoidon paikoista, joita ei riitä kaikille tarvitsijoille. Niillekin onnekkaille jotka hoitoon sattuvat pääsemään on armoton kulukatto, jolloin kaikkia tarvittavia kokeita tai toimenpiteitä ei voida tehdä.

Ja taksijärjestelmäkin on tuhottu.

Kyllä. Tässä maassa on nyt tuhottu:

- terveydenhuolto

- koulujärjestelmä

- asuntomarkkinat

- asumisen perustarpeet

- työmarkkinat

- autoilu

- lasten päivähoito.

Ja lisäksi myydään kaikki vähäkin ulkomaille. Ihmiset: valmistautukaa uuteen maailmaan. Pian jo tapellaan puhtaasta vedestä ja ruuanmurusista. Armageddon odottaa.

Vierailija
779/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolevassa maassa on vaikea saada kaupaksi.

Vierailija
780/1199 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän 7 hoitajaa jotka lähti menee pakottamispiikkien takia. Eivät tulis enää takas vaikka liksa nousis.

Mitä ne 7 hoitajaa tekee työkseen nyt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän