Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: HUSissa on katastrofi. / ! \ Helsingin apulaispormestari pitää puheen. Myös TAYS on täysin tukossa ja kaatumassa. Hoitajat ovat lähteneet, potilaat tukkivat päivystykset. KÄYTTÄKÄÄN NIITÄ YKSITYISIÄ lääkäriasemia! Mikä siinä on niin vaikeaa??

Vierailija
14.12.2022 |

https://yle.fi/a/74-20008616

Nyt on syytä luopua julkisen terveydenhuoltojärjestelmän käytöstä Etelä-Suomessa ja siirtyä yksityisen lääkäriaseman käyttöön.

Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa tai siirtyy yksityiselle puolelle. Tässä on se ikävä seuraus, että myös ne sinnikkäimmät lähtevät julkiselta, koska eivät enää jaksa moista ylikuormaa.

Itse ainakin olen valmis maksamaan sen muutaman satasen ekstraa päästäkseni käymään yksityisellä lääkärillä. Koska terveyteni on rahaa tärkeämpää. Siksi.

Mites teillä?

Kommentit (1199)

Vierailija
441/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vanhukset, muuttakaa rivariin, jossa postimerkin kokoinen piha. Ei hirveästi pihatöitä. Tai sitten ihan kerrostaloon hissillä. Älytön yhdistelmä hehtaari tilukset ja vanhus. Ja jos yksin asuu niin sopivan pieni kämppä, niin vähemmän siivottava huoneita.

Vierailija
442/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se niin on, että jos rahaa on, niin on paremmassa asemassa. Niin ei pitäisi Suomessa olla, mutta olen sen itse nähnyt.

Julkisen varassa juoksin samasta vaivasta (napsusormi) lääkärillä neljästi ja sain vain sairaslomaa ja särkylääkettä. Eikä vaiva poistunut. Piti kuitenkin lopulta mennä yksityiselle.

Vatsavaivoista olen kärsinyt jonkun aikaa. Kun kipu lamaannutti minut vuorokaudeksi enkä kyennyt syömään enkä edes lepäämään, menin yksityiselle päivystykseen. Siellä otettiin verikokeet ja laitettiin lähete HUSiin. Minut ohjattiin sisätautien päivystykseen ja siellä vietin sen päivän ja illan tutkittavana. Sain mielestäni hyvää hoitoa. Päivystyksestä laitettiin kaupunginsairaalalle lähete tähystykseen. Se kutsu kun tuli minulle, sain valita kunnallisen ja yksityisen välillä. Menin yksityiselle ja se maksoi noin 50e.

Aiempi sormivaivani julkisen hoidettavana vei lähes puoli vuotta. Vatsavaivojen selvitys yksityisen huomattavalla panostuksella vei ainoastaan kuukauden. Sen lisäksi, että on hyvä päästä kivuista eroon, on myös suunnaton henkinen helpotus saada nopeasti varmuus siitä, ettei ole esim. syöpää.

No just! Kuoleman kielissä. Ruuhkauttaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ongelma on, että vanhukset eivät pääse hoivapalveluihin eivätkä pärjää kotona ja siksi menevät päivystykseen pitkiksi ajoiksi, niin ratkaisua haettaisiin vanhustenhoitoon?

Vaikkapa isoa eläkkeitä saavat ottamaan palveluita kotiin tai yksityisiin hoitolaitoksiin, jos julkinen puoli ei vedä.

Miksi pitää kerryttää perintöä jälkipolville, kun rahaa voisi käyttää palveluihin ja elämänlaatuun viimeisinä elinvuosina?

Vierailija
444/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan vaan pois suomesta!!!

Missäköhän olisi asiat paremmin?

Kuulemma muualla Euroopassa melkein joka ikisessä maassa toimii julkinen terveydenhuolto huomattavasti paremmin kuin Suomessa. Jännä miten se onnistuu niiltä, mutta ei Suomelta

Italiassa lääkäri tulee kotiin, vasteaika usein max 20 min, maksutonta asiakkaalle.

Hänellä on mukanaan peruslääkkeitä, joita voi antaa heti potilaalle, maksuttomasti.

Jos saat reseptin, menet apteekkiin jossa lähes kaikki lääkkeet ovat maksuttomia. Jotkut erikoislääkkeet ovat maksullisia.

Ja tuonne me annamme rahamme.

Ihan kuin sähkön hintakatto yms moni muu asia. Muut maat tekevät ja Suomessa ei voida. Kuinka kauan me lampaat tätä siedämme? 

Monessa maassa on hieno omalääkärijärjestelmä, esim. Tanskassa. Sama lääkäri hoitaa mummon ja lapsen lapsen, otattaa labrakokeet ja kertoo tulokset. Yksi ja sama paikka, lääkäritkin tykkää. Ei vaan saada Suomeen, ei käy, ei sovi, ei ole rahaa, ei ei ei. Jumalauta meidän veroeurot, pitääkö ne tulla porukalla laittamaan sinne eduskuntatalolle kuntoon?

Tanskassa auttaa jo maan pieni pinta-ala ja ettei mitään oikeita syrjäseutuja ole.

Vierailija
445/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eutanasia mahdolliseksi toivottomilla tapauksilla. Mahdollisuus päättää kun pää vielä toimii.

Nyt se nähdään miten käy kun julkisia palveluita on myyty yksityisille. Tämä on seuraus.

Luokitus sairaanhoitajille sen mukaan kuinka vaativassa työssä on. Ei kaikki tarvi parempaa palkkaa. Ei kaikkien työ niin vaativaa ole.

Lähihoitajat takaisin yliopistosairaaloihin. Miksi teettää perustöitä sairaanhoitajilla. Sihteerit takaisin.

Vanhuksilla on lähiomainen. Vastuuta heillekin. Lapsettomat vanhukset tai ilman lähiomaista voivat maksaa enemmän terveydenhuollosta.

Kyllä olen työssäni nähnyt, miten hyvin se läheisen vastuu toteutuu. Kun soitat ja pyydät viemään vanhuksen vaikka hammaslääkäriin, siellä vastaa kiireinen virkanainen / virkamies, joka ei ehdi. Tai sitten luvataan hoitaa asia ja tulee vaikeroiva soitto, että en pääsekään, kun auto on rikki / lapsella kuumetta / flunssainen olo / ei ole rahaa tulla. Kyllä sen vanhuksen rahat kelpaa, mutta ihmiset on nykyaikana niin itsekkäitä, että moni ei ota mitään vastuuta eikä pienintäkään tehtävää.

Yhdelle herttaiselle rouvalle yritin saada pari vuotta sitten apua rivitalon lumitöihin. Ei ollut isosta pinta-alasta kyse. Kotihoidolla ei ole aikaa kolata lunta, kun käyntejä on 10 työvuorossa. Muutenkin aikataulussa pysyminen tekee tiukkaa lumisella kelillä. No, herttaisen rouvan tyttärenpoika olisi asunut 200 metrin päässä ja sovittiin, että hän hoitaa asian. Yhden kerran kävi lumitöissä ja otti siitä mummolta palkkaa. Ei vastannut edes viesteihin eikä puheluihin, kun olisi muistutettu, että on lumitöitä taas. Että niin välittää omaisistaan suomalainen.

Ihme syyllistämistä. Herttaisen rouvan tulee sitten vain palkata ulkopuolinen lumitöihin, jos muu ei auta.

Täysin samaa mieltä.

Ja totuus tästä herttaisesta rouvasta voi todennäköisesti olla esim, se että rouva itse hoidatti lapsensa omilla vanhemmillaan aikoinaan. Kun omat lapset saivat lapsia, kiinnosti tätä rouvaa enemmän bingonillat ja Espanjanreissut, jne. eläkeriennot. Herttainen rouva on elänyt koko elämänsä tyypillisenä minä-minä -boomerina. Nyt kun lumityöt eivät enää onnistu, tämä herttainen rouva on aivan ihmeissään, kun perhe ja suku ei käy hänen luonaan lumia luomassa. Uhriutua varmasti osaa, mutta autuaasti unohtaa sen, että ei alkuunkaan omia lapsiaakaan hoitanut, saatika sitten luonut edes tunnesiteitä lapsenlapsiinsa. 

Elämän raaka totuus on, että niin makaat kun petaat.

Omilla vanhemmillani ei moisia ongelmia ollut. He olivat minut rakkaudella hoitaneet ja minä puolestani rakkaudella hoidin heidät hautaan. Sitä nimittäin saa, mitä tilaa.

Höpöhöpö, mitä mielikuvitusjuttua taas. Et säkään voi tietää, auttaako sun lapset missään asiassa. Lapsi voi muuttaa Espanjaan, tai alkoholisoituu, tai hänestä tulee tärkeilevä pikkupomo, jota ei mamma kiinnosta. Vanhuksia vuosikausia hoitaneena mä voin kertoa sulle, että sitä ei saa mitä tilaa. Maailma on muuttunut mammaseni, eikä moni nykyinen 50v. arvosta vanhempiaan pätkän vertaa. Mulla on niin kiire, töissä stressi, vaihdevuodet, mä muutan 500 km päähän, uusi miesystävä, mun lapset tarvitsee apua, mä tarvitsen omaa aikaa shoppailla ja roikkua netissä töiden jälkeen, eikä mua edes kiinnosta.

Vierailija
446/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja hutisalon mukaan aina voi realisoida omaisuutta jos ei rahat riitä.

Vierailija
447/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei vanhukset, muuttakaa rivariin, jossa postimerkin kokoinen piha. Ei hirveästi pihatöitä. Tai sitten ihan kerrostaloon hissillä. Älytön yhdistelmä hehtaari tilukset ja vanhus. Ja jos yksin asuu niin sopivan pieni kämppä, niin vähemmän siivottava huoneita.

Ja saivartelijoille että koskee Uudellamaalla asuvia, jotka yleensä saa myytyä, jos haluaa. Muualla voi olla ongelmallisempaa.

Vierailija
448/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset palkkaamaan kodinhoitajia ja apulaisia niin säästyy koulutettujen hoitajien aikaa ja pärjätään pitempään kotona, kun on tukea.

Esimerkiksi siivoajia, joku auttamaan ruoanlaitossa ja ulkoilussa ja päivittäisissä asioissa niin että toimintakyky säilyisi pitempään.

Vierailija
449/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vanhuksille enemmän senioritaloja. Kotihoidolla ei mene aikaa parkkipaikan etsimiseen ja suhailuun, kun vanhukset asuisivat lähellä toisiaan. Voisivat saada toisistaan seuraakin.

Vierailija
450/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityistä kannattaa toki hyödyntää, kun mahdollista, mutta kohta tilanne alka olla se, että hoitoa ei saa edes hätätilanteessa/ vakavasti sairastuessa. Kun ajaa autolla ulos ja murtaa kaikki luunsa, kun saa aivoverenvuodon tai kun sairastuu levinneeseen syöpään, siinä ei yksityinen valitettavasti pysty auttamaan. Jos päivystys ei vedä, eivätkä ambulanssit saa luovutettua potilaita eteenpäin, kohta tilanne on se, että ei voi luottaa edes hälytysajoneuvon saapumiseen hädän hetkellä.

Jätin julkisen taakseni keväällä ja jo silloin yliopistollisen sairaalan arki oli kamalaa katsottavaa:

Osastot eivät vedä, koska jatkohoitopaikat eivät vedä ja potilaita ei voida leikata, koska vuodeosastoilla makaa jopa 40 vrkta vanhuksia odottamassa jatkohoitoon perusterveydenhuoltoon pääsyä. Syöpäleikkauksiakin joudutaan perumaan ja siirtään jatkuvasti ja vain "raamit kaulassa" tulijat voidaan varmasti leikata. Nyt tilanne on kyykännyt lopullisesti.

Vierailija
451/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ongelma on, että vanhukset eivät pääse hoivapalveluihin eivätkä pärjää kotona ja siksi menevät päivystykseen pitkiksi ajoiksi, niin ratkaisua haettaisiin vanhustenhoitoon?

Vaikkapa isoa eläkkeitä saavat ottamaan palveluita kotiin tai yksityisiin hoitolaitoksiin, jos julkinen puoli ei vedä.

Miksi pitää kerryttää perintöä jälkipolville, kun rahaa voisi käyttää palveluihin ja elämänlaatuun viimeisinä elinvuosina?

Ei ne rikkaat päivystyksen jonossa ole! Niillä on varaa muuttaa yksityisiin senioritaloihin, palvelutaloihin ja kalliisiin hoitokoteihin. Olen ollut töissä sekä julkisessa vanhustenhuollossa että yksityisessä hoitokodissa, jossa asukkaat maksoivat itse hoidostaan. Julkisella puolella näki todellista köyhyyttä. Ihmiset oli sinnitelleet kotona liian pitkään ja sitten oli hoitamattomuuden takia vti tai keuhkokuume tai täitä tai asunto ollut siivoamatta vuoden ja kaikki vaatteet pesemättä. Ne oli niitä ihmisiä, jotka tuli kiireellisesti sijoitettavana päivystyksen kautta. Jos omaiset on arjessa mukana ja vanhus saa riittävästi hoitoa ja palveluita, ei sen elämä pääse siihen jamaan, vaan asumispaikkaa aletaan hakea hyvissä ajoin ennen kriisitilannetta.

Vierailija
452/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien haukkuminen ja kyykyttäminen, kannattiko? 

Muistan, kun joku vertasi lennonjohtajien ja hoitajien lakkoja lennonjohtajien hyväksi. Sinne torniin valittamaanko suoranaisesta hädästä?

Vierailija
453/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joku idiootti ehdottaa täällä, että kotisairaanhoidon työntekijät voisivat kolata vanhusten pihat. Ymmärrättekö yhtään mistä nämä terveydenhuollon ongelmat Suomessa kumpuavat?

Sinänsä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi asua sellaisessa kodissa, josta pystyy jotenkin huolehtimaan. Saa nähdä olenko vielä vanhana samaa mieltä.

Vierailija
454/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustenhoitopaikka on varmaan paljon halvempi paikka kuin viettää pitkiä aikoja päivystyksessä.

Vierailija
455/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päättäjät pahensivat asiaa säätämällä hoitajamitoituksen, antamatta mitään resursseja mitoituksen korjaamiseksi. Kulujen lisääntyessä yksityisen vanhushuollon hinta on noussut ja osa kunnista kieltäytyy näitä uusia hintoja maksamasta. Tämän vuoksi hoivajätit ovat irtisanoneet sopimuksiaan kuntien kanssa.

Vierailija
456/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisessa on ollut jo kymmeniä vuosia huono tilanne. Ei ole vanhuksille hoitopaikkoja, lähetteitä erikoissairaanhoitoon pantataan, lisätutkimuksia ei säästösyistä tehdä ja ihmiset kuolee vakaviin sairauksiin tutkimatta tarkemmin, synnytyssairaalat satojen kilometrien päässä. Nyt kun samaa herkkua saa maistaa Etelä-Suomi ollaan huuli pyöreänä.

Vierailija
457/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitin HUSin kiireellisen hoidon numeroon, sain takaisinsoittoajan 10h päähän. Soitto tuli reilu viikon päästä. Että silleen 👍

Kannattaa tottua tuohon, tuota se tulee olemaan jatkossa. Uusi normaali.

Vierailija
458/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivystykset on helisemässä kun sinne mennään jokaisesta aivastuksesta! Sinne KUULUU mennä jos on esim jalka poikki, ei flunssan tai noron takia. Mutta kun jengi on niin tyhmää että sinne vaan ängetään istumaan 6 tunniksi kun nenä vähän vuotaa...

No ei kai kukaan typerys mene sinne flunssan tai ripulin takia. Viimeksi kun kävin itse, minulla oli paha allerginen reaktio, muutamalla oli murtumia, mummoilla oli dementiaa ja isoin joukko oli päihtyneitä narkkareita, joilla oli päässä pimahtanut.

No kyllä menee! Myös närästyksen ja ties minkä vastaavan.

Vierailija
459/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai vanhuksille enemmän senioritaloja. Kotihoidolla ei mene aikaa parkkipaikan etsimiseen ja suhailuun, kun vanhukset asuisivat lähellä toisiaan. Voisivat saada toisistaan seuraakin.

Onhan noita senioritaloja, ja niissä on vapaita paikkoja. Ongelma on saada oma talo tai asunto myydyksi. Etenkin jos omainen ei yhtään auta myyntiin laittamisen kanssa. Osa senioritaloista on myös todella kalliita. Onko sen arvoista maksaa 1100 euroa asumisesta kuukaudessa. Täytyy muistaa, että niissä on monesti muita palveluita myös tarjolla, esim. ateriat, siivous, pyykki, virikkeet. Kaikki maksaa. Ei jokaisella ole varaa, jos ei saa sitä omaa kotia myytyä ensin.

Vierailija
460/1199 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan vaan pois suomesta!!!

Missäköhän olisi asiat paremmin?

Kuulemma muualla Euroopassa melkein joka ikisessä maassa toimii julkinen terveydenhuolto huomattavasti paremmin kuin Suomessa. Jännä miten se onnistuu niiltä, mutta ei Suomelta

Italiassa lääkäri tulee kotiin, vasteaika usein max 20 min, maksutonta asiakkaalle.

Hänellä on mukanaan peruslääkkeitä, joita voi antaa heti potilaalle, maksuttomasti.

Jos saat reseptin, menet apteekkiin jossa lähes kaikki lääkkeet ovat maksuttomia. Jotkut erikoislääkkeet ovat maksullisia.

Ja tuonne me annamme rahamme.

Ihan kuin sähkön hintakatto yms moni muu asia. Muut maat tekevät ja Suomessa ei voida. Kuinka kauan me lampaat tätä siedämme? 

Monessa maassa on hieno omalääkärijärjestelmä, esim. Tanskassa. Sama lääkäri hoitaa mummon ja lapsen lapsen, otattaa labrakokeet ja kertoo tulokset. Yksi ja sama paikka, lääkäritkin tykkää. Ei vaan saada Suomeen, ei käy, ei sovi, ei ole rahaa, ei ei ei. Jumalauta meidän veroeurot, pitääkö ne tulla porukalla laittamaan sinne eduskuntatalolle kuntoon?

Tanskassa maksetaan veroja 40%. Siksi. Oletko valmis siihen.