Mitä tehdä kun mies ei kestä mitään normaalin elämän ääniä ja vaatimuksia?
Meillä on kaksi lasta, ja tämä alkoi vasta kun olin raskaana ja odotin nuorempaa. Alkoi hitaasti ja pahenee koko ajan. Ja tietenkin lapsiperheessä on niitä normaalin elämän ääniä, vaikka meillä ei erityisen villit lapset olekaan. Ja tietysti on koko ajan kaikenlaisia arjen vaatimuksia, paljon tehtävää ja huomioitavaa, vaikka siis aika rennolla otteella suhtaudutaan vaikka kodin siisteystasoon. Mutta siis mies ei kestä nykyään mitään elämisen ääniä ja arjen vaatimuksia, ahdistuu ja rasittuu niistä niin että lyö joko hanskat tiskiin kaiken suhteen tai sitten murjottaa päiväkausia telkkarin ääressä ja tiuskii muille jos vähänkin ääntä jostain lähtee. Mietin koko ajan eroa, koska tuollainen mies ahdistaa minua. Mutta miten tuo voisi olla edes joku viikonloppuisä?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmasti oikeasti vaikea ongelma, koska jos ei vaan kestä hälyä, niin ei sille oikein voi mitään. Itse jouduin nkerran lähtemään muuten hyvästä parisuhteesta, koska miehellä oli lapsi, enkä kestänyt kerta kaikkiaan, vaikka kuinka olisin halunnut, lapsen tuottamaan hälinää ja jatkuvaa tarvetta hääriä. Joo tiedän, vika on minussa, olen kai jotenkin hermoheikko, mutta en voi sille mitään. Silloin totesin, että ei koskaan lapsia minulle, eikä lemmikeitä.
Mutta tässä tapauksessa se ei ole vaihtoehto, koska lapsia jo on ja mies on niiden isä. En oikein tiedä miten tämä voisi ratketa, jos mies on samantapainen kuin minä, että menee sisäisesti ihan paniikkitilaan hälystä ja metelistä.
Et ole hermoheikko, vaan erityisherkkä. Sille ei voi mitään. Kaikki ei vaan sitä ymmärrä, ettei kestä kovaa ääntä ja melua.
Hyvää joulunodotusta sinulle!
Normaali mies osaa avautua itsekin vauvapalstalle ongelmistaan, myös siitä diagnooseja suoltavasta vaimostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hän ainoa lapsi?
Meillä osittain sama tilanne, mulla on useampi sisarus, puolisolla vain yksi 10 nuorempi.Jatkuva lasten elämöinti voi olla stressaavaa, jos sille ei ole altistunut aiemmin.
Ensin olisi palautettava keskusteluyhteys, sitten jotain parannusta vii tapahtua.
On ainoa lapsi. Miten palautetaan keskusteluyhteys tällaisessa tilanteessa?
Ap
Minulle tuli ensimmäisenä mieleen, että miehelläsi saattaa olla lievä autismin muoto tai yliherkkyys äänille tai ADHD-tyyppinen oireyhtymä. Tutussa perheessä nuori ei kestänyt keittiön seinäkellon ääntä, vaikka kello oli hyvin hiljainen. Toisena vaihtoehtona mietin onko miehellä työuupumus. Hiljattain uutisoitiin, että se on vakavampi ja yleisempi vaiva kuin on tiedetty. Ihminen hermostuu esim. puhelimen soimisesta tai melkein mistä tahansa, voimat ovat vähissä ja muisti voi pätkiä. Vaikuttaako hän kutenkin muulla tavalla terveeltä? Ei kai hänellä ole harhaisia ajatuksia? Exäni oli v.m. tyyppiä. Tosi huonoina kausina hän oli tuntikausia toisessa huoneessa tuijottaen eteensä. Jos menin hakemaan tavaroita kaapista, alkoi tiuskiminen ja huutaminen. Onko miehesi kuitenkin päivisin työssä? Jos mies tulee väsyneenä töistä, voi yrittää selittää lapsille, että isi on väsynyt ja leikitään vähän hiljaisemmin 10 min ajan. Tietenkään perhe ei voi kulkea varpaillaan loputtomiin yhden ihmisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko miehelläsi autisminkirjoa? Ääniyliherkkyys olisi syytä tutkia.
Pitääkö jokaisen saada jokin diagnoosi?
Asioita voi vaan myös ihan normaalisti puhua. Tuo on aivan normaalia stressi/väsymyskäytöstä, tai muusta kielii, vaikka että on parisuhteeseen tyytymättömyyttä. Selviää vain puhumalla, ei diagnooseilla.
Ilman diagnoosia ei voi saada lääkitystä ja erityisesti sen autistin elämä helpottuu ja mukavoituu, jos löytyy sopiva lääkitys.
Jos häntä tutkitaan ja todetaan autismia, niin hän itse ja puoliso voivat saada neuvoja millä tavalla he voivat helpottaa kuormittavia tilanteita.
Voi ei näitä neuvoja. Jos mies ei kestä normaalia elämää ja sen ääniä, vika ei ole perheessä vaan miehessä. Ap ei voi tehdä mitään, vaan muutoksen pitää lähteä miehestä.
Ap voi valita, jatkaako tuollaisen miehen kanssa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asioita voi vaan myös ihan normaalisti puhua. Tuo on aivan normaalia stressi/väsymyskäytöstä, tai muusta kielii, vaikka että on parisuhteeseen tyytymättömyyttä. Selviää vain puhumalla, ei diagnooseilla.
Ilman diagnoosia ei voi saada lääkitystä ja erityisesti sen autistin elämä helpottuu ja mukavoituu, jos löytyy sopiva lääkitys.
Ei autismiin ole mitään lääkitystä.
Ihan käytännön vinkkinä, jos tosiaan on oikeasti ensisijaisesti kyse siitä ääniherkkyydestä ja sen aiheuttamasta stressistä, niin kuulosuojaimet ja korvatulpat käyttöön.
Itselläni ei mitään poikkeavaa herkkyyttä ole, mutta nyt vauvavuonna, kun vauva on satunnaisesti (kipeä tms.) nukkunut tosi levottomasti ja rauhoittunut huonosti, niin korvatulppien kanssa on pysynyt oma stressitaso matalalla ja olen jaksanut rauhoitella vauvaa ongelmitta ja saanut uudestaan unta helposti.
Olisiko miehelläsi työstressiä, jos on töissä?
Ehkä voisitte yrittää avioliittoneuvojaa,
jos ei suostu puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei näitä neuvoja. Jos mies ei kestä normaalia elämää ja sen ääniä, vika ei ole perheessä vaan miehessä. Ap ei voi tehdä mitään, vaan muutoksen pitää lähteä miehestä.
Ap voi valita, jatkaako tuollaisen miehen kanssa vai ei.
AV:lla syy on aina aloittajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismiin vaan ei ole mitään lääkettä.
Aistiyliherkkyyksiin tai -säätelyongelmiin ei ole mitään lääkitystä.
Kuntoutusta toki voi saada, ja ymmärrys on aina hyväksi.
Lisäksi nämä ovat monesti perinnöllisiä, joten siellä lapsissakin voi olla jotain neurokirjoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hän ainoa lapsi?
Meillä osittain sama tilanne, mulla on useampi sisarus, puolisolla vain yksi 10 nuorempi.Jatkuva lasten elämöinti voi olla stressaavaa, jos sille ei ole altistunut aiemmin.
Ensin olisi palautettava keskusteluyhteys, sitten jotain parannusta vii tapahtua.
On ainoa lapsi. Miten palautetaan keskusteluyhteys tällaisessa tilanteessa?
ApMinulle tuli ensimmäisenä mieleen, että miehelläsi saattaa olla lievä autismin muoto tai yliherkkyys äänille tai ADHD-tyyppinen oireyhtymä. Tutussa perheessä nuori ei kestänyt keittiön seinäkellon ääntä, vaikka kello oli hyvin hiljainen. Toisena vaihtoehtona mietin onko miehellä työuupumus. Hiljattain uutisoitiin, että se on vakavampi ja yleisempi vaiva kuin on tiedetty. Ihminen hermostuu esim. puhelimen soimisesta tai melkein mistä tahansa, voimat ovat vähissä ja muisti voi pätkiä. Vaikuttaako hän kutenkin muulla tavalla terveeltä? Ei kai hänellä ole harhaisia ajatuksia? Exäni oli v.m. tyyppiä. Tosi huonoina kausina hän oli tuntikausia toisessa huoneessa tuijottaen eteensä. Jos menin hakemaan tavaroita kaapista, alkoi tiuskiminen ja huutaminen. Onko miehesi kuitenkin päivisin työssä? Jos mies tulee väsyneenä töistä, voi yrittää selittää lapsille, että isi on väsynyt ja leikitään vähän hiljaisemmin 10 min ajan. Tietenkään perhe ei voi kulkea varpaillaan loputtomiin yhden ihmisen takia.
Myös matala testosteronimäärä voi aiheuttaa miehellä masennusta, ahdistusta ja hankaluutta jaksamiseen. Mutta tätä ei kannata välttämättä miehelle ehdottaa; exäni ainakin suuttui hurjasti, kun tällaista ehdotettiin. Oikeampi dg hänen tapauksessaan taisi olla jonkin sortin narsisti tai sosiopaatti yhdistettynä nepsy-piirteillä.
Vierailija kirjoitti:
Monet autisminkirjolla olevat eivät kestä ääniä, valoja tai värejä(esim. sisustuksessa). Kun lapset ovat koko ajan läsnä autistin aivot eivät saa hetkenkään rauhaa. Aistiärsykkeitä on liikaa ja aivot eivät pysty käsittelemään niitä. Asiaa kannattaisi tutkia ja kokeilla löytyykö lääkkeistä apua.
Just. Että lääkitystä kehiin, jotta lapset saavat huutaa, riehua ja mekastaa rauhassa. Voi jeesus sentään taas kerran.