Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki sähkölaitoksen eivät ilmoitakaan sähkökatkoista ajoissa, vasta katkon alettua!!

Vierailija
14.12.2022 |

Esimerkiksi Suomen suurimpiin energia-alan yrityksiin lukeutuva Helen tiedottaa asiakkaitaan sähköpulasta johtuvista sähkökatkoista tekstiviestillä.

Viestissä lukee, että sähkökatkon syynä on sähköpula. Tekstiviesti tulee ennen katkoa, jos tieto sähkökatkosta tulee riittävästi ennakkoon.
Muussa tapauksessa tekstiviesti tulee, kun sähkökatko on alkanut. Tämän jälkeen kiertävät sähkökatkot kestävät noin tunnin kerrallaan, Helen Sähköverkon käyttöpäällikkö Juho Kuokkanen kertoo.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009264653.html

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti katkoja tulee paljon päivisin niin etätöissä saa lorvailla ja nukkua.

Jos sulla on noin kova tarve lorvailla ja nukkua 24/7, suosittelen käymään työterveyshuollossa. Sulla on anemia, depressio tai syöpä.

Ei, satun vaan olemaan yöihminen ja se, että joudun heräämään vastoin luontoani klo 6 raatamaan pskhommissa aiheuttaa jatkuvan väsymyksen. Siihen ei paljon työterveyshuolto auta.

Vierailija
42/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei!! Hanki elämä jooko?

Yleensä ne, joilla on elämä ihan tässä reaalimaailmassa, kokevat yllättävät sähkökatkot (ja myös korkeat sähkön hinnat) ongelmallisiksi.

Jos ei ole elämää, niin silloin ei sähkökatko isommin häiritse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

astian ja pyykinpesukoneita kannattaa käyttää muulloin kun sähkön kulutushuppuina. koneiden ohjelmisto ei välttämättä pidä siitä että kesken kaiken virrat sammuu.

Vierailija
44/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän mahtaa olla se todellinen hyöty jos aletaan katkomaan sähköjä? Asunnot viilenevät ja jääkaapit lämpenevät, sitten kun sähkökatko loppuu, niin laittet vievät monta kertaa enemmän sähköä uudelleen viilennykseen ja lämmitykseen ym

Vierailija
45/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hajoavia laitteita ei kannata pitää seinässä".

No haloo! Otanko vesi-ilmalämpöpumpun pois päältä työpäivän ajaksi, ettei se sitten hajoa?

Ja naapuri maalämpöpumppunsa. 

Katkaistaan hei kaikki päävirtakytkimestä sähköt pois aina kun poistutaan kotoa. Ettei vaan kuntien ja kaupunkien, sekä teollisuuden tarvitsisi yhtään miettiä mitään säästöjä mistään. Nytkin kuplahallit on käytössä, uimahallit auki, valomainokset teiden varrella päällä. Ja minun pitäisi miettiä koska pesen pyykkiä tai teen perheelle ruokaa?? 

Vierailija
46/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien kauppojen, kauppakeskusten, parkkihallien liukuovia ei saa auki jos sähköt katkee (tai saa jos tilataan joku oviukko, joka kestää tunteja tai päiviä saada paikalle) eli jos olet vaikka sisällä, niin sinne jäät.

Olisihan se kiva tietää ennakkoon, niin tajuaa olla käyttämättä hissiä.

Kauppakeskuksissakin ehtisivät tehdä asialle jotain, ennen kuin mummot menee nurin liukuportaissa, äidit jää hisseihin jumiin lasten kanssa ja setämiehet parkkihalleihin. Puhumattakaan myymälävarkaiden kultaisista tunneista :D 

Vierailija
47/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun hoidan erään firman mikrotukea koko valtakunnan alueella, niin mielenkiintoisia tilanteita luvassa. Kesällä normaalien ukkosten aikaan tulee puhelutulva, jota ei kykene palvelemaan järkevässä ajassa.

Miten kun kiertävä sähkökatkos, ja itselläkin välillä samaan aikaa sähköt ja netti poikki?

No ei mun ongelma, palkka juoksee..

Vierailija
48/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos katkosta ei ilmoiteta ajoissa ja joku laite on päällä katkon alettua ja se hajoaa niin kyllä silloin sähkölaitoksen on korvattava se hajonnut laite.

Pitäähän se ilmoittaa ajoissa että ehtii varautumaan eikä käynnistä mitään.

Mikä spesiaalilaite sinulta kotoa löytyy, joka voi sähkökatkossa rikkoutua?

Suomessa on jatkuvasti jossain päin sähkökatko, siis juuri nyt parhaillaankin. Itse olen viimeisen parinkymmenen vuoden aikana kokenut useita satoja sähkökatkoja ja yksikään aparaatti ei ole ollut niistä moksiskaan. Jos sellaisia laitteita oikeasti olisi, niin tokihan olisimme niistä kuulleet, sillä sadatuhannet suomalaiset kokevat säännöllisesti sähkökatkoja.

Vierailija
49/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katkosta ei ilmoiteta ajoissa ja joku laite on päällä katkon alettua ja se hajoaa niin kyllä silloin sähkölaitoksen on korvattava se hajonnut laite.

Maalla asuvana tottunut jatkuviin katkoihin eikä ikinä ole mitään rikki mennyt...

Aina ollaan korvauksia vaatimassa!

Mulla tuhoutui kerran täydet paketit insuliineja. Katkoja tuli useampia vähälle aikaa, eli eivät olleet välillä kerenneet viilentyä tarpeeksi. Siinäpä sitten ihmettelin kolmessakympissä huitelevia sokerilukemia ja olin yksin mökillä ilman autoa. Onneksi pääsin parin päivän päästä apteekkiin. Tässä opetus DM1 -ihmisille: hommatkaa joku varasäilytyspaikka inskoille. Ulkonakaan niitä ei voi säilyttää, koska jäätyminen pilaa ne vielä nopeammin.

Minullakin on lääkitys, joka ei saa päästä lämpenemään kuin kerran. Kun se on kertaalleen lämmennyt, ei sitä saa laittaa enää uudestaan jääkaappiin vaan se on käytettävä viikon kuluessa. Eli jos jääkaappi lämpenee liikaa sillä aikaa kun olen töissä ja ehtii mennä uudestaa päälle ennenkuin pääsen kotiin, niin lääkkeet ovat käyttökelvottomia.

Pienin pakkauskoko on 1 kuukauden annos, ja se yhden kuukauden annos maksaa n. 1000 €.  Kela ei korvaa yhtään ylimääräistä ruiskua, jos se pystyy jollain verukkeella selittämään, että "asiakkaan omaa huolimattomuutta". - Kela on tunnetusti hyvä keksimään mitä ihmeellisempiä verukkeita, joilla se voi jättää "asiakkaansa" pulaan.

Vierailija
50/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla se todellinen hyöty jos aletaan katkomaan sähköjä? Asunnot viilenevät ja jääkaapit lämpenevät, sitten kun sähkökatko loppuu, niin laittet vievät monta kertaa enemmän sähköä uudelleen viilennykseen ja lämmitykseen ym

Ja minkähänlainen virtapiikki tästä koituisi sähköverkolle, kun yht'äkkiä kaikki laitteet lävähtävät päälle samaan aikaan,onhan nuita paikallisia sähkökatkoja ollut toki aina, mutta jos ne meinaavat vaikka kokonaisia kaupunkeja tai sitäkin isompia alueita pimentää kerralla

Vierailija
51/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun hoidan erään firman mikrotukea koko valtakunnan alueella, niin mielenkiintoisia tilanteita luvassa. Kesällä normaalien ukkosten aikaan tulee puhelutulva, jota ei kykene palvelemaan järkevässä ajassa.

Miten kun kiertävä sähkökatkos, ja itselläkin välillä samaan aikaa sähköt ja netti poikki?

No silloin hoidat sitä tietenkin läppärillä. Täysi akku kyllä kestää heittämällä sähkökatkon yli. Jos taas pakko käyttää pöytäkonetta, niin sitten akku ja invertteri varalle. Ei ole kummoinen investoiunti.

Vierailija
52/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tietokone toimii vallan mainiosti vaikka tulisi sähkökatko. Kannattaa hommata ups tai läppäri.

53/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minkähänlainen virtapiikki tästä koituisi sähköverkolle, kun yht'äkkiä kaikki laitteet lävähtävät päälle samaan aikaan,onhan nuita paikallisia sähkökatkoja ollut toki aina, mutta jos ne meinaavat vaikka kokonaisia kaupunkeja tai sitäkin isompia alueita pimentää kerralla

Eivät meinaa. Ne on pienempiä alueita, joilta laitetaan vähän kerrallaan sähköt poikki. Vastaavasti vähän kerrallaan eli pieni alue kerrallaan laitetaan sähköt takaisin. Ei kaikki kerralla poikki ja kaikki kerralla takaisin.

Vierailija
54/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppäri toimii ilman verkkovirtaa ehkä puol tuntia :DDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
55/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla asuvana tottunut jatkuviin katkoihin eikä ikinä ole mitään rikki mennyt...

Aina ollaan korvauksia vaatimassa!

Mulla tuhoutui kerran täydet paketit insuliineja. Katkoja tuli useampia vähälle aikaa, eli eivät olleet välillä kerenneet viilentyä tarpeeksi. Siinäpä sitten ihmettelin kolmessakympissä huitelevia sokerilukemia ja olin yksin mökillä ilman autoa. Onneksi pääsin parin päivän päästä apteekkiin. Tässä opetus DM1 -ihmisille: hommatkaa joku varasäilytyspaikka inskoille. Ulkonakaan niitä ei voi säilyttää, koska jäätyminen pilaa ne vielä nopeammin.

Minullakin on lääkitys, joka ei saa päästä lämpenemään kuin kerran. Kun se on kertaalleen lämmennyt, ei sitä saa laittaa enää uudestaan jääkaappiin vaan se on käytettävä viikon kuluessa. Eli jos jääkaappi lämpenee liikaa sillä aikaa kun olen töissä ja ehtii mennä uudestaa päälle ennenkuin pääsen kotiin, niin lääkkeet ovat käyttökelvottomia.

Pienin pakkauskoko on 1 kuukauden annos, ja se yhden kuukauden annos maksaa n. 1000 €.  Kela ei korvaa yhtään ylimääräistä ruiskua, jos se pystyy jollain verukkeella selittämään, että "asiakkaan omaa huolimattomuutta". - Kela on tunnetusti hyvä keksimään mitä ihmeellisempiä verukkeita, joilla se voi jättää "asiakkaansa" pulaan.

Tunnissa ei taatusti kerkiä jääkaappi lämpenemään kuin muutaman asteen. Kun laitat herkimmät tavarat jääkaapin kylmimpään osaan, eli takaseinälle, niin tuskin kerkiävät lämpiämään lainkaan.

Vierailija
56/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No silloin hoidat sitä tietenkin läppärillä. Täysi akku kyllä kestää heittämällä sähkökatkon yli. Jos taas pakko käyttää pöytäkonetta, niin sitten akku ja invertteri varalle. Ei ole kummoinen investoiunti.

Tää ei kyllä säästä yhtään sähköä, jos siihen pyritään. Pitää se akku sit kuitenkin ladata

Vierailija
57/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hommaa uus läppäri, akkus on sysipaska.

Mun läppäri toimii kovemmassakin käytössä useamman tunnin ja normaali selailussa noin 8 tuntia

Vierailija
58/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hommaa uus läppäri, akkus on sysipaska.

Mun läppäri toimii kovemmassakin käytössä useamman tunnin ja normaali selailussa noin 8 tuntia

Mähän en töihin osta yhtäkään vempelettä. Työnantajan ongelma. Ei mua haittaa vaikka kone ei toimi ja saan räkii kattoon kun palkka juoksee.

Vierailija
59/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei kyllä säästä yhtään sähköä, jos siihen pyritään. Pitää se akku sit kuitenkin ladata

No totta kai pitää, mutta ei jokainen suomalaiben tarvi läppäriä sähkökatkon aikana. Jos nyt muutama tarvii niin se ei vaikuta mihinkään mitään.

Sulla ei taida olla muutenkaan hajua, miksi näitä sähkökatkoja on mahdollisesti luvassa. Eli sähköt katkaistaan, jos juuri sillä hetkellä sähkö ei yksinkertaisesti riitä. Sinä lataat akkusi sitten, kun taas verkossa sähköä riittää, joten ei siitä silloin ole mitään haittaa.

Vierailija
60/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä nyt kaiken arvoista?

Kyllä minusta Putinin sota on täysin arvoton. Kaikki toimet Ukrainan hyväksi ja Putinia vastaan ovat ok.

Paitsi että tästä voit syyttää Suomen ja Euroopan vihreitä. Ja niitä, jotka heitä äänestivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi