Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki sähkölaitoksen eivät ilmoitakaan sähkökatkoista ajoissa, vasta katkon alettua!!

Vierailija
14.12.2022 |

Esimerkiksi Suomen suurimpiin energia-alan yrityksiin lukeutuva Helen tiedottaa asiakkaitaan sähköpulasta johtuvista sähkökatkoista tekstiviestillä.

Viestissä lukee, että sähkökatkon syynä on sähköpula. Tekstiviesti tulee ennen katkoa, jos tieto sähkökatkosta tulee riittävästi ennakkoon.
Muussa tapauksessa tekstiviesti tulee, kun sähkökatko on alkanut. Tämän jälkeen kiertävät sähkökatkot kestävät noin tunnin kerrallaan, Helen Sähköverkon käyttöpäällikkö Juho Kuokkanen kertoo.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009264653.html

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjoaako työnantaja paskapussit?

Aika epätodennäköistä, että kaikille tulisi hätä sähkökatkon aikaan. Normaali ihminen käy vessassa kotona ennen töihin lähtöä, mutta sitten olette te trollit, jotka ette voi kahta tuntia olla sontimatta.

Mulla oli työkaveri joka säästi ison hätänsä aina tahallisesti töihin (en tiedä miten se sen teki) itse sanoi niin koska siten ei kulu oma vessapaperi ja palkka juoksee kun istuu pask...

22/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama juttu on Vantaan Energialla. Pyritään ilmoittamaan katkoalueen asukkaita etuäteen, jos ilmoittamiseen jää aikaa. Mutta jos ei jää aikaa, sitten ei ilmoiteta etukäteen. Vantaan Energian sivuilta löytyy myös:

"Yleistason viestiminen sähköpulasta tapahtuu Fingridin ja valtakunnan median kautta, Vantaan Energia Sähköverkot kertoo Vantaan tilanteesta näillä sivuilla ja somekanavillaan. Huolehdithan omat yhteystietosi ajan tasalle alla olevan ohjeen mukaisesti, jotta voimme lähettää sinulle tekstiviestin mahdollisessa sähkökatkotilanteessa."

Mulle ainakin tuo on ihan riittävä informaatio. Voi sitten seurata tai olla seuraamatta, miten vain haluaa. Tai vaikka seurata Fingridin sivuilta:

https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katkosta ei ilmoiteta ajoissa ja joku laite on päällä katkon alettua ja se hajoaa niin kyllä silloin sähkölaitoksen on korvattava se hajonnut laite.

Pitäähän se ilmoittaa ajoissa että ehtii varautumaan eikä käynnistä mitään.

Maalla asuvana tottunut jatkuviin katkoihin eikä ikinä ole mitään rikki mennyt...

Aina ollaan korvauksia vaatimassa!

Mulla tuhoutui kerran täydet paketit insuliineja. Katkoja tuli useampia vähälle aikaa, eli eivät olleet välillä kerenneet viilentyä tarpeeksi. Siinäpä sitten ihmettelin kolmessakympissä huitelevia sokerilukemia ja olin yksin mökillä ilman autoa. Onneksi pääsin parin päivän päästä apteekkiin. Tässä opetus DM1 -ihmisille: hommatkaa joku varasäilytyspaikka inskoille. Ulkonakaan niitä ei voi säilyttää, koska jäätyminen pilaa ne vielä nopeammin.

Vierailija
24/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikalliset verkkoyhtiöt tiedottavat sähkökatkoista, ei "sähkölaitos."

Esim. Caruna tekee näin.

Vierailija
25/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on mukava saada tekstari sinne pimeään paikallaan olevaan hissiin.

Niinpä..

Tai ihmetellä työpaikan vessassa kun valot pimeni eikä vessa vedä.

vessan voi vetää kerran sähkökatkoksen aikana. Tosin ei kannata tehdä sitä, koska sitten tulee kakkatulva

Vierailija
26/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakasteet parvekkeelle tms, etteivät sula. Vaiikeivät parissa tunnissa sulakaan, mutta jotkut  tätäkin pelkäävät.

Vierailija
27/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katkosta ei ilmoiteta ajoissa ja joku laite on päällä katkon alettua ja se hajoaa niin kyllä silloin sähkölaitoksen on korvattava se hajonnut laite.

Maalla asuvana tottunut jatkuviin katkoihin eikä ikinä ole mitään rikki mennyt...

Mulla tuhoutui kerran täydet paketit insuliineja. Katkoja tuli useampia vähälle aikaa, eli eivät olleet välillä kerenneet viilentyä tarpeeksi. Siinäpä sitten ihmettelin kolmessakympissä huitelevia sokerilukemia ja olin yksin mökillä ilman autoa. Onneksi pääsin parin päivän päästä apteekkiin. Tässä opetus DM1 -ihmisille: hommatkaa joku varasäilytyspaikka inskoille. Ulkonakaan niitä ei voi säilyttää, koska jäätyminen pilaa ne vielä nopeammin.

Jääkaappi kannattaa nykytilanteessa poistaa verkkovirrasta ja pakastin kokonaan pois käytöstä. Ruoat kannattaa säilyttää nyt ulkona kylmälaukussa esim kuistilla tai terassilla kun on kerran pakkasta ja samalla säästää sähkössä kun luonto pitää ruoat kylminä. Itse teen jo näin.

Vierailija
28/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkaappi kannattaa nykytilanteessa poistaa verkkovirrasta ja pakastin kokonaan pois käytöstä. Ruoat kannattaa säilyttää nyt ulkona kylmälaukussa esim kuistilla tai terassilla kun on kerran pakkasta ja samalla säästää sähkössä kun luonto pitää ruoat kylminä. Itse teen jo näin.

Ei tämä aura inskoihin, niiden säilytyslämpötilavaihteluväli on aika kapea. Kylmälaukku terassilla jäädyttää ne helposti eli teho menee yhdestä pakkasen puraisusta. Toki käytössä olevaa inskaa säilytetään huoneenlämmössä, mutta apteekista annetaan aina kolmen kk satsi jolle huoneenlämpö on liikaa. Teho siis heikkenee ja lopulta loppuu kokonaan niin kuin minulle kävi.

Vierailija
29/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian tulee sitten tietoa, että kännykkää ei saa käyttää sähkökatkon aikana että kaistaa riittää hätäpuheluille.

Vierailija
30/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa on se ongelma? Helen ei päätä sähköpulasta johtuvista sähkökatkoista, vaan käsky tulee kai Fingridiltä.

Jos sähköpula voidaan ennustaa, ilmoitus katkosta voidaan lähettää asiakkaille etukäteen. Noin voi käydä esimerkiksi silloin, kun sääennuste lupaa ennätyspakkasia, eikä tuotantokapasiteetti ja ulkomailta ostettava sähkö ei kattamaan kulutusta.

Varoittamatta katko tulee silloin, kun kulutus on huipussaan, kaikki mahdollinen varavoima on jo käytössä ja yllättäen esimerkiksi jokin voimala rikkoutuu ja sen tuotanto putoaa pois verkosta. Silloin järjestelmän automatiikka pudottaa kulutusta pois verkosta, jotta koko verkko ei kaadu.

Kannattaa ottaa asioista selvää. Sähköverkko ja sähköntuotanto on aika monimutkainen kokonaisuus, joka vaatii yllättävän paljon säätöä toimiakseen oikein eli jännite, taajuus yms pysyvät säädettyjen raja-arvojen sisällä. Kokonaisuudessa on mukana voimaloita, varavoimaloita, isoja asiakkaita, siirtoverkkoja yms, joita kaikkia hallitaan automatiikalla, joka suojelee sekä sähkön tuotannon ja jakelun että asiakkaiden laitteita.

Vierailija
31/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoaako työnantaja paskapussit?

Et voi pomoltasi kysyä kun et ole töissä?

Vierailija
32/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti katkoja tulee paljon päivisin niin etätöissä saa lorvailla ja nukkua.

Vierailija
33/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä aura inskoihin, niiden säilytyslämpötilavaihteluväli on aika kapea. Kylmälaukku terassilla jäädyttää ne helposti eli teho menee yhdestä pakkasen puraisusta. Toki käytössä olevaa inskaa säilytetään huoneenlämmössä, mutta apteekista annetaan aina kolmen kk satsi jolle huoneenlämpö on liikaa. Teho siis heikkenee ja lopulta loppuu kokonaan niin kuin minulle kävi.

Älä auo sitä jääkaappia. Kaipa voit olla 2 tuntia syömättä? Jos et, sulla on se 72 tunnin kotivara, jossa on vettä, sipsejä ja suklaata. Tai mitä nyt mielesi halajaakin kun jopa 2 tuntiin et pääse jääkaappia inventoimaan.

Vierailija
34/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan huippuälykästä aukoa ulko-ovea ja päästää lämmitysenergiaa karkuun.

Vierailija
35/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti katkoja tulee paljon päivisin niin etätöissä saa lorvailla ja nukkua.

Jos sulla on noin kova tarve lorvailla ja nukkua 24/7, suosittelen käymään työterveyshuollossa. Sulla on anemia, depressio tai syöpä.

Vierailija
36/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset ennakkoilmoitukset ovat melko uusia asia, aina ovat sähkökatkot tulleet yllättäen ja sitten on istuttu pimeässä hississä ja vaikka mitä, eikä ole ikinä mitään korvattu, eikä tulla korvaamaan.

Vierailija
37/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alueella oli jokin aika sitten parin tunnin sähkökatkos puolen yön jälkeen. Tekstiviesti asiasta tuli aamu kuudelta.

Vierailija
38/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien kauppojen, kauppakeskusten, parkkihallien liukuovia ei saa auki jos sähköt katkee (tai saa jos tilataan joku oviukko, joka kestää tunteja tai päiviä saada paikalle) eli jos olet vaikka sisällä, niin sinne jäät.

Vierailija
39/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää ennakkoon, jos on kakilla niin ei sieltä näe pimeässä pyyhkiä pois..

ja juuri tuolloin on paperikin loppu

Vierailija
40/90 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä nyt kaiken arvoista?

ei, vain rahan arvoista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi