Kaikki sähkölaitoksen eivät ilmoitakaan sähkökatkoista ajoissa, vasta katkon alettua!!
Esimerkiksi Suomen suurimpiin energia-alan yrityksiin lukeutuva Helen tiedottaa asiakkaitaan sähköpulasta johtuvista sähkökatkoista tekstiviestillä.
Viestissä lukee, että sähkökatkon syynä on sähköpula. Tekstiviesti tulee ennen katkoa, jos tieto sähkökatkosta tulee riittävästi ennakkoon.
Muussa tapauksessa tekstiviesti tulee, kun sähkökatko on alkanut. Tämän jälkeen kiertävät sähkökatkot kestävät noin tunnin kerrallaan, Helen Sähköverkon käyttöpäällikkö Juho Kuokkanen kertoo.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
"Hajoavia laitteita ei kannata pitää seinässä".
No haloo! Otanko vesi-ilmalämpöpumpun pois päältä työpäivän ajaksi, ettei se sitten hajoa?
Ja naapuri maalämpöpumppunsa.
Katkaistaan hei kaikki päävirtakytkimestä sähköt pois aina kun poistutaan kotoa. Ettei vaan kuntien ja kaupunkien, sekä teollisuuden tarvitsisi yhtään miettiä mitään säästöjä mistään. Nytkin kuplahallit on käytössä, uimahallit auki, valomainokset teiden varrella päällä. Ja minun pitäisi miettiä koska pesen pyykkiä tai teen perheelle ruokaa??
Tämä minuakin tässä tilanteessa eniten risoo. Koko taakka lankeaa yksittäisten ihmisten niskaan, vaikka kunnat ja kaupungit pystyisivät poistamaan koko sähköpulan sammuttamalla turhat katu-, tie- ja mainosvalot, lopettamalla katujen sulanapidon sähkökaapeleilla, sulkemalla jää- ja uimahallit jne. Entä millä oikeudella marketeissa edelleen on ovettomia/kannettomia kylmäkaappeja ja -altaita? Ne pitäisi vaatia korjaamaan energiatehokkaammiksi ensi tilassa.
Sitten kun edes nämä toimet olisi tehty ja edelleen voitaisiin puhua sähköpulasta, olisi aika alkaa vaatia toimia kotitalouksilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä nyt kaiken arvoista?
Kyllä minusta Putinin sota on täysin arvoton. Kaikki toimet Ukrainan hyväksi ja Putinia vastaan ovat ok.
Paitsi että tästä voit syyttää Suomen ja Euroopan vihreitä. Ja niitä, jotka heitä äänestivät.
Miksi Putinin tekojen seurauksista pitäisi syyttää vihreitä, jotka ovat jo pitkään (ainakin jo vuonna 2009) varoittaneet energiapolitiikan Venäjä-riskeistä? Nykyään vihreät eivät vastusta ydinvoimaa (ainakaan Suomessa) ja silloin, kun ydinvoiman vastustus oli kovimmillaan, vastustajia oli muissakin puolueissa, sillä vihreät aika pienenä puolueena ei olisi yksin kyennyt ydinvoimaloita estämään. Kannattaa syyttää ainakin Kepua ja demareita.
Euroopan energiaongelmian suuri syyllinen on Putin valloitussotineen. Toiseksi suurin syyllinen saattaa olla Saksa, joka on pistänyt energiahuollostaan liian suuren osan Venäjän kaasun varaan.
Vierailija kirjoitti:
Läppäri toimii ilman verkkovirtaa ehkä puol tuntia :DDDDDDDDDDDDDDDDD
Se on varsin paska läppäri sitten. Omani on 4 vuotta vanha, ostohinta uutena n. 450 e, eli ei mikään kallis tehomylly edes, ja akku kestää edelleen 2 tuntia tavallista käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kauppojen, kauppakeskusten, parkkihallien liukuovia ei saa auki jos sähköt katkee (tai saa jos tilataan joku oviukko, joka kestää tunteja tai päiviä saada paikalle) eli jos olet vaikka sisällä, niin sinne jäät.
Olisihan se kiva tietää ennakkoon, niin tajuaa olla käyttämättä hissiä.
Kauppakeskuksissakin ehtisivät tehdä asialle jotain, ennen kuin mummot menee nurin liukuportaissa, äidit jää hisseihin jumiin lasten kanssa ja setämiehet parkkihalleihin. Puhumattakaan myymälävarkaiden kultaisista tunneista :D
Hei hissit tarkoitettu vain invalideille, sori liikuntarajoitteisille, ja vanhemmille, joilla pieni lapsi rattaissa, joten ihan oma vika jos sinne joku laiskaperse jää.
Läppärin akku kestää juu hetken, mutta mites netti? Offlinena ei ainakaan mun töitä paljoa tehdä.
Ilmoittavat varmaan yöllä klo. 3 sähköpostilla, että seuraavat kolme tuntia ovatkin 20 euroa kWh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos katkosta ei ilmoiteta ajoissa ja joku laite on päällä katkon alettua ja se hajoaa niin kyllä silloin sähkölaitoksen on korvattava se hajonnut laite.
Pitäähän se ilmoittaa ajoissa että ehtii varautumaan eikä käynnistä mitään.
Maalla asuvana tottunut jatkuviin katkoihin eikä ikinä ole mitään rikki mennyt...
Aina ollaan korvauksia vaatimassa!Mulla tuhoutui kerran täydet paketit insuliineja. Katkoja tuli useampia vähälle aikaa, eli eivät olleet välillä kerenneet viilentyä tarpeeksi. Siinäpä sitten ihmettelin kolmessakympissä huitelevia sokerilukemia ja olin yksin mökillä ilman autoa. Onneksi pääsin parin päivän päästä apteekkiin. Tässä opetus DM1 -ihmisille: hommatkaa joku varasäilytyspaikka inskoille. Ulkonakaan niitä ei voi säilyttää, koska jäätyminen pilaa ne vielä nopeammin.
Jääkaappi kannattaa nykytilanteessa poistaa verkkovirrasta ja pakastin kokonaan pois käytöstä. Ruoat kannattaa säilyttää nyt ulkona kylmälaukussa esim kuistilla tai terassilla kun on kerran pakkasta ja samalla säästää sähkössä kun luonto pitää ruoat kylminä. Itse teen jo näin.
Ei tämä aura inskoihin, niiden säilytyslämpötilavaihteluväli on aika kapea. Kylmälaukku terassilla jäädyttää ne helposti eli teho menee yhdestä pakkasen puraisusta. Toki käytössä olevaa inskaa säilytetään huoneenlämmössä, mutta apteekista annetaan aina kolmen kk satsi jolle huoneenlämpö on liikaa. Teho siis heikkenee ja lopulta loppuu kokonaan niin kuin minulle kävi.
Älä auo sitä jääkaappia. Kaipa voit olla 2 tuntia syömättä? Jos et, sulla on se 72 tunnin kotivara, jossa on vettä, sipsejä ja suklaata. Tai mitä nyt mielesi halajaakin kun jopa 2 tuntiin et pääse jääkaappia inventoimaan.
Ne tarvittavat ainekset tuhoutuivat silloin, kun ei oltu edes paikalla vaan oltiin kotona eli ei tasan auottu jääkaapin ovia. Ruuathan eivät ole moksiskaan parin tunnin katkoista. Tuossa tapauksessa näitä tunnin = parin katkoja tuli vähän väliä ukkosten takia. Pyydän sinua myös lukemaan uudelleen ja hartaudella, mikä multa tuhoutui, oliko siinä kenties kyse ruuasta ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos katkosta ei ilmoiteta ajoissa ja joku laite on päällä katkon alettua ja se hajoaa niin kyllä silloin sähkölaitoksen on korvattava se hajonnut laite.
Maalla asuvana tottunut jatkuviin katkoihin eikä ikinä ole mitään rikki mennyt...
Aina ollaan korvauksia vaatimassa!Mulla tuhoutui kerran täydet paketit insuliineja. Katkoja tuli useampia vähälle aikaa, eli eivät olleet välillä kerenneet viilentyä tarpeeksi. Siinäpä sitten ihmettelin kolmessakympissä huitelevia sokerilukemia ja olin yksin mökillä ilman autoa. Onneksi pääsin parin päivän päästä apteekkiin. Tässä opetus DM1 -ihmisille: hommatkaa joku varasäilytyspaikka inskoille. Ulkonakaan niitä ei voi säilyttää, koska jäätyminen pilaa ne vielä nopeammin.
Jääkaappi kannattaa nykytilanteessa poistaa verkkovirrasta ja pakastin kokonaan pois käytöstä. Ruoat kannattaa säilyttää nyt ulkona kylmälaukussa esim kuistilla tai terassilla kun on kerran pakkasta ja samalla säästää sähkössä kun luonto pitää ruoat kylminä. Itse teen jo näin.
Ei tämä aura inskoihin, niiden säilytyslämpötilavaihteluväli on aika kapea. Kylmälaukku terassilla jäädyttää ne helposti eli teho menee yhdestä pakkasen puraisusta. Toki käytössä olevaa inskaa säilytetään huoneenlämmössä, mutta apteekista annetaan aina kolmen kk satsi jolle huoneenlämpö on liikaa. Teho siis heikkenee ja lopulta loppuu kokonaan niin kuin minulle kävi.
Älä auo sitä jääkaappia. Kaipa voit olla 2 tuntia syömättä? Jos et, sulla on se 72 tunnin kotivara, jossa on vettä, sipsejä ja suklaata. Tai mitä nyt mielesi halajaakin kun jopa 2 tuntiin et pääse jääkaappia inventoimaan.
Ne tarvittavat ainekset tuhoutuivat silloin, kun ei oltu edes paikalla vaan oltiin kotona eli ei tasan auottu jääkaapin ovia. Ruuathan eivät ole moksiskaan parin tunnin katkoista. Tuossa tapauksessa näitä tunnin = parin katkoja tuli vähän väliä ukkosten takia. Pyydän sinua myös lukemaan uudelleen ja hartaudella, mikä multa tuhoutui, oliko siinä kenties kyse ruuasta ollenkaan?
Älä suotta vastaile noille raivokkaille "läski"-trolleille. Tuohan oli aivan asiaton vastine, älä tuhlaa aikaasi noihin.
Vierailija kirjoitti:
Se on mukava saada tekstari sinne pimeään paikallaan olevaan hissiin.
No tietty pitää saada iloa ja valoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku tollo voi tämmöistä yläpeukuttaa, kun kyse oli elämäntärkeästä lääkkeestä eikä ruuasta joka ei kärsi pienestä sähkökatkosta.
Sähkökatkoja on aina ollut, joskus monen vuorokauden mittaisia. Kauhea paniikki ihmisillä nyt yhtäkkiä tästä asiasta. Kyllä on oudoksi mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku tollo voi tämmöistä yläpeukuttaa, kun kyse oli elämäntärkeästä lääkkeestä eikä ruuasta joka ei kärsi pienestä sähkökatkosta.
Ei se sun lääkekään kärsi, älä huoli.
Vierailija kirjoitti:
Pakasteet parvekkeelle tms, etteivät sula. Vaiikeivät parissa tunnissa sulakaan, mutta jotkut tätäkin pelkäävät.
Hyvän pakastimen lämpötila on siinä 18 asteessa. Eli ellei pakkasta ole niin parempi pitää pakasteet missä ovat ja jos alle 5-7 tuntia kestää katkos niiden pitäisi pysyä aika hyvinä.
Kehopositiivari kirjoitti:
Sähkö on nykyään kallista.
Hih Hih Hihitän eipäs ole kaikille kallista sähkö. Eilen maksoin laskun eipä ollut suuri. Hih Hih hihitän edelleen.
Entä jos sattuu olemaan vaikka suihkussa silloin kun se sähkökatko alkaa? Loppuuko silloin veden tulo?
Sori vain, jos on tyhmä kysymys, mutta en ole varma mihin kaikkeen sähkökatkot vaikuttavat. Itse olen kokenut niitä vain lapsena, eikä meillä ollut silloin suihkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sun lääkekään kärsi, älä huoli.
Esim tunnin - kahden sähkökatko joka päivä viikon ajan, kyllä kärsii ja tästä on ikäviä kokemuksia. Ei satunnainen sähkökatko tee mitään, mutta jatkuvat katkot on katastrofi.
Otan varoiksi henkilönostimeen patjan, tyynyn ja jonkun hyvän kirjan, esim Miten paljon voi yksi turhanpäiväinen tekstari vi!!!!aa Wsoy 2022
80 luvun hipin oli niin hienoa SYYLLISTÄÄ ydin voimaa VOI VOI NYT SYYLLISTÄVÄT turve voimaa. eikö metro kulje eikä rasiasta tulekkaan sähköä
En laita takaseinälle, ettei kylmene liikaa. Eivät ne lääkkeet siitäkään tykkää. Eivätkä varsinkaan siitä jos sattuvat osumaan siihen takaseinään ja jäätyvät. Silloinkin ovat käyttökelvottomia.