Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä joogaa, mikä idea siinä on?

Vierailija
13.12.2022 |

Voisko joku kertoa?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä siitä mitään ihmeellistä mielihyvää saa. Kuitenkin ihan hyvä "laji" jos tykkää venytellä ja jos osaa myös meditoida.

Vierailija
22/73 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se on ihan vaan liikuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hindulaisen uskonnon harjoittamistahan se. Eli sama kuin kyselisi että mikä järki on kumarrella mekkaan tai syödä leipää kirkossa.

No ei nyt ihan. Joogan tarkoitus on pitää keho sellaisessa kunnossa, että ihminen kykenee meditoimaan vaikka useita tunteja päivittäin. Pragmaattisesti ajatellen soveltuu siis erinomaisesti myös esim. istumatyöläiselle.

Vierailija
24/73 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä noita julkisuudesta tuttuja joogan harrastajia katsoo tai kuuntelee niin ovat mitä turhamaisempia ihmisiä erilaisine mielialaongelmineen. Miksei jooga autakkaan?

Niinkuin esim.?

veitola, yazka, useita poppareita sekä näitä elämäntapa taiteilijoita ym.suosittua myös huumeiden käyttäjien keskuudessa.

Ehkä ei kannata tehdä johtopäätöksiä asioista sen perusteella, millaiset julkisuuden henkilöt niitä harrastavat. Ei nimittäin kerro kyllä joogasta tai mistään muustakaan yhtään mitään. Joogakin on valtavan suosittu harrastus jota harrastaa joka toinen nykyään, se mitä joku Maria Veitola siitä tuumaa ei ole mikään yleinen totuus.

Vierailija
25/73 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä noita julkisuudesta tuttuja joogan harrastajia katsoo tai kuuntelee niin ovat mitä turhamaisempia ihmisiä erilaisine mielialaongelmineen. Miksei jooga autakkaan?

Niinkuin esim.?

veitola, yazka, useita poppareita sekä näitä elämäntapa taiteilijoita ym.suosittua myös huumeiden käyttäjien keskuudessa.

Ehkä ei kannata tehdä johtopäätöksiä asioista sen perusteella, millaiset julkisuuden henkilöt niitä harrastavat. Ei nimittäin kerro kyllä joogasta tai mistään muustakaan yhtään mitään. Joogakin on valtavan suosittu harrastus jota harrastaa joka toinen nykyään, se mitä joku Maria Veitola siitä tuumaa ei ole mikään yleinen totuus.

Niinpä, kansalaisopistojen kursseilla näkee ketkä sitä harrastaa. Ihan tavalliset ihmiset.

Vierailija
26/73 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen joka harrastaa liikuntaa kannattaa harjoittaa myös kehonhuoltoa jota usein venyttelyksi kutsutaan. Mutta venyttely on tylsää. Suurin osa Suomessa harjoitettavasta joogasta on pääasiassa venyttelyä mutta jos saa itsensä kiinnostuneeksi Intia-hörhöilystä hommaan saa lisää kiinnostavuutta. Meditaatiota monet coachitkin suosittelevat urheilijoille.

Vierailija
27/73 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vuosia sitten joogakurssilla ja kyllä siinä jotain erilaista on. Erään tunnin päätteeksi olin niin rento että sain flashbackin lapsuuteen. Kuin olisin ollut äidin sylissä. Liikutuin siitä niin että itketti. Olen itsekseni tehnyt normaaleja rentoutusharjoituksia ja päässyt tosi rennoksi mutta silti en ole koskaan kokenut vastaavaa.

Samanlaisia tuntemuksia mullakin. Elämäni on ollut viime vuosina tosi stressaavaa ja monenlaisia murheita ollut, mutta joogassa päässyt hetkeksi rentoutuneeseen fiilikseen ja unohtanut murheet.

Vierailija
28/73 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooga on minulle mielekäs vaihtoehto puhtaalle venyttelylle. Tulee keskityttyä hengitykseen, venyteltyä ja kropan kiertoa. Istumatyöläiselle hyvää treeniä ja muuta liikkumista tukevaa palauttelevaa toimintaa.

Vierailija
29/73 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joogannut vain youtuben välityksellä. Olen saanut vuosikymmeniä vanhoja jumeja ja kiristyksiä auki. Se auttaa paikkoihin, johon tavallinen venytys ei auta.

Vierailija
30/73 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksotisoitua venyttelyjumppaa.

Vierailija
31/73 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas ennakkoluulot joillain.

Eivätkä viitsi tai edes osaa ottaa selvää tästäkään asiasta...

Vierailija
32/73 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt joogassa. Jos ajattelee ihan vain sitä fyysistä puolta, mikä on vain osa joogaa, niin kyllä siitä minulle hyötyä on. Ensinnäkin se pisti laihduttamaan, kun venytysasennot tuntuivat hankalilta kropassa. Toisekseen kun ikää alkaa olla, niin on erittäin hyödyllistä juuri tuollainen venyttely lihaksille ja nivelille.

Vierailija
33/73 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehon JA mielen hoitoa.

Koska nehän kuuluvat yhteen, kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Joogaa on myös eri lajeja/ vaikeustasoja.

Vierailija
34/73 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venyttelyjumppa kuvaa sitä hyvin. Kehonhuoltoa. Ja samalla parhaimmillaan mindfullness-harjoitus ja hetkeen keskittymistä, joka rauhoittaa aivoja hektisessä elämässä. Ei kai siihen sen kummempaa selitystä tarvitse? Jooga sopii monille, ei tarvitse olla erityisen hyvässä kunnossa tai mitään, tosin vaativammat liikkeet vaatii kyllä timmin kropan onnistuakseen.

Vierailija
35/73 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile Ap, hyvä ihminen.

Vierailija
36/73 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksotisoitua venyttelyjumppaa.

Aika yksipuolinen käsitys...

Vierailija
37/73 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin joku vesikelluminen. Treeniä etenkin lihaville naisille ilman että kilot lähtee mihkää. Mieli silti kiittää.

Jooga ei kyllä onnistu jos on kovin lihava. Tai no, voihan sitäkin soveltaa, mutta kyllä ne läskit on tiellä niissä asennoissa.

Vierailija
38/73 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joogamuotoja, jotka ovat raskaita. Monilla on mielikuva, että jooga on vaan venyttelyä, mutta osa joogamuodoista on sellaisia, että siellä ei heikolla lihaskunnolla jaksa tuntia tai puoltatoista. Jotkut ihan tavallisen näköiset liikkeet vaativat hyviä lihaksia ja kun liikkeistä siirrytään sulavasti seuraavaan, tarvitaan myös tasapainoa ja keskittymistä.

Mielestäni ei voi sanoa että jooga olisi voimistelua tai lihaskuntopiiriä. Joogassa voidaan esim. pysyä asennoissa minuutteja, mikä myös vaatii hengitykseen keskittymistä, ja sitä lihaskuntoa. Joogassa ei riuhdota eikä tavoitteena ole tehdä minuutissa sataa vatsalihasliikettä.

Vierailija
39/73 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. vanhetessa omatoimisimpina pysyvät yleensä ne, joilla on kehossa vetreyttä ja joustoa. Mietippä elämää kun et pääse sohvalta saatikka lattialta itse ylös, et saa solmittua kengännauhoja yms. Jooga on oiva tapa pitää keho joustavana ja harjoittaa lisäksi lihaskuntoa.

Lisäksi sillä voi rauhoittaa mielen, monella on tosi hetkinen elämä ja viriketulva on jatkuva.

Vierailija
40/73 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yin jooga on sitä venyttelyä ja hengitystä, yang puolella on mm. astangaa, jossa ei huonolla kunnolla pärjää. Joogaan kuuluu olennaisesti myös voima- ja tasapainoasanoita, jos ajattelee että sillä ei voi vahvistua, voi guuglailla vaikka astavakrasanaa. Toki moni(minä esim) ei noin haastavia opi ikinä tai siihen voi mennä vuosia.

Vaikka olen aika kärsimätön ihminen niin päivittäinen rentoutusjoogahetki on tullut tärkeäksi. Keho kestää sillä muun liikunnan hyvin jumittumatta ja mieli rauhoittuu.