Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onpas äitiyspakkaus 2023 taas vaihteeksi pettymys

Vierailija
13.12.2022 |

https://www.kela.fi/aitiyspakkaus-2023

Edelleen tuotteita vähennetty ja vaikka sanotaan että laatu on muka parempaa, niin ihan samaa materiaalia, valmistajaa ja valmistusmaata näyttää niissä olevan kuin aiemmin.

Tuotteiden määrää on jälleen vähennetty ja verrattuna vuoden 2020 äitiyspakkaukseen tuotteita on jo 17 vähemmän. Jos sama meno jatkuu, niin vuoden 2030 äitiyspakkauksessa on sitten yksi tuote.

Ehkä pitäisi ottaa äitiysavustus rahana ja etsiä kirppareilta vaikka edellisten äitiyspakkausten tuotteita.

Kommentit (238)

Vierailija
161/238 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun amerikan-serkku sai lapsen USA:ssa ja minä Suomessa, ja hänelle kerran selvisi, mikä on suomalainen äitiyspakkaus ja mitä se sisältää. Sitä epäuskon, ihmetyksen, ihailun ja kateuden sekoituksen määrää voitte vain kuvitella.

Mutta valittakaa vain, ehkä se otetaan pian pois, kun tuntuu olevan nykyään aivan turha.

Tämä.

Vierailija
162/238 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkääpä ostamaan sillä rahalla vaatteita lapselle. Vaatteet on järjettömän kalliita. Itsellä ei edes omaa lasta vaan veljellä on vauva. Isoissa marketeissakin on niin kallista ettei tuohon laatikkoon saisi mitään tuolla rahalla, jos pitäisi itse yrittää etsiä. Saa etsiä kauan ja kaikkialta. Kauden poistovaatteista voi löytyä isompi määrä kuin boksista tuohon rahaan.

Ilmaisia vaatteita hei kuitenkin. Ottakaa rahana jos haluatte lähteä ostoksille eikä tuo boksi kokemuksena kiinnostele.

Tuommoisen määrän vaatteita (4 bodya ja 3 housut, haalari, makuupussi, pari harsoa) saa n. 20-50 eurolla kirppikseltä riippuen millaista laatua haluaa, 50e hinnalla saa jo uuttakin osan. Siihen päälle jos ostaa kynsisakset, vauvaharjan ja lämpömittarin niin aika paljon jää vielä ylikin siitä 170e äitiysavustuksesta.

Ymmärtääkseni pakkauksen sijaan voi ottaa myös rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/238 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole jaossa kultaa eikä mirhamia. Käsittääkseni pakkausta ei ole pakko ottaa, eikä varmaan rahojakaan, jos ei miellytä.

Vierailija
164/238 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä tuota väreistä valittamista, kun ei kai siellä nyt niin paljon tavaraa ole, että pelkästään niillä vaatteilla pärjäisi, niin ei kai se nyt niin suuri murhe voi olla, jos muutama vaate ei oo väriltään uusimman trendin mukainen? Luultavasti se vauva on kuitenkin mieluummin siinä tylsän tms värisessä potkupuvussa kuin kylmissään.

Vai onko se jotenkin "noloa" joillekin käyttää niitä vaatteita? Että siksi ne ei saisi värinsä puolesta erottua?

Joo minusta on kans just hyvä että äitiyspakkauksen vaatteet on neutraaleja perusvärejä, niihin voi sitten helposti yhdistellä niitä oman maun mukaisia. Eihän nuo äp vaatteet yksinään riitä mihinkään muutenkaan, pakko ostaa lisäksi muita.

Vierailija
165/238 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo toppahaalarin väri on ruma,synkkää. Olisi vaikka mintunvihreä.

Vierailija
166/238 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkääpä ostamaan sillä rahalla vaatteita lapselle. Vaatteet on järjettömän kalliita. Itsellä ei edes omaa lasta vaan veljellä on vauva. Isoissa marketeissakin on niin kallista ettei tuohon laatikkoon saisi mitään tuolla rahalla, jos pitäisi itse yrittää etsiä. Saa etsiä kauan ja kaikkialta. Kauden poistovaatteista voi löytyä isompi määrä kuin boksista tuohon rahaan.

Ilmaisia vaatteita hei kuitenkin. Ottakaa rahana jos haluatte lähteä ostoksille eikä tuo boksi kokemuksena kiinnostele.

Tuommoisen määrän vaatteita (4 bodya ja 3 housut, haalari, makuupussi, pari harsoa) saa n. 20-50 eurolla kirppikseltä riippuen millaista laatua haluaa, 50e hinnalla saa jo uuttakin osan. Siihen päälle jos ostaa kynsisakset, vauvaharjan ja lämpömittarin niin aika paljon jää vielä ylikin siitä 170e äitiysavustuksesta.

Ymmärtääkseni pakkauksen sijaan voi ottaa myös rahaa.

Niin voi, tuon 170e saa jos haluaa. Ja sillä saa todellakin paljon enemmän kuin äitiyspakkauksessa on. Moni vaan haluaa pakkauksen kun se on se "juttu", niin minäkin esikoiselle, mutta vähän kyllä kadutti kun näin sisällön. No mutta, tuli niistä jotain käyttöön ja parhaat säästin kuopuksellekin :)

Vierailija
167/238 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli mintunvihreä. Ihan tykkäsin, mutta on tämä uusi käytännöllisempi. Ainakin se meidän haalari nimittäin oli sopiva siinä 9kk eteenpäin kun lapsi jo liikkui itse ja eihän sitä vaaleaa haalaria raaskinut pitää kuin rattaissa, maassa möyrimiseen oli pakko ostaa eri haalari 😅

Vierailija
168/238 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjahevosen suuhun ei katsota.

Joskus kyllä kannattaisi.

Mutta toki Suomessa kiitellään vielä silloinkin, kun äitiyspakkauksesta on supistettu kaikki muu paitsi haalari ja terveyssiteet.

Et siis ymmärtänyt pointtia.  Saat jotain minkä eteen et ole tehnyt yhtään mitään ja valitat.

Mielestäni ja verotietojeni mukaan olen kyllä maksanut enemmän veroja kuin mitä äitiyspakkaus kustantaa.

Äitiyspakkaukset maksetaan verovaroista. Siksi niiden suhteen pitäisi olla tarkkaa, mistä ja millaisin kriteerein tuotteita hankitaan.

No sittenhän sinulle sopisi, että äitiyspakkaus otettaisiin suoraan sinun henkilökohtaisesta verotuksestasi, kun paketin olet saanut. Täällä on aika monta sellaista, jotka sen sinun "ruman" ja "huonolaatuisen" pakkauksesi kustannuksiin osallistuvat saamatta itse mahdollisuutta siihen pakettiin. Mutta, minäminäminä kyllä kaltaisia kuvaa mainiosti.

He eivät myöskään vaivalla ja isoin ominkin kustannuksin tuota uusia suomalaisia veronmaksajia ja kulttuurimme ylläpitäjiä.

Vierailija
169/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä palstalla on lähes rikos todeta, että pakkauksen sisältö on huonontunut?

Koska se on, ja se on fakta.

Vierailija
170/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi on varmaa: koskaan se laatikko ei ole päätynyt käyttäjille ilman valitusta, jollei muusta niin jonkin valitun värin sävystä. Sen valituksen ymmärrän jos tuotteet hupenevat. Mutta kun on aina oltu naama väärinpäin on sitten mitä värejä tai kuoseja niin huh.

Vierailija
171/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi on varmaa: koskaan se laatikko ei ole päätynyt käyttäjille ilman valitusta, jollei muusta niin jonkin valitun värin sävystä. Sen valituksen ymmärrän jos tuotteet hupenevat. Mutta kun on aina oltu naama väärinpäin on sitten mitä värejä tai kuoseja niin huh.

Ei kaikki ole mistään kuoseista valittaneet. Minä ainakin olin aikoinaan erittäin tyytyväinen molempien lasteni pakkauksiin.

Sen sijaan nykyinen tuotteiden vähentäminen on ikävää. Vielä ikävämpää on se, että aiemmin tuotteiden vähentämistä perusteltiin sillä, että vastaisuudessa aletaan suosia enemmän suomalaista, mutta silti tuotteissa ei edelleenkään ole mitään suomalaista. Vedottiin myös lupailemalla laadukkaampia tuotteita, mutta mitään parempaa laatua ei ole, vaan tuotteet on ihan samaa halpamaissa tuotettua tavaraa kuin aiemminkin.

Vierailija
172/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialismi etenee; kaikki mihin se koskee muuttuu huonommaksi.

Vierailija
173/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjahevosen suuhun ei katsota.

Joskus kyllä kannattaisi.

Mutta toki Suomessa kiitellään vielä silloinkin, kun äitiyspakkauksesta on supistettu kaikki muu paitsi haalari ja terveyssiteet.

Et siis ymmärtänyt pointtia.  Saat jotain minkä eteen et ole tehnyt yhtään mitään ja valitat.

Mielestäni ja verotietojeni mukaan olen kyllä maksanut enemmän veroja kuin mitä äitiyspakkaus kustantaa.

Äitiyspakkaukset maksetaan verovaroista. Siksi niiden suhteen pitäisi olla tarkkaa, mistä ja millaisin kriteerein tuotteita hankitaan.

No sittenhän sinulle sopisi, että äitiyspakkaus otettaisiin suoraan sinun henkilökohtaisesta verotuksestasi, kun paketin olet saanut. Täällä on aika monta sellaista, jotka sen sinun "ruman" ja "huonolaatuisen" pakkauksesi kustannuksiin osallistuvat saamatta itse mahdollisuutta siihen pakettiin. Mutta, minäminäminä kyllä kaltaisia kuvaa mainiosti.

He eivät myöskään vaivalla ja isoin ominkin kustannuksin tuota uusia suomalaisia veronmaksajia ja kulttuurimme ylläpitäjiä.

Tai "masentuneita" vetelyksiä, jotka eivät ikinä mene edes töihin.

Vierailija
174/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä palstalla on lähes rikos todeta, että pakkauksen sisältö on huonontunut?

Koska se on, ja se on fakta.

Totta kai on, mutta kun teille ei mene jakeluun se mistä se johtuu!!!

Oletteko te ihan tolvanoita???

Vierailija
175/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten valitat? Sinulla on täysi vapaus ottaa se rahana ja ostaa lapsellesi vaatteet vaikka kirpparilta.

Vierailija
176/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai "masentuneita" vetelyksiä, jotka eivät ikinä mene edes töihin.

Jälkimmäisen vaihtoehdon todennäköisyys on aika suuri. Suomalaisista kotitalouksista vain 30% on nettoveronmaksajia. Muut ottavat enemmän kuin antavat.

Vierailija
177/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se nyt ole ihan sama se väri, jos Keiju-Lumihiutale tai Jonne-Veeti on kuitenkin saanut ilmaiseksi (tai verovaroin kustannettuna) sen toppahaalarin?

Koskasn ei saada tuotetta, josta kaikki äitylit olisi tyytyväisiä.

Ja kuten täällä on kirjoitettu, ota tuki rahana.

Vierailija
178/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavan näköisiä kuoseja ja värejä. Omien lasten vauva-aikana kaikki ei ollut ihan freeshiä

Vierailija
179/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep jep. Itse olen raskaana ja odotan esikoista. Minun mielestäni on myös aika pöyristyttävä ero tavaran "arvossa" verraten 170 euroa ja äitiyspakkauksen sisältöä. Nuorempana aina ajattelin että tottakai tulen valitsemaan aikanaan äitiyspakkauksen, mutta nyt kun tätä katsoo niin en kyllä todellakaan.

Otan siis rahana ja ostan itse tarvikkeet - tulee niitä bodyja sun muita myös sukulaisilta ja isovanhemmilta. 

Olen itse myös sillä kannalla että olisi useamman vuoden sama kattaus vaikka kolmella eri värimaailmalla joista voisi sitten valita. Tai JOPA niin, että voisi itse koota mieleisensä äitiyspakkauksen, tyyliin se yksi haalari, x määrä housuja, bodyja yms, ja näistä voisi valita kaikkiin mieleisen värin parista kolmesta vaihtoehdosta. 

2023 ÄP:lle siis risuja siitä että tavaroita on A) vähennetty, B) ne on tuotettu jossain hulahulamaassa ja C) äitiyspakkaukselle ei olla tehty tarpeeksi variaatioita valittavaksi, jolloin osaa kismittää se, että jonain toisena vuotena on ollut jokin ihana viltti eikä sitä nyt enää tänä vuonna saa pakkauksen mukana omalle rakkaalle vauvalleen, vaan värinä on jokin perunankuori.

Vierailija
180/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sai lapset -88 ja -90. Äitiyspakkauksessa oli tuohon aikaan vuosikausia samoja vaatteita eli ei vaihtuneet joka vuosi. Vaatteista ainakin osa oli Suomessa tehtyjä, ellei peräti kaikki. Muutamia on säästetty meidän lapsille ja laadukkaita ovat olleet. Ihan hyvin voisi nytkin pitää vaatteita pidempään kierrossa, eikä joka vuosi hankkia uusia sävyjä.