Nainen, saatko hyvää palkkaa? Millä alalla olet?
Haluaisin tietää, mille alalle kannattaa kouluttautua, jotta saisi hyvän palkan. Olen kaikissa aineissa keskihyvä. Voisin hakeutua vaikka teknisille aloille. Serkkuni on konemestarina, ja palkka hyvä. Toinen on ns. taidealalla, ei edes mielestäni kovin lahjakas, ja surkea palkka.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisasta on kyllä lähteä ns. raha edellä, kuten joku kertoi, valitsemaan ammattiaan. Rahan kun voi "vaihtaa" mm. parempaan asuinalueeseen, parempaan terveydenhoitoon, parempaan turvallisuuteen, eli parempaan elämään.
Kaikki tuo parempi kumoutuu jos työ vituttaa.
Vituttaako työsi vai työpaikkasi henki tms., vai onko kotona jotain häikkää? Ihminen kantaa työtuntemuksensa yksityiselämäänsä ja päinvastoin
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen minäkin naisten intoa lähteä pienipalkkaisille aloille. Ajattelevatko he edelleen, että mies maksaa loppuelämän. Missä on kunnianhimo ja pitkäjänteisyys?
Lähipiirissä on parikin katkeraa pienipalkkaista viisikymppistä naista, jotka katuvat uravalintaansa.
Ohjataanko tyttöjä tahallaan valitsemaan pienipalkkaisia töitä?
Jos ihmetyttää, aina voi ottaa selvää ja käyttää aivojaan.
Aikoinaan Paasikiven hallitus linjasi, ettei naisille tarvitse maksaa yhtä hyvää palkkaa kuin miehille, koska miesten tulot kompensoivat tätä eroa perheissä. Tämän myötä mies- ja naisvaltaisten alojen valille muodostui palkkakuilu, jota vielä tähän päiväänkään mennessä ei ole saatu kiinni.
Ratkaisu tähän asiaan ei ole kylmästi vain se, että naiset lähtevät parempipalkkaisille aloille, koska nyt jo lähes kaikilla naisvaltaisilla aloilla kärsitään työvoimapulasta. Mitään syytä tai perustetta sille ei ole, että naisvaltainen työ olisi vähemmän tarpeellista tai arvokasta kuin miesvaltainen. Tuollaiset kirjoittamasi syyllistämiskommentit kielivät vain sinun omasta kykenemättömyydestä ajatella asioita muuta kuin naisia syyllistävästä näkökulmasta. Ja tämä naisten syyttelyhän on myös osa ongelmaa. Naiset ovat tyhmiä, kun eivät lähde "okeille" aloille ja toisaalta pahoja, kun eivät jää tekemään huonolla palkalla työtä jolle nyt ei ole tekijöitä.
Kommentti pitkäjänteisyydestä ja kunnianhimosta on täysin naurettava. Meillä on valtavasti duunarimiehiä, jotka täysin kunnianhimottomasti tekevät sitä perusduunia, johon ei tarvita amista kummoisempaa koulutusta ja he tienaavat enemmän kuin monet naiset sote-alalla, taloushallinnossa, kasvatusalalla jne.
Ja vastauksena itse kysymykseen, tienaan mielestäni ihan hyvin. Noin 5 000 €/kk, IT-ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisasta on kyllä lähteä ns. raha edellä, kuten joku kertoi, valitsemaan ammattiaan. Rahan kun voi "vaihtaa" mm. parempaan asuinalueeseen, parempaan terveydenhoitoon, parempaan turvallisuuteen, eli parempaan elämään.
Kaikki tuo parempi kumoutuu jos työ vituttaa.
Vituttaako työsi vai työpaikkasi henki tms., vai onko kotona jotain häikkää? Ihminen kantaa työtuntemuksensa yksityiselämäänsä ja päinvastoin
Mua viruttais käydä töissä rahan takia 🤷
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan Paasikiven hallitus linjasi, ettei naisille tarvitse maksaa yhtä hyvää palkkaa kuin miehille, koska miesten tulot kompensoivat tätä eroa perheissä. Tämän myötä mies- ja naisvaltaisten alojen valille muodostui palkkakuilu, jota vielä tähän päiväänkään mennessä ei ole saatu kiinni..
Nyt on historiantuntemus hieman vajaa. Naisille ja miehille maksettiin eri palkkaa aina ennen Paasikiven hallitusta. Tavallisesti naiselle maksettiin puolet. Toiseksi vuosisadan alussa tehtaissa palkkaus harvoin oli tuntien mukaan, vaan työsuoritteen, kuten monta tuotetta kasaa tunnissa, joten sillä palkkamallilla naisia ei syrjitty, vaan jokainen sai tuottavuuttaan vastaavan palkan. Kolmanneksi, naisten henkiraha (=verotus) oli yksi markka kun miehillä kaksi markkaa.
Saan ihan ok palkkaa, noin 42k vuodessa. Ikää on 27 ja työkokemusta 2 vuotta. Koulutuksena luonnontieteiden fm. Kyllä se tästä nousee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen myyntityötä teknisellä alalla. Palkka hieman vaihtelee kuukausittain, mutta tänä vuonna esimerkiksi tienaan n. 50 000€ bruttona.
Heh, anoppi on lähihoitaja ja tekee tänä vuonna 80 000 euron tilin.
Vaan millä määrällä työtunteja?
Itse pääsisin helposti ylikin, mutta se tarkoittaisi, että viettäisin työssä yli 40h viikko. Ei kiitos.Jos on hyvin tarkka työtunneistaan, ei ehkä kannata haaveilla korkeista ansioista. Ei äkkiä tule mieleen mitään alaa jolla voisi edetä tiukasti 8-16 työajasta kiinni pitämällä. Kun on saavuttanut hyvän aseman se saattaa olla jossain määrin mahdollista, mutta siinä "uraportailla kiipeämisvaiheessa" pitää olla valmis olemaan joustava ainakin tiettyyn rajaan asti.
Mutta on myös aloja, joilla on aika hyvä palkka vaikkei etenisi koskaan uralla minnekään. Itse olen koodari, enkä halua edetä tästä mihinkään koskaan. Palkkaa tulee joka kuukausi 4400 e/kk, enkä koskaan tee ylitöitä tai opiskele vapaa-ajalla.
Kiva jos miellät tuon itsellesi hyväksi palkaksi, mutta itse ajattelen hyvän olevan vähintään tuplat tuosta. Eli puhumme vähän eri tason palkoista :).
Joo, mä en kerta kaikkiaan tiedä mitä tekisin enemmällä rahalla, näin lapsettomana sinkkuna. Ei ole mitään haaveita, joita haluaisin toteuttaa, jos olisi enemmän rahaa. Asun missä haluan, auto on sellainen kuin haluan, ei tarvitse arkiostoksissa katsoa hintoja. Luksuksesta tai matkustelusta tai sen sellaisesta en välitä. Joten mulle riittävän hyvä palkka.
IT-alalla vaihtuvissa projektitehtävissä, palkka 4100€ / kk
Aika iso yritys, pienemmässä voisi ehkä saada parempaa palkkaa.
Palsalta kun kysyy niin kaikki saa isoa palkkaa
Toinen pitkän linjan psykologiyrittäjä täällä. Teen vajaata työviikkoa ja elelen mukavasti ilman taloudellisia paineita. Näitä keskusteluja seuratessa tulee olo, että teet niin tai näin, niin aina menee meillä naisilla väärin päin. Jos nainen hakeutuu matalapalkka-alalle, häntä moititaan kunnianhimon puutteesta ja siitä, että itsepä on taloudellisen kuoppansa kaivanut. Ja sitten voidaan muistella, millainen poru nousi muutama vuosi sitten lukio-opintojen ja yliopisto-opintojen (esim. lääkärin ammatin) naisistumisesta. Ehkäpä tyttöjen on toisaalta helppo hakeutua "perinteisille" naisten hoiva-aloille, jolloin valinta ei herätä ylimääräistä ihmetystä. Suomessahan työmarkkinat taitavat olla edelleen melko jyrkästi sukupuolittuneet.
En varmaan tienaa kovin hyvin mutta olen itse tyytyväinen tällä hetkellä.
Brutto 3000e/kk + pari tonnia tulospalkkaa vuodessa, kirjanpitäjä. Ikää 25v joten eiköhän palkka tule tuosta vielä nousemaan ja aina voi opiskella lisää jos on intoa
En saa palkkaa enkä tee ansiotyötä, mutta pääomatuloni ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana olleet keskimäärin noin 123000 euroa vuodessa. Tänä vuonna varmasti sakkaa, jää alle sadan tonnin, olen ottanut takkiin pörssissä ja tehnyt muutamia siirtoja välttääkseni pahimmat lisätappiot. Mutta nousu tapahtuu väistämättä aina. Jos pystytte ryhtymään sijoittajiksi, suosittelen. Itse olen sijoittanut 18-vuotiaasta asti. Opiskelin maisteritutkinnon aikoinaan ja olisin voinut siirtyä myös liike-elämään, mutta ei kiinnostanut, koska olen aika laiska. Nyt on hyvä.
Olen puheterapeutti ja palkka on mielestäni hyvä. Toki se vaihtelee alueittain. Urani alkuvaiheessa tk:ssa työskennellessä palkka oli 4150€ kuukaudessa. Tämän jälkeen tein yksityisellä puolella töitä provisiopalkalla ja palkka oli kuukaudessa 4000-5500 riippuen toteutuneista asiakaskäynneistä. Nyt teen toiminimellä ja laskutan kuukaudessa 7000-10000€ riippuen taas toteutuneista käynneistä. Toki tuosta laskutettavasta summasta maksan ennakkoverot, YEL-maksut yms.
Mielestäni saan ihan hyvää palkkaa. Työskentelen markkinoinnin parissa johtotehtävissä. Vuosiansiot pyörii siellä 75 000 ja 85 000 euron välillä. Riippuu aina vähän siitä, millaisia projekteja vedän milloinkin.