Tukostaipumus ja korona
Kävipä sitten niin, että kahden vuoden jälkeen korona tuli meillekin. Mies ja vauva alkavat olla paremmassa kunnossa, taapero ei ole vielä sairastunut ja itse sairastuin nyt sitten eilen.
Eipä tässä muuta, mutta minulla on perinnöllinen tukostaipumus ja diabetes, jotka lisäävät koronan kanssa ristiä veritulpan kehittymiseen. Minulla oli raskausaikana verenohennuslääkitys käytössä, josta on vielä kuutisen kynää jäljellä ja käyttöaikaa niillä ensi vuoden puolelle.
Onko täällä ihmisiä, jotka ovat koronan takia joutuneet käyttämään verenohennuslääkitystä? Miten pitkään sitä olette joutuneet käyttämään? Vain oireiden (kuumeen) ajan, vai vielä jonkin aikaa taudin jälkeenkin? Mietin, että riittäiskö ne omat kynät vai onko etsittävä joku, joka voisi käydä apteekissa. Toki, jos tästä selviäisi parissa päivässä niin kuin appivanhemmat ja mies, niin joku heistä voisi käydä apteekissa asioimassa.
Joo, ja minulla ei ole rokotteita. En ottanut raskaus- ja imetysaikana ja vauva on yhä imetyksellä, jos mitenkään vaikuttaa asiaan.
Kommentit (29)
Eri tukostaipumus ja raskauden aikainen syvä laskimotukos taustalla. Koronassa määrättiin 10 päivän pistokset minihepariinia.
Heti lääkäriin! Kaveri kuoli tulokseen joka johtui koronasta, 32v nuori ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Unohtui lisätä, että soitan kyllä lääkäriin tarvitseeko ylipäänsä verenohennuslääkitystä, mutta vertaistukea kaipailisin, että miten herkästi määräävät lääkityksen. Kuumetta on siinä 38 tienoilla, mutta laskee kyllä parasetamolilla. Kipuja on lähinnä niissä paikoissa, joihin on muutenkin sattunut (lonkka ollut kipeä huonon imetysasennon takia jo jonkin aikaa).
Ap
Minä jouduin käyttämään. Napapiikit aloitettiin sairaalassa ja jatkoin niitä vielä kotiin päästyäni kuukauden ajan. Sairastin keväällä 2020. Sairaalassa ja teholla olin noin kolme viikkoa. Minulla ei ole tukostaipumusta .
Noh, selviytymisprosentti Koronasta nuorilla joilla on perussairauksia on varmaan n. 99.7% joten sellainen tappava tauti kyseessä. Että hold your horses.
Vierailija kirjoitti:
Heti lääkäriin! Kaveri kuoli tulokseen joka johtui koronasta, 32v nuori ihminen.
Voi ei, oliko hänellä jokin perussairaus?
Ei rokotuksia tarkoittaa että saa lääkettä jota rokotetut ei saa (ilmeisesti siksi että mahdollisimman moni ei hakisi rokotusta.) Kantsii hakea. Jollei heti hae, ei saakaan koska ei toimi enää pidemmän ajan kuluttua tartunnasta. Tekevät koronatestin ensin.
Palasin kertomaan tilannekatsauksen omalta osalta ja lukemaan uudet vastaukset.
Soitin tänään koronaneuvontaan ja kävin ohjeistuksen mukaan virallisessa testissä, koska verenohennuslääkitystä ei saa pelkän kotitestin perusteella. Lääkäri oli sitä mieltä, että koska pystyn liikkumaan, kuume pysynyt maltillisena (siinä 38C) ja vointi ihan kohtuullisen hyvä, ei verenohennuslääkitys ole tarpeen geenimutaatiosta huolimatta.
Antoi kyllä luvan käyttää ne omat vanhat napapiikit, jos haluan, koska ei siitä ole haittaakaan, mutta muutoin kunnon nesteytyksen ja kohtuullisen liikunnan pitäisi riittää ehkäisemään tukosriskiä.
Kuulemma aiemmin koronan alkuaikoina on verenohennuslääkitystä käytetty oikeastaan kaikille, mutta nykyään määrätään harvemmin. Eikä sairaalassa ole kuulemma koronan aiheuttaman veritulpan takia potilaita oikeastaan juuri lainkaan ollut.
Tässä sitä nyt ollaan, jäi lopulta kuitenkin omalle vastuulle käyttääkö vai eikö :D Taidan katsoa mihin suuntaan vointi kehittyy, että jos olo paranee, jätän käyttämättä ja jos meinaa mennä vetelämmäksi, on vielä kuutisen piikkiä odottamassa.
Ap
Käytännössä verenohennuslääkitys määrätään pahimpien oireiden ajaksi kun kunto on sellainen että ei pääse liikkeelle normaalisti.