Työtön avautunut omalla nimellään ettei hae tosissaan töitä? Taitaa tänään paukkua karenssia hänelle
Muuta mahdollisuutta ei ole. On ihan ansaittu karenssi. Töitä pitää hakea työllistyäkseen.
Kommentit (108)
Minun piti hakea työpaikkaa jossa tarvii ajokortin. Ei minulla ole korttia. Työkkäri antoi papereita jossa oli työpaikat ja niihin piti hakea. Yksi oli 50 km päässä ja autoo tarvittiin. Ei mulla ole autoa eikä korttia.
Kovin innokas oli TE-tantta tutkimaan ja hutkimaan.
Ja valmiina oli jo syytteetkin, että hakea pittää, ja niitä paikkoja joihin on todelliset mahdollisuudet päästäkin.
No tällä perusteella kohta eläkkeelle jäävällä niitä todellisia paikkoja ei ole.
Suurin synti oli, kun kansalainen arvosteli tässä jumalaa eli viranomaista, ja jäykkää ja typerää järjestelmää. Siitä pitää toki rangaista!!!! 10kk karenssia ja valituksia. Vasta sitten eläkkeelle. Oppiipahan, kurja.
Vielä kun saisi jollain ilveellä viivytettyä tuota eläkeellepääsyä.
On aika selvää ettei hakemalla töitä saa. Tässä on vuosia jo haettu. Ei kelpaa suomalainen enää töihin. Minua ei kiinnosta enää hakeminen- Soittakoot työkkäriin ja sieltä yhteystiedot jos joku työnantaja haluaa työntekijän.
Työtön mies kirjoitti:
Minun piti hakea työpaikkaa jossa tarvii ajokortin. Ei minulla ole korttia. Työkkäri antoi papereita jossa oli työpaikat ja niihin piti hakea. Yksi oli 50 km päässä ja autoo tarvittiin. Ei mulla ole autoa eikä korttia.
Eräs luottokelvoton puhelinmyyntifirma oli päässyt jotenkin TE:n palveluntuottajaksi, ja se tarjosi TE:n kautta merkonomintutkintoa oppisopimuksella noin uramahdollisuutena. (Suom. palkatonta työvoimaa puhelinmyyntiin, ja firma saisi vielä korvaukset!)
No TE:n kiva täti tarjosi minullekin tällaista loistavaa tilaisuutta.
Tosi minulla oli jo merkonomin tutkinto, ja yliopistotasoisia täydennyskoulutuksia siihen vielä päälle.
Innostuin tästä ideasta aivan älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Ja valmiina oli jo syytteetkin, että hakea pittää, ja niitä paikkoja joihin on todelliset mahdollisuudet päästäkin.
No tällä perusteella kohta eläkkeelle jäävällä niitä todellisia paikkoja ei ole.
Suurin synti oli, kun kansalainen arvosteli tässä jumalaa eli viranomaista, ja jäykkää ja typerää järjestelmää. Siitä pitää toki rangaista!!!! 10kk karenssia ja valituksia. Vasta sitten eläkkeelle. Oppiipahan, kurja.
Rankaisuhan tulee heti. Siitä voi valittaa kuten tein niin kesti puolivuotta että sai päätöksen. Aiheeton karenssi mutta kukaan ei korvannut sitä kun puolitoista kuukautta sain 20% alennettua työttömyyskorvausta. Eiköhän se eläke nyt venähdä jollain syyllä.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin ainoa palvelu työnhakijalle on nykyään tuo kontrolli ja rankaisu jos löytyy joku syyntapainen. Työllistymistä nuo ei edistä mitenkään normaalityöttömien kohdalla. Eikä työpaikkojakaan tuolla touhulla synny muualle kuin työkkäriin itseensä tai ministeriöön kun nuo touhuaa tuota hyödytöntä näennäispuuhasteluaan ja tekee siitä raportteja toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Johonkin palkattomaan työhön tai tyhjänpäiväiselle kurssillehan sitä joutuu jos arvostelee.
Kaippa sen osaa huumorilla ottaa jos eläkeikä lähellä, mutta nuorempia harmittaa koska ihan hukkaan menee se aika. Samoilla rahoilla mitä niitä järjestävät, voisivat oikeaa koulutusta tai oikeita työpaikkoja järjestää, mutta silloinhan ne saisi töitä ja se taas ei käy koska pitää saada palkkoja alas ja halpatyövoimaa ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Eräs luottokelvoton puhelinmyyntifirma oli päässyt jotenkin TE:n palveluntuottajaksi, ja se tarjosi TE:n kautta merkonomintutkintoa oppisopimuksella noin uramahdollisuutena. (Suom. palkatonta työvoimaa puhelinmyyntiin, ja firma saisi vielä korvaukset!)
Tosi minulla oli jo merkonomin tutkinto, ja yliopistotasoisia täydennyskoulutuksia siihen vielä päälle.
Opiskelin merkonomiksi vuoden. Sitten työkkärista tuli ilmoitus että työttömyys tuki loppuu jos jatkan opiskelua. Olisi pitänyt ottaa tuhansien lainaa että voin jatkaa opiskelua. En todellakaa ota lainaa enkä olisi sitä saanut edes. Lopetin sitten opiskelun. 6 kk päästä työkkärissä ne kysyi haluanko opiskella. Haistatin sille akalle vittua ja haukuin sen lyttyyn. Olen nyt ollut 4 vuotta työtön sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tapana ilmoitella työkkäriin näistä, eräässä facebook ryhmässä moni aika avoimestikin kertoo kuinka hakee töitä joihin ei ole edes mahdollista päästä tai tehtailee huonoja hakemuksia
Kaikkihan tämän tietää. En sinänsä usko aktiivinmallin toimivuuteen, mutta tuohan se taas näkyviin sen, että maassa on paljon työttömiä, joita työt ei kiinnosta.
Kyllä työttömiä työt kiinnostaa, mutta työnantajia ei kiinnosta palkanmaksu eikä mikään muukaan. Kukaan ei halua tehdä työtä, jos ei palkalla elä yhtään paremmin kuin päivärahoilla. Ei yhtään kukaan! Työtön saa ajatella taloudellista kannattavuutta, ihan kuten yrittäjäkin saa ajatella. Jos se työ ei tuota yhtään mitään, sitä ei kannata tehdä, oli sitten yrittäjä tai työtön.
Työtön mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Opiskelin merkonomiksi vuoden. Sitten työkkärista tuli ilmoitus että työttömyys tuki loppuu jos jatkan opiskelua. Olisi pitänyt ottaa tuhansien lainaa että voin jatkaa opiskelua. En todellakaa ota lainaa enkä olisi sitä saanut edes. Lopetin sitten opiskelun. 6 kk päästä työkkärissä ne kysyi haluanko opiskella. Haistatin sille akalle vittua ja haukuin sen lyttyyn. Olen nyt ollut 4 vuotta työtön sen jälkeen.
Tämä on just se syy miksi minä en voi opiskella työttömänä. Takana on 3 alan opiskelut ja tutkinnot, kaksi tutkintoa lainalla. Neljänteen en enää lainaa saa, ikää liian paljon, työllistyminen aika hankalaa tässä iässä näillä sairauksilla. Elän minimituella. Jos työnsaanti on yhtä epävarmaa kuin nyt, millä maksaisin lainan takaisin? Jos päivärahalla saa opiskella vuoden, mikä on se työllistävä tutkinto jonka ehtii vuodessa suorittaa? Niitä ei ole!
Vierailija kirjoitti:
Se hakeminen on niin turhaa jos on yli 50v. Ei kukaan palkkaa kuitenkaan, olit todissasi tai et. Ja nöyryyttävääkin se on anelemalla anella. Tyhjän saa pyytämättäkin.
Miksi poliitikkoja ei kiinnosta ikäsyrjinnän kitkeminen? Miksi sille ei tehdä mitään? Myöskään työpaikkakiusaamisen kitkemisestä ei puhuta, vaikka se on yksi syy siihen, miksi jotkut uupuvat. Päättäjiltä kuulee vain tällaisia heille helppoja ratkaisuja: pannaan kaikkia raapustamaan hakemuksia, vaikka monille (useimmille?) niistä ei ole mitään hyötyä ja suunnitellaan ansiosidonnaisen leikkaamista ja sosiaaliturvan karsimisia.
Vierailija kirjoitti:
Se hakeminen on niin turhaa jos on yli 50v. Ei kukaan palkkaa kuitenkaan, olit todissasi tai et. Ja nöyryyttävääkin se on anelemalla anella. Tyhjän saa pyytämättäkin.
Minuun otettiin heti yhteys kun olin laittanut hakemuksen.
52v.
Sääntö on kyllä aivan selvä, pitää hakea työtä, johon on mahdollisuudet työllistyä.
Eli nämä kaupunginjohtajien ym. paikkojen hakijat ovat vähän niin kuin vanhojen vitsien suoltajia.
Osa ei ole kuullutkaan / viitsinyt lukea sääntöjä. Osa ei ymmärrä ja lopuilla on näennäisen hauskaa kertoa hakeneensa töihin eduskuntaan ja muuta tosi hauskaa.
Asia on eri, kun kyseessä on ikääntynyt pitkäaikaistyötön pienellä paikkakunnalla. Siis sillä lailla eri, että ei tule missään nimessä enää työllistymään. Pitäisi myöntää realiteetit. Turha huudella perään, että kaikkien nyt vain pitää hakea työtä, vaikka eläkeikä siintää kulman takana.
Eläkeputken poisto oli kertakaikkisen per...seestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas nähtiin, että TE-toimiston virkailijoiden "asiantuntemus" ulottuu lähinnä vain työttömien kontrollointiin.
Pakko sitä virkamiehen on lakeja ja asetuksia noudattaa. Vai haluaisitko virkamiesten tekemään päätöksiä oman pään mukaan?
Lakoninen tirsk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on mitään karenssia kirjoittajalle, on vain halunnut nostaa tapetille ongelmaa.
Luulen että kirjoittaja on mahdolliseen karenssiin jo varautunut. Tuskin on mitään tapaa jolla hänelle voi kostaa.
Ihan aiheellista mielestäni nostaa esiin mallin toimimattomuus.
Olishan jo aikoihin eletty, jos jotain muuta rangaistusta sovellettaisiin kun paperilla sanahelinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien parissa on alkanut levitä käsitys, ettei työkkäriä kiinnostaisi ollenkaan se, millainen se niiden 4 hakemuksen sisältö on. Nyt pitää tehdä varoittava esimerkki tästä papasta.
Ei niitä kiinnostakaan. Ei itseasiassa kuulu heidän toimivaltansa piiriin kirjesalaisuudet.
Ei kirjesalaisuus koske viestiä enää sen jälkeen, kun vastaanottaja on sen avannut. Sitten sen saa kirjesalaisuuden puolesta vaikka julkaista Helsingin Sanomissa.
Vierailija kirjoitti:
Sääntö on kyllä aivan selvä, pitää hakea työtä, johon on mahdollisuudet työllistyä.
Eli nämä kaupunginjohtajien ym. paikkojen hakijat ovat vähän niin kuin vanhojen vitsien suoltajia.
Osa ei ole kuullutkaan / viitsinyt lukea sääntöjä. Osa ei ymmärrä ja lopuilla on näennäisen hauskaa kertoa hakeneensa töihin eduskuntaan ja muuta tosi hauskaa.
Asia on eri, kun kyseessä on ikääntynyt pitkäaikaistyötön pienellä paikkakunnalla. Siis sillä lailla eri, että ei tule missään nimessä enää työllistymään. Pitäisi myöntää realiteetit. Turha huudella perään, että kaikkien nyt vain pitää hakea työtä, vaikka eläkeikä siintää kulman takana.
Eläkeputken poisto oli kertakaikkisen per...seestä.
Ei lähestyvä eläkeikä kenestäkään kelvotonta työntekijää tee. Monet tekevät töitä vielä eläkkeelläkin.
Eiköhän Jukka ole laskenut, että kymmenessä kuukaudessa ehtii tulla huomautuksia ja varoituksia, mutta työmarkkinatukeen ei ehditä puuttua. Jos aiheesta haluaa tehdä lehtijutun, se on tehtävä ennen eläkeikää, jotta se olisi ajankohtainen ja osuva.
Minustakin voisi tulla tekemään lehtijutun. Toisin aihepiiriin uuden tulokulman: voin ottaa vastaan vain työn, joka kestää vähintään 9 vuotta ja johon kuuluu työsuhdeasunto.
Olen hakenut töitä ihan normaalisti vuosikausia tietenkin mainitsematta mitään vaikeuksistani. Työnantajat eivät ole kiinnostuneet. Mutta haenpa silti edelleen, niin työkkäri on tyytyväinen ja minun itsetuntoni pysyy asiaankuuluvalla tavalla katuojan tasolla.
Tämä nostaa tapetille ihan oikean ongelman; työnhakijoita pakotetaan hakemaan työpaikkoja, joihin heillä ei edes ole mahdollisuutta päästä. Tämä on valtava ongelma työnantajille, kun pitää koluta noita turhia hakemuksia.
Itse jouduin lomautetuksi viime talvena, kun talvella rakennusalalla on hiljaisempaa. Tiesin, että pääsen takaisin viimeistään toukokuussa, kun seuraava projekti oli tiedossa. Te-toimisto pakotti minut hakemaan KESÄtyöpaikkaa, vaikka tiedossa oli, että lomautus päättyy kesäksi. Laitoin sitten täysin hölynpölyhakemuksen, jossa pahoittelin, että joudun tuhlaamaan kyseisen firman aikaa pakotetulla hakemuksella. Olen vakituisessa työssä ollut 15 vuotta ja silti lomautuksen aikaan täytyy hakea töitä muualta.