Miten voin lahjoittaa auton lapselleni mahdollisimman pienin verokuluin?
Miten kannattaa toimia? Ennakkoperintönä, lahjana vai myydä nimelliseen hintaan?
Kommentit (68)
Kuinka arvokkaasta autosta on kysymys?
Lahjoita verottomana 4999e, kyllä sillä jonkinmoisen ajokin saa hankittua. Aina parempi tietysti jos molemmat vanhemmat pystyvät lahjoittamaan saman summan.
Pidät auton omissa nimissäsi ja lapsen merkitset vain haltijaksi.
Auto on kolmisen vuotta vanha, maksoi yli 30 000 €.
AP
Itse antaisin auton ajettavaksi lapselle ja pitäisin omissa nimissä.
Vierailija kirjoitti:
AP
Jos sinulla on toisia lapsia, niin täytyy huomioida perinnönjaossa. Tai lahjoittaa kaikille samanlainne auto.
Lahjaverohan siitä pitäisi maksaa, jos luovutat sen virallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Pidät auton omissa nimissäsi ja lapsen merkitset vain haltijaksi.
Ja ei siihen kauan mene, kun auton arvo on laskenut sen verran, että voit lahjoittaa sen ilman veroseuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APJos sinulla on toisia lapsia, niin täytyy huomioida perinnönjaossa. Tai lahjoittaa kaikille samanlainne auto.
Höpsis. Eläessään saa vapaasti lahjoa suosikkilapsia ihan vapaasti. Toki lahjaverot pitää silloin maksaa.
Laillisesti ette mitenkään, mutta muuten kyllä.
Suoraselkäiset lainkuuliaiset kansalaiset maksaa kaikki verot.
Veroja kiertää vain rosmot ja herrat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vakuutuspetos.
"Bulvaanin käyttö ajoneuvojen vakuuttamisessa voi viedä vakuutusturvan kokonaan. Vahingon sattuessa korvaukset saattavat jäädä saamatta.
Yleisintä kikkailu on silloin, kun esimerkiksi rikollinen tai rahojaan piilotteleva maksuhäiriömerkintöjä saanut haluaa rekisteröidä ja vakuuttaa autonsa toisen ihmisen eli bulvaanin nimiin. Menettelyllä vältellään sekä verottajaa että ulosottomiestä.
Myös ns. tavalliset ihmiset käyttävät sukulaisiaan ja perheenjäseniään bulvaaneina. Vakuutusmaksut määräytyvät ajoneuvon rekisteröintipaikkakunnan onnettomuusmäärien mukaan. Harvaan asutulla maaseudulla vakuuttaminen on halvempaa kuin suuressa kaupungissa. Siksi esimerkiksi pojan Harrikka voi olla maalla asuvan vaarin nimissä. Myös bonuksien kerryttämisellä kikkaillaan."
"Myyt" sen lapselle ja teette velkakirjan. Lyhennys vaikka euro kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APJos sinulla on toisia lapsia, niin täytyy huomioida perinnönjaossa. Tai lahjoittaa kaikille samanlainne auto.
Höpsis. Eläessään saa vapaasti lahjoa suosikkilapsia ihan vapaasti. Toki lahjaverot pitää silloin maksaa.
Saa toki, mutta lopullisessa perinnönjaossa suosikkilapsen saamat merkittävät lahjat voidaan katsoa saaduksi ennakkoperinnöksi. Eli muut lapset saavat sitä lopullista perintöä vastaavasti enemmän.
Itse olen aina vain antanut lapselleni auton, eli tehnyt luovarin ja lapsi on ottanut auton nimiinsä. Ei ole ikinä kukaan kysellyt mitään. Ei verottajaa kiinnostele kenenkään autot.
Ei sen auton arvo taida enää olla kun 20 000, jos on 3 v vanha, ja alle sen olevat summat saa perintöverotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vakuutuspetos.
"Bulvaanin käyttö ajoneuvojen vakuuttamisessa voi viedä vakuutusturvan kokonaan. Vahingon sattuessa korvaukset saattavat jäädä saamatta.
Yleisintä kikkailu on silloin, kun esimerkiksi rikollinen tai rahojaan piilotteleva maksuhäiriömerkintöjä saanut haluaa rekisteröidä ja vakuuttaa autonsa toisen ihmisen eli bulvaanin nimiin. Menettelyllä vältellään sekä verottajaa että ulosottomiestä.
Myös ns. tavalliset ihmiset käyttävät sukulaisiaan ja perheenjäseniään bulvaaneina. Vakuutusmaksut määräytyvät ajoneuvon rekisteröintipaikkakunnan onnettomuusmäärien mukaan. Harvaan asutulla maaseudulla vakuuttaminen on halvempaa kuin suuressa kaupungissa. Siksi esimerkiksi pojan Harrikka voi olla maalla asuvan vaarin nimissä. Myös bonuksien kerryttämisellä kikkaillaan."
Perheenjäsenelle, kuten myös kelle tahansa ajo-oikeudelliselle ja kelpoiselle saa kyllä luovuttaa auton lainaan. Kun itse otin viimeksi vakuutusta autooni niin erikseen oli kohta jossa kysyttiin ajaako autoa missään tilanteessa alle 25v kuski, ja vastasin siihen että kyllä ajaa, ja vakuutusmaksu nousi.
Auton hallintaoikeuden saa antaa perheenjäsenelle, ei veroseuraamuksia. Auto on omistuksessasi, mutta lapsi saa ottaa siihen vakuutuksen ja maksaa kulut ja käyttää sitä kuin omaansa... netissä on juttua tuosta.
Ostat vaan auton lapsesi nimiin, ei kukaan selvitä sitä kuka sen lopulta maksoi. Eikä auton omistaminen ilmene verotustiedoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ostat vaan auton lapsesi nimiin, ei kukaan selvitä sitä kuka sen lopulta maksoi. Eikä auton omistaminen ilmene verotustiedoissa.
Kyse onkin siis omasta autostasi. Teette vaan luovarin lapsellesi. Auto vaihtaa omistajaa mutta rahaa ei siirry minnekään. Ihan turhaa maksaa jotain lahjaveroja tällaisesta.
Siirrät auton lapsen nimiin. Ketään ei kiinnosta eikä verottaja seuraa autojen omistajavaihdoksia
Lapsi hankkikoon itse autonsa.