Milloin varusmiesten päivärahoihin tehdään kunnon indeksikorotus? Viimeksi korotus oli viisi senttiä.
Onhan tuo nyt kumma, että ympäri vuorokauden kestävästä palveluksesta maksetaan 5,5 euroa päivä. Esim leirillä ollaan jatkuvassa liikkeessä ja vähillä unilla. Samoin kasarmilla on pitkiä päiviä ja kruunuksi voi iskeä apupäivystäjän vuoro joko 00-03 tai 03-06 ja siitä jatkuu päivä suoraan ja saattaa kestää jopa iltakymmeneen. Vähän paremmin voisi tuosta maksaa.
Kommentit (62)
Paljonko tuo päiväraha on munkkeina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sinne oo pakko mennä. Ihan vapaaehtoisestihan ne on siellä
Oletko sä sivari vai vapautettu mielenterveyssyistä? Mun oli pakko mennä kun olin terve enkä halunnu sivariinkaan.
Onko elämässäsi mitään muuta pakkoa koskaan ollutkaan? Vaikutat sellaiselta, joka uhriutuu täysillä kun joutuu tekemään vain sen saman kuin muutkin, ei yhtään enempää.
Vastaatko kysymykseen ensin, niin minä vastaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne varusmiehet rahalla tekee?
Mitä ihmiset nyt yleensä rahalla tekee.
Muut ihmiset maksavat tienestillään asumisensa, sähkönsä, ruokansa ja vaatteensa. Te saatte ne kaikki talon puolesta. Päiväraha jää kokonaan säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä sivari vai vapautettu mielenterveyssyistä? Mun oli pakko mennä kun olin terve enkä halunnu sivariinkaan.
Onko elämässäsi mitään muuta pakkoa koskaan ollutkaan? Vaikutat sellaiselta, joka uhriutuu täysillä kun joutuu tekemään vain sen saman kuin muutkin, ei yhtään enempää.
En vastaa, koska et kysynyt minulta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa asumisen, ruoat yms. Mitkä varusmiehet saavat ilmaiseksi.
Se on kyllä pitkä aika olla se vuosi ku rahat ei riitä ees perustarpeisiin.
Ja varusmiehet on kuitenki tän yhteiskunnan tukipilareita.
Veikkaan että tällä sotaveikkosella ei ole kaikki patruunat lippaassa niin sanotusti. Hän kuvittelee keskustelevansa yhden ihmisen kanssa.
Siis mitä hittoo. Kakskymppii päivässä??? Sehän tekee kuussataa kuussa ja muita kuluja ei oo. Täytyy varmana hakee armeijaan, sillä nykyisin mulle jää korkeintaan 5 euroo päivässä kulujen jälkeen käyttörahaa. Tosin ei ne taida enään kuuskymppistä huolia...
Vierailija kirjoitti:
Vuosi? Se on nykyään puoli vuotta. Ilmeisesti sinä kirjoittelet Rusin maasta? Katsokaas miten helppoa on paljastaa Venäjän rölli :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut ihmiset maksavat tienestillään asumisensa, sähkönsä, ruokansa ja vaatteensa. Te saatte ne kaikki talon puolesta. Päiväraha jää kokonaan säästöön.
Luuletko sinä että varusmiehet ei tarvitse ostaa mitää esim lomillaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varusmiehet on kuitenki tän yhteiskunnan tukipilareita.Vuosi? Se on nykyään puoli vuotta. Ilmeisesti sinä kirjoittelet Rusin maasta? Katsokaas miten helppoa on paljastaa Venäjän rölli :D
Puoli vuotta viiva vuosihan se palvelus on. Et tiennyt sitäkään, c-mies.
Varusmies saa 600 hassausrahaa kuussa eikä sillä ole edes menoja ja kehtaa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä hittoo. Kakskymppii päivässä??? Sehän tekee kuussataa kuussa ja muita kuluja ei oo. Täytyy varmana hakee armeijaan, sillä nykyisin mulle jää korkeintaan 5 euroo päivässä kulujen jälkeen käyttörahaa. Tosin ei ne taida enään kuuskymppistä huolia...
Miten sä et tota tienny? Etkö SINÄKÄÄN ole käynyt armeijaa? Mitä loosereita tänne kirjoittelee.. igoria kyllä hoetaan, mutta ei ole itse saatu käytyä edes armeijaa lölz :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varusmiehet on kuitenki tän yhteiskunnan tukipilareita.Vuosi? Se on nykyään puoli vuotta. Ilmeisesti sinä kirjoittelet Rusin maasta? Katsokaas miten helppoa on paljastaa Venäjän rölli :D
Höpö höpö. Se mitää puolta vuotta oo. Lähellekkään. Se on 165 päivää, joka on 5 ja puol kuukautta. Ei siis lähellekkään puolta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli vuotta viiva vuosihan se palvelus on. Et tiennyt sitäkään, c-mies.
Mä en ole mies XD ja vuosi (alle vuosi, 347 päivää) koskee vain upseerikoulutettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastaa, koska et kysynyt minulta mitään.
Kysyin, nimittäin että oletko sivari vai mielenterveyssyistä vapautettu c-mies?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli alokasaikana 1997 sellainen päiväohjelma, että aamulla herätys klo 6 ja siitä jatkui päivä koulutuksena ja siivouspalveluna ja ties minä aina iltakymmeneen. 16 tunnin hikisiä päiviä. Ja nämä kasarmilla. Leirillä mentiin ympäri vuorokauden ja nukuttiin muutama tunti yössä. Liksa oli 19 markkaa. Myöhemmin kasarmilla hieman helpotti, tosin iltakoulutuksia oli edelleen ja leirit muuttui jopa 2 viikon mittaisiksi putkeen. Mutta joo, aika surkea korvaus, ihme että ei ole vieläkään erityisemmin nostettu.
Komppaan tätä. Itse sain aliupseerikoulun jälkeen 50 pennin korotuksen päivärahaan ja viimeiset 4kk palvelusajasta sain 19,5mk/vrk. Ja tosiaan parhaimmillaan leiriaikoina palvelus oli 24/7 ja silmät ristissä oltiin vartiossa, partiossa tai muuten pystyssä.
Se oli elämäni paras vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Moni kaveri oli varusmiesvuoden jälkeen veloissa. Ei maanpuolustusta voi toteuttaa hyväntekeväisyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä et tota tienny? Etkö SINÄKÄÄN ole käynyt armeijaa? Mitä loosereita tänne kirjoittelee.. igoria kyllä hoetaan, mutta ei ole itse saatu käytyä edes armeijaa lölz :D
No toistaiseksi, koska puolustusministeri Jussi Niinistö pyörtyi suorilta jaloiltaan kun hänelle ehdotettiin naisten asevelvollisuutta, se koskee vain miehiä. Mä en ole mies. Asevelvollisten laatu todellakin nousisi, jos velvollisuus koskisi myös naisia. Aivoilla sota voitetaan.