Kuinka tarkkaan suunnittelet lomamatkan ohjelman etukäteen? Hankitko esim. nähtävyyksien pääsyliput jo valmiiksi?
Onko matkoillasi ylipäätään joka päivälle jotain suunniteltua vai enemmän vapaata ja sen mukaan etenemistä miltä tuntuu vasta kohteessa? Osallistutko ohjatuille retkille/kierroksille?
Kommentit (10)
Emme suunnittele etukäteen. Fiiliksen mukaan mennään.
Tärkeimmät haluan suunnitella etukäteen ja on paikkoja, joissa lippujen hankkiminen etukäteen on pakko tai ainakin välttää jonot.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään suunnitella etukäteen matkalippu- ja hotellitasolla, mutta en sentään nähtävyyksiä.
Milloin/miten siis päätät mitä nähtävyyksiä menet katsomaan jos et etukäteen?
Suunnittelen kyllä suurpiirteisesti mitä olisi milloinkin kiva tehdä ja ostan kyllä pääsylippuja etukäteen. Ei tarvitse jonotella ja varmistaa sisäänpääsyn. Vuokra-auton tykkään varata etukäteen.
Jotenkin itse tykkään, että reissusta saa enemmän irti kun hiukan etukäteen miettii, mitä tekisi. Paikanpäällä menee helposti pelkäksi haahuilemiseksi, jos ei mitään suunnitelmia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään suunnitella etukäteen matkalippu- ja hotellitasolla, mutta en sentään nähtävyyksiä.
Siinä matkan varrella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis riippuu tietysti kohteesta. Jos siellä on joku must-nähtävyys (Eiffel-torni tms), niin sitten joo etukäteen, mutta muuten sitten paikan päällä katselee, mitä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis riippuu tietysti kohteesta. Jos siellä on joku must-nähtävyys (Eiffel-torni tms), niin sitten joo etukäteen, mutta muuten sitten paikan päällä katselee, mitä tekisi.
Missaat kyllä varmasti paljon mielenkiintoisia kohteita/tapahtumia tuolla tyylillä. Vaikka joku markkinapäivä olikin eilen jne.
Suunnittelen kaiken etukäteen ja ostan myös liput nähtävyyksiin. Paikan päällä ei tarvitse enää selvittää mitään eikä seisoa jonoissa. Esimerkiksi Vatikaanin museoon olisi aikoinaan ollut 2,5 tunnin jono mutta etukäteen ostetulla lipulla jonoa ei ollut lainkaan. Korona-aika muuten jätti moniin nähtävyyksiin aikaslotit eli senkin puolesta pitää suunnitella aikataulu matkalle: jos esimerkiksi on lippu Louvreen klo 11:30, ei kannata ilmaantua paikalle klo 10:30 tai 12:30. Matkasuunnitelmassani on huomioitu myös ruokailut, ostokset, reitit ja lepäämisaikaa. Lisäksi sitä voi muokata pitkälti myös paikan päällä. Lomalla on rajallisesti aikaa, enkä halua käyttää sitä ihmettelyyn ja säätöön. Tarkka suunnitelma voi kuulostaa ahdistavalta mutta ainakaan omalla kohdallani ei ole sitä vaan päinvastoin: voin keskittyä pelkästään nauttimaan lomastani. Lisäksi näen enemmän enkä ole koskaan hukassa.
Suunnittelen päätapahtumat etukäteen. Varaan liput museoon/teatteriin/konserttiin, varaan pöydän haluamistani ravintoloista. Tutkin muutenkin paikan etukäteen ja mietin missä haluan käydä. En osallistu mihinkään ryhmätoimintaan.