Aivan käsittämätöntä!! Äitini oli mennyt lupaamaan tuttavaperheelle, että voivat tulla uutenavuotena luokseni ulkomaille!!
Asun töiden takia Berliinissä, ja olen tottunut siihen että ajoittain semmoiset puolitutut toiveikkaina laittavat Facessa viestiä että voisikohan meillä majoittua kaupunkiloman ajan. No ei voi.
Nyt sain sitten tietää, että äitini on LUVANNUT perhetutuille, että minun asunnollani voi nukkua kolme yötä 30. joulukuuta ja 2. tammikuuta välisenä aikana. Kyseessä ei siis ole mikään ihan täysin tuntematon perhe, perheen äiti on kummitätini, mutta silti olen todella hiilenä
1) Asuntoni on pieni kaksio. Tänne ei niin vaan kolme henkeä lisää edes mahdu punkkaamaan. Minulla on vuodesohva olohuoneessa, jotta ystävät voivat tarvittaessa yöpyä, eikä muuta majoitussijaa. Äiti sanoi, että voinhan minä nukkua vaikka sohvalla ja perhe voi ahtautua minun sänkyyni (asun yksin mutta minulla on parisängyn levyinen sänky). En todellakaan aio antaa sänkyäni heille!
2) Minulla on jo suunnitelmia uudeksivuodeksi. Olen kaupungilla ystävien kanssa ja jään luultavasti yöksi yhden heistä luokse. Äiti sanoi, että eihän minun tarvitse mitään muuttaa, senkun annan vara-avaimen tuttavaperheelle ja tulen ja menen niinkuin huvittaa. Ei TODELLAKAAN houkuttele tulla uudenvuodenpäivänä kohmelossa kotiin ja löytää kolme ihmistä pörräämässä kotonani
3) Asuntoni ei ole millään turistipaikalla, asun kaukana keskustasta ja julkiset kulkevat täältä huonosti. Äiti sanoi, että VOINHAN LAINATA AUTOANI heille bensarahaa vastaan vierailun ajan. Tarvitsen sitä itse.
Olen aivan hiilenä koko jutusta. Minulta ei kysytty, minulle vain ilmoitettiin ja äitini ei näe että mikä tässä on ongelma kun "tuttu perhehän se on". Ei ole siitä kyse!! Miten itse hoitaisitte asian? Tekisi mieli vaan ilmoittaa tuttavaperheelle, että meille ei kyllä pääse ja linkata airbnb, vaikka eihän tämä heidän vikansa sinänsä ole koska äitini tämän koko kuvion sai aikaan
Neuvoja?
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin, että mulle on jo tulossa yövieras uutena vuotena. Sitten ei tarvitsisi vängätä mitään
Tuo ei ap:n kertoman mukaan pidä paikkaansa. Ei kannata itse lähteä valehtelemaan, vaan ilmoittaa muuten, ettei käy.
Ap kyllähän sinä aikuisena ihmisenä määräät omasta kodistasi eikä äidilläsi ole siihen mitään sanottavaa! Nyt otat itseä niskasta kiinni ja sanot suoraan kummitädillesi ettet ole itse luvannut yhtään mitään ja tällaiset selän takana sopimiset äitisi kanssa ei ole soveliaita vaan asiallista kysyä suoraan sinulta.
Vierailija kirjoitti:
No mikä tässä on ongelmana? Tuttu perhe, eivät vaikuta sun elämään mitenkään ja olet muutenkin uudenvuoden poissa? Senkun annat niille avaimen käteen ja sanot että menet sitten omien aikataulujesi mukaan :) Ehkä äidille voit sanoa, että vastaisuudessa sinulta pitää kysyä ennenkuin lupaa mitään
Ja näin toiset lokit puollustelevat lokkeilua :D
Ai luoja mikä ihmistyyppi! Teille pitäisi hakea kuukin taivaalta omin kustannuksin, koska kuvittelette sen kuuluvan teille
Vierailija kirjoitti:
Provo.. saksassa asuva autonomistaja tietäisi kertoa että saksalainen liikennevakuutus on usein vain auton omistajakohtainen, siellä ei autoa lainailla muutamaksi päiväksi suomalaiselle tutulle
Voi olla, mutta itse olen kyllä ajanut Saksassa ainakin maassa silloin asuneen kaverini sekä sisarukseni autoilla. En tiedä, millaiset vakuutukset heillä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä tässä on ongelmana? Tuttu perhe, eivät vaikuta sun elämään mitenkään ja olet muutenkin uudenvuoden poissa? Senkun annat niille avaimen käteen ja sanot että menet sitten omien aikataulujesi mukaan :) Ehkä äidille voit sanoa, että vastaisuudessa sinulta pitää kysyä ennenkuin lupaa mitään
Ja näin toiset lokit puollustelevat lokkeilua :D
Ai luoja mikä ihmistyyppi! Teille pitäisi hakea kuukin taivaalta omin kustannuksin, koska kuvittelette sen kuuluvan teille
Oikein: puolustaa, kuulostaa
Väärin: puollustaa, kullostaa
Mutta sipuleita kuullotetaan.
No äitisi ilmoittaa näille tuttaville ettei onnistu. Mitäs lupaili, ei ole sinun murheesi.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten tuttava soitti syyskuussa ja sanoi hänen miehensä varaavan meidän mökin itsenäisyyspäivänviikonlopuksi. Kun siihen sattuu pidempi vapaa. Olin ihan äimistynyt, mut en saanut sanotuksi, ettei onnistu. Odotamme itsekin pitkiä viikonloppuja mökillä. Niinhän siinä kävi, me oltiin kotona ja tuttavan mies kavereineen meidän mökillä. Taisin siitä lystistä 100 euroa saada. Olen itseäni monet kerrat soimannut, kun en osaa sanoa: Ei!!! Ei käy!
Toinen vaihtoehto ei käyn sanomiselle on ilmoittaa mökki vuokralle ja laittaa kunnon hinta. Yleensä sillä rahalla saa jostain majapaikan, jos joku haluaa juuri teidän mökin vuokrata, kun itsellä vapaat. Toki mielummin itse menen omalle kuin vuokra mökille, mutta joskus vaihtelu virkistää.
Vierailija kirjoitti:
Äidit on äitejä. Laita äitis asialle ja perumaan koko homma. Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Voit olla vastaamatta puhelimeenkin, soittelet vasta 3.1.23
Ei kaikkien äidit ole tuollaisia. Osa äideistä tuntee lapsensa ja omaa käytöstavat. Siitähän tässä on kyse. Ei lapsi tai lapsen koti ole osa vanhempien omaisuutta ja päätösvallan alla olevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo.. saksassa asuva autonomistaja tietäisi kertoa että saksalainen liikennevakuutus on usein vain auton omistajakohtainen, siellä ei autoa lainailla muutamaksi päiväksi suomalaiselle tutulle
Voi olla, mutta itse olen kyllä ajanut Saksassa ainakin maassa silloin asuneen kaverini sekä sisarukseni autoilla. En tiedä, millaiset vakuutukset heillä oli.
Saattaa myös liittyä siihen, mihin auto on rekisteröity. Esimerkiksi Suomessa vakituisesti asuva ei saa ajaa ulkomaille rekisteröidyllä autolla omia ajojaan Suomessa, mutta autonomistajan/hänen perheensä ajoja saa. Esimerkiksi mun pikkuserkku asuu Saksassa ja tulee silloin tällöin käymään Suomessa autolla. Saan ajaa hänen autolla, jos menemme esimerkiksi mökiltä yhdessä kauppaan, mutta en saa hakea autolla tyttöystävääni bussipysäkiltä mökille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse Saksassa asuneena sain ajaa mieheni autoa, jossa oli Saksan kilvet.
Hämärä muistikuvani on, etten saanut ajaa suomen puolella.
Itse aloituksesta jos on totta, niin olisipa kiva tietää mitä aloittaja teki ?
Summa summa, koska aloitus on jonkun satu, - ei suomalainen Saksassa asuva kirjoittaisi tänne korkeintaan suomalaiset.de sivustolle.
Nämä on näitä sooloilijoita...Minä annoin joskus kaverille vara-avaimeni, kun lupasi käydä ruokkimassa lemmikkini kun olin muutaman viikon pois kotoa. Sain myöhemmin tietää, että avaimeni oli välillä luovutettu teini-ikäiselle "varahoitajalle".
Seuraavan kerran vien lemmikkini hoitolaan.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on näitä sooloilijoita...Minä annoin joskus kaverille vara-avaimeni, kun lupasi käydä ruokkimassa lemmikkini kun olin muutaman viikon pois kotoa. Sain myöhemmin tietää, että avaimeni oli välillä luovutettu teini-ikäiselle "varahoitajalle".
Seuraavan kerran vien lemmikkini hoitolaan.
Me sovimme mieheni vanhan tuttavan ja nykyisin naapurimiehen kanssa, että hän käy muutaman päivän lomareissumme aikana hoitamassa kissamme ruokinnan.
Jouduin kesken lomaa käymään kotona, niin tämä mies oli kotini yläkerrassa esittelemässä jollekin meille tuntemattomalle kaverilleen huoneitamme.
Ei voi keneenkään luottaa näköjään.
Soita itse tuolle perheelle ja kerro, että äitisi ylitti valtuutensa. Se ei ole sinulta pois, jos tuo porukka ei ymmärrä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Berliinistä pysty kirjoittamaan Vauva palstalle. Eli Porvoosta kyse.
Miten niin ei? Porvoosta taidat sinä itse kirjoitella.
Raumalla asun kylläkin. Mutta enpä usko että Saksassa toimii Vauva.fi
Missä tynnyrissä sä oikein elät????
Kai olet ap jo ilmoittanut kummitädille että ei käy?
Ehtivät hyvin vielä hommata hotellin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse Saksassa asuneena sain ajaa mieheni autoa, jossa oli Saksan kilvet.
Hämärä muistikuvani on, etten saanut ajaa suomen puolella.Itse aloituksesta jos on totta, niin olisipa kiva tietää mitä aloittaja teki ?
Summa summa, koska aloitus on jonkun satu, - ei suomalainen Saksassa asuva kirjoittaisi tänne korkeintaan suomalaiset.de sivustolle.
Olen eri, mutta asunut pitkään Saksassa, ja joskus tosi monta sitten olen ollut aktiivinen jollakin Saksan suomalaisten sivustolla, liittyen esim. muuttoon ja asioiden käytännön hoitoon, pankin valintaan, tms. Sivuston keskustelun taso oli varmasti parempi kuin täällä, kun ihmiset keskittyivät asiaan. En muista oliko siellä trolleja, mutta siellä ei keskusteltu kaiken maailman asioista kuten täällä ja kirjoittajia/viestejä oli siellä paljon vähemmän.
"En todellakaan aio antaa sänkyäni heille!"
No, voi voi! Äiti ja tytär kuulostavat yhtä tyhmiltä kusipäi ltä!
Jotta se menisi perille äidille ja kummitädille, ettet aio majoittaa kotiisi kummitätiä perheineen, nii lähetä molemmille viesti, että olet jo luvannut parille kaverillesi , että he ovat yökyläilemässä luonasi tuona ajankohtana.