Asunnon vuokrailmoituksessa ei mainita mitään tulevasta putkirempasta...
Mulla on siitä sisäpiirin tietoa työni vuoksi. Aion arkena selvittää, koettavatko pimittää asian vai eivätkö ole niin hyvin selvillä taloyhtiön asioista. Kyseessä on iso vuokranantaja, jolla on asuntoja siellä täällä eri yhtiöissä. Sukulainen, joka on muuttamassa paikkakunnalle, kyseli multa millainen alue ja lähetti linkin, heti tunnistin taloksi, mihin on suunnitelmat tekeillä.
Tämän viestin tarkoitus on kertoa teille, että ottakaa selvää jos ei kerrota. Tuossa mainostettiin tehdyistä kylppäriremonteista, joten siitä saa helposti kokematon väärän käsityksen. Iso putkiremontti tulee ensi vuonna, keväällä tarkoitus aloittaa. Eli jos on 40 vuotta tai vanhempi talo, kylppäriremontti ei vielä kerro sitä, että onko iso putkiremontti taloyhtiössä tehty.
Kommentit (29)
Ei tarvitse väistöasuntoa hommata, mutta ei vuokraa saa periä asunnosta jossa ei voi asua. Yhtiövastikkeet siitä kyllä menee. Sekä määräaikaisessa sopimuksessa jos tällaisesta ei kerrota etukäteen, se voi oikeuttaa jopa sopimuksen purkamiseen.
Mutta ainoastaan jos tehdään ns. perinteinen remppa, tarvitaan se väistöasunto. Pelkkä vesiputkien uusiminen ei sitä tarkoita sillä nykyään määräysten mukaan ei saa enää tehdä tulovesiputkia asuntojen sisällä kulkevien hormien sisään, kuten aiemmin on tehty, vaan ne on laitettava koteloihin, joihin pääsee vahingon sattuessa käsiksi. Eikä hormeja ole järkeäkään lähteä porailemaan auki, jos ei uusita viemäreitä ja ilmanvaihtoa.
Asuin yksiössä ja ko. taloyhtiöön tehtiin ns. sukittamalla/pinnoittamalla viemäriremontti. Asuin yksiössäni koko viemäriremontin ajan. Vesi tuli, mutta sitä ei tietenkään saanut laskea viemäriin. Taloyhtiön wc ja sauna olivat käytösssä. Kesti viikon. Vuokranantaja ja minä sovittiin yhdessä, että hän ei nosta vuoteen vuokraa viemäriremontin aiheuttaman haitan takia. Vuokra oli edullinen muutenkin ja korotusta ei ollut tullut kahteen vuoteen ennen remonttia, joten "tarjous" riitti minulle.
Käyttövesiputkiremontti tehtiin parin vuoden päästä. Käyttövesiputket vedettiin rappukäytävän kautta asuntoon sisälle ja koteloitiin katon rajaan siististi. Päivän homma, ei aiheuttanut minkäänlaista häiriötä, koska olin töissä, kun työt tehtiin. En edes kysynyt mitään vuokranalennusta, koska ei mitään haittaa.
Vuokranantaja ilmoitti minulle remonteista hyvissä ajoin, joten eivät tulleet yllätyksenä.
Ei aina käyttövesiputki- ja viemäriremontit kestä viikkotolkulla, eikä aina joudu etsimään sijaisasuntoa remontin ajaksi.
Jos suunnitelmat on vasta tekeillä, niin siinä voi hyvin ottaa sen neljä, viisi vuotta ennenkuin päätös remontista tehdään.
Mitenkä meinaat että remppa tehdään ilman hanke tai rakennesuunnittelu, kun edes hinta ei ole ilman noita tiedossa?
Joten älä jeesustele sillä putkarin apumiehen paperilla kun et selkeästi taloyhtiön prosesseista tajua hevon veetä.
Arvelen Lumon kämpäksi. Tampereella ainakin yksi kohde jossa kaksi erillistä taloa käytännössä kiinni toisissaan mutta niiden remontit tehdään erikseen ja eri aikoina. Talojen ikäero n 30 vuotta. Toisen talon osalta vuosia jo puhuttu isosta putkiremontista joka sisältäisi todella ison remontin joka käytännössä tekee asumisesta mahdotonta.
Todella moni muuttanut vuosien mittaan pois sen remontin uhan takia vaikkei sen alkamisesta ole tietoa vieläkään vaikka asiasta on puhuttu kahdeksan vuotta. Sijainti on erinomainen joten haluavat saada vuokrat revittyä, talo tyhjenee heti kun tieto remontista tulee asukkaille. Hiljaisia juttuja nuo.
Vierailija kirjoitti:
varmaan siottaja.
kokemusta on, siottajan kämppä, työasunto pikkukaupungissa, vuoden päästä postiluukusta saapuu kirje, varaudu putkiremonttiin. poistuttiin.
katsoin muita ja taloyhtiöiden tauluja. ei ole yllättävää että on tulossa remontti josta ei kerrota vuokraiselle jotka vain aiheuttavat kuluja ja ikävyyksiä siottajalle eläessään.
esikaupungista hankittu työasunto pari vuotta myöhemmin. no nyt se siottaja soitti parin vuoden jälkeen. putkiremontti tulossa, taisi tietää jo alussa. antoi vuokrat ilmaiseksi eli hyvä siottaja. asuin piruutaani remontin ajan siottaja asunnossa työasunnossa (kotiasunnossa saunat ym ihmisten ilmoille, ei siis turussa) ja katsoin miten putkiremontti menee. käytännön havaintoja: wc kiinni eli hanki palju kuin kakolassa. käy taloyhtiön saunassa suihkussa. oli asbestia eli asunnon eteinen eristettiin ja paineistettiin kelmulla. sukitus vei noin kuukauden eli elämys kesti vain sen verran. remontin aikana postiluukusta tuli vesiletku asuntoon. mutta halusin katsoa alusta loppuun. 4 vuoden jälkeen hommasin työasunnon keskustasta ao. pikkukyl,ästä jota turuksi kutsutaan.
Muuttaako siottaja asunnon sikalaksi?
Isännötsijän todistuksessa on ne päätetyt rempat sekä arvio 5v eteenpäin. Jos siellä ei lue, niin arvailuja vain. Mulla ainakin on välittäjä aina hommannut todistuksen, olen siis vuokranantaja.
Niin eikös siis vuokralaisen kannata pyytää isännöitsijältä taloyhtiön viisivuotissuunitelma nähtäväksi ennenkuin rustaa nimen paperiin. Simple as that.
Joskus on näkynyt ilmoituksia, joissa vuokra-asuntoa tarjotaan tavallista halvemmalla juuri siksi, kun on tulossa putkiremontti. Sopii sellaiselle, jolla ei ole tarvekaan pitkäaikaiselle asunnolle, jos asunnosta pitää muuttaa pois remontin alkaessa.
Tässä talossa kaikki asunnot olivat poissa käytössä putkiremontin aikana. Asunnon näyttö oli keskellä putkiremonttikaaosta mutta eipä ollut sellainen ryysis kuin muissa vuokra-asuntojen näytöissä silloin. Tein sopimuksen kolmen kuukauden päähän, jolloin kaikki alkoi olla valmista.