Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyvätkö kaikki nykyään lyhyissä 5 min kylmissä suihkussa?

Vierailija
09.12.2022 |

Saunomatta niin miehet naiset kuin lapsetkin?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte käydä kylmässä suihkussa kun ei anna veden valua koko peseytymsen ajan.

Onko ap ihan kujalla?

Vierailija
82/98 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä painan 52kg, naapurin nainen 140kg.

Kumpi tarvitsee enemmän vettä ja aikaa suihkussa käymiseen?

Meidän teini painaa alle 50 kg ja tarvitsee puoli tuntia suihkussa. Minä olen 85 kg ja mulla menee 3-4 min. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut tänä talvena lämmitys säästöliekillä, joten olen huomannut viettäväni pitempiä aikoja lämpimässä suihkussa. En myöskään sulje suihkua saippuoinnin ja muun ajaksi, koska silloin tullisi kylmä.

Olen lapseton, en ostele turhuuksia, kyllä minulla on sen verran varaa, että käyn suihkussa juuri niinkuin tykkään. Ei ole edes telkkaria ja iltaisin pieni tunnelmavalaistus, sähkönkulutus on aika vähäistä noin yleisesti.

Vierailija
84/98 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan käy kylmissä suihkuissa ja viidessä minuutissa ei ehdi pestä itseään kunnolla, jos on hiukset päässä. Itselläni on vyötärömittaiset hiukset ja alle 7 minuutin en suihkusta selviä ulos. Paitsi jos huitaisen vaan vähän sinne päin enkä huuhtelekaan kunnolla.

Kyllä ehtii jos ei valuta pestessä vettä turhaan, vaan laittaa suihkun saippuoinnin ja shampoon hieromisen ajaksi kiinni. 60 sekuntia on itse asiassa aika kauan suihkuttelua jo, ja tuo 60 s on käytössä viiteen kertaan yhden suihkun aikana.

-alle 7 minuutin en suihkusta selviä ulos-

Mikä kohta tässä oli vaikea ymmärtää?

Tuo ei vielä kerro mitään siitä ajasta minkä lasket suihkussa vettä. Eihän sillä ole väliä kauanko suihkussa kestää, vaan sillä kauanko vesi valuu. Vettähän ei kuulu pitää valumassa koko ajan, outoa ettei kaikille tämmöistä yksinkertaista asiaa opetettu.

En varmasti ole ainoa, joka ei pysty sulkemaan hanaa shampoon ja suihkugeelin levittämisen ajaksi. Nimittäin palelen pahasti ja vapisen kuin horkassa, jos suljen veden. Aivan niin hirveästi en halua kärsiä, jotta saisin 4 minuutin suihkua lyhennettyä yhdellä minuutilla. Kesällä hanan sulkeminen onnistuu, tai jos sauna olisi lämmitetty, mutta ne nyt eivät auta säästämään sähköä kulutushuippuna.

Osa ymmärtää. Osa taas suhtautuu halveksuen ja pilkaten siihen, että olen niin huono ihminen että minua paleltaa pahasti.

Kyllä mä ainakin ymmärrän, enkä itsekään viitsi palella, mutta väittäinen ettei suihkussa käynti onnistu nopeammin jonkun muun syyn takia kuin siksi ettei halua palella on se mikä ärsyttää lukijaa. Jos suihkuttelee vartin kuumassa kun tykkää siitä, on fine, jos sanoo suihkuttelevansa vartin kuumassa koska muuten ei kerkeä pestä itseään, niin se nyt vain on valhe, ja osa porukasta inhoaa valehtelijoita.

Vierailija
85/98 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5min on pitkä suihku jos ei tartte pestä hiuksia. Pitkiä hiuksia shampoolla ja hoitoaineella pestessäkin riittää että laskee vettä jonkun 3-4min. Kylmään suihkuun en kyllä mene jos ei aivan pakko ole.

Pitäähän ne shampoot ja hoitoaine et huuhdella pois hiuksista.

Lyhythiuksiset ja ohuthiuksiset eivät ymmärrä, että pitkiä, paksuja hiuksia täytyy huuhdella pitkään, että saa aineet pois hiuksista ja päänahasta.

Jos niitä jättää hiuksiin, niin silloin hiukset likaantuvat nopeammin, mikä taas lisää suihkukertojen määrää.

minuutissa vettä valuu jo ämpäritolkulla, joten sellaista pehkoa ei ole olemassa jota ei minuutissa huuhtele.

Vierailija
86/98 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan kuumassa pari minsaa ja lopuksi hetken viileä suihku.

Mitä v i t t u a? Ensin siis lämmin suihku ja lopuksi laitetaan vesi kylmälle, jotta varmasti suihkun jälkeen palelee 😂

Vierailija
87/98 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla käyn pesulla kuin aina ennenkin.

Vierailija
88/98 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina otan saunan yhteydessä kylmän suihkun. Ja jos pääsen puulämmitteiseen ulkosaunaan, viimeisenä kylmä dippaus joko avannossa tai kesällä +13 asteisessa purossa. Sen jälkeen vaatteet niskaan.

Vierailija
89/98 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan, normisuikhkussa käyn, talvisin hiukan harvemmin kun ihoni on hyvin kuiva. Pesulla kuitenkin joka pvä.

Minulla vastike nousi 8 €, sähkölasku 5 €/2 kk, kaukolämpörivari ja vastikkeeseen sis. lämpö ja vesi. 80 m2 kolmio, vastike 248 €/sis. kaiken. Edullista ja asumista, hyvin tehty talo, lämpimät lattiat, vedottomat ikkunat. Ihania eläkepviä vietän, eläkekin nousee reilun 100/€ /kk.

Vierailija
90/98 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän teini painaa alle 50 kg ja tarvitsee puoli tuntia suihkussa. Minä olen 85 kg ja mulla menee 3-4 min. 

Järkyttävää. Minä en antaisi maksajana kenenkään käydä puolen tunnin suihkussa. Taas tuli ilmoitus vesilaitokselta hintojen noususta. Ihan virkistymisen suihkuja en enää ota edes helteillä enkä silti haise kun viereen tulee julkisissa ja joka paikassa ihmisiä. Minulla ei hiki haise vaikka vaihdevuosissa herään ihan hiestä märkänä. Olen todennut että ihan turhaan sitä luttaa itseään koko suihkussa joka päivä ihon vain kuivuen siitä pelkästä vedestäkin vaikka ei saippuaa käyttäisikään. 

Vierailija
91/98 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää. Minä en antaisi maksajana kenenkään käydä puolen tunnin suihkussa. Taas tuli ilmoitus vesilaitokselta hintojen noususta. Ihan virkistymisen suihkuja en enää ota edes helteillä enkä silti haise kun viereen tulee julkisissa ja joka paikassa ihmisiä. Minulla ei hiki haise vaikka vaihdevuosissa herään ihan hiestä märkänä. Olen todennut että ihan turhaan sitä luttaa itseään koko suihkussa joka päivä ihon vain kuivuen siitä pelkästä vedestäkin vaikka ei saippuaa käyttäisikään. 

No meillä ei lopu rahat, vaikka joku ottaisikin puolen tunnin suihkuja.

Vierailija
92/98 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan käy kylmissä suihkuissa ja viidessä minuutissa ei ehdi pestä itseään kunnolla, jos on hiukset päässä. Itselläni on vyötärömittaiset hiukset ja alle 7 minuutin en suihkusta selviä ulos. Paitsi jos huitaisen vaan vähän sinne päin enkä huuhtelekaan kunnolla.

Kyllä ehtii jos ei valuta pestessä vettä turhaan, vaan laittaa suihkun saippuoinnin ja shampoon hieromisen ajaksi kiinni. 60 sekuntia on itse asiassa aika kauan suihkuttelua jo, ja tuo 60 s on käytössä viiteen kertaan yhden suihkun aikana.

-alle 7 minuutin en suihkusta selviä ulos-

Mikä kohta tässä oli vaikea ymmärtää?

Tuo ei vielä kerro mitään siitä ajasta minkä lasket suihkussa vettä. Eihän sillä ole väliä kauanko suihkussa kestää, vaan sillä kauanko vesi valuu. Vettähän ei kuulu pitää valumassa koko ajan, outoa ettei kaikille tämmöistä yksinkertaista asiaa opetettu.

En sammuta talvella suihkua, kun en halua hytistä kylmässä. Jos itse haluat säästää vettä, niin tee se. Minä en säästä.

niiniiin, eli selvitä kyllä suihkusta pois viiteen minuuttiin, mutta et vain halua tehdä niin. Näinhän sinulle sanottiin ;)

Mulla kuluu suihkussa aikaa vähintään 7 minuuttia, laskin vettä koko ajan tai en. Haluan peseytyä huolellisesti enkä vähän vaan sinne päin.

Vierailija
93/98 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sangollinen eli 10 litraa lämmintä vettä riittää peseytymiseen. Kokeile vaikka.

Sillä saa juuri ja juuri hiuksensa ja itsensä kasteltua. Milläs sitten huuhtelet?

Huomaa ketkä eivät koskaan ole saunoneet ulkosaunassa jossa ei ole juoksevaa vettä. Tosin ei pitkälle tukalle 10l riitä mitenkään vaikka kuinka ois säästeliäs.

Joo, esimerkiksi jo kaksi 8 litran vatia riittää ruhtinaalliseen peseytymiseen, jossa saa hiukset huuhdeltua runsaasti "juoksevalla vedellä". Pitkätukkaisen pitäisi taas veden säästämiseksi kastellessa ja huuhdellessa huljuttaa hiukset vadissa, eikä kastella kauhan kanssa/vadista kaatamalla.

Mitä huuhtelua on huljuttaa hiuksiaan saippuavedessä?

Vierailija
94/98 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ikinä oikein mene edes sitä 5 minsaa... lisäksi sammutan suihkun vielä saippuoonnin ajaksi, joten vettä&sähköä säästyy. Olenkin ollut aina pihi. Mutta mulla on ohut ja lyhyehkö tukka, niin ei sen pesemiseen mene aikaa&vettä. Tyttärelläni on pitkä ja paksu tukka ja kyllä sillä tukan pesupäivänä menee jo sen tukan kanssa ainakin 5 minuuttia, että sen saa kasteltua ja huuhdeltua kunnolla.

Vierailija
95/98 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 minuuttia viikossa riittää. Joka toinen päivä minuutin pikasuihku.

Vierailija
96/98 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sangollinen eli 10 litraa lämmintä vettä riittää peseytymiseen. Kokeile vaikka.

Niin tai pyyhkii vain pesulapuilla välillä jos ei ole kovin likainen, kuten sairaalassa ne toivat pesulappuja kun ei suihkuun päässyt. 

Vierailija
97/98 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hommasin 8 litran vadin, kauhan ja pesusienen Riittää päivittäiseen pesuun , mutta jos pesen hiukset( pitkät ja paksut) niin käytän silloin suihkua lisänä huuhteluun.Pakko, ei muuten riitä rahat sähkölaskuun näillä hinnoilla.

Vierailija
98/98 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole muuttanut suihkukäyttäytymistä koska meillä edelleen sähkö edullista. Vähintään kerran päivässä ja kun pesen hiukset menee noin 15 minuuttia ja muutoin vähän vähemmän. Ei kylmempää vettä tai veden katkaisua välillä tms. Talvella kun ollaan sähkönkulutuksen kanssa oikeasti kriittisessä vaiheessa voin muuttaa tapani mutta en nykyisen turhan vouhotuksen aikana. Sitä nyt säästettyä sähköä ei voida varastoida tammikuun pakkasille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi