Käyvätkö kaikki nykyään lyhyissä 5 min kylmissä suihkussa?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sangollinen eli 10 litraa lämmintä vettä riittää peseytymiseen. Kokeile vaikka.
Sillä saa juuri ja juuri hiuksensa ja itsensä kasteltua. Milläs sitten huuhtelet?
Huomaa ketkä eivät koskaan ole saunoneet ulkosaunassa jossa ei ole juoksevaa vettä. Tosin ei pitkälle tukalle 10l riitä mitenkään vaikka kuinka ois säästeliäs.
Minä olen tuo aiempi kommentoija ja olen asunut talossa, jossa ei ollut suihkua. 10 litraa ei oikeasti riitä yhtään mihinkään vaan vettä menee saavillinen.
Siis miten peseydyt jos menee saavillinen vettä 😳 ilmeisesti vedet kantaa joku muu kuin sinä itse...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä saa juuri ja juuri hiuksensa ja itsensä kasteltua. Milläs sitten huuhtelet?
Huomaa ketkä eivät koskaan ole saunoneet ulkosaunassa jossa ei ole juoksevaa vettä. Tosin ei pitkälle tukalle 10l riitä mitenkään vaikka kuinka ois säästeliäs.
Minä olen tuo aiempi kommentoija ja olen asunut talossa, jossa ei ollut suihkua. 10 litraa ei oikeasti riitä yhtään mihinkään vaan vettä menee saavillinen.
Siis miten peseydyt jos menee saavillinen vettä 😳 ilmeisesti vedet kantaa joku muu kuin sinä itse...
Vesijohto on keksitty ja saavin tilavuus on ehkä 50 litraa.
5min on pitkä suihku jos ei tartte pestä hiuksia. Pitkiä hiuksia shampoolla ja hoitoaineella pestessäkin riittää että laskee vettä jonkun 3-4min. Kylmään suihkuun en kyllä mene jos ei aivan pakko ole.
Suihkuvesi on kyllä lämmintä, muttei se valu kuin ehkä sen 5 min vaikka prosessi riisumisesta pukemiseen onkin hidas. Vesi kuuluu vastikkeeseen ja sähkön hinta on kiinteä.
Vierailija kirjoitti:
5min on pitkä suihku jos ei tartte pestä hiuksia. Pitkiä hiuksia shampoolla ja hoitoaineella pestessäkin riittää että laskee vettä jonkun 3-4min. Kylmään suihkuun en kyllä mene jos ei aivan pakko ole.
Mutta lasketaanko sitä edes suihkuksi, jos osa jätetään pesemättä? Minä voin käydä suihkussa halutessani vaikka sekunnissa, mutta silloin en käytä saippuaa enkä edes ehdi kastella mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko40 kirjoitti:
Saunassa käyn muutenkin ehkä kaksi kertaa vuodessa.
Suihkussa käytän lämmintä vettä, mutta en mä millään siellä viittä minuuttia saa hukattua.
Kastelu, suihkugeelin levitys, huuhtelu.Ehkä sen 5min menee jos mukaan lasketaan riisuutuminen, kuivaaminen ja pukeminen.
Pesuaineella tulisi pestä, ei ainoastaan levittää sitä ja huuhdella pois.
Se märälle iholle levittäminen on pesemistä, täys idi ootti laskee vettä koko sen ajan.
Ai puhutko aina levittämisestä kun tarkoitat pesemistä? Levitätkö tahnan hampaisiin ja huuhtelet pois, ja se on hampaiden pesu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan käy kylmissä suihkuissa ja viidessä minuutissa ei ehdi pestä itseään kunnolla, jos on hiukset päässä. Itselläni on vyötärömittaiset hiukset ja alle 7 minuutin en suihkusta selviä ulos. Paitsi jos huitaisen vaan vähän sinne päin enkä huuhtelekaan kunnolla.
Kyllä ehtii jos ei valuta pestessä vettä turhaan, vaan laittaa suihkun saippuoinnin ja shampoon hieromisen ajaksi kiinni. 60 sekuntia on itse asiassa aika kauan suihkuttelua jo, ja tuo 60 s on käytössä viiteen kertaan yhden suihkun aikana.
-alle 7 minuutin en suihkusta selviä ulos-
Mikä kohta tässä oli vaikea ymmärtää?Tuo ei vielä kerro mitään siitä ajasta minkä lasket suihkussa vettä. Eihän sillä ole väliä kauanko suihkussa kestää, vaan sillä kauanko vesi valuu. Vettähän ei kuulu pitää valumassa koko ajan, outoa ettei kaikille tämmöistä yksinkertaista asiaa opetettu.
En sammuta talvella suihkua, kun en halua hytistä kylmässä. Jos itse haluat säästää vettä, niin tee se. Minä en säästä.
niiniiin, eli selvitä kyllä suihkusta pois viiteen minuuttiin, mutta et vain halua tehdä niin. Näinhän sinulle sanottiin ;)
Selviän nopealla suihkulla, koska käytän hiuksiin jätettävää hoitoainetta ja pidän suihkun kiinni saippuoinnin aikana.
Ei.
En hikoile. Se johtuu sairaudesta ja on oikeasti hyvin epämiellyttävää, sillä en kestä lainkaan korkeita lämpötiloja. Liikunta aiheuttaa sen takia pahoinvointia.
Ei kuitenkaan tarvitse käydä kovin usein suihkussa. Siksi pystyn ajoittamaan suihkussa käymiset halvoille tunneille ja todellakin suihkuttelen niin pitkään kuin haluan.
Lämpimässä suihkussa en kuitenkaan käy, sillä siitäkin tulee huono olo 🤢
En pysty liikkumaan niin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
15 minuuttia lämpimässä suihkussa. Kiinnosta v*ttuakaan
Sama. Ja koska hiuksetki täytyy saada pestyä ja huuhdeltua kunnolla niin ei ehi missään lyhyessä ajassa edes
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn lämpimässä suihkussa, ollaan asennettu ok-talossa vedenlämmitys siten, että lämmintä vettä tulee klo 7-10 aamulla ja sitten taas illalla. Mutta ei minulla siellä suihkussa viittäkään minuuttia ole, joskus otin aikaa , niin meni reilu 3 minuuttia.
Teillä ei sitten pestä kunnolla käsiä lämpöisellä vedellä ja saippualla aina kotiin tultua tai ennen ruoanlaittoa ja syömistä? Tai vessakäynneillä? Toivottavasti ette järjestä vieraille aterioita.
Kyllä päivälläkin lämmintä vettä kotona tulee, mutta sitä saa hanaa valuttaa vähän pidempään. Ei mulla tk:ssa töissäkään tule hanasta työhuoneesta lämmintä vettä, kylmällä tai haalealla sielläkin kädet pestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sangollinen voi riittää, jos käytössä on pesusieni, jolla kastelee itsensä. Sitten saippuoi ja sen jälkeen huuhtoo itsensä pesusienellä ja loppusangollisella.
Mutta siinä kyllä saa palella usein, jos peseytyy ilman saunomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan käy kylmissä suihkuissa ja viidessä minuutissa ei ehdi pestä itseään kunnolla, jos on hiukset päässä. Itselläni on vyötärömittaiset hiukset ja alle 7 minuutin en suihkusta selviä ulos. Paitsi jos huitaisen vaan vähän sinne päin enkä huuhtelekaan kunnolla.
Kyllä ehtii jos ei valuta pestessä vettä turhaan, vaan laittaa suihkun saippuoinnin ja shampoon hieromisen ajaksi kiinni. 60 sekuntia on itse asiassa aika kauan suihkuttelua jo, ja tuo 60 s on käytössä viiteen kertaan yhden suihkun aikana.
-alle 7 minuutin en suihkusta selviä ulos-
Mikä kohta tässä oli vaikea ymmärtää?Tuo ei vielä kerro mitään siitä ajasta minkä lasket suihkussa vettä. Eihän sillä ole väliä kauanko suihkussa kestää, vaan sillä kauanko vesi valuu. Vettähän ei kuulu pitää valumassa koko ajan, outoa ettei kaikille tämmöistä yksinkertaista asiaa opetettu.
En varmasti ole ainoa, joka ei pysty sulkemaan hanaa shampoon ja suihkugeelin levittämisen ajaksi. Nimittäin palelen pahasti ja vapisen kuin horkassa, jos suljen veden. Aivan niin hirveästi en halua kärsiä, jotta saisin 4 minuutin suihkua lyhennettyä yhdellä minuutilla. Kesällä hanan sulkeminen onnistuu, tai jos sauna olisi lämmitetty, mutta ne nyt eivät auta säästämään sähköä kulutushuippuna.
Osa ymmärtää. Osa taas suhtautuu halveksuen ja pilkaten siihen, että olen niin huono ihminen että minua paleltaa pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän ne shampoot ja hoitoaine et huuhdella pois hiuksista.
Lyhythiuksiset ja ohuthiuksiset eivät ymmärrä, että pitkiä, paksuja hiuksia täytyy huuhdella pitkään, että saa aineet pois hiuksista ja päänahasta.
Jos niitä jättää hiuksiin, niin silloin hiukset likaantuvat nopeammin, mikä taas lisää suihkukertojen määrää.
Miksi niin pitkään että 5 minuuttia? Minun pääni on kastunut ja siinä on shamppoo ennenkuin suihkusta on ehtinyt tulla lämmintä vettä. Sen jänkeen nopea huuhtelu vähäisellä vedellä, ei suihkua kuin puolelle teholle ja reilusti viileällä, kestäisikö 3 minuuttia.
3 min lämmin suihku jos pesen kropan, 6min suunnilleen jos pesen ja hoitoainetan hiukset. Veden tulo aina peseytymisen ajaksi seis. Pitkähiuksinen nainen joka maksaa itse veden lämmittämisen sähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän ne shampoot ja hoitoaine et huuhdella pois hiuksista.
Lyhythiuksiset ja ohuthiuksiset eivät ymmärrä, että pitkiä, paksuja hiuksia täytyy huuhdella pitkään, että saa aineet pois hiuksista ja päänahasta.
Jos niitä jättää hiuksiin, niin silloin hiukset likaantuvat nopeammin, mikä taas lisää suihkukertojen määrää.
Kannattaa valita silikoniton hoitoaine, ei tarvitse lotrata vettä huuhtomiseen.
T: pitkähiuksinen nainen jolla ei ole ongelmia käydä lyhyessä suihkussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, esimerkiksi jo kaksi 8 litran vatia riittää ruhtinaalliseen peseytymiseen, jossa saa hiukset huuhdeltua runsaasti "juoksevalla vedellä". Pitkätukkaisen pitäisi taas veden säästämiseksi kastellessa ja huuhdellessa huljuttaa hiukset vadissa, eikä kastella kauhan kanssa/vadista kaatamalla.
Ei ole mitään merkitystä.
https://yle.fi/a/3-9656192