Auttakaa mua. Miten pidetään 8 kk vauvalle unikoulua.
On alkanut syömään vähän väliä läpi yön ja nukkuu mieluusti vain minun kyljessäni. Miten menetellä, että saisi syöntiä vähennettyä' rajusti ja nukkumaan omassa sängyssään. Sinnekö vaan laitan nukkumaan ja annan huutaa?
Kommentit (5)
Sitä se kai on, että ei sitten vain enää syötetä, eikä oteta pois sängystään vaikka itkisi.
Ystäväni teki unikoulun lapselleen n. 7kk tms, ja olihan se julman tuntuista, että yksin huoneessaan itki ja itki vaikka kuinka pitkään, mutta päivien kuluessa se vain väheni ja väheni, ja nyt on jo tottunut siihen, että äiti vie hänet sänkyyn sammuttaa valot, sulkee oven, eikä enää tule takaisin ennen aamua.
Minusta se on hiukan " kylmää" , mutta paha minun on mitään sanoa kun ei meillä ole koskaan moiselle ollut tarvetta. (lapsi nukkuu meillä samassa huoneessa, eikä koskaan iltaisin itke, eikä heräile öisin. Mielellämme käymme aina halimassa poikaa kun hän sängyssä alkaa nukkumaan, vaikkei heti unta saisikaan)
Myös voisi mielestäni vähän tuota soveltaa. Se että peini on ihan yksin pimeässä tuntuu kurjalta. En tiedä on " kiellettyä" olla vaikka samassa huoneessa, mutta ei vain sitten ota syliin, mutta vaikka silittelee tai jotain.
Minulle kyllä sanottiin, että se vain pitkittää lapsen itkua.
Mutta ei lapsen tarvitse tuntea itseään hylätyksi. Voitte huudella rauhallisesti oven takaa, että " nyt on yö ja nyt nukutaan" aina, kun lapsi alkaa itkemään. Tai voitte käydä kohentamassa peittoa tms. kunhan ette jää sängyn luo. Muistakaa reipas asenne. Lapi lopettaa kyllä huutamisen, kun tajuaa, ettei kukaan todellakaan tule antamaan ruokaa. Myöhemmin se riittää, että huudatte vain saman fraasin omasta sängystänne, jos lapsi herää yöllä kitisemään. Kuulostaa koirakoululta, mutta toimii.
Noin isolla unikoulu voi kestää 3-4 yötä, mutta sen jälkeen nukutte koko perhe yönne hyvin! Joten kannattaa vaan rohkeasti opettaa lapsi nukkumaan. Älkääkä missään tapauksessa aloittako unikoulua ja sitten antako periksi, sillä se vaan sekoittaa lasta. Jos päätätte aloittaa, niin viekää sitten loppuun asti.
Tsemppiä!
eli siinä iässä vauvan pitäisi jo periaatteessa mennä yö läpi ilman syöttöjä. itse annoin pojalle puuron ja maidon vähän ennen nukkumaan menoa, ettei ainakaan nälkä yllättäisi. lämmin kylpy ulkoilun päätteeksi nukuttaa kans kummasti, kunhan ei ulos rattaisiin nuku. Minä laitoin vauvan omaan sänkyyn katseleen fisher pricen akvaariota, ja sanoin hyvät yöt, ovi raolleen ja itse jäin alussa oven taakse. jos lapsi huusi, menin käymään huoneessa ensin ja taputtelin/silittelin, mutta ei katsekontaktia eikä missään nimessä ulos sängystä. 5 minuuttia kauempaa en antanut yksin huutaa huoneessa, ja muutenkin sanoin oven raosta että " äiti on täällä" tms. huutoa kesti pari päivää varmaan 20 min, sitten sen väheni 15, 10 ja 5 kahden viikon päästä ei huutanut enää ollenkaan vaan jäi kiltisti yksin sänkyyn ja nukahti itsekseen. ja nukahtaa yhä 3 vuotiaana. ei ole sen koommin heräillyt yöllä ja ihan itsekseen nukkunut. jotkut antaa huuttaa kauemminkin..sanon vaan että kyllä kannatti!
Ei kuulu unikouluun! Kannattaa kysyä kunnon asiantuntijaohjeet esim. lähimmästä ensi-ja turvakodista, jossa järjestetään kyseistä toimintaa. Unikoulussa lasta ei ole tarkoitus huudattaa niin että tuntee olonsa turvattomaksi ja hyljätyksi.
Meillä pidettiin unikoulu 8 kk ikäiselle pojalle. Tätä ennen nukkui jo omassa huoneessa, mutta söi kerran yössä ja muutenkin juoksutti 10-20 kertaa yössä. Unikoulu toimi! Poika oppi nukkumaan 12 h yöunet ja nukahtamaan yksin herätessään muutamassa yössä. Lapsi sekä muu perhe on 100% virkeämpi ja elmänlaatu parempi. Suosittelen. Jos ette itse henno pitää unikoulua niin ensi- ja turvakoti ottaa lapsen sinne 3 yöksi.
herätään siis 6-8 kertaa " syömään" kun ennen riitti kerta. päivät nukkuu samaan malliin kuin ennenkin eli kahdet päikkärit, tunti kerrallaan.