Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En osaa englantia, en enää kehtaa mennä hampurilaiselle tai vaatekauppaan!

Vierailija
09.12.2022 |

Koulussa opiskelin ranskaa ja venäjää ruotsin lisäksi mutta englantia en ole opiskellut koskaan.
Telkkariakaan minulla ei ole koskaan ollut enkä katso paljoakaan elokuvia, harrastan lukemista enemmän.
Muita joista tuntuu vaikealta kun palvelu täysin englanniksi?
Tänäänkin olisin ostanut subin niin pelkkää englantia- sama elokuvateatterissa ja kolmessa vaatekaupassa joissa kävin.
Ja siis kehäkolmosen ulkopuolella olin

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. En ole joutunut englantia käyttämään Helsingissä muuten paitsi turisteja opastaessa. No sinun kannattaa vaan lukea ääneen ne englanninkieliset tekstit jos käyt Subissa. Jos siis vieressä on suomeksi, niin tiedät mistä puhutaan.

Vierailija
82/83 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja samat ihmiset jotka valittaa siitä, että pitäisi joskus osata tilata jotain englanniksi on ne samat jotka sitten valittaa jos ulkomaalaiset ei käy töissä. Päättäkää nyt mitä haluatte! Kaikkea ei voi saada. Osaan englantia hyvin minua ei haittaa hoitaa asioita englanniksi, ymmärrän kyllä että joillekin se on vaikeaa ja ehkä siksi voisi yrittää tehdä vuorot niin että paikalla olisi aina edes yksi suomea osaava. Mutta oletteko ajatelleet, että jos nuo työt kelpaisi suomalaisille niin silloinhan ei olisi onglemaa. Nyt vaan tuppaa olemaan niin että pikaruokaravintolat nähdään sellaisina työpaikkoina ettei suomalainen sinne lähde töihin vaan on mielummin työttömänä.

Ennen opiskelijat tekivät tarjoilijan, myyjän, pikaruokamyyjän, siivoojan ym töitä. Tekevätkö opiskelijat enää duunia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kaupungissa asutte, jotka olette törmänneet englanninkieliseen asiakaspalveluun?

Asun Oulussa enkä muista että kertaakaan olisi ollut englanninkielistä palvelua. Kaikissa vaatekaupoissa, ruokakaupoissa ja hampurilaispaikoissa olen saanut suomeksi asiakaspalvelua.

Englanti on toinen äidinkieleni, mutta asioin mielummin suomen kielellä, ja käyn vain paikoissa joissa voi asioida suomen kielellä.

Itsekin asun Oulussa, ja ainakin eräässä intialaisessa ravintolassa puhuivat englantia ja suomea sekaisin.

Helsingissä ja Jyväskylässä englanninkielinen palvelu on paljon yleisempää kuin Oulussa.