Ensi viikolla sähkö nousee jo euroon. Meillä ei ole enää mitään mistä säästää
Voisikohan 14 v saada töitä jostain että saadaan laskut maksettua?
Kommentit (624)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko että kaikki omasta tahdostaan haluaa asua "neukkukuutiossa"? Kyllä sitä kuule moni haluaisi muuttaa maalle tai omakotitaloon, mutta ei ole yksinkertaisesti varaa tai elämäntilanne on sellainen ettei voi. Luulenpa että aika harvan ihmisen unelma on asua 70-luvun kerrostalossa ahtaasti vuokralla.
Jos olet sievä ja lantio erottuu n, 30-50 v nainen niin muuta minun luo Keski-Suomen kauniiseen järvenranta miljööseen.
Minulla on täällä iso talo vailla emäntää. Kaksi autoa pihassa, saat valita toisen käyttöösi.
Sähkölaskua ei sinun tarvihe murehtia, mehtää on mukavasti ympärillä ja minä vielä kovassa kunnossa polttopuun tekoon.
Petihommia haluan kolme neljä kertaa viikossa, muuta passaamista ei sinun tarvihe tehä, minä teen ruoat kun olen tähänkin asti tehny. Siivota voisit joskus ja mattoloita tampata.
Helepolla täällä pääsisit eikä maksaisi paljookaan.
Paras treffi ilmoitus ikinä. Tinderiä ei tarvita :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vihreät nauraa pskasta nauruaan.
Oho. Nekö aloitti Ukrainan sodan?
Suomen hallitus päätti olla tuomatta energiaa Venäjältä.
Suomen hallitus päätti Vihreästä Siirtymästä.
Netti kertoo sulle lisää.
Tämä on käsittämätöntä. Suomessa on pitkä, kylmä talvi ja kova energiantarve. Vihreä politiikka on olevinaan täysin tietämätön tästä, myös Ilmatieteen laitos jatkuvasti yrittää ennustaa, miten ihan kohta pakkaset loppuu ja tulee tavanomaista lauhempaa. No eipä näytä siltä ollenkaan. Ihmisiä syyllistetään mökkiensä lämmittämisestä, ihan niin kuin niitä kylmässä pohjoisessa maassa huvikseen kukaan lämmitettäisi.
Tätähän se on aina ollut. Suomalaisten massiivinen hiilijalanjälkikään ei johdu ökykulutuksesta vaan pitkästä lämmityskaudesta ja pitkistä välimatkoista. Täällä ei yksinkertaisesti voi elää kuten päiväntasaajalla, enkä todellakaan ymmärrä miksi edes pitäisi.
Tänne ei kannata tuoda ihmisiä lämpimistä maista. Täällä on kallista elää ja kulttuuri sekä kieli heille vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vihreät nauraa pskasta nauruaan.
Oho. Nekö aloitti Ukrainan sodan?
Suomen hallitus päätti olla tuomatta energiaa Venäjältä.
Suomen hallitus päätti Vihreästä Siirtymästä.
Netti kertoo sulle lisää.
Tämä on käsittämätöntä. Suomessa on pitkä, kylmä talvi ja kova energiantarve. Vihreä politiikka on olevinaan täysin tietämätön tästä, myös Ilmatieteen laitos jatkuvasti yrittää ennustaa, miten ihan kohta pakkaset loppuu ja tulee tavanomaista lauhempaa. No eipä näytä siltä ollenkaan. Ihmisiä syyllistetään mökkiensä lämmittämisestä, ihan niin kuin niitä kylmässä pohjoisessa maassa huvikseen kukaan lämmitettäisi.
Tätähän se on aina ollut. Suomalaisten massiivinen hiilijalanjälkikään ei johdu ökykulutuksesta vaan pitkästä lämmityskaudesta ja pitkistä välimatkoista. Täällä ei yksinkertaisesti voi elää kuten päiväntasaajalla, enkä todellakaan ymmärrä miksi edes pitäisi.
Tuonkin tosiasian takia on ihan älytöntä haalata tänne lisää ihmisiä tuolta päiväntasaajaa lähempänä olevista maista kuluttamaan sitä sähköä ja energiaa..
Suomalaisten hiilijäljistä iniseville voikin tällä pistää luun kurkkuun, koska yleensä kannattavat myös tätä lämpimien maiden väen maahantuontia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen tilanne teillä on ap, millainen koti ja mitä sähkölaitteita? Yritetään ideoida säästökeinoja. Varmaan monella on nimittäin sama ongelma.
En keksi enää mitään
-lattialämmitykset on pois päältä
-saunaa ei lämmitetä
-jääkaappi nostettu +6:een (ei osteta tuoretta kalaa tai muuta herkkää)
-valot on ledejä
-huoneiden lämpötila +17-20
-toinen auto laitettiin seisomaan talveksiÄlä käytä uunia, se vie paljon sähköä. Jos sulla on induktioliesi, niin hyvä. Käytä sitä. Kun keität perunoita, makaronia ym., käytä mahdollisimman vähän vettä. Tavalliset arkimakaronit voi vallan hyvin keittää aivan älyvähässä vedessä, ei niitä tarvitse runsaassa vedessä keittää spagetin tapaan. Ja on monia muita keitettäviä, joissa saa veden aivan minimiin. Kuulostaa pieneltä säästöltä mutta ei oikeastaan, koska ruokaa tehdään 30/30 kuukaudessa.
Ruokaa ei todellakaan kannata tehdä 30/30 kuukaudessa vaan isompi määrä kerrallaan, meillä 2*vko eli n 8/30! Mikrossa lämmitys ei paljon sähköä vie.
Ruuan pakastuminen kuluttaa sähköä.
Meillä ei laiteta ruokaa pakastimeen vaan syödään siis sitä samaa ruokaa useampi päivä, jääkaapissa säilyy ja ruokaa tehdään 2*vko.
Tänä talvena kiitän siitä että olen sinkku ja asun 30 m2 yksiössä jossa mulla on vuosikulutus juuri hieman alle 1000 kWh ollut vuodessa. Nyt olen pari kk vielä säästänyt sähköä. Muuten elämäni on paskaa, mutta nyt saa hetken iloita.
Vierailija kirjoitti:
valot pois. Poltatte kynttilöitä.
Tietokoneet ja puhelimet pois.
Sauna pois. Uunia ei käytetä. Jouluvalot pois. Aivan turhaa tuhlausta.
Lisää vaatteita päälle.
Kommunistinen ihanneyhteiskunta
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika että mä olen ilmeisesti aina elänyt ihan kuplassa. Omassa suvussa lähes kaikki OKT:t lämmitetään talvet pääasiallisesti puilla ja sähkö on ollut siinä vaan varalla. Ja puuta pitää tietysti olla liiterissä niin, että riittää ainakin muutama talvi eteenpäin. Saunakin lämpenee puulla, eli jos haluaisi, niin voisi kylpyvedenkin lämmittää saunassa ja vähentää siten sähkön kulutusta. Ilmeisesti Suomessa on paljon heitä, jotka eivät ole hankkineet taloonsa mitään realistista 2. vaihtoehtoa lämmitykseensä?
Heitä tosiaan on. Joitakin vuosia sitten näin jossain artikkelin, jossa joku tutkija sanoi, että nykytaloihin ei oikeastaan enää rakenneta mitään puulämmitysjärjestelmää, koska ei sellaisia enää tarvita ja miten ne ovat hyödyttömiä nykymaailmassa... Tänä päivänä koitan olla viisastelematta tuollaisille näkemyksille tai hymyilemättä aina kun näen oman leivinuunin ja tunnen siitä hohkavan lämmön, koska tiedän, että ihmiset, jotka kulkevat trendien mukana ja jättivät omiin taloihinsa rakentamatta puulämmitteisiä takkoja/uuneja/liesiä ovat pulassa sähkölaskujensa kanssa.
Koskaan ei pitäisi hylätä vanhoja hyväksi koettuja asumisen ratkaisuja. Niitä pitäisi kehittää eteenpäin ja pyrkiä säilyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika että mä olen ilmeisesti aina elänyt ihan kuplassa. Omassa suvussa lähes kaikki OKT:t lämmitetään talvet pääasiallisesti puilla ja sähkö on ollut siinä vaan varalla. Ja puuta pitää tietysti olla liiterissä niin, että riittää ainakin muutama talvi eteenpäin. Saunakin lämpenee puulla, eli jos haluaisi, niin voisi kylpyvedenkin lämmittää saunassa ja vähentää siten sähkön kulutusta. Ilmeisesti Suomessa on paljon heitä, jotka eivät ole hankkineet taloonsa mitään realistista 2. vaihtoehtoa lämmitykseensä?
Kyllä olet elänyt kuplassa, tai olet tosi vanha ihminen.
Porvari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt sähkönsäästöstä taidetta. Oikeastihan säästän euroja mutta ne eurot säästyy sähköä säästämällä.
Viime vuonna joulukuussa meni 1500 kWh. Nyt on mennyt keskimäärin 10 kWh per päivä. Vähän saattaa pakkasilla joutua taipumaan mutta tavoite pysyä 500 kWh:ssa. Vaikka loput 420 maksaisi euron per kWh, en mene konkurssiin.
Vanha halpa määräaikainen loppui kyllä paskaan aikaan mutta yksi talvi tää vaan on. Kyllä tää tästä.
Minkä vuoksi tilanne muuttuisi talven jälkeen sinun mielestäsi?
Uskon että keväällä saa määräaikaisen sopimuksen 15-20 sentillä. Itse lyön sellaisen lukkoon.
Sinäkö uskot, että putin lopettaa sotimisen talven jälkeen ja aletaan taas ostaa putinilta sähköä? Vai miksi se muka halpenisi?
Pösilö.
Keväällä ja kesällä sähkön kulutus vähenee rajusti, kun lämmitys otetaan kodeissa kokonaan pois päältä.
Samoin valaistuksen käyttö vähenee.Eli sähkönkäyttö vähenee.
Kun kulutus vähene, sähköä riittää hyvin, jää jopa ylikin.Tottakai hinta silloin laskee.
Talvella on toisinpäin, mitä suurempi kulutus, sitä enemmän sähkön tuotantoa tarvitaan.
Ja silloin se ehkä edes riittä koko ajan > sähkökatkot.
Tällöin myös sähkönhinta on korkeimmillaan.Tämän on asiantuntijat selittäneet mediassa moneen kertaan.
Kesää kohti ja kesällä sähkön hinta laskee.
Sinunko pösilön mielestä putin ei olekaan syyllinen kalliiseen sähköön? Ovatko asiantuntijat ja media siis valehdelleet?
Ovat. Putin on vain osin suurin syy johtuu vihervasemmiston omien toimien toimista, koska hiili- ja turvevoimalat on ajettu alas ja valtiomisteinen Fortum myy sähköä alehintaan eurooppaan solidaarisuuden nimissä.
Ei teitä Pietarin lähettiläitä kukaan enää kuuntele. On yleisessä tiedossa, että Putin tämän hintakriisin on toimillaan aiheuttanut.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009258051.html
Ohjeita sähkönsäästöön: istu pimeässä
Paljonkohan peruslämmön pitäisi talvella olla, jotta talo, sähkölaitteet jne eivät kärsi? Riittääkö alle 15?
Meillä on nyt 17 ja kun tähän alkaa tottua, mietin että ehkä vielä vähän voisi nipistää.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun satoi rakennusten ympärille paljon hyvin eristävää lunta, niin lämmityskustannukset puolittuivat. Jos vielä haluaa päästä halvemmalla, lapioikaa seinustoille lisää kuivaa pakkaslunta!
OMALLA VASTUULLA!
Kun se hanki alkaa keväällä sulamaan niin se voi sulaa talon rakenteisiin jos kinos on seinää vasten!
jos olisin rahapulassa sähkön hintojen vuoksi, joko laittaisin pahvia ikkunoiden eteen tai sitten pimennysverhot ikkunoihin. TOki pitää myös varmistaa ettei ilmanvaihto kodissa vaarannu. vähän siitä riippuen siis miten ne korvausilmaventtiilit on sijoitettu
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan peruslämmön pitäisi talvella olla, jotta talo, sähkölaitteet jne eivät kärsi? Riittääkö alle 15?
Meillä on nyt 17 ja kun tähän alkaa tottua, mietin että ehkä vielä vähän voisi nipistää.
Riittää jos ette itse asu siellä. Jos asutte, tuotatte myös kosteutta. Kylmä ja kosteus on huono yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun satoi rakennusten ympärille paljon hyvin eristävää lunta, niin lämmityskustannukset puolittuivat. Jos vielä haluaa päästä halvemmalla, lapioikaa seinustoille lisää kuivaa pakkaslunta!
OMALLA VASTUULLA!
Kun se hanki alkaa keväällä sulamaan niin se voi sulaa talon rakenteisiin jos kinos on seinää vasten!
Kyllä. Omassa taloyhtiössä asuu jäärä, joka ei meinaa millään tätä ymmärtää.
onneksi meillä on lintilä tua valon messias. hän kun saa työrauhan syttyy valot pimeisiin pirtteihin. vaatii työrauhaa kun miettii mistä saa sähköt ol3 roikalla vedettyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää jos ette itse asu siellä. Jos asutte, tuotatte myös kosteutta. Kylmä ja kosteus on huono yhdistelmä.
No tarkoitus on siis itse sinnitellä niin kylmässä kuin mahdollista peittojen ja villavaatteiden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitä tosiaan on. Joitakin vuosia sitten näin jossain artikkelin, jossa joku tutkija sanoi, että nykytaloihin ei oikeastaan enää rakenneta mitään puulämmitysjärjestelmää, koska ei sellaisia enää tarvita ja miten ne ovat hyödyttömiä nykymaailmassa... Tänä päivänä koitan olla viisastelematta tuollaisille näkemyksille tai hymyilemättä aina kun näen oman leivinuunin ja tunnen siitä hohkavan lämmön, koska tiedän, että ihmiset, jotka kulkevat trendien mukana ja jättivät omiin taloihinsa rakentamatta puulämmitteisiä takkoja/uuneja/liesiä ovat pulassa sähkölaskujensa kanssa.
Koskaan ei pitäisi hylätä vanhoja hyväksi koettuja asumisen ratkaisuja. Niitä pitäisi kehittää eteenpäin ja pyrkiä säilyttämään.
Me rakennettiin pari vuotta sitten ja takkamyyjä totesi, ettei näihin uusiin taloihin tarvitse takkaa lämmitykseen. Suositteli kiertoilmatakkaa, jolla voi silloin tällöin pesällisen polttaa tunnelman takia. Haluttiin kuitenkin varaava takka ja sillä on talvet lämmitetty tähänkin asti, säästää sähköä kummasti.
Tuonkin tosiasian takia on ihan älytöntä haalata tänne lisää ihmisiä tuolta päiväntasaajaa lähempänä olevista maista kuluttamaan sitä sähköä ja energiaa..