Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kivoin ja kamalin maa jossa olet käynyt?

Vierailija
09.12.2022 |

Ev

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivoin Egypti ja kamalin Kreikka

Just päinvastoin.

Vierailija
62/63 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä.

Se on ollut niitä kumpaakin.

Kävin joitakin kertoja jo Neuvostoliiton aikaan, koska siellä oli sukulaisia.  Silloin olin vielä hyvin nuori.

Sittemmin on tullut siellä reissattua useinkin, eri syistä.  Joka kerta siellä on kohdannut jotain ihan järkyttävää ja jotain aivan ihanaa.

Se on kuin jossain lastenkirjassa lapsena ollessani oli sellainen "takaperin-maa.". Kaikki päinvastoin kuin mihin on tottunut.

Ihan Viron rajalla oli sellainen iso huumevieroituskeskus.  Siellä käyminen oli järkyttävin kokemus ikinä.  Minulle jäi siitä painajaismainen olotila viikoiksi sen jälkeen, se järkytti henkisesti niin totaalisesti.  

Ja minäkään en mikään pumpulissa kasvanut ole.  Mutta tuo oli ilmeisesti minulle liikaa.

Ihanaa oli ihmisten yhteisöllisyys, mikä meiltä on kai kadonnut kokonaan.  Siitä voisi kirjoittaa paljonkin.  Nykytilanteessa sinne en enää matkusta.  Se on sääli, mutta pakon sanelema asia.  

Ruotsista minulla on pelkkiä hyviä kokemuksia, mutta yleisilmeeltään se on niin puhdas ja puleerattu maa, että suomalaista maaseudun kasvattia vähän ahdistaa.  Jotain rosoa sentään pitäisi olla ja vähän karvasta kaihoakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat ovat olleet Islanti, Israel ja Pohjois-Makedonia.  Noihin maihin jäi ikuinen ikävä.  Hämmentävän töykeää, suorastaan loukkaavaa kohtelua saimme Latvian Riikassa.  Eräässä kahvilassa tarjoilijan käytös muuttui suorastaan vihamieliseksi  hänen kuullessaan meidän olevan Suomesta.  Jossain kaupassa myyjä oli kuin myrskyn merkki, hän ei tosin tiennyt kansallisuuttamme.  Monen vuoden jälkeenkin harmittaa, olimme siistejä  ja raittiita turisteja.  Bulgariasta jäi vähän samantyyppisiä kokemuksia,  emme tunteneet olevamme tervetulleita.  Nämä kaksi maata ovat poikkeuksia, muualla ollut ihania ja antoisia  matkoja.