Missä olit, kun kuulit Olof Palmen murhasta?
Itse synnyin kaksi ja puoli kuukautta sen jälkeen, eli olen kuullut siitä vasta paljon myöhemmin.
Kommentit (28)
Kotisohvalla mustavalkotelevisiosta näkyvän uutislähetyksen ääressä.
Olin lapsi ja olin lapsuudenkodissa tuvassa. Napsautin tv:n päälle ja muistaakseni ruudussa oli teksti, joka kertoi tulossa olevan ylimääräisen uutislähetyksen. Jäätiin sitten odottamaan sitä. Paikalla oli vanhempien lisäksi muistaakseni myös tätini ja hänen miehensä.
Synnyin kolmisen vuotta myöhemmin. Ei hajuakaan milloin olen kuullut asiasta, varmaankin kotona sitten joskus. Tai koulussa, olisiko historian tunnilla voinut olla aiheesta jotain.
Olin 7-vuotias. Ampuminen tapahtui perjantaina vähän ennen puolta yötä eli uutinen kantautui suomalaisiin koteihin varmaan lauantaina päivällä. Olin todennäköisesti kotona leikkimässä.
Siitä parin kuukauden päästä tapahtui Thsernobylin onnettomuus, josta minulla on tarkemmat muistikuvat.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Olin 7-vuotias ja en muista oikeastaan muuta kuin sen surullisen verilammikon ja punaiset ruusut murhapaikalla telkkarin uutisista.
Olin lapsi mutta muistaakseni aamulla isä tuli ja kertoi. Olin kuitenkin sen verran jo varttunut, että seurasin uutisia. Oli melkoinen uutinen silloin kyllä tuo juttu.
Muistan, että oli aurinkoinen talvipäivä. Tulin kotiin joltain partion viikonloppuleiriltä, ja äitini kertoi tuon uutisen kotiin tullessani,
En muuten muista että tästä olisi koskaan koulussa puhuttu
Tukholman eräällä esikaupunkialueella. Radiosta sen kuulin, hyvin yllättäen: Olof Palme är död.
Vierailija kirjoitti:
Olof Palme?Mikä tai ketä se oli?
Turpa kiinni.
Olin Kajaanin Hoikankankaalla, Kainuun Prikaatissa suorittamassa asevelipalvelusta.
Olin lapsi enkä muista missä olin,kotona varmaan. Muistan että murhattiin ja siitä uutisoitiin.
Kotona. Asuin silloin vielä lapsuudenkodissani. En muista, että olisin kovin paljon tuota uutista noteerannut.
Nuorena ei tuollainen hetkauttanut.
Turussa kotona, sängyssä. Äiti tuli aamulla kertomaan, että Palme on murhattu. Sisko oli juuri silloin Ruotsinlaivalla risteilyllä.
Oon ollut yksitoistavuotias. Tuskin tajunnut uutisesta mitään.