Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valitusta lahjasta, miksi ei kelpaisi sinulle?

Vierailija
09.12.2022 |

Ihmettelen, kun nuori, kohta kotoaan muuttava pyysi lahjaksi tiettyä arabia/iittala sarjaa olevia astioita. Minulla sattuu olemaan juuri sitä hänen toivomaansa täysin käyttämättömänä, koska olen itsekin sen saanut, mutta en pitänyt siitä. ilahduin että nyt minulla on kerrankin antaa pyydetty (kalliihko) lahja, mutta nyt kävikin niin että minun pitäisi antaa nuo hänelle muuten vain, ilmaiseksi, ja lisäksi ostaa lisää. Näin nuori oli sanonut äidilleen, ja äiti välitti idean minulle ollen samaa mieltä.
Olen melko ihmeissäni, enkä saanut tuossa tilanteessa oikein sanaa suustani.
Mitäs mieltä palstaraati, eikö täysin käyttämätön astiasarja kelpaa lahjaksi vaikka se olisi lahjansaajan toivoma, mikäli sitä ei ole alunperin ostettu häntä ajatellen?
Astiasarjaa olisi lisäksi aika paljon, joten kyseessä on monen sadan euron arvoinen lahja.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos olisit kertonut että lahja on ollut sinulla jo kauan niin he ei ois tienneet edes?

Vierailija
2/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna mitään. Todellä törkeää ja kiittämätöntä näiltä ihmisiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta yksi muki lisäksi.

Vierailija
4/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi tiennyt ei. Olisi varmaan ollut parempi olla kertomatta että kyseistä sarjaa löytyy omasta takaa. 

Kyllä mä nyt ajattelin kysyä vielä että haluaako nuori näitä vai ei, ja jos haluaa niin se on sitten se lahja. Mutta mikä voi olla takana siinä että tämä lahja ei kelpaisi? Ts. pitäisi vielä ostaa lisää? Miten voi ajatella noin, mitä siinä on takana?

ap

Vierailija
5/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna niille risuja

Vierailija
6/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin moukkamaiselta, että ei sun kannata antaa noita astioita ja varsinkaan ostaa lisää.

Vierailija
7/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lahja maksa. Jos myyt eri asia.

Vain nainen voi olla noin viisas.

Vierailija
8/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hävytöntä. En antaisi. Olkoon ilman!

ois voinu sanoa että ai kun kiva, kävipä mulla tuuri!

Vierailija
9/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hän haluaisi saada ne sinulta muussa mielessä kuin lahjaksi?  Ja että sitten lahjaksi antaisit jotain muuta?

En nyt oikein ymmärrä tätä.

Ehkä hän ajattelee, että se sinun astiasarjasi on käytetty, eikä käytettyä tavaraa kuulu antaa lahjatavarana.  Lahjaksi paketoidaan jotain ihan uutta, ja ne sinun astiasi sitten otetaan vastaan muuten vaan.  Eli sinun ei - antaessasi lahjaksi sinulla jo olevat astiat, jotka olet itse saanut joltain lahjaksi - tarvitse sijoittaa rahaa hänen lahjaansa ollenkaan.

Jotenkin tajuan tämän idean, mutta sitten kuitenkaan en hyväksy.  Koska kyseessä on kuitenkin melko arvokkaat astiat ja kuten kerroit, ne ovat täysin käyttämättömät.  

Minä tekisin kohdallasi niin, että jos ne eivät hänelle lahjaksi kelpaa, en niitä sitten hänelle antaisi.  Ihan varmasti lähipiiristäsi löytyy joku toinen nuori, jolle ne kyllä kelpaavat ja nimenomaan lahjaksi.  Voithan sanoa, että olet ajatellut antaa ne lahjaksi toiselle, mutta jos tämä "muuten vaan haluava" ne välttämättä tahtoo, niin voit myydä ne hänelle kohtuuhintaan.  

Vierailija
10/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ajattelee jotenkin että jos se on sinulle ilmainen, niin tavallaan lahja ei ole tarpeeksi arvokas silloin?

Vierailija
11/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et toivottavasti vielä ehtinyt antaa lahjaa? Jos et, niin älä anna mitään.

Vierailija
12/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ajattelee jotenkin että jos se on sinulle ilmainen, niin tavallaan lahja ei ole tarpeeksi arvokas silloin?

Ei lahjan arvoa määritellä antajan maksaman rahan perusteella..

Vierailija
13/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kelpaa, niin olkoot ilman. Ei mitään tuollaiselle.

Vierailija
14/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisille kiittämättömille lellikeille ei yhtään mitään. Menkööt töihin ja tienatkoon omat astiansa. Uskomatonta ahneutta ja röyhkeyttä. Miten ihmeessä tuollaisia on kasvatettu...

Vierailija
15/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Second hand -Arabia/Iittala on hyvä lahja vaikka olisitkin ehtinyt niitä käyttää kun se kuitenkin on hänen toivomaansa sarjaa. Vähän eri asia kuin jotkut käytetyt alushousut. Aika paljon pokkaa vaatii häneltä ja äidiltään sanoa sulle, että noiden lisäksi sun pitäisi vielä LISÄKSI ostaa kaupasta uutta. Itsellä menisi tässä vaiheessa jo hieman herne nenään ja kyseenalaistaisin minkäänlaisen lahjan antamista lainkaan.

Vierailija
16/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin törkeältä vaatimukselta, että itse en antaisi sitten mitään. Jonkun muumimukin ehkä, ja ilmoittaisin, että kerran ei lahja kelvannut, niin annat sen sitten jollekin muulle tai myyt vaikka torissa. Et ole hänelle tai kenellekään mitään tiettyä lahjaa velkaa, joten se siitä sitten. Josko oppisi vähemmän vaateliaaksi.

Minulle tuli mieleen, olisiko tyttö ajatellut myydä tietyt kalliit, käyttämättömät astiat eteenpäin saadakseen rahaa? Jos ei siksi ne "käytetyt" kelpaisi?

Omassa nuoruudessani otin kiitollisena vastaan sukulaisten ja tuttujen lahjoittamia vanhoja, mutta siistejä astioita, kalusteita ym. Samoin muut aikalaiseni. Annoin niitä sitten eteenpäin muille nuorille tarvitseville sitä mukaa, kun varallisuus kasvoi ja pystyin ostamaan toivomiani merkkejä tai sarjoja. Nykyään nuoriso tuntuu kuvittelevan, että kotoa pois muuttaessa on oltava sama elintaso kuin vanhemmilla, jotka ovat tehneet vuosikymmenet töitä sen saavuttaakseen!

Vierailija
17/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä törkeää käytöstä niin nuorelta kuin äidiltään. Tuntuu, että ihmisistä on tullut tämmöisiä lokkeja nykyään: kaikki pitäisi saada, kun kättään ojentaa ja oletetaan, että kaverin tavarat on vähän kuin omia tai ainakin niihin on käyttöoikeus.

Yksikin tuttu perhe halusi viikoksi mun mökille, ja loukkaantui, kun ilmoitin vuokrasumman. Joo sähköt, vedet ja polttopuuthan ovatkin minulle ihan ilmaisia ja tippuvat taivaanlahjana itsestään.

Älä anna sille teinille mitään.

Vierailija
18/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi tiennyt ei. Olisi varmaan ollut parempi olla kertomatta että kyseistä sarjaa löytyy omasta takaa. 

Kyllä mä nyt ajattelin kysyä vielä että haluaako nuori näitä vai ei, ja jos haluaa niin se on sitten se lahja. Mutta mikä voi olla takana siinä että tämä lahja ei kelpaisi? Ts. pitäisi vielä ostaa lisää? Miten voi ajatella noin, mitä siinä on takana?

ap

Takana on hävytöntä m*lkkuutta. Myy astiasarjasi Torissa käypään hintaan ja osta rahoilla pari kahvikuppia uutena lahjaksi ja lopuilla itsellesi jotain kivaa.

Vierailija
19/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kehtaavat. Miksi ihmeessä pitäisi ostaa uutta, jos nimen omaan nuo astiat on vieläpä sitä mitä halutaan?! En antaisi todellakaan enää ollenkaan mitään. Huipputörkeää! Itse rakastan lahjoja, joita sain mummoltani. Meillä oli samanlainen maku ja mummo antoi aina lahjaksi jotakin omista kokoelmistaan. Edelleen minulla on hänen antamansa lautaset 30 vuotta myöhemmin, käytän niitä säästeliäästi. Ja itse oli siis nämä lautaset joskus häälahjaksi saanut, joten ovat hyvin vanhoja. Joskus sain koruja, posliiniesineen tai mummon käsityön. Rakastan niitä kaikkia. 

Vierailija
20/41 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas röyhkeää. Ja äiti vielä tukee tuollaista vaatimusta, jo on aikoihin eletty. En antaisi mitään muuta kuin onnittelukortin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän