Tsiisus menee hermo! MIKÄ auttaa erittäin kuiviin ja rohtuneisiin huuliin? Auttakaa nyt joku, olen epätoivoinen
Kokeiltu on normihuulirasvat, Blistex ym. hyvin kuivien huuliin tarkoitetut voiteet.
Nyt käytössä on pelkkä valkovaseliini, jota suosituksen mukaan käytän vain aamuin ja illoin.
Huulet on ihan rohtuneet, niistä lähtee paloja irti.
Huulipunaa / huulikiiltoa olen käyttänyt viimeksi kaksi viikkoa sitten. Kasvovoide ei mene huuliin, eikä hammastahna.
Kun laitan tuota valkovaseliinia niin 5 min ja huulet on ihan yhtä kuivat kuin aiemmin. Auttakaa nyt joku. Huomaamattani revin niitä palasia irti hampaillani ja huulista tulee verta ja parhaassa tapauksessa siihen haavaan tulee yskänrokko.
Mitä minun tulee tehdä???
Kommentit (76)
Nivea. Perinteinen sininen purkki. Ei lisättävää.
Tasapainoinen rouokavalio ja kaikki vitamiinit. Juo tarpeeksi nesteitä. Älä nuole huuliasi se kuivattaa niitä paljon.
Kaikki eivät voi käyttää yhtikäs mitään.
Itse varmaan kokeilisin tätä vastaavassa tilanteessa:
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/DECUBAL-LIPSDRY-SPOTS-BALM-VOID…
Yleensä laitan huuliin vaan tuota Decubal-sarjan tavallista rasvaa.
Huulirasvat ja huultenhoitoaineet halvoista kalliisiin eivät tehoa minun huuliini. Vain kaksi juttua tehoaa, toinen niistä on Bepanthen. Toinen on cocktail, jota käytän kasvoille ja kaulalle ja siinä sivussa huulille: puhdistuksen jälkeen suihkeena iholle tarkoitettua lähdevettä (minulla sattuu juuri nyt olemaan Avenea, mutta kasvovesi ja vesijohtovesikin kävisivät ihan hyvin), sitten hyaluronihappoa ja viimeiseksi arganöljyä. Huulille voi levittää vielä vaseliinia, jotta kosteus varmasti pysyy paikoillaan. Eikä ole kallista.
Näin talvella d-vitamiinin puute voi aiheuttaa myös huulien, kuten käsien/sormenpäiden halkeilua, kuten kuiva huoneilmakin.
Eli aiemmin jo mainittu nestetasapaino, ehkä joku d-/monivitamiiniporetabletti ja ilmankostutin asuntoosi voisi tehdä hyvää.
Minulla toimii käsiin ja huuliin ihan tavallinen käsivoide ja oliiviöljy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi Hydro kortison voiteesta avun saanut. En ikinä olisi uskonut että voi sillä parantua! Ero oli huomattava heti ekan käytön jälkeen. Luin jostain palstalta ja testasin ja valtava ero. ei vaan tule itselle kyllä mieleen että sitä vois huuliin laittaa.
Hydrocortisonia ei suositella käytettäväksi rikkinäiselle iholle.
Huulet ovat kai limakalvoa, ei ihoa?
c-vitamiinia syöt tarpeeksi tai vaikka hierot sitrushedelmien kuorta ihoosi hetken pari kertaa päivässä, ero näkyy jo parissa päivässä.
"huomaamattani pureksin huulia" - siinäpä se, siitä tavasta sinun pitäisi päästä eroon. Samoin kirjoitat että valkovaseliini häipyy viidessä minuutissa. Valkovaseliini ei itsestään häivy vaan jotain siinä tapahtuu, mahdatko pureskella tai imeä huuliasi itse vai pussailetko liikaa?
Tässä kumminkin tietoa.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00567
Mulla hammastahnojen vaahtoava ainesosa (sodium lauryl sulfate, joskus myös SLS) aiheuttaa järkyttävää huulten rohtumista, just niin, että suikaleita irtoaa. Vaihda tahna sellaiseen, missä sitä ei ole ja hoida huulet Bepanthenilla.
Samaa ongelmaa minullakin. Hieman auttaa vuorotellen Blistexia ja oranssia O'Keeffe'w huulirasvaa.
Terrocort-voide itselläni auttanut. Ja yleisesti kasvojen pesu vähän kuivattavilla aineille (pesuöljyllä) ja kosteutus.
Vierailija kirjoitti:
Terrocort-voide itselläni auttanut. Ja yleisesti kasvojen pesu vähän kuivattavilla aineille (pesuöljyllä) ja kosteutus.
Tai hydrocortison-voiteen ja rasvaisen perusvoiteen seos huulille.
Munkens bisalva luontaistuotekaupoista. Mehiläisvahahuulirasva joka toi avun rutikuiville huulilleni. Blistexit ym. vain kuivattavat huulia, vaseliini ei toimi ollenkaan. Jotain tuossa mehiläisvahassa on, mikä auttaa tosi hyvin. En ole enää yli 15 vuoteen käyttänyt mitään muuta huulirasvaa
https://www.ecoteekki.fi/luonnonkosmetiikka-ja-hygienia/munkens-mehilai…
Täytyy kyllä hattua nostaa, jos saattaa bepanthenia niin lähelle nenää laittaa..
No ehkä mulla ei vaan sitten oo ollut huulet koskaan niin risana, mutta ajatus kyllä melko inhottava :D