Isovanhemmat, eikö teillä oikeasti tule mieleen...?
Isovanhemmat, eikö teille ihan oikeasti tule mieleen edes tarjota apukäsiä, kun mieheni on pitkiä päiviä töissä ja minä kolmen alle 4,5 vuotiaan kanssa kotona? Eikö tule mieleen edes poiketa päivällä muutamaksi tunniksi kylään lisäkäsiksi- ja silmiksi? Ei täällä mitään sen kummempaa "työtä" vieraiden edes tarvitse tehdä. Ja kyllä, pyydetty on. Mitään muuta hoitoapua en ole edes uskaltanut näinä vuosina kuvitella saavani.
Miten se on niin hankala osallistua niiden ah niin ihanien lastenlasten elämään? Vai riittääkö se, että nähdään kerran kuukaudessa niin, että saa ottaa lapsista kuvia ja esitellä niitä sitten jälkeenpäin tuttavilleen luoden illuusiota, että osallistuisi tähän touhuun jotenkin. Ja nämä kerran kuukaudessa tapahtuvat vierailutkin ovat lähestulkoon aina niin, että meidän täytyy ajaa isovanhempien luo se 70 kilometriä.
Kommentit (138)
Hoida itse penskasi, niin mekin tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka jokainen tietysti päättää omasta elämästään niin silti tuntuu kummalliselta että on itsekkäästi tehnyt lapsia ja sitten ei haluakaan auttaa heitä että olisi vähän helpompaa. Mutta ei kaikki varmaan ajattele niin pitkälle. Tsemppiä pärjäämiseen. Ehkä lähtisin tilanteessanne siltä kannalta että mies lyhentää työpäiviä ja koitatte saada vaikka kotiapua neuvolan kautta, luulisi onnistuvan.
Minusta on kummallista, että joka ohrille pusketaan penikka ja sitten vaaditaan, että isovanhemmat tulee ja hoitaa ne.
Siinä, että me teimme vain kaksi lasta, oli syynsä ja yksi oli juurikin se, että niitten hoitamisesta vielä selviää, ei tarvitse kiusata koko sukua jatkuvilla pyynnöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö meidän kaikkien mummojen nyt rynnätä teille? Voi olla, ettet sitä halua. Miksi oot muuten tehnyt kolme lasta noin nopeesti?
Riittää, kun omat mummot kävisi edes sen muutaman kerran vuodessa. Pyydän näköjään liikaa. Isovanhemmat kuitenkin itse ovat hoidattaneet omat lapsensa omilla vanhemmillaan, niin ehkä sitä ei tule mieleen muiden lapsia hoitaa, kun omatkin on hoitanut joku muu...
Ap
Nyt paljastuit trolliksi, kun tuon "itse ovat hoidattaneet omat lapsensa omilla vanhemmillaan", kirjoitit :D.
Mukavaa päivää sinulle ja uutta pontevampaa yritystä seuraavaan aloitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö meidän kaikkien mummojen nyt rynnätä teille? Voi olla, ettet sitä halua. Miksi oot muuten tehnyt kolme lasta noin nopeesti?
Riittää, kun omat mummot kävisi edes sen muutaman kerran vuodessa. Pyydän näköjään liikaa. Isovanhemmat kuitenkin itse ovat hoidattaneet omat lapsensa omilla vanhemmillaan, niin ehkä sitä ei tule mieleen muiden lapsia hoitaa, kun omatkin on hoitanut joku muu...
Ap
Kyllä se kuule on valitettavasti ihan totta. Kyllä meidän kummankin vanhemmat on ravanneet esimerkiksi tansseissa, ja meidän isovanhemmat ovat hoitaneet meidät kummatkin sisaruksineen. Itsehän en käy edes ruokakaupassa niin, että joku hoitaisi lapsiani. :D
Ap
Nyt paljastuit trolliksi, kun tuon "itse ovat hoidattaneet omat lapsensa omilla vanhemmillaan", kirjoitit :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä ap on akka joka jatkuvasti tehtailee näitä typeriä isovanhemmat sitä ja tätä juttuja. Sasipa ap syövän ja kuolisi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrität trollata. Ensiksikin itsehän sä olet lyhyessä ajassa hommannut kolme lasta. Järkevä ihminen pystyy miettimään etukäteen jaksaako kenties useampaa pientä tenavaa vai oliskohan sitä väsyksissä niiden kanssa.
Miksi niiden isovanhempien pitäisi alvariinsa tuntikaupalla sua olla auttamassa, onhan heillä omakin elämä. Toki ymmärrän auttamisen joskus mutta ei siitä muoreille ja faareille elämäntehtävä pidä tulla.
Hommaa kotiapua, kyllä sitä luulisi löytyvän.
Emme ole väsyksissä lastemme kanssa, vaan pääsääntöisesti meillä menee oikein hyvin. Eikä isovanhempien täällä alvariinsa tarvitse olla, lähdetään nyt liikkeellä siitä, että muutaman kerran vuodessa poikkeaisivat edes istumaan sohvalle, kahville ja syömään meille. Olisi siinäkin jo lapsille viihdykettä.
Ap
Aloituksessa kaipaat isovanhempien apukäsiä ja -silmiä muutamaksi tunniksi kerrallaan etkä puhu mitään pelkästä istumisesta, kahvittelusta etkä syömisestä. Miten se näin muuttui? Ymmärrän kyllä että harmittaa jos muorit ja vaarit ei koskaan tule teille, lopettakaa tekin sitten heille päin meneminen joksikin aikaa. Jos ei isovanhempia haittaa ettette tapaa niin asiahan on selvä, ei heitä kiinnosta. Ja jos ei heitä kiinnosta niin sinähän et asialle voi mitään.
Sitäpaitsi kannattaisikohan sun pyytää suoraan niitä apukäsiä joskus ja katsoa mikä on vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä se kuule on valitettavasti ihan totta. Kyllä meidän kummankin vanhemmat on ravanneet esimerkiksi tansseissa, ja meidän isovanhemmat ovat hoitaneet meidät kummatkin sisaruksineen. Itsehän en käy edes ruokakaupassa niin, että joku hoitaisi lapsiani. :D
Ap
Lapsia ei pidä koskaan tehdä ajatellen, että kyllä isovanhemmat auttavat sitten. Lapset hankitaan täysin oman perheen kasvatuksen ja hoidon puitteissa. Toki päiväkodit mukaan sitten kun niiden tarve on.
Ei ole ollut isovanhempia tai muitakaan perheen ulkopuolelta koskaan monestakaan syystä apuna. Välimatkatkin erottaneet ja silti neljä lasta aikuisiksi veronmaksajiksi on kasvatettu.
Kolme alle 4,5 vuotiasta?! No tyhmästä (ala)päästä kärsii nyt sit koko kroppa. Kuka ikinä edes tekee itselleen tuollaisen tilanteen? Ei ihme että hoitajia ei näy, itseäkin ahdistaa jo lukea moisesta ja täälläkin kuitenkin se kolme lasta toki 6,5v aikavälillä...
Kolme alle 4,5 vuotiasta lasta.? Lopetin lukemisen siihen. Niin makaa, kuin petaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrität trollata. Ensiksikin itsehän sä olet lyhyessä ajassa hommannut kolme lasta. Järkevä ihminen pystyy miettimään etukäteen jaksaako kenties useampaa pientä tenavaa vai oliskohan sitä väsyksissä niiden kanssa.
Miksi niiden isovanhempien pitäisi alvariinsa tuntikaupalla sua olla auttamassa, onhan heillä omakin elämä. Toki ymmärrän auttamisen joskus mutta ei siitä muoreille ja faareille elämäntehtävä pidä tulla.
Emme ole väsyksissä lastemme kanssa, vaan pääsääntöisesti meillä menee oikein hyvin. Eikä isovanhempien täällä alvariinsa tarvitse olla, lähdetään nyt liikkeellä siitä, että muutaman kerran vuodessa poikkeaisivat edes istumaan sohvalle, kahville ja syömään meille. Olisi siinäkin jo lapsille viihdykettä.
Ap
Aloituksessa kaipaat isovanhempien apukäsiä ja -silmiä muutamaksi tunniksi kerrallaan etkä puhu mitään pelkästä istumisesta, kahvittelusta etkä syömisestä. Miten se näin muuttui? Ymmärrän kyllä että harmittaa jos muorit ja vaarit ei koskaan tule teille, lopettakaa tekin sitten heille päin meneminen joksikin aikaa. Jos ei isovanhempia haittaa ettette tapaa niin asiahan on selvä, ei heitä kiinnosta. Ja jos ei heitä kiinnosta niin sinähän et asialle voi mitään.
Sitäpaitsi kannattaisikohan sun pyytää suoraan niitä apukäsiä joskus ja katsoa mikä on vastaus.
Onhan siinäkin jo lapsille viihdyttäjää, kun ne isovanhemmat tuossa sohvalla istuu. Onhan siinäkään jo kaksi paria lisää vahtivia silmiä. Kahvin ja ruokaa järjestän kyllä. Sitä on kuitenkin tehtävä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Se on ollut vastavuoroista ja teidän vanhemmat ovat mukavampia ihmisiä kuin sinä.
Jos olisit miniäni en haluaisi nähdä sinua koskaan. Ioket inhottava valittajaämmä.
Ap, en saanut ainakaan tekstiesi perusteella sellaista kuvaa, että sinun sohvallasi olisi mukavaa istua kahvittelemassa. Kukaan ei halua tulla syyllistetyksi ja arvostelluksi.
Ensinnäkin juu, jokainen päättää itse, tekeekö lapsia ja paljonko, ja lähtökohtaisesti jokaisen täytyisi pystyä siitä itse selviytymään valtion lupaamia palveluja lukuun ottamatta (päivähoito, neuovala, terveydenhoito, koulu).
MUTTA osa sitä, että itse teet lapsen, on myös vastuun ottaminen siitä luomastasi elämästä tiedostaen, että hänkin on jonain päivänä aikuinen, jolla voi olla elämässään erin näköisiä haasteita joissa tarvitsee tukea. Vanhemmuudessa tärkeintä on antaa sille lapselle sellaiset eväät elämään, että selviytyy niistä itse mahdollisimman hyvin, mutta vaikka lakisääteinen vastuu katoaa, ei sen moraalisen vastuun siitä sinun luomastasi elämästä pitäisi minnekään kadota.
Tietysti elämässä tapahtuu kaikenlaista ja oma kyvykkyys voi huveta vuosien varrella, mutta jos se vain on mahdollista, niin kyllä sitä aikuisiakin lapsia pitäisi jeesata kohtuuden rajoissa vaikka sitten niiden lastenlasten kanssa.
Omat vanhempani eivät juuri ole olleet avuksi ja se on ihan ok, eivät olleet koskaan kovin hyviä vanhempia. Itse kyllä näen, että haluan olla omien lasteni tukena ja turvana niin kauan kuin minussa henki pihisee ja suinkin kykenen, joten enemmän kuin mielelläni autan sitten jonain päivänä lastenlasten kanssa siinä määrin, miten se heidän silloisille perheilleen vaan sopii.
Meilläkin on kaksi pientä lasta ja kolmas tulossa. Eikä mitään hoitoapua koskaan mistään. Oma äitini oli kummankin lapseni kohdalla huolissaan, että hänen kesästä ja elämästä nauttiminen menee pilalle, kun laskettu aikani oli kummallakin kertaa kesällä, vaikka hän ei siis koskaan ole mitenkään osallistunut. :D Sanomattakin selvää, että en laita tikkuakaan ristiin hänen asioidensa eteen, kun hän on vanha. Nautin silloin itse kesästä ja elämästä. :D
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on kaksi pientä lasta ja kolmas tulossa. Eikä mitään hoitoapua koskaan mistään. Oma äitini oli kummankin lapseni kohdalla huolissaan, että hänen kesästä ja elämästä nauttiminen menee pilalle, kun laskettu aikani oli kummallakin kertaa kesällä, vaikka hän ei siis koskaan ole mitenkään osallistunut. :D Sanomattakin selvää, että en laita tikkuakaan ristiin hänen asioidensa eteen, kun hän on vanha. Nautin silloin itse kesästä ja elämästä. :D
Huh huh, uskomatonta. Sen vaan sanon.
Ap
Makuasia tietenkin, mutta minusta 70 km on jo ihan jonkinlainen matka muuten vain sohvalle istuskelemaan. En lukenut kovin tarkkaan, mutta kannattaa pyytää käymään ihan jonain tiettynä aikana, ei muuten vain sitten joskus. Jos teillä menee kuitenkin ihan hyvin, voi olla, etteivät isovanhemmat oikein käsitäkään, että heitä kaivataan auttamaan. Joskus on myös niin, että isovanhemmat yrittävät vaikuttaa reippaammilta kuin ovatkaan. 70 km automatka kaksi kertaa ja siinä välissä väsyttävää lasten kanssa touhuamista muutama tunti on monelle jo aikamoinen suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko pyytänyt ja sopinut etukäteen vierailupäivän? Minkä selityksen antavat, kun olet antanut päivämäärän, milloin heitä odotetaan? Käyvätkö lasten synttäreillä? Millä pelillä he sieltä 70 km päästä tulevat, jos tulevat?
Epämääräinen "tulkaa käymään" on niin hämärä kutsu, että siihen harva vastaa. Se pitää sopia tarkasti.
Voisivatko esim yöpyä teillä, vai pitääkö heidän mennä takaisin kotiin samana päivänä?
Voisitko ap vastata noihin kysymyksiin, niin saataisiin parempi kuva, mistä on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tunnista tuosta itseäni. Autan mummina lasteni perheitä monta kertaa viikossa. Mutta se on minulle helppoa, kun asn vain muutaman kilometrin etäisyydellä.
Tuo 70 km on kyllä pitkä matka ja kallistakin ajella ainakin näin talvikelissä.
Eipä ole isovanhemmilla rahasta pulaa, sen voin kertoa. Mutta meidänhän tuo matka pitää aina ajaa, vaikka toinen meistä on hoitovapaalla.
Ap
70km, oletko tosissasi? Meillä on isovanhemmille 70km matkaa. Sieltä on tultu monesti montakin kertaa viikossa ja vastaavasti sinne on lähdetty ihan ex temporekin. Tunnin ajo, ei todellakaan pitkä matka. Moni ajaa tuon päivittäin kahteen kertaan työmatkakseen.
Ihan ohiksena, se on kyllä pitkä matka vanhemmalle ihmiselle. Ja riippuen tietysti, missä päin Suomea ajellaan. Olemme + 70 v isovanhempia ja varsinkin näin talviaikaan emme aja kovin mielellämme noin pitkää matkaa. Miehelleni on jo tehty kaihileikkaus ja itse olen jonossa leikkaukseen. Hämärässä ja talvikelissä ajaminen alkaa olla meille kummallekin jo riskialtista, vaikka muuten kunto onkin hyvä. On aivan eri asia työikäisen ajella hyväsilmäisenä työmatkaa kuin meidän iäkkäämpien jo näkemisen kanssa kamppailevien eläkeläisten.
70km, oletko tosissasi? Meillä on isovanhemmille 70km matkaa. Sieltä on tultu monesti montakin kertaa viikossa ja vastaavasti sinne on lähdetty ihan ex temporekin. Tunnin ajo, ei todellakaan pitkä matka. Moni ajaa tuon päivittäin kahteen kertaan työmatkakseen.