Isovanhemmat, eikö teillä oikeasti tule mieleen...?
Isovanhemmat, eikö teille ihan oikeasti tule mieleen edes tarjota apukäsiä, kun mieheni on pitkiä päiviä töissä ja minä kolmen alle 4,5 vuotiaan kanssa kotona? Eikö tule mieleen edes poiketa päivällä muutamaksi tunniksi kylään lisäkäsiksi- ja silmiksi? Ei täällä mitään sen kummempaa "työtä" vieraiden edes tarvitse tehdä. Ja kyllä, pyydetty on. Mitään muuta hoitoapua en ole edes uskaltanut näinä vuosina kuvitella saavani.
Miten se on niin hankala osallistua niiden ah niin ihanien lastenlasten elämään? Vai riittääkö se, että nähdään kerran kuukaudessa niin, että saa ottaa lapsista kuvia ja esitellä niitä sitten jälkeenpäin tuttavilleen luoden illuusiota, että osallistuisi tähän touhuun jotenkin. Ja nämä kerran kuukaudessa tapahtuvat vierailutkin ovat lähestulkoon aina niin, että meidän täytyy ajaa isovanhempien luo se 70 kilometriä.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tunnista tuosta itseäni. Autan mummina lasteni perheitä monta kertaa viikossa. Mutta se on minulle helppoa, kun asn vain muutaman kilometrin etäisyydellä.
Tuo 70 km on kyllä pitkä matka ja kallistakin ajella ainakin näin talvikelissä.
Eipä ole isovanhemmilla rahasta pulaa, sen voin kertoa. Mutta meidänhän tuo matka pitää aina ajaa, vaikka toinen meistä on hoitovapaalla.
Ap
70km, oletko tosissasi? Meillä on isovanhemmille 70km matkaa. Sieltä on tultu monesti montakin kertaa viikossa ja vastaavasti sinne on lähdetty ihan ex temporekin. Tunnin ajo, ei todellakaan pitkä matka. Moni ajaa tuon päivittäin kahteen kertaan työmatkakseen.
Ihan ohiksena, se on kyllä pitkä matka vanhemmalle ihmiselle. Ja riippuen tietysti, missä päin Suomea ajellaan. Olemme + 70 v isovanhempia ja varsinkin näin talviaikaan emme aja kovin mielellämme noin pitkää matkaa. Miehelleni on jo tehty kaihileikkaus ja itse olen jonossa leikkaukseen. Hämärässä ja talvikelissä ajaminen alkaa olla meille kummallekin jo riskialtista, vaikka muuten kunto onkin hyvä. On aivan eri asia työikäisen ajella hyväsilmäisenä työmatkaa kuin meidän iäkkäämpien jo näkemisen kanssa kamppailevien eläkeläisten.
Kyllä nämä isovanhemmat muutaman kerran vuodessa jaksaa Lappiin ajaa sen 700-800 kilometriä...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tunnista tuosta itseäni. Autan mummina lasteni perheitä monta kertaa viikossa. Mutta se on minulle helppoa, kun asn vain muutaman kilometrin etäisyydellä.
Meillä hinta on esteenä. On tuo sama 70km välimatkaa, eikä meille tarjota bensarahaa. Yöksi ei toivota jäävän, joten pitäisi ajaa 140km edes takaisin päivän aikana. Kaupasta pitäisi myös tullessa tuoda yli satasella aina tarvikkeita, lista tulee viestillä. Lapsillekin toivotaan aina tuliaisia. Kykenen tällaiseen rahanmenoon pienestä eläkkeestäni ja nousseiden kustannusten vuoksi noin kerran puolessa vuodessa.
Meille saa kyllä tuoda lapset hoitoon, ja jäädä yöksikin, kunhan nyt jonkun verran osallistuu ruokamenoihin, ja tuo omat petivaatteet. Jostain syystä tämä ei käy.
Lapset tehdään omiin itsekkäisiin tarpeisiin. PISTE!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole isovanhemmilla rahasta pulaa, sen voin kertoa. Mutta meidänhän tuo matka pitää aina ajaa, vaikka toinen meistä on hoitovapaalla.
Ap
70km, oletko tosissasi? Meillä on isovanhemmille 70km matkaa. Sieltä on tultu monesti montakin kertaa viikossa ja vastaavasti sinne on lähdetty ihan ex temporekin. Tunnin ajo, ei todellakaan pitkä matka. Moni ajaa tuon päivittäin kahteen kertaan työmatkakseen.
Ihan ohiksena, se on kyllä pitkä matka vanhemmalle ihmiselle. Ja riippuen tietysti, missä päin Suomea ajellaan. Olemme + 70 v isovanhempia ja varsinkin näin talviaikaan emme aja kovin mielellämme noin pitkää matkaa. Miehelleni on jo tehty kaihileikkaus ja itse olen jonossa leikkaukseen. Hämärässä ja talvikelissä ajaminen alkaa olla meille kummallekin jo riskialtista, vaikka muuten kunto onkin hyvä. On aivan eri asia työikäisen ajella hyväsilmäisenä työmatkaa kuin meidän iäkkäämpien jo näkemisen kanssa kamppailevien eläkeläisten.
Kyllä nämä isovanhemmat muutaman kerran vuodessa jaksaa Lappiin ajaa sen 700-800 kilometriä...
Ap
Et vastannut siihen, miten vastaavat, jos kutsut heidät vaikka lasten synttäreille tai muuten vain kylään vaikka 15.12 klo 14.00?
Minä olen paljon miettinyt tätä asiaa. Erosin väkivaltaisesta miehestä lapsen ollessa vauva. Omat vanhempani eivät voineet auttaa, koska äitini oli isäni omaishoitaja. Olin siis täysin yksin.
Ei se sinänsä ole haitannut. Lapseni on rakas ja meillä on mennyt hyvin. Sen vaan tiedän, että yhtään päivää en aio hoitaa kenenkään muun lapsia. Se kiintiö tuli täyteen. Jotenkin tämä asia täytyy varovaisesti kertoa hyvissä ajoin ennenkuin lapsi miettii mitään perheen perustamisia.
Ei, isovanhempana minulla ei käy mielessä, että pitäisi tulla apuun. Kun ei ole ristiäisiin päässyt (kutsuttiin vain lasten äidin vanhemmat, kummit ja ystäviä), niin enpä ole nähnyt tarpeelliseksi tunkea itseäni perheelle riesaksi.
Minulla ei ole lastenlapsia, mutta äitini ei koskaan hoitanut lapsiani silloin kun he olivat pieniä. Minua ja siskoani sen sijaan hoiti kaksi isoäitiä silloin kun olimme pieniä. Äitini on siis päässyt vapaamatkustajana: ei ole tarvinnut hoitaa omia lapsia eikä lastenlapsia. Nyt hän on vanha ja ihmettelee kun lastenlapset eivät pidä yhteyttä.
Lapset kyllä pärjäävät ilman kiireisiä ja itsekkäitä isovanhempiaankin. Isovanhemmilla ei ole lastenlapsia kohtaan mitään velvollisuuksia, mutta ei heillä ole mitään oikeuksiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö meidän kaikkien mummojen nyt rynnätä teille? Voi olla, ettet sitä halua. Miksi oot muuten tehnyt kolme lasta noin nopeesti?
Riittää, kun omat mummot kävisi edes sen muutaman kerran vuodessa. Pyydän näköjään liikaa. Isovanhemmat kuitenkin itse ovat hoidattaneet omat lapsensa omilla vanhemmillaan, niin ehkä sitä ei tule mieleen muiden lapsia hoitaa, kun omatkin on hoitanut joku muu...
Ap
Nyt paljastuit trolliksi, kun tuon "itse ovat hoidattaneet omat lapsensa omilla vanhemmillaan", kirjoitit :D.
Mukavaa päivää sinulle ja uutta pontevampaa yritystä seuraavaan aloitukseen.
Kyllä se kuule on valitettavasti ihan totta. Kyllä meidän kummankin vanhemmat on ravanneet esimerkiksi tansseissa, ja meidän isovanhemmat ovat hoitaneet meidät kummatkin sisaruksineen. Itsehän en käy edes ruokakaupassa niin, että joku hoitaisi lapsiani. :D
Ap
Hih hih
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö meidän kaikkien mummojen nyt rynnätä teille? Voi olla, ettet sitä halua. Miksi oot muuten tehnyt kolme lasta noin nopeesti?
Taisit lintsata bilsan tunnit, et ole kolmosista kuullut.
Rauhaa ja mukavuutta me miehen kanssa kaivataan. Lapset on suloisia ja hauskojakin, mutta suurin osa ajasta on hankalaa, sotkuista ja meluisaa. Nyt on vihdoin se aika, kun voi vaan olla ja miettiä, mitä minä haluan tehdä. Enää ei ole pakko laittaa muita etusijalle.
Vierailija kirjoitti:
Kolme alle 4,5 vuotiasta?! No tyhmästä (ala)päästä kärsii nyt sit koko kroppa. Kuka ikinä edes tekee itselleen tuollaisen tilanteen? Ei ihme että hoitajia ei näy, itseäkin ahdistaa jo lukea moisesta ja täälläkin kuitenkin se kolme lasta toki 6,5v aikavälillä...
Ainahan sitä voi vaikka kolmoset pyöräyttää kerralla. Yhdellä koulukaverilla oli neljä lasta parin kolmen vuoden ikäerolla. Sai nimittäin kolmoset ensimmäisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei, isovanhempana minulla ei käy mielessä, että pitäisi tulla apuun. Kun ei ole ristiäisiin päässyt (kutsuttiin vain lasten äidin vanhemmat, kummit ja ystäviä), niin enpä ole nähnyt tarpeelliseksi tunkea itseäni perheelle riesaksi.
Meidät sentään kutsuttiin ristiäisiin, mutta ei enää 1 v synttäreille. Lapsi on nyt 3 v ja 3-4 kertaa vuodessa käytävät. Mahtavatkohan he odottaa meiltä jotakin enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Et vastannut siihen, miten vastaavat, jos kutsut heidät vaikka lasten synttäreille tai muuten vain kylään vaikka 15.12 klo 14.00?
En ole ap, mutta vastaava tilanne kahden lapsen kanssa, isovanhemmat vajaan yhden kilometrin päässä, eläkkeellä jo 10 vuotta. Eivät ole olleet missään vaiheessa kiinnostuneita näkemään lapsenlapsia kuin sen viiden minuutin ajan, että saa otettua valokuvia, joilla ap:n sanojen mukaisesti luodaan illuusio aktiivi-isovanhemmuudesta. Ja ekan lapsenlapsen kohdalla jouduttiin siirtämään 1-vuotissynttäreitä, vaikka oltiin ajoissa ilmoitettu juhlien ajankohta, tuli isovanhemmille paremmat bileet. Yrittivät tätä siirtohommaa jatkossakin, mutta ilmoitin, että oli kuulkaa ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun siirsin lapsen synttäreitä. Ovat sitten tulleet ja olleet välillä tulematta.
Nyt ovat sitten siinä iässä ja kunnossa, että tarvitsevat itse päivittäin apua ja ihmettelevät, etteivät lapsenlapset tai me aikuiset tulla auttamaan. Niin makaa kuin petaa. En pakota lapsiani käymään isovanhempiensa luona, kun eivät olleet heistä pieninä millään tavalla kiinnostuneita.
Itsehän ne lapsenne olette maailmaan pykännyt.
Kun olin nuori äiti lapsilla oli yksi mummo. Nuorempi oli kuollut, elossa oleva 73. Vaari 77, toinen vaari , leskivaari, asui 300 kilometrin päässä.
En sitä ole lapsilleni kostanut, heitä olen auttanut.
Lapsia pitää tehdä siihen tahtiin että jaksaa hoitaa. Jos ei joku vakava sairaus tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kyllä he lasten synttäreillä ovat käyneet, mutta jos muuten vaan olen kutsunut / ollaan kutsuttu heidät käymään, niin sitten pitäisi koko ajan kysellä, muistutella ja jankuttaa, että tämä sovittu vierailu tulisi toteutumaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit lintsata bilsan tunnit, et ole kolmosista kuullut.
Miksi ne kolmoset ei ole päivähoidossa ja äiti töissä?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lastenlapsia, mutta äitini ei koskaan hoitanut lapsiani silloin kun he olivat pieniä. Minua ja siskoani sen sijaan hoiti kaksi isoäitiä silloin kun olimme pieniä. Äitini on siis päässyt vapaamatkustajana: ei ole tarvinnut hoitaa omia lapsia eikä lastenlapsia. Nyt hän on vanha ja ihmettelee kun lastenlapset eivät pidä yhteyttä.
Lapset kyllä pärjäävät ilman kiireisiä ja itsekkäitä isovanhempiaankin. Isovanhemmilla ei ole lastenlapsia kohtaan mitään velvollisuuksia, mutta ei heillä ole mitään oikeuksiakaan.
Äitisi ei tarvinnut hoitaa omia lapsia. Ilmeisesti sitten te lapset olitte yötäpäivää isoäitien hoidossa. Ikävää. Onneksi joku hoiti kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
En ole ap, mutta vastaava tilanne kahden lapsen kanssa, isovanhemmat vajaan yhden kilometrin päässä, eläkkeellä jo 10 vuotta. Eivät ole olleet missään vaiheessa kiinnostuneita näkemään lapsenlapsia kuin sen viiden minuutin ajan, että saa otettua valokuvia, joilla ap:n sanojen mukaisesti luodaan illuusio aktiivi-isovanhemmuudesta. Ja ekan lapsenlapsen kohdalla jouduttiin siirtämään 1-vuotissynttäreitä, vaikka oltiin ajoissa ilmoitettu juhlien ajankohta, tuli isovanhemmille paremmat bileet. Yrittivät tätä siirtohommaa jatkossakin, mutta ilmoitin, että oli kuulkaa ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun siirsin lapsen synttäreitä. Ovat sitten tulleet ja olleet välillä tulematta.
Nyt ovat sitten siinä iässä ja kunnossa, että tarvitsevat itse päivittäin apua ja ihmettelevät, etteivät lapsenlapset tai me aikuiset tulla auttamaan. Niin makaa kuin petaa. En pakota lapsiani käymään isovanhempiensa luona, kun eivät olleet heistä pieninä millään tavalla kiinnostuneita.
Mistä on keksitty tää juttu, että isovanhemmat haluavat esittää isovanhempia? Tai että seniorikansalaiset esittelisi lastensa perheiden kuvia toisilleen?
Ei ainakaan oman äitini kaveripiirissä, siellä ei tiedetä lapsenlapsista mitään, koska kiinnostus on jossain muualla kuin koliikkivauvoissa ja lasten piirustuksissa. Jos joskus 30 vuotta sitten isovanhemmat esitteli lastenlasten valokuvia, niin enää se ei ole muodissa, nyt halutaan elää omaa elämää loppuun asti vailla mitään mummoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää, kun omat mummot kävisi edes sen muutaman kerran vuodessa. Pyydän näköjään liikaa. Isovanhemmat kuitenkin itse ovat hoidattaneet omat lapsensa omilla vanhemmillaan, niin ehkä sitä ei tule mieleen muiden lapsia hoitaa, kun omatkin on hoitanut joku muu...
Ap
Nyt paljastuit trolliksi, kun tuon "itse ovat hoidattaneet omat lapsensa omilla vanhemmillaan", kirjoitit :D.
Mukavaa päivää sinulle ja uutta pontevampaa yritystä seuraavaan aloitukseen.
Kyllä se kuule on valitettavasti ihan totta. Kyllä meidän kummankin vanhemmat on ravanneet esimerkiksi tansseissa, ja meidän isovanhemmat ovat hoitaneet meidät kummatkin sisaruksineen. Itsehän en käy edes ruokakaupassa niin, että joku hoitaisi lapsiani. :D
Ap
Jos eivät ole aikoinaan omia lapsia jaksaneet hoitaa, niin on nurinkurista olettaa, että vanhoina jaksaisivat lapsenlapsia hoitaa.
Teillä on vieläpä kenelle tahansa sukulaiselle raskas porukka hoidettavana: kolme alle 4,5v lasta. Toisten lapsia on aina raskaampaa hoitaa kuin omia. Jos joku teidän lapsia hoitaa, niin se on isompi panostus kuin se mitä sinä annat omillesi, sillä tunnet lapset ja heidän hoito tulee osittain rutiinilla. Muille lastesi hoito ei ole rutiinia, joten se on aina raskaampaa kuin sinulle. Tämän tiedon päälle tosiaan se, että lapsia on noin monta, niin on aivan ymmärrettävää, ettei apua ole jonoksi asti.
Kun antiaa pikkurillin aikuiset lapset perheineen vie koko kämenen ja tuhkatkin pesästä.Manerheimin lastensuojelu -litto saat rahaa vastaan hyvän hoitajan tunti palkka.Keika työn tekijä.Jos olet lopeen upunut varaton soita sossun saat kotiin mutamaksi tunniksi hoitajan asioillesi ymm.