Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on eläkekertymäsi?

Vierailija
08.12.2022 |

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000009246896.html

Vuosimallisi, sukupuolesi, eläkekertymäsi? Miksi? Koska kiinnostelee.

Itse: nainen, 1982, 910€/kk

Oikeastiko mediaanikertymät on noin pieniä?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten täällä on niin isoja eläkkeitä? Itse tehnyt töitä tähän mennessä pyöreät 30 vuotta, ihan kohtuupalkalla ja vajaat € 1400 koossa. Ihmetyttää!

Isopalkkaisia töitä ja itse tehnyt vielä vuosia 2 työtä, eli normi päivätyön lisäksi ilta- ja viikonlopputöitä. Kyllähän niistä on kertyy. Enää en kyllä jaksa kuin 1 työtä, nuorempana oli virtaa ja intoa.

Mun täti teki pitkän uran julkisella sektorilla ensin mielisairaanhoitajana ja sitten lisäopintojen jälkeen psykiatrisena sairaanhoitajana. Hän oli lapseton eli uralla ei ollut vuosien katkoja ja oli sellainen reipas paljon liikkuva tyyppi ihan melkein 90-vuotiaaksi saakka joten jaksoi hyvin painaa kolmivuorotyötä melkein koko uransa.

Mä olen nyt 44-vuotias ja koko elämäni saanut kuulla julkisen sektorin työntekijöiden valitusta ja parkua siitä, miten on pienet palkat ja kaikki surkeaa. No, ei ole, eläkkeissä on hiukan isompi kerroinkertymä josta hyötyivät ennen 2000-luvun ekaa vuosikymmentä eläkkeelle jääneet.

Tädin perunkirjoitus oli järkytys. En voinut ymmärtää miten ihmeessä hänelle oli voinut kertyä satojen tuhansien säästöt kun muistan hänen aina haukkuneen pa..skaa palkkaa ja pientä eläkettä. Mutta kun tutkin paremmin tiliotteita niin hänhän oli saanut ihan huippueläkettä 30 vuoden ajan, käteen oli jäänyt reilut 2400 euroa kuukaudessa. Yksityistä eläkevakuutusta hänelle maksettiin tuosta summasta noin 70 euroa kk. Hänellä ei ollut suuria menoja ennen hoivakotiin joutumista. Asunnon kulut olivat minimaaliset, hän oli maksanut sen jo kauan sitten, samoin remontit eli kämppä oli velaton.

Mulle selvisi vasta silloin, että julkisen sektorin eläkkeet kertyivät aikaisemmin eri tavalla kuin yksityisellä puolella.

Vierailija
62/85 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herttinen sentään miten rikasta porukkaa täällä luuhaa! Joka viidennellä taitaa olla miljoonia tilillä ja lisää mynttiä tulossa 😳

Sulle ei sitten korkoa korolle -periaate ole tuttu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan eläkettä 2890 €/kk, toimistosihteeri olin, 43 v työura.

Olen eri. Alapeukutatteko kateudesta jonkun eläkettä, joka on 43 v. tehnyt töitä? 

En alapeukuttanut tuota kateuksissani enkä muutenkaan, mutta enpä myöskään usko. Itsellä yhtä pitkä työura kohtalaisen hyvällä palkalla esimiestyössä (eli tiedän, mitä toimistosihteerille maksetaan), mutta eläkekertymäni ei ole noin kova.

Läheskään kaikilla ei ole TES palkka. Jäin töistä pois reilu 6v sitten niin perus siivoojalla oli jo silloin 15,2e/h.

Vierailija
64/85 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha teidän on riidellä, mitä kukakin saa tai ei saa. Nykyiset viisikymppiset ja sitä nuoremmat eivät nimittäin  tule saamaan senttiäkään siitä mitä heille on kertynyt, kuusikymppiset saavat vain muutaman vuoden ajan mutta sitten menee hanat kiinni ja jokainen joutuu pärjäämään sillä, mitä on itse itselleen onnistunut keräämään. Se on sitten voivoi vaan, jos ei säästöjä tai armeliaita sukulaisia ole.

Vierailija
65/85 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0,5e/kk, olen tehnyt elämäni aikana pätkittäin töitä reilu vuode verran, ilmaisia harjoittelujaksoja tehnyt vielä enemmän.

N23

Onks 23 ikä? Itse olin siihen mennessä tienannut ihan mukavasti, ja maksanut eläkemaksut, mutta arvaas mitä? Niistä ei kertynyt itselle penniäkään.

Mulla eläkeotteessa näkyy eka kesätyöpaikka (mansikan poiminta) kun olin 14v.

Vierailija
66/85 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tällä hetkellä mut muutama vuos sitten oli 400 e. Olen 34-vuotias.

Vierailija
67/85 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

M53. Kertymä nyt 1930€/kk, 1. mahdollisuus jäädä eläkkeelle 65v 2900€/kk.

Vierailija
68/85 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 markkaa.

Vierailija
69/85 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan eläkettä 2890 €/kk, toimistosihteeri olin, 43 v työura.

Olen eri. Alapeukutatteko kateudesta jonkun eläkettä, joka on 43 v. tehnyt töitä? 

Lähinnä alapeukutan sitä, että alle 20% eläkeläisistä pääsee tuollaisiin lukuihin ja toimistosihteerille tuohon summaan pääseminen merkitsee suunnilleen 5000 e/kk palkkaa,

Ehkä toimistosihteeri jäi eläkkeelle siinä vaiheessa, kun eläkettä pystyi viimeisinä työvuosina kartuttamaan reilusti superkarttuman avulla. Jos jatkoi töitä 68-vuotiaaksi, karttui viidestä viimeisestä vuodesta 22,5 % kuukausipalkasta.

Lisäksi ennen vuotta 2005 julkisella puolella kertyi eläkettä paremmalla prosentilla kuin nykyisin.

Siinä tapauksessa tuo ei ole kertymä, vaan eläke.

Joo se oli tiedossa, että suuret ikäluokat pitivät itsestään huolta tuossakin asiassa. Kautta historian koskaan ennen sitä ei ole sellaista superkertymää saatu, eikä sen jälkeen.

Varmaan jaksavat vielä hankkia itselleen kaikki ilmaiset hoidot ja palvelut, mutta seuraavat ikäluokat saavat maksaa omansa ihan itse.

Suuret ikäluokat maksoivat sinun koulutuksesi, kouluhammaslääkärisi, neuvolasi jne. eli tosissasiko väität, että et pätkääkään hyötynyt veroeuroistaan?

Vierailija
70/85 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0,5e/kk, olen tehnyt elämäni aikana pätkittäin töitä reilu vuode verran, ilmaisia harjoittelujaksoja tehnyt vielä enemmän.

N23

Onks 23 ikä? Itse olin siihen mennessä tienannut ihan mukavasti, ja maksanut eläkemaksut, mutta arvaas mitä? Niistä ei kertynyt itselle penniäkään.

Mulla eläkeotteessa näkyy eka kesätyöpaikka (mansikan poiminta) kun olin 14v.

Näkyy minullakin, mutta on myös huomautus, että ei lasketa eläkkeeseen.

Vierailija
71/85 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

M51 eläkekertymä n. 1400€/kk, jos olen töissä samalla palkalla eläkeikään saakka (67 vuotta ja 10 kuukautta).

Paska homma, mutta n. 3000€ bruttopalkalla ei parempaa eläkettä makseta.

Olen aloittanut työurani nuorena, mutta tällä palkkakehityksellä tuo eläke on lopputulos.

Mutta hätä ei ole ihan niin suuri miltä se näyttää.

Vaikka tulot ei ole olleet järin suuret, niin jotain omaisuutta olen saanut sitkeällä ja pitkäkestoisella säästämisellä saanut kerättyä, että jotain lisää on eläkkeen päälle.

Jos käy niin, että en elä eläkeikään saakka, niin onpahan perikunnalla jotain jaettavaa.

Jos olisin jostain kateellinen, niin nykyisten eläkeläisten eläkkeistä.

Jos minun palkkatasolla olisin ollut vaikkapa jo 10 vuotta eläkkeellä, niin eläke olisi n. 300€ enemmän kuukaudessa.

Onnea teille 80-luvulla ja sen jälkeen syntyneillä.

Maksakaa meidän eläke ja katsokaa samalla, että missä ne teidän eläkkeen maksajat oikein on, kun niitä ei näy eikä kuulu... 

Vierailija
72/85 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvo Pesola kirjoitti:

M51 eläkekertymä n. 1400€/kk, jos olen töissä samalla palkalla eläkeikään saakka (67 vuotta ja 10 kuukautta).

Olen aloittanut työurani nuorena, mutta tällä palkkakehityksellä tuo eläke on lopputulos.

Vaikka tulot ei ole olleet järin suuret, niin jotain omaisuutta olen saanut sitkeällä ja pitkäkestoisella säästämisellä saanut kerättyä, että jotain lisää on eläkkeen päälle.

Jos käy niin, että en elä eläkeikään saakka, niin onpahan perikunnalla jotain jaettavaa.

Jos minun palkkatasolla olisin ollut vaikkapa jo 10 vuotta eläkkeellä, niin eläke olisi n. 300€ enemmän kuukaudessa.

Maksakaa meidän eläke ja katsokaa samalla, että missä ne teidän eläkkeen maksajat oikein on, kun niitä ei näy eikä kuulu... 

Eläkekertymäsi on määrä, joka maksetaan sinulle jäädessäsi eläkkeelle vaikka lopettaisit nyt hommasi kokonaan. Siellä on aivan eri summat jos olet töissä varhaiseläkeikään, tai varsinaiseen eläkeikään.

Vierailija
73/85 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

314e. Syntynyt -88. Ollut 5 vuotta vanhempainvapailla, tehnyt lasten takia lyhennettyä työaikaa.. nyt opiskelen.

Minun ikäisten naisten keskimääräinen eläkekertymä näyttäis olevan 366e.

En nyt silti voi sanoa että harmittaa. Meidän ikäluokan eläkkeet ei tule kummoiset olemaan, vaikka kuinka ahkerasti olisi työnsä tehnyt hoitajana- matalapalkka-alalla. Saman suunnilleen siitä tulee saamaan kuin takuueläke. Joten, parempi vaan elää oman näköistä elämää jo nyt. Säästää rahastoihin vähän siinä ohella niin on sit ees jotain bingorahaa eläkkeellä.

Vierailija
74/85 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

M53.

n. 1400€/kk + ulkomailta 600€/kk + ulkomailta varhaiseläkettä 60 - 67v (yritykset maksaa) n. 600€/kk.

Vierailija
75/85 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertymä on 371 euros. Olen 37 vuotias mies. Potkut olen saanut 4 kertaa. Ensimmäisen oikean työpaikan sain 25 vuotiaana. Tällä hetkelläkin olen työtön. Ei ole oikein mennyt suunnitelmien mukaan elämän polku.

Paranoidinen skitsofrenia on hieman vaikeuttanut elämää. En onneksi mitään lääkkeitä tarvitse nykyään. Ammatin mukaisiin töihin aion silti palata. Suomessa tai ulkomailla.

Vierailija
76/85 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvo Pesola kirjoitti:

Eläkekertymäsi on määrä, joka maksetaan sinulle jäädessäsi eläkkeelle vaikka lopettaisit nyt hommasi kokonaan. Siellä on aivan eri summat jos olet töissä varhaiseläkeikään, tai varsinaiseen eläkeikään.

Saamani kupongin mukaan (Ilmarinen?) eläkekertymä 1400€/kk on arvio lopullisen eläkkeen määrästä.

Nyt eläke on 980€/kk tai jotain.

Vierailija
77/85 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

M44, kertymä nyt 2,100, alin eläkearvio 5,579 vuonna 2045. Sinne asti en aio puurtaa vaan pian poistun hopeisesta häkistäni ja alan elää säästöillä ja peruspäivärahalla

Vierailija
78/85 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaikille lämpimästi alkamaan nyt sijoittamaan itse eläkeikää varten.

Pistäkää joka kuukausi menemään automaattisesti tililtä rahaa pariin matalakuluiseen rahastoon, ja älkää koskeko niihin tai edes miettikää niitä sen enempää. Siinä vaiheessa kun eläkettä alkaa tippumaan ja se ei olekaan niin paljon kuin haluaisi, niin rahastoja voi alkaa pistää lihoiksi ja elää niillä rahoilla.

Mitä nuorempana sen aloittaa sen parempi. Korkoa korolle ilmiö toimii.

Aina ihmetyttää suuresti tämä kyynisten nuorten valitus että "ei me ikinä tulla mitään eläkkeitä näkemään, tää on pyramidihuijaus koko juttu" mutta asian eteen ei tehdä itse mitään. Me suomalaiset ollaan välillä kyllä aika passiivista kansaa.

Suosittelen myös omistusasumista, niin ei eläkkeestä tarvitse maksaa korkeaa vuokraa vaan voi elellä maksetussa asunnossa.

Vierailija
79/85 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

M41, tk-eläke brutto 3528e/kk.

Vierailija
80/85 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalapalkka-aloilla tyypillinen loppueläke 1600 euroa. Monilla ei sitäkään, jos on työttömyyttä ollut tai äitiyslomia paljon. Aika monen todellisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan