Mikä on eläkekertymäsi?
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000009246896.html
Vuosimallisi, sukupuolesi, eläkekertymäsi? Miksi? Koska kiinnostelee.
Itse: nainen, 1982, 910€/kk
Oikeastiko mediaanikertymät on noin pieniä?
Kommentit (85)
Herttinen sentään miten rikasta porukkaa täällä luuhaa! Joka viidennellä taitaa olla miljoonia tilillä ja lisää mynttiä tulossa 😳
Mies 1976 - 48e kuussa .Juuri tarkastin Varmasta.Silti ei rahat lopu tässä elämässä eikä seuraavassa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan eläkettä 2890 €/kk, toimistosihteeri olin, 43 v työura.
Olen eri. Alapeukutatteko kateudesta jonkun eläkettä, joka on 43 v. tehnyt töitä?
Lähinnä alapeukutan sitä, että alle 20% eläkeläisistä pääsee tuollaisiin lukuihin ja toimistosihteerille tuohon summaan pääseminen merkitsee suunnilleen 5000 e/kk palkkaa,
Ehkä toimistosihteeri jäi eläkkeelle siinä vaiheessa, kun eläkettä pystyi viimeisinä työvuosina kartuttamaan reilusti superkarttuman avulla. Jos jatkoi töitä 68-vuotiaaksi, karttui viidestä viimeisestä vuodesta 22,5 % kuukausipalkasta.
Lisäksi ennen vuotta 2005 julkisella puolella kertyi eläkettä paremmalla prosentilla kuin nykyisin.
Siinä tapauksessa tuo ei ole kertymä, vaan eläke.
Joo se oli tiedossa, että suuret ikäluokat pitivät itsestään huolta tuossakin asiassa. Kautta historian koskaan ennen sitä ei ole sellaista superkertymää saatu, eikä sen jälkeen.
Varmaan jaksavat vielä hankkia itselleen kaikki ilmaiset hoidot ja palvelut, mutta seuraavat ikäluokat saavat maksaa omansa ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä on niin isoja eläkkeitä? Itse tehnyt töitä tähän mennessä pyöreät 30 vuotta, ihan kohtuupalkalla ja vajaat € 1400 koossa. Ihmetyttää!
Isopalkkaisia töitä ja itse tehnyt vielä vuosia 2 työtä, eli normi päivätyön lisäksi ilta- ja viikonlopputöitä. Kyllähän niistä on kertyy. Enää en kyllä jaksa kuin 1 työtä, nuorempana oli virtaa ja intoa.
87 syntynyt ja n. 400e eläke. Kaksi lasta tehty ja kaksi tutkintoa suoritettu. Töissä olen ollut aina, kun on töitä ollut saatavilla. Köyhyysraja odottaa silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri. Alapeukutatteko kateudesta jonkun eläkettä, joka on 43 v. tehnyt töitä?
Lähinnä alapeukutan sitä, että alle 20% eläkeläisistä pääsee tuollaisiin lukuihin ja toimistosihteerille tuohon summaan pääseminen merkitsee suunnilleen 5000 e/kk palkkaa,
Ehkä toimistosihteeri jäi eläkkeelle siinä vaiheessa, kun eläkettä pystyi viimeisinä työvuosina kartuttamaan reilusti superkarttuman avulla. Jos jatkoi töitä 68-vuotiaaksi, karttui viidestä viimeisestä vuodesta 22,5 % kuukausipalkasta.
Lisäksi ennen vuotta 2005 julkisella puolella kertyi eläkettä paremmalla prosentilla kuin nykyisin.
Joo se oli tiedossa, että suuret ikäluokat pitivät itsestään huolta tuossakin asiassa. Kautta historian koskaan ennen sitä ei ole sellaista superkertymää saatu, eikä sen jälkeen.
Varmaan jaksavat vielä hankkia itselleen kaikki ilmaiset hoidot ja palvelut, mutta seuraavat ikäluokat saavat maksaa omansa ihan itse.
Hinnat on yhdessä viestissä lueteltu. Eli jos eläkeläinen joutuu lonkkaleikkaukseen niin kotihoitaja auttaa pukemisessa, mutta se maksaa noin 400-1000 euroa kuukaudessa ja kodinsiivous on ostettava siivousyritykseltä.
Kunnilla ja kaupungeilla ei ole kodin siivous palveluita eläkeläisille.
0,5e/kk, olen tehnyt elämäni aikana pätkittäin töitä reilu vuode verran, ilmaisia harjoittelujaksoja tehnyt vielä enemmän.
N23
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jotain 700€, mutta ei haittaa, koska omaisuutta on pari miljoonaa ja niistä hyvät tulot.
N1972
AV-palstan mammoilla on aina pari miljoonaa jemmassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnat on yhdessä viestissä lueteltu. Eli jos eläkeläinen joutuu lonkkaleikkaukseen niin kotihoitaja auttaa pukemisessa, mutta se maksaa noin 400-1000 euroa kuukaudessa ja kodinsiivous on ostettava siivousyritykseltä.
Kunnilla ja kaupungeilla ei ole kodin siivous palveluita eläkeläisille.
Nyt työssä käyville ei tollasia palveluita tuohon hintaan tarjota, siitä voit olla aivan varma. Eikä siihen olisi varaakaan, sillä nyt työssä käyvät eivät mitään superkarttumaa saa. Vain ja ainoastaan suuret ikäluokat varmistivat sen itselleen. Ei kukaan ennen heitä eikä heidän jälkeensä.
Nainen, 1990, kertymä 419€.
Esikoinen vasta suunnitteilla..
Vierailija kirjoitti:
0,5e/kk, olen tehnyt elämäni aikana pätkittäin töitä reilu vuode verran, ilmaisia harjoittelujaksoja tehnyt vielä enemmän.
N23
Onks 23 ikä? Itse olin siihen mennessä tienannut ihan mukavasti, ja maksanut eläkemaksut, mutta arvaas mitä? Niistä ei kertynyt itselle penniäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin.
Ja tuossa on vasta jäävuoren huippu.
Todellinen kusetus piilee eläkemaksun jakamisessa "työnantajan" ja "työntekijän" maksuiksi. Suomalaiset kuvittelevat että kun maksua kutsutan eri nimellä, se on eri asia. Mitä väliä, työnantajahan tuon maksaa. Eläkeyhtiölle ja työnantajalle on yksi ja sama kumpaa tuo on, rahaa lähtee samasta taskusta ja päätyy samaan taskuun. Isommat työnantajan eläkemaksut = pienemmät bruttopalkat.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/wp-content/uploads/2019/09/el%C3%A4kem…
Graafi päättyy vuoteen 2016. Nykyinen Tyel-maksu on 25,3%. Samanaikaisesti suurille ikäluokille määrättiin - suurien ikäluokkien toimesta, hehän vallassa olivat - superkertymiä ja eläkeputkia, kun taas seuraavat saivat eläkemaksujen korotukset ja eläkeiän nostot.
En ole katsonut. Tein pitkään töitä pienellä palkalla. Nyt keskituloinen.
Oletan että eläkkeellä ei elä, vaan sossun luukku kutsuu.
Siksi olen säästänyt ja sijoittanut. Suurin pelkoni on että kun tulee aika lunastaa sijoituksia, kaikki kupataan veroina pois. Ta vähennetään suoraan eläkkeestä, jota et saa ennen kuin olet käyttänyt säästösi viimeistä penniä myöten.
Siksi olen alkanut suunnittelemaan elämää ulkomailla, kyse on vain siitä miten saan pitää rahani, tai edes osan niistä.
480e, nainen 1990, koko aikuisikä työelämässä, yksi äitiysloma.
Nainen, 1994, 9€. Olen päässyt työelämään kiinni kunnolla vasta noin vuosi sitten, kun 2020 valmistuin opettajaksi tähän pandemiaan ja hirveään sijaispulaan. Sitä ennen tein vain pätkätöitä opintojen ohella ja parin vuoden jakso, kun musta ei ollut oikein mihinkään työhön kiitos syöpähoitojen ja vain opiskelin etänä, että en jää niissäkin jälkeen ja viivytä töihin siirtymistä vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täähän on kova summa, sulla oli palkka semmoiset 5000 e lähes koko työuran ajan? Minä toimistosihteeri saan 42 työvuoden jälkeen eläkettä 1709 e/kk (brutto).
No mitäs et neuvotellut palkkaasi paremmaksi! Eikai se tuon edellisen ilmoittajan vika ole?
En alapeukuttanut tuota kateuksissani enkä muutenkaan, mutta enpä myöskään usko. Itsellä yhtä pitkä työura kohtalaisen hyvällä palkalla esimiestyössä (eli tiedän, mitä toimistosihteerille maksetaan), mutta eläkekertymäni ei ole noin kova.