Hei työtön! Minkälaisia palveluja kaipaisit, jotta sinulla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä?
Itse kaipaisin ja näkisin tarpeellisiksi palveluiksi esimerkiksi harjoitus työhaastatteluja. Työkkäri pitäisi auki palvelua, johon saisi joko mennä ilman ajanvarausta tai sitten ajanvarauksella ja pääsisit ihan oikeaa haastattelua vastaavaan tilanteeseen, jossa voisit vähän päästä haastattelu tunnelmaan ja harjoitella ulosantia.
Ja saisit myös vinkkejä ja apuja itseilmaisuun. Sitten ei haastattelussa olisi aivan tönkkönä, jos niihin ei ole juuri päässyt koskaan.
Muita hyviä ja tarpeellisia palveluita voisi olla: elämänhallintataito kurssi, psykologin tarkastus ja ohjaus tarvittaessa muihin palveluihin, joiden kautta saa omaa henkistä tilaa kohennettua.
Tietenkään mikään ei olisi pakollinen, mutta näistä olisi apua niille jotka oikeasti haluaisivat työllistyä, mutta heillä on isoja haasteita.
Kommentit (721)
Aikakoneen ja iästä 20 vuotta taaksepäin, olen 59-v, kukaan ei palkkaa.
V
kirjoitti:
Minkä takia työttömille ei voitaisi tarjota mahdollisuutta saada sekä täysi työttömyysetuus, että ns. paskaduunin huono palkka, jolloin ainakin minä varmasti tekisin mitä tahansa paskaduunia kun siitä maksettaisi tarpeeksi.
Menisi sekin raha oikeaan hyötyyn kun saataisin niille aloille työntekijöitä, joihin kukaan ei halua mennä ja kenenkään ei tarvisi kotona istua ja saada sitä samaa rahaa tekemättä mitään.
Minkä takia yritykset ei voi maksaa sellaista palkkaa jolla elää suomessa?
Suomessa on hyvät palkat, mutta liian suuret kulut.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärissä vastattiin mun ehdotukseen lyttäävästi. "Eu sun kannata itseäsi työttömäksi uudelleenkouluttautua".
Ok ei siinä mitään, mutta aika suppeat on koulutus vaihtoehdot, kun on kädet ihottumassa. Mä olen sitten vaan ja makoilen. Korkeintaan kansalaisopistoon menen harrastelijaksi
Nyt minua on jotenkin huijattu, kun kouluttauduin, vaikka kädet ihottumassa. Pitäisikö jäädä kotiin makoilemaan 🤣 T. juristi 100k€/vuosi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärissä vastattiin mun ehdotukseen lyttäävästi. "Eu sun kannata itseäsi työttömäksi uudelleenkouluttautua".
Ok ei siinä mitään, mutta aika suppeat on koulutus vaihtoehdot, kun on kädet ihottumassa. Mä olen sitten vaan ja makoilen. Korkeintaan kansalaisopistoon menen harrastelijaksi
Nyt minua on jotenkin huijattu, kun kouluttauduin, vaikka kädet ihottumassa. Pitäisikö jäädä kotiin makoilemaan 🤣 T. juristi 100k€/vuosi
No sä olet älykäs ja ovela. Mä en menestynyt edes kouluaikana. Olen päässyt kokkikoulun vaivoin läpi ja 20vuotta rikkinäisillä käsillä tehnyt töitä. Muutamilla työkavereilla on lukio pohja, kai niilläkin on paremmat edellytykset uudelleen kouluttautua, tai ainakin älliä.
öö, mitä ihmeen palveluja? eihän siihen tarvita kuin maksukykyinen työnantaja. siis sellainen, joka pystyy maksamaan palkkaa. suomessa yrittäjät harvoin tähän kykenee. työllisyys kariutuu yleensä siihen palkkavaatimukseen. minä tiedän työni arvon, ja se on aina liikaa työnantajalle. tämä kertoo siitä, ettei työnantaja ymmärrä alastaan mitään, ei osaa arvottaa työlle oikeaa hintaa, ja näinollen ei ole pätevä minua palkkaamaan.
Itse en ole koskaan halunnut työllistyä tosissaan, joskus vaan lyhyt aikasia 6 kk jotta saa ansiosidonnaisen, lähes kaksi vuotta työttömänä ja taas 6 kk töitä jne... nyt se kohta on 1 v mutta ei haittaa, en etsi hommia, kotona on kivampi olla.
JOs haluisin työllistyä tosissaan haluisin palveluita siitä että työnantajan on ensin kerrottava palkka, ennenkuin pyytää haastatteluun, siitä jo tajuu millainen paikka on ja millanen työnantaja..palkkahan on tärkein mitä työssä on. Rahan vuoksi töitä jotkut tekee, ei siksi että ite maksaa siitä että on duunia. Huomatkaa, että näin ne kikkailee eduskunnassakin, jatkuvasti on lomalla... niinkuin nytkin, töihin tulee vasta helmikuussa!!!!!! uskomatonta kikkailua sielläkin.
Hyvin tässä pärjätään kuitekin vaikkei töissä käydä, eikä sinne liiemmin halutakkaan eikä mennä.
Kuntoutusta ja esim. vitamiinitasojen seurantaa. Tukea ja uskoa että osa-aikatyöstä voi vielä kuntoutua kokoaikatyöhön. Parempaa itsetuntoa, traumojen hoitoa. Työelämän valmennusta.
Minä kaipaisin verkostoitumisapua. Eli toivoisin, että itse työkkäri toimisi eräänlaisena rekrytointiapuna sillä tavalla, että heillä olisi yhteyksiä ihan oikeisiin firmoihin ja työnantajiin (ei mitään sellaista välikäden rekryfirmapelleilyä, mitä on nyt), ja että näitä yhteyksiä sitten käytettäisiin apuna (oikeaan) työllistymiseen. Eli työkkärillä voisi olla vaikka eri alojen asiantuntijat töissä, jotka hoitaisivat yhteyksiä paikallisiin työnantajiin, heillä olisi siis ihan jonkun firman rekryäjän puhelinnumerot, ja voisivat toimia kommunikointikanavana näiden firmojen kanssa. Työkkärin luotettu tyyppi laittaisi firman Penalle viestin, että meillä olisi täällä tehtävään koulutettu Martti vailla töitä, olisiko teillä tarjota. Sieltä sitten vastataan, että ei ole tällä hetkellä, mutta laitetaampa tämä Martti korvan taakse. Tai sitten asiantuntija antaisi työnhakijalle listan henkilöistä, joiden tuntemisesta on apua työllistymisessä alalla.
Mielestäni yhteiskunta toimisi paremmin, jos suurin osa täsmätyöllistyisi edes omaa ammattia läheltä liippaavalle alalle, kuin se, että kaikki tekevät vähän mitä sattuu töitä, millä sattuu osaamisella, motivaatiosta puhumattakaan.
Terveisin uuteen kaupunkiin muuttanut ammattilainen alalla jossa verkostoituminen on työllistymisen a ja o.
Työkkäri voisi siivota ilmoittamistaan työpaikosta sellaiset joissa ei makseta palkkaa, on epärealistiset vaatimukset, joihin ei oikeast ketään oteta vaan mainostetaan firmaa rahoittajia varten. Tarvitseeko jokaisen sairaalan hoitajan paikka ilmoittaa erikseen, mitä sillä jokaisen saman yksikön hoitajan viran ilmoittelulla haetaan?
Muutenkin enemmän voisi kohdentaa niitä töitä työttömille mitä työkkäri ilmoittaa ja seurata työnantajien rektrytointeja. Nythän työttömät ei pääse edes haastatteluun vaan firmat rekryää ainostaan sukulaisia ja poliittisten vaatimusten mukaan maahantulijoita tai työpaikan vaihtaja työllisiä.
Muuta kuten cv:n täyttökurssi narunhyppelykursseja ei tarvitse ollenkaan.
Sellainen palvelu, joka loisi lisää yksityisen sektorin työpaikkoja. Olisi hyvä jos politiikot tekisivät viisaita päätöksiä, joilla saataisiin isoja ulkomaisia yrityksiä investoimaan Suomeen ja työllistämään suomalaisia.
Duuni paikkoi mist maksetaan asianmukainen palkka.
mitkä ei oo 0-tuntisopparil.
Vierailija kirjoitti:
Taikurinpalvelua, joka loihtisi iästäni 30 vuotta pois.
Tämä ei kyllä auta vielä pääsemään haastatteluun, mutta jos sinne asti pääsee, voi olemukseensa kyllä vaikuttaa. Muistan lukeneeni amerikkalaisesta naisesta, joka hyväntekeväisyytenä stailasi työttömiä. Leikkasi ja värjäsi tukat, meikkasi ja antoi lahjoitusvaatteita. Nämä stailatut työllistyivät melkein kaikki melko pian käsittelyn jälkeen. Ulkonäöllä on väliä. Huoliteltu ulkonäkö antaa myös itsevarmuutta. Minulla on tässä parannettavaa, sillä en yhtään tykkää laittautua. Viime haastatteluun laitoin vähän paremmat kirpparin ilmaislaatikosta kaivetut vaatteet ja hankin siistimmän käsilaukunkin kirpparilta. Pääsin jatkohaastatteluun, mutta paikkaa en kuitenkaan saanut.
Kaipaisin työnantajia joilla on varaa palkata työntekijä vakituisesti, eikä millään harjoittelijan palkalla pariksi kuukaudeksi. Pätkätyötä paskalla palkalla tehdessä ei paljon elämää suunnitella.
Kaikkihan on jo vuosia tiennyt ettei työkkärissä ole oikeita töitä, kaveripiireissä ne jaetaan, tökäristä saat ne 30 pitkäaikais luureria ja pinna palaa haastiksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taikurinpalvelua, joka loihtisi iästäni 30 vuotta pois.
Tämä ei kyllä auta vielä pääsemään haastatteluun, mutta jos sinne asti pääsee, voi olemukseensa kyllä vaikuttaa. Muistan lukeneeni amerikkalaisesta naisesta, joka hyväntekeväisyytenä stailasi työttömiä. Leikkasi ja värjäsi tukat, meikkasi ja antoi lahjoitusvaatteita. Nämä stailatut työllistyivät melkein kaikki melko pian käsittelyn jälkeen. Ulkonäöllä on väliä. Huoliteltu ulkonäkö antaa myös itsevarmuutta. Minulla on tässä parannettavaa, sillä en yhtään tykkää laittautua. Viime haastatteluun laitoin vähän paremmat kirpparin ilmaislaatikosta kaivetut vaatteet ja hankin siistimmän käsilaukunkin kirpparilta. Pääsin jatkohaastatteluun, mutta paikkaa en kuitenkaan saanut.
Tuossa on kyllä ideaa. Työkkäri voisi palkata henkilöitä stailaamaan ja laittamaan työttömiä työhaastatteluja varten. Sopivat työntekijät löytyisivät varmasti työkkärin asiakkaiden joukosta. Minä voisin riemumielin mennä tuollaisiin hommiin. Sopivat koulutuksetkin löytyy.
En kaipaa mitään palveluja, vaan kunnollisia työpaikkoja joista saa palkan jolla elää.
Ei palveluja. Ihmisille riittävä raha elämiseen, moni kaipaa kotia turvalliselta alueelta. Se on pohja josta ponnistaa eteenpäin. Turvattomuus ja tyhjä ilma ei johda usein mihinkään. Saati joku manipuloiva tantta.
Ihan vain työpaikkaa, josta asiallista palkkaa.
Ei millään temppu koulutuksilla tai tuella työllisty edes tilastollisesti.
Juuri julkaistiin edellisen hallituksen perustaman "yrityksen" tulos.
Kymmenen ihmistä työllistyi ja kymmenenmiljoonaa tuli maksamaan...menikö hyvin haatainen?
Tunkekaa kuuseen ne "palvelut" ja keksiköön poliitikot mieluummin jotain, millä saadaan lisää työpaikkoja. Niistä ei tunnu olevan oikeisto eikä vasemmisto kiinnostunut, kun oikeisto vaan leikkaa ja vasemmisto vaan tuhlaa. Ketään ei kiinnosta se, että mistä niitä töitä oikeasti saataisiin lisää. Miten tänne saataisiin lisää yritystoimintaa tai voitaisiinko tehdä vaikka valtionyhtiöitä? Ei siitä kovinkaan kauaa ole, kun vaikka Valmet oli aivan valtava työllistäjä ja valtion omistama.
Järkeviä koulutuksia, ei mitään "miten teen cv:n" tai jotain muuta sontaa.