Jos saisit nyt tukia "nettona" 1550e/kk, niin menisitkö töihin josta tienaa bruttona 1640e?
Tuo 1550e pitää sisällään maksetun 890e vuokran, sähkölaskun 100e+ ja perustoimeentulotuen osan 532e.
Töihin mennessä tuolla palkalla jäisin rahallisesti tappiolle jo heti verojen jälkeen, ja vielä lisää kun miinustetaan työmatkakulut
Miten on, menisitkö sinä?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Äänestäkää kokoomusta niin saadaan nuo jättituet puolitettua. On sairasta, että työttömät saa tukia nettona enemmän kuin keskituloinen työssäkäyvä.
Tämä on jonkun teikäläisen tekemä trolli jotta alkaisitte kadehtia työttömiä. Ei kannata uskoa.
Mulla kans tulot pieneni, kun menin hoitovapaiden jälkeen töihin. Oli tiukkaa. Ja kun vähän tulot nousi, niin nousi ei pelkästään verot vaan vielä enemmän lasten hoitomaksut. Ja silloin mietin, että mun täytyy olla tyhmä ja järjestelmän mätä, kun töissä käymällä köyhtyy.
Mutta eipä olisi ollut muuta keinoa nykyiseen tulotasoon, joka on hyvä. En tunne ketään, joka ei olisi joutunut tekemään pienipalkkaista hommaa matkalla parempiin töihin ja parempiin palkkoihin. Ja sen ymmärtää kyllä. Järjestelmä on mätä siinäkin mielessä, että työnantajan on mahdotonta päästä eroon työntekijästä, joka oli "hutihankinta" ja tuloksen sijaan tuottaa tappiota laittaen koko firman ja muiden työntekijöiden työpaikat uhan alle siinä sivussa. Ainoa vakuutus on näytöt siitä, että edes kykenee työelämän vaatimuksiin jossain työssä ja selviää sen paineista.
Aion äänestää kokoomusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihme saa noin paljon tukia?
Kokoomuspojujen typerissä jankkausketjuissa kaikki saavat. Reaalimaailmassa ei kukaan yksin elävä työtön.
Vierailija kirjoitti:
Jos katsot tulevaisuuteen ja eläkesummaan, niin menisin. Töissä pääset myös työterveyden piiriin, joka on parempi, kuin julkinen.
Ja sitten siihen tosiasiaan. Jos joku oikeasti voi mietiä tällaista, niin tuet ovat liian suuret. Työnteon pitäisi aina olla tulonlähde numero 1. Eli, jos ei maita, niin apetta pitää vaihtaa. Ei tule olla mitään subjektiivista oikeutta asua asunnossa jossa ei ole varaa asua. Ei tule olla mahdollista elää elämää, johon ei ole varaa tai jota ei halua itse kustantaa. Eli asumistuet pois, paikka työttömien asuntolaan ja
"ruoka/viihdykeraha" kuponkeina asuntolan ruokalaan, jossa saa juuri sen minkä tarvitsee. Jos haluaa enemmän, niin sitten sinne työnhakujonoon.
Ja tahattomasti työttömät lapsiperheet sinne asuntolaan vain myös? Ja ne lapset sitten häpeää ja joutuu kiusatuksi kun eivät asu kuten normaalit ihmiset. Mielestäni niin kauan kun on alaikäisiä lapsia niin pitää olla mahdollisuus edes johonkin kaupungin vuokra-asuntoon, jossa lapsilla huoneet ja siisti terve ympäristö ja ruoka ja harrastukset haetaan ihan kaupasta. Jos joutuvat lapsesta asti jotain kuponkeja näyttelemään niin tuskin etenevät itsekkään sen paremmin elämässään kun kokemus on valmiiksi se että on pohjasakkaa josta ei mihinkään ole.
Käyn osa-aikatyössä josta palkkaa jää käteen 1400e(netto) siihen tulee päälle soviteltu päiväraha n 150e, lapsesta elatus 158 ja lapsilisä 170e, asumistuki 280e, yht n 2160e.
Tästä maksan työmatkakulut vuokran 700e 80e/kk, lapsen jälkkäri 65e, sähkö n 25e/kk, kotivakuutus 25e eli n 895e.
2160-895=1265e jää käteen kuukaudessa.
T yksinhuoltaja äiti
Jos olisin työtön saisin 1580e josta pois vuokra700e, muut maksaisi kela. =880€/kk)käteen.
Eli ei tuo paljon nouse kuukaudessa mutta joka aamu ylös ja lapselle 8h koulupäivät, työmatka yli 2h. Toisaalta työttömänä oli kamalaa jäädä kotiin kun rahaa olisi tarvinnut kaikkeen. Töissä raha ei kulu ja jää hömppä ostamatta. Töissä näen työkavereita ja saan juoda kahvit seurassa, ei yksin kotona.
Mä olen mennyt, opiskelijana, hankkimaan alan työkokemusta. Kannatti. Muuten en tietysti menisi.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa vuokrasi on siis yli tuhat euroa kun kela maksaa asumistukea 890 euroa. No ei ole vaan vähemmän ja vain käsky muuttaa halvempaan tai voi voi. Joku järki valehtelussakin.
Asumistukeni 400e/kk
Työmarkkinatuki 570e/4vko
PTTT 420e/kk
Sähkölaskun, terveyskeskuslaskut, kotivakuutuslaskut lähetän kelaan maksuun ja apeekkiin on maksusitoumus
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos katsot tulevaisuuteen ja eläkesummaan, niin menisin. Töissä pääset myös työterveyden piiriin, joka on parempi, kuin julkinen.
Ja sitten siihen tosiasiaan. Jos joku oikeasti voi mietiä tällaista, niin tuet ovat liian suuret. Työnteon pitäisi aina olla tulonlähde numero 1. Eli, jos ei maita, niin apetta pitää vaihtaa. Ei tule olla mitään subjektiivista oikeutta asua asunnossa jossa ei ole varaa asua. Ei tule olla mahdollista elää elämää, johon ei ole varaa tai jota ei halua itse kustantaa. Eli asumistuet pois, paikka työttömien asuntolaan ja
"ruoka/viihdykeraha" kuponkeina asuntolan ruokalaan, jossa saa juuri sen minkä tarvitsee. Jos haluaa enemmän, niin sitten sinne työnhakujonoon.
Ja tahattomasti työttömät lapsiperheet sinne asuntolaan vain myös? Ja ne lapset sitten häpeää ja joutuu kiusatuksi kun eivät asu kuten normaalit ihmiset. Mielestäni niin kauan kun on alaikäisiä lapsia niin pitää olla mahdollisuus edes johonkin kaupungin vuokra-asuntoon, jossa lapsilla huoneet ja siisti terve ympäristö ja ruoka ja harrastukset haetaan ihan kaupasta. Jos joutuvat lapsesta asti jotain kuponkeja näyttelemään niin tuskin etenevät itsekkään sen paremmin elämässään kun kokemus on valmiiksi se että on pohjasakkaa josta ei mihinkään ole.
Montako vuosikymmentä on menty tällä linjalla, että asunnon saa valita itse ja elää sellaista elämää kuin itse haluaa ja joku muu aina maksaa. Näyttää vaan oppi menneen lapsille perille, kun elintapatyöttömyys vaan lisääntyy, eivätkä lapset tee sen paremmin elämässään, kun on esimerkki siitä, että kaljaa ja tupakkaa saa aina kelan maksupäivinä. Jos vanhemmat oikeasti niistä lapsistaan välittää, niin he ponnistelevat lapsilleen parempaa elämää, statusta ja vaikka mitä omalla työllään. Jos lapsi on vaan väline tuloihin, niin asuntola on todennäköisesti parempi paikka lapsillekin, joku huolehtii, että saavat edes ruokaa.
Sijoitetaanhan nyt jo huostaanotettuja lapsia asuntoloihin. Miten heidän elämänsä eroaa jonkun elämäntapalorvailijan lapsien elämästä? Eikö ole parempi harrastaa inkluusiota, eli suuri osa samaan veneeseen, niin ei tule ongelmia.
En tunne ketään joka saisi noin paljon tukia joten ap taitaa olla kokoomuksen trolli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuspojujen typerissä jankkausketjuissa kaikki saavat. Reaalimaailmassa ei kukaan yksin elävä työtön.
En tukia, mutta ansiosidonnaiseni on vajaa 2000,- netto.
Riippuu siis aiemmasta työstä yksinkertaisesti.
Jos tuo olisi joku entry level -homma alallem jolle todella haluaisin eikä minulla olisi aikaisempaa kokemusta niin menisin, mutta jos ala ei lainkaan vastaisi omia uratavoitteitani niin en menisi.
Tällä hetkellä en menisi, koska saan paljon suurempipalkkaisia töitä, mutta joskus olen tehnyt palkatta töitä, jotta saisin kokemusta CVhen.
Vierailija kirjoitti:
Äänestäkää kokoomusta niin saadaan nuo jättituet puolitettua. On sairasta, että työttömät saa tukia nettona enemmän kuin keskituloinen työssäkäyvä.
Itse työttömänä jäi käteen n.400e / kk max. Siitä vielä laskut tietysti,puhelin,netti ym ym.
Miksipä ei. Tuolla tulolla tulisi vielä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse työttömänä jäi käteen n.400e / kk max. Siitä vielä laskut tietysti,puhelin,netti ym ym.
No paljonko pitäisi jäädä? Maksan työllisenä asuntoa, laskuja, kuluja, työmatkoja ja mitä nyt normaali elämiseen kuuluu ja sen lisäksi palkastani viedään 50% veroja, jotta sinä saat tekemättä mitään käteen 400e + muut kustannukset. Käytännössä elätän muutamaa elämäntapatyötöntä omasta selkänahastani. Miksi minun pitää maksaa siitä sinulle laskut, vuokrat, puhelin, netti yms? Mitä sinä tulet ikinä tekemään minun hyväkseni? Nettoveronmaksajana en saa mitään muuta kuin ulinaa kiitokseksi ja puolet työni hedelmistä menee jonkun syöttilään laariin.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen trolli, joka aktivoituu aina ennen uusia vaaleja, larppaamalla nettipalstoilla elämäntapapummia jonka tilille ilmestyy summia mitä kukaan työtön ei todellisuudessa saa.
Lähdin parin tonnin ansiosidonnaiselta työhön, missä tienasin 1600 eur/kk. Ei anna ylpeys periksi olla työttömänä. Eli vastaus on joo, valitsisin tuossa tilanteessa työt.
Nykyisin olen koulutusta vastaavassa työssä ja ihan eri palkkaluokassa jo, mutta yhtäkään tekemääni "paskaduunia" en kadu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa vuokrasi on siis yli tuhat euroa kun kela maksaa asumistukea 890 euroa. No ei ole vaan vähemmän ja vain käsky muuttaa halvempaan tai voi voi. Joku järki valehtelussakin.
Asumistukeni 400e/kk
PTTT 420e/kkSähkölaskun, terveyskeskuslaskut, kotivakuutuslaskut lähetän kelaan maksuun ja apeekkiin on maksusitoumus
Ap
Valehtelija 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukeni 400e/kk
PTTT 420e/kkSähkölaskun, terveyskeskuslaskut, kotivakuutuslaskut lähetän kelaan maksuun ja apeekkiin on maksusitoumus
Ap
Valehtelija 😂
Tuo kokoomustrolli luuli, että tuollaisen asumis- ja työmarkkinatuen päälle saisi muka vielä 400 euroa toimeentulotukea. Hahaha, ei saa.
En tietenkään menisi.