Ikä. Jolloin sinulle tuli IKÄNÄKÖ TAI SEN OIREITA
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Silmälääkäri sanoi, että KAIKILLA ikänäkö tulee siinä nelikymppisenä. Jos on kaukonäkö ollut huono, niin lähinäön huonominen kompensoi sitä. Eli jos on pärjännyt ilman laseja ennen ja siis kaukonäkö ollut huono, niin tarvitsee aikaisemmin lukulasit.
Ahaa, isä on jo 76 vuotta pärjännyt laseitta, näkee sekä kauas että lähelle normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Eli yllättävän aikaisin ? Noin 44-46?
Eikö tuo ole muutenkin se viimeinen reuna, kun fysiikan alamäki ottaa reilusti vauhtia?
Minusta ihan normaali tuo 45v tienoo.
Olen 56-vuotias, en koskaan ole tarvinnut laseja, eikä ole mitään vikaa näössä.
Vierailija kirjoitti:
Oon 51v ja kaukolaseja käyttänyt teini-iästä asti. Nyt ihan viimeaikoina oon huomannut, etten näe lukea laseilla kovin pientä tekstiä tai kännykän tekstiä. Näen kyllä lukea kun otan lasit pois. Monitehot aion hankkia vasta sitten, kun lukeminen takkuaa ilman laseja.
Hommaa erilliset kaukolasit ja lähilasit. Mulla tuo oli ihan silmälääkärin suositus, koska silmissä on aika lailla erilliset miinukset. Tämä oli noin viisikymppisenä. Pikkuhiljaa se meni niin, että ulkona pärjään lukulaseilla, miinuksilla nekin ja lukiessa lasit pois. Lisäksi hommasin halpakauppalasit plus puolitoista, joita voin välillä käyttää tihrustaessa.
T N60+
Pari vuotta sitten pienet tekstit alkoivat mennä liian samoiksi ja varsinkin jos tekstin väri/taustaväri olivat huonot ja/tai valaistus huono. Muuten näkö on ihan ok, kännykkää näen ihan moitteettomasti ja paljon muutakin. Olen ostanut muutamat halvat markettilasit +1 tai 1,5 vahvuuksilla ja ne toimivat hyvin sen mitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn siksi, koska täytän tammikuussa 46 vuotta ja mietin onko nämä sumuiset muutokset ikänäköä? Onko se sumua? Vastaisiko joku ?
47-vuotiaana sain kahdet silmälasit ikänäköön: lukulasit ja kaukolasit. Usein vaivannut päänsärky hävisi samantien, samoin yleinen väsymys ja vetämätön olo. Näköni oli sitä ennen noin parin vuoden ajan ollut kuin olisin katsellut maailmaa eräänlaisen sumuverhon läpi, kun katsoin pidemmälle.
Lähelle näin hyvin, mutta jonkin ajan kuluttua silmissä alkoi tuntua painetta, joka teki esimerkiksi lukemisesta aika haastavaa, jos teksti oli pitkä. Oli pakko pitää taukoja säännöllisesti.
Nyt kahden vuoden jälkeen silmälasien saamisesta voin vain todeta, että onneksi kävin näöntarkastuksessa. Entinen pirteys palasi takaisin, kun sain rillit nenälleni.
Suosittelen sinulle lämpimästi optikolla käyntiä, ap. Se ei ole mikään hukkareissu, vaikket lopulta tarvitsisikaan silmälaseja.
Alle 18v koska synnyin keskosena ja se saattaa johtaa likinäköön jo nuorena.
Olen 58-vuotias, eikä ikänäköä vielä ole. Korjautin likinäköisyyteni 25 vuotta sitten laseroperaatiolla, ja vaikka näköni on sen jälkeen huonontunut, se ei edelleenkään ole miinus yhtä kehnompi. En tiedä, onko operaatiolla tekemistä lähinäön kanssa.
Veljeni sai lukulasit 50-vuotiaana, mutta kahdeksankymppinen isäni ottaa edelleen lasit pois nenältä, kun haluaa nähdä lähelle oikein tarkasti.