Ei asuinalue tee ihmisestä parempaa tai huonompaa
Tuttuni dissaa tiettyjä alueita ja luulee olevansa hienompi leidi kun asuu arvostetummalla alueella. Vähä~älyistä , otetaan esimerkkinä puliukko tai ~akka joka asuu arvostetummalla, sama puli~ihminenhän hän edelleen on. Kun taas hieno ihminen joka asuu vähemmän arvostetulla alueella, on silti edelleen yhtä hieno ihminen.
Kommentit (54)
Kummalla alueella asuu enemmän puliukkoja ja puliakkoja? Köyhällä vai rikkaalla?
Vierailija kirjoitti:
Ja joillain kaupunginosilla on tulorajoja, sinne ei köyhillä oo mitään asiaa asustella.
Heh, onko siellä ympärillä jokin aita ja portista pääsee vaan näyttämällä verotustietonsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joillain kaupunginosilla on tulorajoja, sinne ei köyhillä oo mitään asiaa asustella.
Heh, onko siellä ympärillä jokin aita ja portista pääsee vaan näyttämällä verotustietonsa?
Taitaa olla asuntojen hinnat vaan niin pilvissä, ettei siellä tavallisia pulliaisia tapaa. Eipä näkynyt kaupungin vuokra-asuntojakaan Vihdin kunnassa.
Asuinalueissa on eroja, ja sitä on aivan turha kieltää.
Me asuttiin talon rakentamisen aikaan kaupungin vuokratalossa, ja voitte uskoa että ero on kuin yöllä ja päivällä sillä, millaista on nyt verrattuna siihen asumiseen.
Miten on rauhallista, siistiä, hiljaista, kohteliasta, ystävällistä ihmistä naapurusto täynnä täällä uudella omakotialueella. Ja millaisia peikkoja asui siellä kerrostalolähiössä.
Ihmisoikeudet on kaikilla, ja kaikenlaisia ihmisiä asuu (lähes) kaikilla alueilla. Se, että onko joku ihminen sitten parempi kun asuu paremmalla alueella niin minusta ei. Ihminen voi kuitenkin joutua stereotypioiden kohteeksi jos asuu huonomaineisessa lähiössä. Onko se reilua? Ei. Onko se inhimillistä? Kyllä.
Lasten kanssa pyrkisin pois pahimmilta alueilta ihan niiden lasten takia.
Paremalla alueella asuminen vaatii yleensä parempia elämänhallintataitoja, jotta on varaa hankkia kallisasunto.
Eihän se tee. Juntit asuntoalueillaan koreilee. Asun tällä hetkellä "paremmalla" alueella. Aina kun mainitsen missä asun, tulee monelle sellainen ai asut siellä- hyväksyntä. Muutun paremmaksi ihmiseksi, vaikka minua ei edes tunnettaisi. Typerää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se tee. Juntit asuntoalueillaan koreilee. Asun tällä hetkellä "paremmalla" alueella. Aina kun mainitsen missä asun, tulee monelle sellainen ai asut siellä- hyväksyntä. Muutun paremmaksi ihmiseksi, vaikka minua ei edes tunnettaisi. Typerää.
Tietysti. Se kertoo siitä, ettet voi olla mikään impulsiivinen elämänkoululainen. Vähän niin kuin suoritettu yliopistotutkinto kertoo siitä, että on älykkyydeltään vähintään keskitasoa.
Eihän aloituksessa mainita varallisuudesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyille asuinalueille ei köyhälistöllä ole asiaa.
Jos ihmisellä on vaikkapa paljonkin rahaa, se ei tee hänestä hienompaa ihmistä.
Ei suoraan, jos on esim. voittanut lotossa, mutta tilastollisesti paremmuuden voi päätellä varakkuuden tasosta.
Paremmuus ihmisessä mitataan sillä miten hän kohtelee kanssaihmisiä. Rikas voi olla parempi ihminen jakaessaan, ei omistaessaan.
Onpahan demaritulkinta tämäkin.
Ihan yleinen katsantokanta. Jos haudot munissas omaisuuttasi ei susta paljon iloa muille ole.
Ihmiset voisivat varmistaa että tulee tasa-arvoa ja kaikille laadukasta asumista, rauhaa. Valinnan mahdollisuuksia. Ettei se olisi aina rahasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Eihän aloituksessa mainita varallisuudesta mitään.
Vähemmän arvostetuilla alueilla asuu myös rikkaita, kyse ei ole siitä, vaan siitä että jotkut arvottavat ihmisiä tai itseään osin asuinalueen mukaan mikä on naurettavaa, säälittävää jopa. Hienon ihmisestä tekee moni muu asia, esim.käytöstavat.
Ei yksin asuinalue, mutta kyllä siinä on vähän perää, että seura tekee kaltaisekseen. Jos asut keskiluokkaisella alueella, on helppo sopeutua jos itse tunnet kuuluvasi samaan kastiin ja ihmiset ympärillä käyttäytyvät suunnilleen omien normiesi mukaan. Yleensä useimmat ihmiset yrittävät sopeutua ympäristön elintapoihin, ja siten asuinpaikalla ja siellä asuvilla ihmisillä on kyllä vaikutusta.
Esim. Lontoon köyhillä alueilla on 80% enemmän rikollisuutta kuin varakkailla alueilla. Väkivaltaa, ryöstöjä ja seksuaalirikoksia esiintyy 2.6 kertaa enemmän. Huumeita ja aseita 2.3 kertaa enemmän.
https://www.trustforlondon.org.uk/data/crime-and-income-deprivation/
Vierailija kirjoitti:
Vaikka asuinalue ei tee ihmisestä parempaa tai huonompaa, tietyille asuinalueille kertyy tietynlaista porukkaa. Olen asunut sekä köyhillä, että rikkailla asuinalueella ja köyhällä alueella asuessani oli paljon levottomampaa. Roskia heitettiin minne sattuu, tavaroita varastettiin, kaduilla häiriköitiin ja käytettiin päihteitä jne. Itselle oli henkisesti todella vaikea asua köyhällä alueella, koska inhotti kuinka kaunis tuhottiin ja mitään ei kunnioitettu. Osa ihmisisistä siellä tietysti kyllä ihan mukaviakin ja moni heistä nimenomaan työskenteli ahkerasti, että pääsisi pois tuolta huonolta alueelta.
Minulla taas on vähän päinvastainen kokemus. Olen kasvanut kotikaupunkini köyhimmillä asuinalueella ja nyt asun sillä varakkaimmalla. Ihmiset olivat köyhällä aluella todella tuttavallisia, elämä oli mukavaa ja yhteisöllistä. Täällä rikkaiden keskellä jokainen saa pärjätä omillaan ja kilpavarustelu on hurjaa. Mutta kai toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
Mun lapsuudenkoti oli hyvällä alueella. Sitten myytiin ympäriltä peltoja tontiksi ja lähelle tuli parempien ihmisten kerrostalo. Yritys teetätti työntekijöille. Nykyään se on kamala vuokratalo ja alue on menettänyt arvonsa.
Kyllä itiksessä asuva ihminen on huonompi ja alempiarvoisempi kuin vaikka paloheinässä asuva.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se voi tehdä. Ainakin lapseen sillä on suuri vaikutus. Kyllä itse olen miettinyt asuinalueen sen mukaan että lapsen koulu on hyvä (avoimet virat saadaan täytettyä) ja millaista seuraa lapsi sieltä alueelta itselleen löytää. Olen itse asunut kunnan lähiössä ja varttunut ns. huonossa seurassa, ollut sitä itsekin, ja viettänyt alkoholinhuuruisen nuoruuden. Oli jonkin sortin ihme että minusta tuli normaali töissäkäyvä aikuinen.
Tiedän että vanhempi ei voi valita lapsen kavereita, lapset päättävät sen lopulta itse, mutta sentään tämän verran voin vaikuttaa, etten vie lapsia paikkaan jossa suurimmalla osalla perheistä on ongelmia. Niin kuin minut vietiin lapsena.
Mä myös kävin kouluni kaupungin pahimmassa vuokrakasarmissa. Kioski ryöstettiin joka viikonloppu.
Todellakin pidin huolen, että oma lapsi asui kaupungin parhaimmalla ja siisteimmällä alueella, vaikka asuntolaina kirvelikin silmiä. Nyt hänen kaveripiiri ovat hammaslääkäri- ja DI- perheiden opiskelevia nuoria, eivät linnassa tai raskaana, niin kuin mun luokkakaverit aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Lontoon köyhillä alueilla on 80% enemmän rikollisuutta kuin varakkailla alueilla. Väkivaltaa, ryöstöjä ja seksuaalirikoksia esiintyy 2.6 kertaa enemmän. Huumeita ja aseita 2.3 kertaa enemmän.
https://www.trustforlondon.org.uk/data/crime-and-income-deprivation/
Tässä puhutaan SUOMESTA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka asuinalue ei tee ihmisestä parempaa tai huonompaa, tietyille asuinalueille kertyy tietynlaista porukkaa. Olen asunut sekä köyhillä, että rikkailla asuinalueella ja köyhällä alueella asuessani oli paljon levottomampaa. Roskia heitettiin minne sattuu, tavaroita varastettiin, kaduilla häiriköitiin ja käytettiin päihteitä jne. Itselle oli henkisesti todella vaikea asua köyhällä alueella, koska inhotti kuinka kaunis tuhottiin ja mitään ei kunnioitettu. Osa ihmisisistä siellä tietysti kyllä ihan mukaviakin ja moni heistä nimenomaan työskenteli ahkerasti, että pääsisi pois tuolta huonolta alueelta.
Minulla taas on vähän päinvastainen kokemus. Olen kasvanut kotikaupunkini köyhimmillä asuinalueella ja nyt asun sillä varakkaimmalla. Ihmiset olivat köyhällä aluella todella tuttavallisia, elämä oli mukavaa ja yhteisöllistä. Täällä rikkaiden keskellä jokainen saa pärjätä omillaan ja kilpavarustelu on hurjaa. Mutta kai toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
No ehkä tuo riippuu kaupungista. Suurkaupungeissa ei ainakaan ole noin vaan köyhimmillä alueilla joutuu usein jopa pelkäämään henkensä puolesta.
Miksi väärässä? Haluaisitko itse oman lapsesi liikkuvan seurassa, jossa esim. käytetään huumeita, ryypätään, kiroillaan ja tehdään pikkurikoksia? Ja ei tietenkään kaikki köyhien lapset ole tuollaisia, mutta huonolla alueella tuommoinen on paljon yleisempää.
T.Eri