Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko hoitajaa/lääkäriä paikalla? Miten tulehdusarvo yli 40 voi laskea itsestään alle viiteen...

Vierailija
05.12.2022 |

Kävin pitkittyneen poskiontelotulehduksen takia tk:ssa. Viikko sitten otettu CRP arvo näytti yli 40 (yksityisellä otettu) ja tänään otettuna sama arvoa alle 5...Oireet eivät ole kuitenkaan muuttuneet viikon aikana miksikään (yskä, limannousu, kurkkukipu, nenä tukossa, otsan turvotusta) ja mittauksen mukaan poskiontelot täynnä limaa.

Sain antibioottikuurin ja hyvä näin, mutta jäin miettimään, mistä voi johtua että crp palaa itsestään normaaliksi mutta oireet pysyvät kuitenkin samoina? Ihmetyttää, voiko olla joku virhe mittauksessa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

CRP kuvaa akuutin vaiheen infektiota. Vaivasi ei ole enää akuutti, vaan se on kroonistunut. Välillä voi jäädä vaivoja, vaikka aiheuttaja infektio on jo nujertunut.

Vierailija
2/9 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroonistunut tulehdus todennäköisesti, siksi crp laskenut. Tuskin mistään mittausvirheestä on kyse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotettiinko sulle ap poskiontelopunktiota? Aika jännä jos ei ole vielä tehty, etenkin jos tulehdus on levinnyt otsaonteloihin, voi kehittyä siitä aivokalvontulehdukseksi jos on bakteeri päässyt jylläämään

Vierailija
4/9 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotettiinko sulle ap poskiontelopunktiota? Aika jännä jos ei ole vielä tehty, etenkin jos tulehdus on levinnyt otsaonteloihin, voi kehittyä siitä aivokalvontulehdukseksi jos on bakteeri päässyt jylläämään

Joo, oli siitä puhetta, jos ei tämä antibioottikuuri nyt poista tulehdusta

Vierailija
5/9 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä samassa tilanteessa.

Ei punktoitu ei.

Antibiootit ei mulla yleensä auta.

2 kk mennyt puolikuntoisena.

Pitäis pyytää päästä kuvaan.

-samis

Vierailija
6/9 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ilmoitan suoraan lääkärille, että en suostu antibiootteja syömään vaan samantien rustot ruttuun ja limat ulos. Usein joudun uudestaan toiselle lääkärille, koska osaamista ei aina löydy. Mutta helpottaa samantien kun saa limat pois sieltä onteloista. Nenäkannua en voi käyttää, koska nesteet ei tule ulos vaan aiheuttavat oman tulehduksensa. Antibiootteja en halua kroppaani laittaa yhtään enempää kuin on täysin pakko eli jos on jokin muu keino niin se ensin kokeillaan.

Vierailija
7/9 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ilmoitan suoraan lääkärille, että en suostu antibiootteja syömään vaan samantien rustot ruttuun ja limat ulos. Usein joudun uudestaan toiselle lääkärille, koska osaamista ei aina löydy. Mutta helpottaa samantien kun saa limat pois sieltä onteloista. Nenäkannua en voi käyttää, koska nesteet ei tule ulos vaan aiheuttavat oman tulehduksensa. Antibiootteja en halua kroppaani laittaa yhtään enempää kuin on täysin pakko eli jos on jokin muu keino niin se ensin kokeillaan.

Kuulostaa fiksulta, antibioottien syömistä kannattaa tosiaan välttää jos ei ole aivan pakko, nehän tappaa elimistön hyvätkin bakteerit samalla. Punktio varmaan loppupeleissä ns terveempi vaihtoehto, tosin olen kuullut, että monikaan ei siihen suostu, on kuulemma kivulias ja inhottava toimenpide...

Vierailija
8/9 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleislääkärit ei yleensä ottaen osaa punktioita tehdä kivuttomasti, mutta erikoislääkäri (korva-nenä-ja kurkkutaudit) on siinä hommassa luonnollisestikin kokeneempi ja toimenpide saattaa olla hieman siedettävämpi, varsinkin jos on varaa mennä yksityiselle

Vierailija
9/9 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin suoraan kanssa yksit.korvalääkäri lle, mut se vastaanottoaika oli vaan 20 min.

Siinä ei edes ehdi. Uus yritys sitten vaan kuvantamisen kautta jos ei muuten.

Kerran leikkauspöydän kautta jo pelastettu

/5