Mikä jouluruoka teidän lapsuudenperheestä puuttui?
Meillä ei ollut koskaan imellettyä perunalaatikkoa ja sain maistaa sitä ensi kerran yli 20-vuotiaana kun anopilla oli. Aloin sitten lasten synnyttyä tekemään meidän joulupöytään.
Kommentit (35)
Opin -ja järkytyin- vasta aikuisena että nämä kuuluvat monilla joulupöytään:
lihapullat, nakkikastike, maksalaatikko, karjanpiirakat, aladobi, rullasyltty.
Maksalaatikko oli arkiruokaa samoin makaroinilaatikko jota kaverin perheessä syötiin jouluna.
Muuten oli kovin perinteinen meny
Lipeäkala, mummo oli lapsena pakotettu syömään sitä ja inhosi koko kalaa niin, että sitä ei ikinä ollut edes tarjolla mun lapsuuden joulupöydässä. Imellytettyä perunalaatikoakaan ei ollut, mutta eikö se ole enemmän hämäläinen tapa? Meillä oli karjalainen joulupöytä.
Meillä ei ollut imellettyä perunalaatikkoa, maksalaatikkoa, lipeäkalaa eikä herneitä. Myöskään karjalanpaisti ei kuulunut meidän joulupöytään, vaikka Itä-Suomessa asutaan. Eikä saaristolaisleipä. Ja rosolli oli sillitöntä. Saaristolaisleipää olen noista edellämainituista ottanut omaan joulupöytään, siihen ne nätisti sopii karjalanpiirakoiden viereen 😊
Karjalanpiirakoita ja herneitä ei ollut. Joskus oli jopa sekä kinkku (koko potka), kalkkuna (kokonainen!) että karjalanpaisti.
Lohi oli kallis herrojen herkku aikoinaan mitä sai vain Tenolta ja muista Lapin joista.
Nykyään kasvatettua lohta on lähes joka pöydässä.
Sama oli aikoinaan matkustelussa ulkomaille, vain rikkaat saivat hommattua matkoja ja suurin osa kansaa teki telttaretkiä Suomessa. ;)
Meillä ei ollut herneitä eikä lohen lisäksi muuta kalaa. Sienisalaattia oli satunnaisesti.
Lipeäkala. Sitä taisi olla kerran. Siitä ei kukaan tykännyt, joten sitä ei kannattanut tehdä.
Graavisiika. Aina oli lohta eri muodoissa mutta ei koskaan graavisiikaa.
Meilläkään ei ollut imellettyä perunlaatikkoa. Anoppilassa ekan kerran maistoin jotain 22-vuotiaana. Rosollia meillä ei ollut ja vasta av:lta tosi vanhana luin, että monella on maksa- ja makaronilaatikkoa, ei mulla ole käynyt mielessäkään, että ne olisivat jouluruokia. Eikä mitään muuta makeaa kuin torttuja ja pipareita ollut koskaan. Jokaisella on ne omat juttunsa, nämä olivat sellaisia mitä monella kai on.
Savulohi, itse asiassa lähes kaikki kala puuttui, sillistä alkaen. vain lipeäkalaa oli.
Meilläkään ei ollut imellettyä perunalaatikkoa, eikä muutakaan perunalaatikkoa. Olen nyt aikuisiällä ollut myös yllättynyt, että maksalaatikkoa syödään jouluna.
Lipeäkalaa, maksalaatikkoa, karjalanpaistia eikä piirakoita, rusinakeittoa, joulutorttuja luumutäytteellä, riisipuuroa, rosollia.
Mummolassa noita oli mutta ei ollut oikein kenenkään suosikkeja.
Karjalanpaisti oli kotona itsenäisyyspäivän ruoka, joulupöydässä se mielestäni on muutenkin liikaa.
Lipeäkala, graavilohi jne. vain silliä oli, ja sitäkin söi lähinnä isäpuoli.
Mun ex halusi niitä kaloja, niin teki sitten itse.
En ymmärrä miksi pitää kaikkea mahdollista olla joulupöydässä, mulle on aina riittänyt laatikot ja kinkku, niillä saa ähkyn hyvin nopeasti aikaiseksi.
Ei ollut imellettyä perunalaatikkoa, maksalaatikkoa eikä lipeäkalaa. Graavilohi oli kalana ei mitään sillejä.