Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö huonekasvit siirtää talveksi pois ikkunalta siksi jos siinä käy veto?

Vierailija
05.12.2022 |

Haittaako ikkunan raoista tuleva veto kasveja??

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan haittaa arempia kasveja. Toisaalta kasvit tarvitsevat valoa. Jos ei ole päivänvaloa, tarvitaan kasvilamppu. Miksi et tiivistäisi vetoisia ikkunoita?

Vierailija
2/15 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kasveista huomaa viileämmän sisäilman ja vähemmän valon vaikutuksen jo nyt. Mutta ikkunan lähellä ovat, jotta saavat valoa. Jospa pysyisivät hengissä.

Enemmän pelottaa talvimuutto, miten saada kukat pysymään hengissä muutossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan haittaa arempia kasveja. Toisaalta kasvit tarvitsevat valoa. Jos ei ole päivänvaloa, tarvitaan kasvilamppu. Miksi et tiivistäisi vetoisia ikkunoita?

Vuokra-asunto, itse ei saa tehdä eikä tee vuokraisäntäkään vaikka energiaa säästyisi...

Millä teipillä tms tiivistän ne nyt väliaikaisesti niin ettei siitä jää jälkiä kun ne ottaa talven jälkeen pois?

Vierailija
4/15 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talveksi laitetaan ikkunapaperit, samalla kun tuodaan tuplat ikkunoihin.

Vierailija
5/15 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan ikkunapaperit. Semmoista muutaman sentin levystä paperiteippiä, jonka liimapuoli kostutetaan ja liimataan ikkunan "rakojen" päälle - tätä kai tarkoitit. Eikä maksa paljon, Googlea ikkunateippi.

Joskus laitettiin tätä ulkosaunaan, lähtee pois kevään ikkunanpesussa ihan vaikka astianpesuaineella ja vedellä.

Vierailija
6/15 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kasveista huomaa viileämmän sisäilman ja vähemmän valon vaikutuksen jo nyt. Mutta ikkunan lähellä ovat, jotta saavat valoa. Jospa pysyisivät hengissä.

Enemmän pelottaa talvimuutto, miten saada kukat pysymään hengissä muutossa.

Laita pienimmät kukat kylmälaukkuun. Älä kuitenkaan laita kylmäkalleja mukaan 😉

Vierailija
7/15 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunto, itse ei saa tehdä eikä tee vuokraisäntäkään vaikka energiaa säästyisi...

Millä teipillä tms tiivistän ne nyt väliaikaisesti niin ettei siitä jää jälkiä kun ne ottaa talven jälkeen pois?

Mitä ihmettä, tietysti voit ostaa tiivisterullan ja tiivistää itse.

Kysy neuvoa kaupasta (Prisman rautakauppahyllyt, Clas Ohlsson tms.) ja lue pakkauksen käyttöohjeet.

Todellakin saa tiivistää itse.

t kiinteistötäti

Vierailija
8/15 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ikkunateippejä on useampaa mallia,löytyy ihan prismoista tokmannilta yms. Rautakaupoissa varmaan parhaimmat mallit.

Vierailija
9/15 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talveksi laitetaan ikkunapaperit, samalla kun tuodaan tuplat ikkunoihin.

Suurin osa lukijoista ei ole elänyt aikaa jolloin tuplat nostettiin kesäksi pois.

Tän voi unohtaa.

Vierailija
10/15 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut niin vetoisassa kämpässä ettei siinä auttanut kyllä ikkunan tiivisteiden vaihtokaan. Ainakaan jukkapalmu, palmuvehka ja kultaköynnös eivät olleet kyllä vedosta milläänsäkään

Vierailija
11/15 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut niin vetoisassa kämpässä ettei siinä auttanut kyllä ikkunan tiivisteiden vaihtokaan. Ainakaan jukkapalmu, palmuvehka ja kultaköynnös eivät olleet kyllä vedosta milläänsäkään

1960-luvun talossa kylmää ilmaa tulee humisten noista ikkunan yläpuolella olevista aukoista, vaikka ne olisi työnnetty kuinka kiinni "talviasentoon". Niitä ei saa tukkia, vaikka joissain asunnoissa kuulema on tungettu mm. sukkahousuja kertoi huoltomies. Minulla on koko talven verhot melkein koko ikkunan edessä ettei tuule suoraan istumapaikkaan.

Vierailija
12/15 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1960-luvun talossa kylmää ilmaa tulee humisten noista ikkunan yläpuolella olevista aukoista, vaikka ne olisi työnnetty kuinka kiinni "talviasentoon". Niitä ei saa tukkia, vaikka joissain asunnoissa kuulema on tungettu mm. sukkahousuja kertoi huoltomies. Minulla on koko talven verhot melkein koko ikkunan edessä ettei tuule suoraan istumapaikkaan.

Tuttua on, sekin talo/yksiö missä asuin oli 1960 valmistunut. Ootko muuttanut mun vanhaan kämppään :D

Vierailija
13/15 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin paikka talvella huonekasveilla on ikkunalaudalla. Patteri hohkaa kasveja läkähdyksiin ja kylmä vetää ikkunasta. Usein liika kastelu tappaa talvilevossa olevat kasvit ja lliika lannottaminen lepokaudella.

Varmimmin tapat mm joulutähden ikkunalaudalla. Todella kylmäanarka. Sipulikukat taas aukeaa liian nopeasti patterin läheisyydestä.

Vierailija
14/15 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, tietysti voit ostaa tiivisterullan ja tiivistää itse.

Kysy neuvoa kaupasta (Prisman rautakauppahyllyt, Clas Ohlsson tms.) ja lue pakkauksen käyttöohjeet.

Todellakin saa tiivistää itse.

t kiinteistötäti

Edellisessä asunnossani luki huoltoyhtiön sivuilta löytyvissä säännöissä, ettei saa itse vaihtaa tiivisteitä, vaan pitää kutsua huoltomies tekemään se. Oli kyllä ihmeellinen sääntö, varsinkin kun huolto oli muutenkin niin ruuhkautunut, että huoltomiestä joutui odottamaan vähintään kolme viikkoa. Varmaan olivat kaikki vaihtamassa tiivisteitä eivätkä ehtineet tehdä mitään muuta.

Vierailija
15/15 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ilmanvaihto on järjestetty niin, että korvausilma tulee ikkunanraoista, niin ei niitä saa umpeen tiivistää. Olin itsekin huolissani kasveista edellisessä asunnossani, jossa ei ollut mitään erillisiä tuloilmaluukkuja, mutta hyvin kasvit sitten lopulta pärjäsivät. Joku herkkä kasvi tosin varmasti kärsiikin vedosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme