Esimies ehdotti, että sairastuessani muuttaisin työpäivän vapaapäiväksi
Olen ollut jo pidemmän aikaa sairaana niin, että saan kovia kipukohtauksia ja asiaa yritetään parhaillaan hoitaa työterveyshuollossa, mutta toistaiseksi tuloksetta. Kipukohtauksen aikana (useampi tunti) en kykene töihin, mutta teen ns. rästiin jäävät työt vielä samana iltana. Sairauslomapäiviä minulla ei juuri ole ollut, viimeisen kuukauden aikana olen joutunut vain kerran pitämään sairauslomapäivän sairauteni takia niin, että työkaveri joutui poikkeuksellisesti sijaistamaan minua, kun ko. työtehtävää ei voinut siirtää. Kyse ei siis ole siitä, että minulla olisi paljon sairauslomapäiviä, vaan yksittäisen työpäivän aikana saatan joutua olemaan osan ajasta pois pelistä, mutta korvaan sitten työt tekemällä ne samana iltana. Tämä "viivästys" ei vaikuta muiden töihin, eli siitä ei ole haittaa muille. Hoidan kyllä työni, vaikka toisinaan joudun kipukohtauksen takia tekemään työt vasta illalla.
Puhuin esimiehen kanssa ja hän ehdotti, että tulevaisuudessa toimisin sairastumistilanteessa toisin. Jos kipukohtaus iskisi työpäivän aamuna, niin ilmoittaisin asiasta töihin ja muuttaisin meneillään olevan työpäivän vapaapäiväksi. Esimies ehdotti, että pitäisin puhelinta kuitenkin tuon sairastaessa käyttämäni vapaapäivän ajan auki, jotta työkaverit saavat tarvittaessa kiinni. Lisäksi ehdotti, että sitten vastaavasti muuttaisin kalenteriin aiemmin merkityn vapaapäivän työpäiväksi ja tekisin työt tuolloin. Minusta tuo ehdotus kuulosti todella epäreilulta: käytännössähän joutuisin tekemään töitä molempina päivinä, kun sairaana pitäisi vastailla puhelimeen (kipukohtauksen aikana en edes pysty vastaamaan puhelimeen) ja sitten etukäteen sovittu vapaapäivä pitäisikin käyttää töissä, jos on sattunut olemaan tuolla viikolla aiemmin sairaana.
Onko tämä esimiehen ehdotus muidenkin mielestä epäreilu? En siis suostunut tuohon ehdotukseen. Minusta sairastaminen ei ole asia, joka työntekijän pitäisi tehdä vain vapaa-ajalla. Kipukohtauksia minulla sattuu sekä työpäivinä että vapaapäivinä eli sairastan kyllä myös vapaa-ajalla.
Kommentit (54)
Tuo on ihan normaali käytäntö meidän vaativaa asiantuntijatyötä tekevien av-mammojen keskuudessa. Ja lapsen sairastuessa otamme etäpäivän.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla joku hyvin pieni työpaikka kysymyksessä ja työnantajalla hätä.
Työpaikkani ei ole erityisen pieni, kanssani samankaltaista toimenkuvaa hoitaa 7 ihmistä. Lisäksi on useita kymmeniä muita työntekijöitä, joilla on eri toimenkuva ja koulutus.
Ap
Jos ottaisin aina kipukohtauksen sattuessa sairauslomapäivän, olisin joka viikko sairauslomalla. Noin paljon sairauspoissaoloja tekisi sen, että työtehtäviäni alkaisi kaatua muille työntekijöille (nyt ei kaadu, kun teen nuo työt iltaisin). Sijaistakaan ei voisi hankkia yksittäisten sairauslomapäivien takia eli sekään ei ole ratkaisu.
Ap
Esimiehensi varmaankin perusteli jollakin tavalla sitä että miksi hän ei pidä hyvänä sitä käytäntöä että sinä teet puuttuvat työtunnit samana iltana. Kuinka hän sen perusteli? Jotakin outoa ja järjen vastaista tässä on. Ymmärtävätkö työkaverisi mistä on kyse? Ehkä esimiehellesi tulee heiltä painetta.
Jo on törkeä ehdotus.
Vapaapäivä, jonka aikana vielä pitäisi olla puhelimella tavoitettavissa! Eli töissä.
Vierailija kirjoitti:
Esimiehensi varmaankin perusteli jollakin tavalla sitä että miksi hän ei pidä hyvänä sitä käytäntöä että sinä teet puuttuvat työtunnit samana iltana. Kuinka hän sen perusteli? Jotakin outoa ja järjen vastaista tässä on. Ymmärtävätkö työkaverisi mistä on kyse? Ehkä esimiehellesi tulee heiltä painetta.
Esimies ei perustellut, miksi tuohon käytänteeseen pitäisi siirtyä. Jäi olo, että jotenkin ajattelisi, että minun on helpompi olla sairaana vapaalla kuin sairastaa työpäivänä. En usko, että työkaverit ja esimies täysin ymmärtävät tilannettani. En näytä ulospäin niin sairaalta, mitä olen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkevä ja rakentava esimies, että antaa ehdotuksia suorien potkujen sijaan.
Minulla on vakituinen virka, joten potkuja ei kovin helposti voi saada. Sairaus ei ole peruste antaa potkuja, kun kykenen töihini.
Ap
Jos olet virassa, niin tiedät varsin hyvin, että tuollaisista sairauskohtauksista pitää olla lääkärintodistus, pelkkänä narratiivina ne eivät riitä. Julkisella puolella ollaan aika tarkkoja enkä keksi yhtäkään valtion virastoa, jossa työterveys hoitaa tuollaisia asioita, meillä ei ole noin laajaa työterveyshuoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaisin aina kipukohtauksen sattuessa sairauslomapäivän, olisin joka viikko sairauslomalla. Noin paljon sairauspoissaoloja tekisi sen, että työtehtäviäni alkaisi kaatua muille työntekijöille (nyt ei kaadu, kun teen nuo työt iltaisin). Sijaistakaan ei voisi hankkia yksittäisten sairauslomapäivien takia eli sekään ei ole ratkaisu.
Ap
Tuossa alkaa työnantajalle tulla vähitellen oikeus harkita irtisanomistasi eli olet toistuvasti ilman lääkärintodistusta pois töistä omalla ilmoituksella tunnistamattoman kiputilan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuossa alkaa työnantajalle tulla vähitellen oikeus harkita irtisanomistasi eli olet toistuvasti ilman lääkärintodistusta pois töistä omalla ilmoituksella tunnistamattoman kiputilan takia.
Kiputila on tunnistettu ja sillä on diagnoosi, sopivaa hoitoa ei vain ole vielä löytynyt. Meillä saa olla omalla ilmoituksella 3 päivää pois töistä eli sairauslomatodistuksia ei kysytä kuin pidemmistä sairauspoissaoloista. Esimies on käynyt työterveyslääkärin kanssa läpi tilanteeni, on siis tietoinen sairaudestani ja lääkäri on selittänyt tilanteen esimiehelle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vakituinen virka, joten potkuja ei kovin helposti voi saada. Sairaus ei ole peruste antaa potkuja, kun kykenen töihini.
Ap
Jos olet virassa, niin tiedät varsin hyvin, että tuollaisista sairauskohtauksista pitää olla lääkärintodistus, pelkkänä narratiivina ne eivät riitä. Julkisella puolella ollaan aika tarkkoja enkä keksi yhtäkään valtion virastoa, jossa työterveys hoitaa tuollaisia asioita, meillä ei ole noin laajaa työterveyshuoltoa.
En saa kaikkea hoitoa työterveyshuollon piikkiin, mutta osan saan. Sairauteni vaikuttaa työkykyyn, joten asiaa hoidetaan siksi työterveyshuollonkin kautta. Osan hoidosta käyn yksityisellä omaan piikkiini.
Ap
Osasairuspäiväraha on mahdollinen, jos työkyky on heikentynyt olennaisesti. Työaika 40-60%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä työterveys nimenomaan yrittää selvittää mikä heikentää työkykyä. Sitten, jos on todettu tauti, esim reuma tai diabetes, pyydetään hoidattamaan julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Osasairuspäiväraha on mahdollinen, jos työkyky on heikentynyt olennaisesti. Työaika 40-60%
Tämä on työnantajan ja minun kannaltani huono vaihtoehto. Työtäni on vaikea tehdä, jos työajan rajaa puoleen. Tämä tekee työn rajaamisesta hankalaa monella tavalla, eikä ole työnantajankaan toivoma tilanne. Herkästi lipsuisi kohdallani siihen, että palkkaa saisin tuon pienemmän prosentin mukaan, mutta töitä tekisin liikaa. Työkykyni on arvioitu työterveyshuollossa, eikä osasairauspäivärahaa pidetä tilanteeseeni sopivana. Olen työterveyshuollon ja oman arvioni mukaan työkykyinen, vaikka minulla kipukohtauksia onkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiputila on tunnistettu ja sillä on diagnoosi, sopivaa hoitoa ei vain ole vielä löytynyt. Meillä saa olla omalla ilmoituksella 3 päivää pois töistä eli sairauslomatodistuksia ei kysytä kuin pidemmistä sairauspoissaoloista. Esimies on käynyt työterveyslääkärin kanssa läpi tilanteeni, on siis tietoinen sairaudestani ja lääkäri on selittänyt tilanteen esimiehelle.
Ap
Tuollaisessa tilanteessa työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta jatkaa työsuhdetta, jos työntekijä on sairas, mutta ei suostu sairauslomaan ja työt kaatuvat muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on työnantajan ja minun kannaltani huono vaihtoehto. Työtäni on vaikea tehdä, jos työajan rajaa puoleen. Tämä tekee työn rajaamisesta hankalaa monella tavalla, eikä ole työnantajankaan toivoma tilanne. Herkästi lipsuisi kohdallani siihen, että palkkaa saisin tuon pienemmän prosentin mukaan, mutta töitä tekisin liikaa. Työkykyni on arvioitu työterveyshuollossa, eikä osasairauspäivärahaa pidetä tilanteeseeni sopivana. Olen työterveyshuollon ja oman arvioni mukaan työkykyinen, vaikka minulla kipukohtauksia onkin.
Ap
Siis et tee töitä, koska kivun takia et voi, mutta haluat täyden palkan eikä tilallesi saisi palkata ketään?
Onkos tämä sitä paikallista sopimista? Mihin kummaan ammattiliittoja nykyään muka tarvitaan?
Ilmoita esimiehen hölmöilystä hr:ään. Vois olla ylipäänsä hyvä käydä myös heidän kanssaan tilanne läpi, kun esimiehen osaaminen on noin ala-arvoista.
Siis mitä?! Sairastat ja sitten teet ilmeisesti iltaisin omalla ajallasi loput työt ja pomo kehtaa nurista tilanteesta?! Todella moni tuollaisessa tilanteessa jättäisi työnsä hoitamatta. Nostan hattua, jos jaksat tehdä työt vielä sairastelun päälle. Pomon pitäisi olla tuosta kiitollinen.
Jos yhtään tuntuu, että sairastaminen + työ on liian raskas yhtälö, niin hae sairauslomaa. Itsesi takia siis, että et väsy liikaa. Ihan sama, mitä töissä muut poissaolostasi miettii.
Tsemppiä ja pikaista paranemista!
T. samankaltaisessa tilanteessa ollut
Meillä työnantaja muuttaisi työsuhteen osa-aikaiseksi. Jos ei kykene töihin, on aika lailla väärin, että silti haluaa täyden palkan.
Taitaa olla joku hyvin pieni työpaikka kysymyksessä ja työnantajalla hätä.