Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimies ehdotti, että sairastuessani muuttaisin työpäivän vapaapäiväksi

Vierailija
04.12.2022 |

Olen ollut jo pidemmän aikaa sairaana niin, että saan kovia kipukohtauksia ja asiaa yritetään parhaillaan hoitaa työterveyshuollossa, mutta toistaiseksi tuloksetta. Kipukohtauksen aikana (useampi tunti) en kykene töihin, mutta teen ns. rästiin jäävät työt vielä samana iltana. Sairauslomapäiviä minulla ei juuri ole ollut, viimeisen kuukauden aikana olen joutunut vain kerran pitämään sairauslomapäivän sairauteni takia niin, että työkaveri joutui poikkeuksellisesti sijaistamaan minua, kun ko. työtehtävää ei voinut siirtää. Kyse ei siis ole siitä, että minulla olisi paljon sairauslomapäiviä, vaan yksittäisen työpäivän aikana saatan joutua olemaan osan ajasta pois pelistä, mutta korvaan sitten työt tekemällä ne samana iltana. Tämä "viivästys" ei vaikuta muiden töihin, eli siitä ei ole haittaa muille. Hoidan kyllä työni, vaikka toisinaan joudun kipukohtauksen takia tekemään työt vasta illalla.

Puhuin esimiehen kanssa ja hän ehdotti, että tulevaisuudessa toimisin sairastumistilanteessa toisin. Jos kipukohtaus iskisi työpäivän aamuna, niin ilmoittaisin asiasta töihin ja muuttaisin meneillään olevan työpäivän vapaapäiväksi. Esimies ehdotti, että pitäisin puhelinta kuitenkin tuon sairastaessa käyttämäni vapaapäivän ajan auki, jotta työkaverit saavat tarvittaessa kiinni. Lisäksi ehdotti, että sitten vastaavasti muuttaisin kalenteriin aiemmin merkityn vapaapäivän työpäiväksi ja tekisin työt tuolloin. Minusta tuo ehdotus kuulosti todella epäreilulta: käytännössähän joutuisin tekemään töitä molempina päivinä, kun sairaana pitäisi vastailla puhelimeen (kipukohtauksen aikana en edes pysty vastaamaan puhelimeen) ja sitten etukäteen sovittu vapaapäivä pitäisikin käyttää töissä, jos on sattunut olemaan tuolla viikolla aiemmin sairaana.

Onko tämä esimiehen ehdotus muidenkin mielestä epäreilu? En siis suostunut tuohon ehdotukseen. Minusta sairastaminen ei ole asia, joka työntekijän pitäisi tehdä vain vapaa-ajalla. Kipukohtauksia minulla sattuu sekä työpäivinä että vapaapäivinä eli sairastan kyllä myös vapaa-ajalla.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole laillista tuollainen. Ei kannata suostua.

Vierailija
2/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa. Älä suostu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehesi ei taida olla perillä lainsäädännöstä tai yrittää viilata sinua linssiin. Miksi ihmeessä kukaan käyttäisi vapaapäivänsä sairastamiseen ja sitten paahtaisi vapaat töitä? Tuolla menolla uupuisi äkkiä.

Vierailija
4/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma tuo esimiehelle on, jos kerta hoidat työsi?

Vierailija
5/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on uskomatonta että aikuinen ihminen ei tiedä ettei tuollaiseen todellakaan tule suostua, itse olisin yhteydessä myös esihenkilöä ylempiin tahoihin ja ammattiliittoon. Ei tuollaisia voi edes kokeeksi ehdotella.

Vierailija
6/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevä ja rakentava esimies, että antaa ehdotuksia suorien potkujen sijaan.

Vierailija
7/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä suostu!!

Työntekijällä on oikeus sairastaa ja olla sairauslomalla työpäivänä. Tuohan olisi sinun kannaltasi aivan surkea diili, tuplasti työpäiviä!

Vierailija
8/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on uskomatonta että aikuinen ihminen ei tiedä ettei tuollaiseen todellakaan tule suostua, itse olisin yhteydessä myös esihenkilöä ylempiin tahoihin ja ammattiliittoon. Ei tuollaisia voi edes kokeeksi ehdotella.

Olin niin hämmentynyt esimiehen ehdotuksesta, etten ehkä osannut reagoida tarpeeksi voimakkaasti asiaan, vaikka sanoinkin ei. Puoliso oli kotona ihan järkyttynyt, kun kerroin esimiehen ehdotuksesta.

Ap

Vierailija
9/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei ei tule kauppoja: sairas on sairas ja vp on erikseen

Vierailija
10/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas ei ole aina sama kuin työkyvytön. Varsinkaan ilman lääkärintodistusta.

Työnantajalla on oikeus ehdottaa korvaavaa työtä.

T. Luottamusmies

Vierailija
11/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vakituinen virka, joten potkuja ei kovin helposti voi saada. Sairaus ei ole peruste antaa potkuja, kun kykenen töihini.

Ap

Vierailija
12/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö,höpö koko aloitus

Vierailija
13/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se kikkailu eli jos olet kipeä, niin ilmoittaudut sairaaksi. Tuolla lailla vain opetat työnantajallesi, että sinun kanssa voi joustaa ja kikkailla loputtomiin.

Vierailija
14/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuessa ilmoittaudutaan sairaaksi ja lopetetaan työt. Esimiehen ehdotus on laiton.

Vierailija
15/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Luottamusmies

Kipukohtauksen aikana olen työkyvytön. Esimiehen kanssa on käyty tämä asia läpi niin, että työterveyslääkäri on sen esimiehelle kertonut. Kipukohtauksen aikana en kykene mihinkään työhön, kun makaan kivuissani sängyssä. En kykene tekemään kipukohtauksen aikana mitään muutakaan.

Ap

Vierailija
16/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevä? Haloo?? Kuka tässä potkuista on puhunut? Kaksnaamastahan tuo on työnantajanpuolelta😫!!

Vierailija
17/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Luottamusmies

Aloittajahan nimenomaan kertoi, että hän on kipukohtauksien aikana työkyvytön. Paikkailee sitten iltaisin ilmeisesti omalla ajallaan.

Vierailija
18/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkevä? Haloo?? Kuka tässä potkuista on puhunut? Kaksnaamastahan tuo on työnantajanpuolelta😫!!

Minä puhunkin tässä nyt kokoomuslaisen suulla enkä minkään kommarin.

Vierailija
19/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta se kikkailu eli jos olet kipeä, niin ilmoittaudut sairaaksi. Tuolla lailla vain opetat työnantajallesi, että sinun kanssa voi joustaa ja kikkailla loputtomiin.

En voi olla aina sairauslomalla, kun minulla on kipukohtaus. Tuolla logiikalla olisin sairauslomalla usein. Nykyisellä tavalla voin tehdä työni kuitenkin saman päivän aikana. En ole koko päivää työkyvytön, vaikka kipukohtauksen aikana olenkin.

Ap

Vierailija
20/54 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävä provo. Etkö uskalla hakea sairauslomaa ja olen vakituinen. Hanki elämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä