Pyykkikoneesta jää vaatteisiin jotain valkoisia raitoja, mutta miksi?
Tosi kalkkinen vesi täällä ainakin on, voisko johtua siitä? Entä mitä asialle vois tehdä?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan pesukoneet eivät huuhtele kunnolla pyykkiä.
Käytä ylimääräistä huuhtelua, jos koneesta sellainen löytyy.
Manuaalisesti vaan lisähuuhteluja. Kuluttaja ja Marttaliiton testeissä yksikään nykykone ei huuhdellut kunnolla valmisohjelmilla
Peseppä vähällä pesuaineella ja nurinpäin niin ei tuu raitoja.
Oli sama ongelma ja selvittelin aikani kenttätutkimuksilla ja kemistiveljeni avulla.
Pesuaineet ovat nykyään zeoliitti-vapaita, joka on aines joka pilkkoo valkuaisentsyymiä.
Paras valkoraita-vapaa pesuaine tähän mennessä on Liiterin joku multicolor tyynypaketti.
Pesen sillä jopa 90C valkopyykin, nakkaan paloja koneeseen 2.
Matalavaahtoisena (viskositeetti) on ollut ihan jees; muuten en uskaltaisi näin estottomasti testailla.
Esim. Fairyn mainos, että räjäyttää lian pois on tavallaan täyttä totta ja pesukoneisiin en sitä ikinä tunkisi.
Oletko varma, ettet ole ostanut Adidaksen pesukonetta? Siinä tuo on ihan tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Manuaalisesti vaan lisähuuhteluja. Kuluttaja ja Marttaliiton testeissä yksikään nykykone ei huuhdellut kunnolla valmisohjelmilla
Minä olen tehnyt näin jo monta vuotta, pari kertaa pesun päätyttyä vielä ylimääräiset huuhtelut. Pesuaineen vähennystä sen sijaan en suosittele, jos haluaa pyykistä puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt näin jo monta vuotta, pari kertaa pesun päätyttyä vielä ylimääräiset huuhtelut. Pesuaineen vähennystä sen sijaan en suosittele, jos haluaa pyykistä puhdasta.
Riippuu vähän siitä kuinka paljon ainetta on nyt käytetty. Jos liikaa niin hyvin voi vähentää ja puhdasta tulee.,.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan pesukoneet eivät huuhtele kunnolla pyykkiä.
Nämä ekokoneet ovat silkkaa huijausta, johon on hurahtanut moni tähänkin ketjuun vastannut. Liikaa pesuainetta ja liikaa pyykkiä ovat heidän vastauksiaan, sillä kyllä 9 kilon koneen pitäisi pestä puhtaaksi 9 kiloa pyykkiä ohjeen mukaisella pesuaineella. Ollaan niin ekologisia ja lopputulos on se, että joutuu pesemään vajaita koneellisia, käyttämään kaikki mahdolliset lisävedet ja -huuhtelut ja pesemään pyykkiä paljon useammin.
Ap:n ongelmaan ehdottaisin ratkaisuksi veden lisäämistä. Huuhteluaineeksi etikkaa.
Mulla oli tuo sama ongelma pitkään. Kokeilin pesukoneen puhdistusta sitruunahapolla, käyttää vähemmän (nestemäistä) pesuainetta, pestä vajaita koneellissia mutta mikään ei auttanut. Sitten joku suositteli käyttämään pesupähkinöitä ja ongelma ratkesi sillä.
Tarvitset puhdistuksen, keittopesu tai kalkinpoistoaine.
Ei ole ainakaan mulla nurinpäin pesukaan auttanut.
Ei ole kaikissa koneissa nukkasihtiä.