Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkökatkojen varalle

Vierailija
04.12.2022 |

Haluan jakaa oman varautumiseni siltä varalta että siitä olisi jollekin apua.

Ruuan suhteen ei kenelläkään pitäisi olla ongelmia varautumisen suhteen. Perustaliudestakin löytyy aina syötävää kun kaappeja kollaa.
Perheessämme on kotivara joka kestää useampia viikkoja. Perheessä asuu 6 henkilöä

Energiaan varautuminen onkin sitten kinkkisempi asia. Talomme lämpiää suoralla sähköllä. Talossa on ilmalämpöpumppu ja varaava takka/leivinuuni.

Lämmittimiä:
3 kpl kaasulämmittimiä ja kaasua noin 25-30kg
Valopetroolilämmitin 4,1kw mutta valopetroolia ei ole kuin 10litraa.
Takka/leivinuuni ja polttopuita noin 60m3

Sähkö:
Aggregaatti 4kw ja polttoainetta (98) noin 120 litraa.
Aurinkopaneelijärjestelmä ja akusto, mutta näillä keleillä nelko hyödytön.

Ruoan laitto:
5 x 20litran vesisäiliöt varastossa.
Retkikeittimiä on 6kpl johtuen vaellusharrastuksesta.
Kaasuhella ja sitä kaasua noin 25-30kg
Kaasugrilli
Pihalla nuotiopaikka

Varabensan käyttö on suunniteltu aggregaattiin, mutta samalla suunniteltu että tarvittaessa katkon pitkittyessä pystyy hakemaan kaksi opiskelevaa lasta kotiin noilla bensoilla. Molemmat asuvat noin 100km päässä.

Aggregaatilla saadaan 3-4 läpivirtauspatteria toimimaan tuvassa yhdessä takan kanssa.

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivara 72 tuntia elikkä 3 päivää

Kynttilä

Maito 3

Piimä 3

Kahvikerma 2

Vettä 2

Ruisleipä 1

Sekaleipä 1

Vaalealeipä 1

Voi 1

Markariini 1

Sipshit 2

Popkorni 2

Irtokarkki 1

Suklaalevy 3

Suolapähkinä 1

Kanamuna 1

Sipuli 1

Lohi 1

Kalapuikko 1

Jauhenliha 1

Lihapullat 2

Peruna 4

Vehnänjauhoja 1

Olutta 5

Punaviini 5

Valkoviini 3

Stolichnaya 10

Tomaatti 2

Tuorekurkku 2

Juusto 2

Leikkelemakkara 2

Vierailija
22/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeks rauhottavia, niin voi nukkua katkojen aikaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varannut kerrostaloon petroolilämmittimen joten sillä pärjää varmasti. On toki makuupussia, vettä varastossa 50 litraa, vara-akku 1 kWh kahvinkeittoa ja television katseluun jne. Uskon että kahden tunnin sähkökatkosta selviämme pienillä tappioilla.

Vierailija
24/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haulikko ja panoksia varalta jos ruoka loppuu.

Vierailija
25/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin ne sähköt olis viikkoja poissa

Vierailija
26/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap selviää vaikka kevääseen ilman sähköjä. Ainut mikä tulee mieleen on se, että mistä vesi tulee. Onko omaa kaivoa tms?

Vierailija
27/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap selviää vaikka kevääseen ilman sähköjä. Ainut mikä tulee mieleen on se, että mistä vesi tulee. Onko omaa kaivoa tms?

Ei ole kaivoa. Joki menee vieressä, mutta ei ole sellaisia välineitä joilla siitä sais puhdistettua juomakäyttöön.

Vierailija
28/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin ne sähköt olis viikkoja poissa

Ei koronankaan pitänyt tulla Suomeen 😉

Vierailija
29/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kaivoa. Joki menee vieressä, mutta ei ole sellaisia välineitä joilla siitä sais puhdistettua juomakäyttöön.

Veden voi keittää kattilassa. Sillä se puhdistuu.

Vierailija
30/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuossa on vain se ongelma että vuorokaudessa menee ainakin 100litraa bensaa

1,5 litraa vie mun gaatti tunnissa. Ja ei sitä tarvitse kauaa päivässä päällä pitää.

Bensaa mulla on toistasataa litraa varastossa.

Joku mainitti että diesel säilyy paremmin. Se on totta, mutta en tarvi mitään vuosia säilyvää bensaa. Riittää kun talaven säilyy. Sitten ne kaadetaan autoihin ja säiliöt tankataan taas tuoreella.

Jos mulla olis diesel autoja niin sitten olisin valinnut diesel aggregaatin.

Vierailija
31/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisimman hyvin lämpöä eristävät verhot (jotkut pimennysverhot ovat paksuja ja eristävät myös lämpöä), joita voi laittaa ikkunan eteen kun tulee todella kylmä. Niitä voi käyttää myös siihen, että pitää joissain huoneissa minimilämpöä ja eristää osan talosta viileäksi.

Nämä järjestelyt on hyvä miettiä etukäteen, samoin kuin se miten ruokaa tehdään jos sähköä ei ole.

Lisäksi noista pimennysverhoista on se hyöty, ettei kukaan tiedä että yleensäkään on ketään kotona ja oudommat ei huomaa pimeällä koko talon olemassaolemista.

Vierailija
32/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi hankkia, Google auttaa.

Vierailija
33/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1,5 litraa vie mun gaatti tunnissa. Ja ei sitä tarvitse kauaa päivässä päällä pitää.

Joku mainitti että diesel säilyy paremmin. Se on totta, mutta en tarvi mitään vuosia säilyvää bensaa. Riittää kun talaven säilyy. Sitten ne kaadetaan autoihin ja säiliöt tankataan taas tuoreella.

Ei varmaan ole 4kw gaatti

Vierailija
34/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Retkeilyharrastuksen vuoksi löytyy kuusi retkikeitintä mutta ei vedenpuhdistukseen mitään? Ette vissiin retkeile kaukana/pitempiä aikoja..

No, kotiin voi hankkia vedenpuhdistustabletteja+makua parantavia kemikaaleja joilla voi tehdä järvivedestä juomakelpoista ja lähes mautonta.

Tai sitten ostaa suodatinsetin ja/tai keittää veden lisäksi.

Vierailija
35/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Retkeilyharrastuksen vuoksi löytyy kuusi retkikeitintä mutta ei vedenpuhdistukseen mitään? Ette vissiin retkeile kaukana/pitempiä aikoja..

No, kotiin voi hankkia vedenpuhdistustabletteja+makua parantavia kemikaaleja joilla voi tehdä järvivedestä juomakelpoista ja lähes mautonta.

Tai sitten ostaa suodatinsetin ja/tai keittää veden lisäksi.

Er ole tainnut koskaan puhdistaa etelän jokivesiä tabletilla ja juonut sitä???

Vedenpuhdistustabletteja kyllä löytyy, mutta ymmärrät ettei ne ole pidemmän päälle hyviä.

Vierailija
36/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan ole 4kw gaatti

Ok. Sä sen taidat tietää sitten 👍

Vierailija
37/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n listalka ei ole yhtään kuutiota halkoja takkaa ja leivinuunia varten.

Vierailija
38/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n listalka ei ole yhtään kuutiota halkoja takkaa ja leivinuunia varten.

Kyllä siellä näyttäisi lukevan 60m3 puita.

Aika jännä kuinka täällä vain ihmiset keskittyy haukkumaan toista. Minä ainakin nostan peukkua aloittajalle. Itse en pysty ja kykene moiseen vaikka kuinka haluaisin.

Vierailija
39/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haulikko ja panoksia varalta jos ruoka loppuu.

Haulikkoa ja kivääriä löytyy kyllä metsästys harrastuksen vuoksi.

Vierailija
40/136 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa ei voi aggregaatteja käyttää. Minulla on taskulamppu, muovipusseja, vesipulloja, energiapatukoita, makuupussi ja kädenlämmittimiä sinne tuottamaan lämpöä. Villasukat, lämpökerrasto. Led kynttilöitä.

Pitää ehkä ostaa termospullo,voisi keittää kuumaa vettä varastoon siihen, kun sähköt toimivat, niin saa kuumaa juomaa tai pikanuudelia tms katkon aikanakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi