Sähkökatkojen varalle
Haluan jakaa oman varautumiseni siltä varalta että siitä olisi jollekin apua.
Ruuan suhteen ei kenelläkään pitäisi olla ongelmia varautumisen suhteen. Perustaliudestakin löytyy aina syötävää kun kaappeja kollaa.
Perheessämme on kotivara joka kestää useampia viikkoja. Perheessä asuu 6 henkilöä
Energiaan varautuminen onkin sitten kinkkisempi asia. Talomme lämpiää suoralla sähköllä. Talossa on ilmalämpöpumppu ja varaava takka/leivinuuni.
Lämmittimiä:
3 kpl kaasulämmittimiä ja kaasua noin 25-30kg
Valopetroolilämmitin 4,1kw mutta valopetroolia ei ole kuin 10litraa.
Takka/leivinuuni ja polttopuita noin 60m3
Sähkö:
Aggregaatti 4kw ja polttoainetta (98) noin 120 litraa.
Aurinkopaneelijärjestelmä ja akusto, mutta näillä keleillä nelko hyödytön.
Ruoan laitto:
5 x 20litran vesisäiliöt varastossa.
Retkikeittimiä on 6kpl johtuen vaellusharrastuksesta.
Kaasuhella ja sitä kaasua noin 25-30kg
Kaasugrilli
Pihalla nuotiopaikka
Varabensan käyttö on suunniteltu aggregaattiin, mutta samalla suunniteltu että tarvittaessa katkon pitkittyessä pystyy hakemaan kaksi opiskelevaa lasta kotiin noilla bensoilla. Molemmat asuvat noin 100km päässä.
Aggregaatilla saadaan 3-4 läpivirtauspatteria toimimaan tuvassa yhdessä takan kanssa.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä pääasiassa kaikki selviytyy vaikka tulisi kovatkin ajat, mutta varautuneet selviytyy vain paremmin.
Ainakin mukavammin ilman väestönsuojia ja ikuista jonottamista pakkasessa vesi ja ruuanjaelupisteille.
Eikä tarvitse pilata taloa antamalla vesiputkien ja talon jäätyä.
Minulla ei ole kuin aggregaatti ja jonkin verran polttoainetta kun laadukas laite maksoi niin paljon. Koronan alusta on ollut viikon kuivaruoka vara, jota olen päivittänyt ettei mene päiväykset vanhaksi. Pihakaivo kunnostettiin parivuotta sitten ja siinä on uusi käsipumppu.
Oma bunkkeri ydinsodan varalle ja ledvaloja pattereilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten porukka odottaa että heitä pitäisi auttaa kun itse ei olla varauduttu ja jokapaikassa kateellisina haukutaan.
Minä en auta ketään ulkopuolista. Paleltukoot jos on niin käymässä.
Ihmiset ennemmin ottaa väkisin niiltä joilla on enemmän kuin paleltuvat hengiltä. Näillä varautuneilla ei ole siinä vaiheessa enää sukkiakaan jalassa, jos oikeasti tilanne menisi pahaksi. Parhaiten silloin pärjää kiertelevät rosvojoukkiot.
Oot kattonu vähän liikaa elokuvia.
En vaan lukenut kokemuksia kriisialueilta ja sota-aikana elämisestä. Tietysti tuollainen on todella kaukana, mutta kun sanottiin tuolla ylenpänä ylimielisesti että "kuolkoot kylmään" niin sitä ennen kyllä alkaisi ryöstely ja väkivalta.
Eipä ne ryöstä tuolla Ukrainassakaan toisiaan.
Voin kertoa että ryöstäävät mutta ei siitä puhuta. Siksi osa jää sinne, huolehtimaan ja vahtimaan omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten porukka odottaa että heitä pitäisi auttaa kun itse ei olla varauduttu ja jokapaikassa kateellisina haukutaan.
Ihmiset ennemmin ottaa väkisin niiltä joilla on enemmän kuin paleltuvat hengiltä. Näillä varautuneilla ei ole siinä vaiheessa enää sukkiakaan jalassa, jos oikeasti tilanne menisi pahaksi. Parhaiten silloin pärjää kiertelevät rosvojoukkiot.
En vaan lukenut kokemuksia kriisialueilta ja sota-aikana elämisestä. Tietysti tuollainen on todella kaukana, mutta kun sanottiin tuolla ylenpänä ylimielisesti että "kuolkoot kylmään" niin sitä ennen kyllä alkaisi ryöstely ja väkivalta.
Voin kertoa että ryöstäävät mutta ei siitä puhuta. Siksi osa jää sinne, huolehtimaan ja vahtimaan omaisuutta.
No luuletko ettei täällä sitten vartioida omaisuuttaan 😆
Hanki vielä maalämpö, aurinkopaneelit ja pieni oma tuulimylly.
Vierailija kirjoitti:
Hanki vielä maalämpö, aurinkopaneelit ja pieni oma tuulimylly.
Nope. Niistä on niin vähän hyötyä hankinta hintaan nähden.
No paneelit mulla on, mutta niistä ei ole talvella mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä pääasiassa kaikki selviytyy vaikka tulisi kovatkin ajat, mutta varautuneet selviytyy vain paremmin.
Ainakin mukavammin ilman väestönsuojia ja ikuista jonottamista pakkasessa vesi ja ruuanjaelupisteille.
Eikä tarvitse pilata taloa antamalla vesiputkien ja talon jäätyä.
Jos on puulämmitteinen sauna ja muuten puu lämmitys mahdollisuus talossa niin niillä kyllä pitää talon lämpimänä ja vesiputket ehjinä. Kerros tai rivitalossa ei auta oma aggregaattikaan kun kaikki muut asunnot on jäässä pidemmän katkon sattuessa.
Perusvarautuminen ei paljon maksa, jo parilla kympillä saa todella hyvän setin kerrostaloon pullovettä, taskulampun, muovipusseja ja kuivaruokaa ja extrapeiton/huopia. Noilla jotka huutelevat varautuneille, on joku muu ongelma kuin raha. Ehkä he pelkäävät ja varautuminen tekee uhat konkreettisemmiksi, eivätkä he kestä sitä ajatusta henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähänkään asti ei ja haja-asutusalueella kieltää rikollisjengit putsaamassa taloja. Puhumattakaan siitä tilanteesta että henkensä edestä yrittäisivät selvitä. Siinä ei paljon omistusoikeudet paina ja porukalla nujertavat sitkeimmänkin omaisuuttaan vartioivan hamsterin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähänkään asti ei ja haja-asutusalueella kieltää rikollisjengit putsaamassa taloja. Puhumattakaan siitä tilanteesta että henkensä edestä yrittäisivät selvitä. Siinä ei paljon omistusoikeudet paina ja porukalla nujertavat sitkeimmänkin omaisuuttaan vartioivan hamsterin.
Meillä on täällä maalla vähän niin kuin joka tuvassa aseita ja perheenjäsenissä yleensä enemmän kuin yksi joka osaa niitä käyttää. Autottomat kaupunkilaisetko perustaa ryöstöjengejä ilman aseita 😂😂😂
Viime päivinä on julkisuudessa kovasti patisteltu kotitalouksia säästämään lisää sähköä (jokainen moccamaster / hehkulamppu on tärkeä jne), ettei jouduta katkoihin. Kävin tällä viikolla pitkästä aikaa Helsingin keskustassa, ja noiden viestien motivaatiovaikutuksia haittaa aika pahasti, kun katsoo miten paljon mainosvaloja siellä (ja muualla) palaa 24/7. En jaksa tällä hetkellä lukea aiheeseen liittyviä uutisia yhtään, koska alkaa vituttaa tuo ristiriita.
Kun koronan aikana saatiin "helposti" aikaan pistelakeja siihen ja tähän, niin nyt voisi hallitus synnyttää pikavauhtia lain, jolla määrätään sammuttamaan kaikki mainosvalot valtakunnasta esim. ensi kevääseen saakka. Ei aavistustakaan mitä ne kokonaisuutena kuluttavat, mutta kai sillä merkitystä olisi, jos kuluttajienkin on kerran tärkeää ajoittaa kahvinkeitto sähkönkulutuspiikkien mukaan.
Minulla on sellainen lämpöakku oikeankäden rukkasessa niin voin pimässä runkata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n listalka ei ole yhtään kuutiota halkoja takkaa ja leivinuunia varten.
Kyllä siellä näyttäisi lukevan 60m3 puita.
Aika jännä kuinka täällä vain ihmiset keskittyy haukkumaan toista. Minä ainakin nostan peukkua aloittajalle. Itse en pysty ja kykene moiseen vaikka kuinka haluaisin.
60m^3 halkoja menee parissa saunanlämmityksessä. Pitäis olla paljon enemmän!
On puhuttu kahden tunnin sähkökatkoista. Kaupunkilaisen on turha huolehtia asunnon lämpötilasta jos on kotona kaukolämpö, kerrostalo ei ehdi jäähtyä kahdessa tunnissa ja kaukolämpövoimalat ei sammu ellei tule joku vikatila. Yllättävän paljon se talon väkikin lämmittää koko kerrostaloa ja kaikki ne sähkölaitteet mitkä ehtii olemaan päällä ennen kuin sähköt menee poikki.
Maaseudulla on moni varautunut jo ennestään sähkökatkoihin, koska se on ihan normisettiä siellä että saattaa sähköt mennä useammaksi tunniksi tai jopa päiviksi. Asta-myrskyn aikoihin 2010 meni monella sähköt useammaksi päiväksi poikki. Sitten sähköyhtiö makselikin jo korvauksia kun oli yli 24 tuntia sähköt poikki.
Kaupungeissa on pakko pitää infra yllä ja se pidetään kaikin keinoin yllä, tai hallinnassa.
Täällä ei useampien tuntien sähkökatkoja tule isommille alueille, tai jos niin kävisi niin osuisi sillon kyllä aika iso paska tuulettimeen.
Äkkiä luettuna ei uskoisi että ollaan varautumassa 2...3h sähkönjakalu keskeytykseen, lähinnä vaikuttaa siltä että iso naapuri olisi hyökkäämässä ja miehittämässä maamme.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä luettuna ei uskoisi että ollaan varautumassa 2...3h sähkönjakalu keskeytykseen, lähinnä vaikuttaa siltä että iso naapuri olisi hyökkäämässä ja miehittämässä maamme.
Ei koronankaan pitänyt tänne edes levitä ja mites kävi.
Vanha sanonta "ei vara venettä kaada"
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse ainakin varaudun usean päivän sähkökatkokseen. Esim. talvimyrskyt yleistyvät. Tapani-myrsky 2011 on tuoreessa muistissa, majoitettiin meillä paljon ihmisiä monta päivää.
Vierailija kirjoitti:
Ei mahda mitään, mutta sen mahdollisuus pyörii päässä. Nyt kun on nähty millä logiikalla millä naapuri toimii niin mikään ei enää hämmästyttäisi.