Sähkökatkojen varalle
Haluan jakaa oman varautumiseni siltä varalta että siitä olisi jollekin apua.
Ruuan suhteen ei kenelläkään pitäisi olla ongelmia varautumisen suhteen. Perustaliudestakin löytyy aina syötävää kun kaappeja kollaa.
Perheessämme on kotivara joka kestää useampia viikkoja. Perheessä asuu 6 henkilöä
Energiaan varautuminen onkin sitten kinkkisempi asia. Talomme lämpiää suoralla sähköllä. Talossa on ilmalämpöpumppu ja varaava takka/leivinuuni.
Lämmittimiä:
3 kpl kaasulämmittimiä ja kaasua noin 25-30kg
Valopetroolilämmitin 4,1kw mutta valopetroolia ei ole kuin 10litraa.
Takka/leivinuuni ja polttopuita noin 60m3
Sähkö:
Aggregaatti 4kw ja polttoainetta (98) noin 120 litraa.
Aurinkopaneelijärjestelmä ja akusto, mutta näillä keleillä nelko hyödytön.
Ruoan laitto:
5 x 20litran vesisäiliöt varastossa.
Retkikeittimiä on 6kpl johtuen vaellusharrastuksesta.
Kaasuhella ja sitä kaasua noin 25-30kg
Kaasugrilli
Pihalla nuotiopaikka
Varabensan käyttö on suunniteltu aggregaattiin, mutta samalla suunniteltu että tarvittaessa katkon pitkittyessä pystyy hakemaan kaksi opiskelevaa lasta kotiin noilla bensoilla. Molemmat asuvat noin 100km päässä.
Aggregaatilla saadaan 3-4 läpivirtauspatteria toimimaan tuvassa yhdessä takan kanssa.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Porukka näyttää olevan KATEELLINEN aloittajalle. Säälittäviä olette raukat.
Hohhoijaa, ihan itsekö keksit?
Vierailija kirjoitti:
Sitten porukka odottaa että heitä pitäisi auttaa kun itse ei olla varauduttu ja jokapaikassa kateellisina haukutaan.
Minä en auta ketään ulkopuolista. Paleltukoot jos on niin käymässä.
Kolme ateriaa jää välistä alkaa anarkia.
Minä myönnän olevani kateellinen, mutta minusta on silti hienoa, että ap on hyvin varautunut. Minäkin yritän, mutta ihan tuollaiseen arsenaaliin ei mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä myönnän olevani kateellinen, mutta minusta on silti hienoa, että ap on hyvin varautunut. Minäkin yritän, mutta ihan tuollaiseen arsenaaliin ei mahdollisuuksia.
Näin juuri. Ap on varoissaan.
Täytyy muistaa, että kaikilla ei ole varaa samanlaiseen varustautumiseen.
Mun varautuminen on varavirtalähde, jolla voi ladata kännykän ja ja kaupasta ostettu juomavesipönikkä, olisko siinä 5 l vettä. Muutaman tunnin katkon kestää kyllä helposti. Niin ja Trangia löytyy jos on ihan pakko saada lämmintä ruokaa ja juomaa just mahdollisen katkon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Sitten porukka odottaa että heitä pitäisi auttaa kun itse ei olla varauduttu ja jokapaikassa kateellisina haukutaan.
Se vähän riippuu miten pystyy varautumaan. Ei johonkin kerrostaloon ihan samoja varautumisia pysty tekemään kuin jossain maalla tai omakotitalossa. Ei sillä, että lukisin edes sähkökatko höpinöitä koska olen sitä mieltä, että jos hallitus on pakotteisiin menemällä tämän aiheuttanut ne vastaa kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Ap on varoissaan.
Täytyy muistaa, että kaikilla ei ole varaa samanlaiseen varustautumiseen.
Ei ole kyse mistään hirmuisen suurista rahasummista. Enemmän olen jo pitkän aikaa kerännyt resursseja pahanpäivän varalle.
Aika vähälläkin rahalla pääsee alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ennemmin ottaa väkisin niiltä joilla on enemmän kuin paleltuvat hengiltä. Näillä varautuneilla ei ole siinä vaiheessa enää sukkiakaan jalassa, jos oikeasti tilanne menisi pahaksi. Parhaiten silloin pärjää kiertelevät rosvojoukkiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vähän riippuu miten pystyy varautumaan. Ei johonkin kerrostaloon ihan samoja varautumisia pysty tekemään kuin jossain maalla tai omakotitalossa. Ei sillä, että lukisin edes sähkökatko höpinöitä koska olen sitä mieltä, että jos hallitus on pakotteisiin menemällä tämän aiheuttanut ne vastaa kaikesta.
Toi on jotenkin outo asia että vaikka hallitus olisi vastuussa niin ei se sun vilua saa pois jos näin pääsee tapahtumaan. Ei se auta ettå sun syyttävä sormi osoittaa hallitusta päin. Se ei lämmitä sua loppujen lopuksi yhtään.
Vain varautumalla pystyt vaikuttamaan enään onko kylmä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ennemmin ottaa väkisin niiltä joilla on enemmän kuin paleltuvat hengiltä. Näillä varautuneilla ei ole siinä vaiheessa enää sukkiakaan jalassa, jos oikeasti tilanne menisi pahaksi. Parhaiten silloin pärjää kiertelevät rosvojoukkiot.
Oot kattonu vähän liikaa elokuvia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse mistään hirmuisen suurista rahasummista. Enemmän olen jo pitkän aikaa kerännyt resursseja pahanpäivän varalle.
Kerrostaloasuja otin soveltaen mallia täältä. https://www.pahapaiva.com/selviytymispakkaus/
Osa tarvikkeista löytyi jo ennestään.Tuollaisen laatikon voi laittaa vaatehuoneen hyllylle odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasuja otin soveltaen mallia täältä. https://www.pahapaiva.com/selviytymispakkaus/
Osa tarvikkeista löytyi jo ennestään.Tuollaisen laatikon voi laittaa vaatehuoneen hyllylle odottamaan.
Meillä on parvekkeella salkkuaggregaatti 2000w millä saa pidettyä pari patteria päällä. Lisäksi on kaasulämmitin (pieni) ja kaasukeittimet yms. Veträ on varastoituna melko paljon ja ruokaa myös.
Parvekkeella on 3 20litran jerryä bensaa. Ja toi salkkumalli vei 0,9litraa tunnissa täydellä teholla kun testattiin.
Jättää kaljanjuontia vähemmälle niin saattaa olla rahaa teilläkin varautua. Turhaa te täällä itkette.
Vierailija kirjoitti:
Mun varautuminen on varavirtalähde, jolla voi ladata kännykän ja ja kaupasta ostettu juomavesipönikkä, olisko siinä 5 l vettä. Muutaman tunnin katkon kestää kyllä helposti. Niin ja Trangia löytyy jos on ihan pakko saada lämmintä ruokaa ja juomaa just mahdollisen katkon aikana.
Kts pönikän parasta ennen päiväys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kts pönikän parasta ennen päiväys
Porukka on valmis juomaan jokivettä ja sinä murehdit vesipönikän päiväyksestä 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan lukenut kokemuksia kriisialueilta ja sota-aikana elämisestä. Tietysti tuollainen on todella kaukana, mutta kun sanottiin tuolla ylenpänä ylimielisesti että "kuolkoot kylmään" niin sitä ennen kyllä alkaisi ryöstely ja väkivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan lukenut kokemuksia kriisialueilta ja sota-aikana elämisestä. Tietysti tuollainen on todella kaukana, mutta kun sanottiin tuolla ylenpänä ylimielisesti että "kuolkoot kylmään" niin sitä ennen kyllä alkaisi ryöstely ja väkivalta.
Eipä ne ryöstä tuolla Ukrainassakaan toisiaan.
Käytännössä pääasiassa kaikki selviytyy vaikka tulisi kovatkin ajat, mutta varautuneet selviytyy vain paremmin.
Prisman lähdevedessä näyttää olevan 2 vuotta parasta ennen hetkeen. 10 litraa maksaa noin 3€. Jos tilaa on niin ei ole kallista vaikka käyttäisi kahden vuoden kuluttua kukkien kasteluun.