Juhlat kotona ja vieraat ilman juhlakenkiä
Kauniit korkokengät kuuluvat mielestäni juhla-asuun. Olen lapsuudessani tottunut pukeutumaan juhliin ja juhlissa oli aina juhlakengät jalassa.
Nyt olen törmännyt perheisiin, joissa kaikki riisuvat kenkänsä eteiseen. Minusta tuo on outoa ja olen kunnioituksesta itsekin tehnyt näissä tapauksissa samoin, mutta mielestäni tuo on huonoa tapakulttuuria.
Kommentit (284)
Nykyään on ihan tyylikkäitä matalia tossujakin kotijuhliin. Korot voi olla vähän junttimaiset.
Meillä juhlissa pidetään kyllä juhlakengät jalassa! Parketti suojataan matoilla joten reikiä ei tule edes stiletoista.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä korkoa edes tarvii?
No jos menee vieraaseen paikkaan niin voi paremmin ylettyä ylähyllyille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä juhlissa pidetään kyllä juhlakengät jalassa! Parketti suojataan matoilla joten reikiä ei tule edes stiletoista.
Minä juhlin vaikka jalat paljaina, jos haluan!
Miehellä oli korkokengät jalassa, minulla ei, ja sitäkin jaksoivat juntit juoruta ja märehtiä.
Kengän korko ei ole ongelma. Ongelma syntyy koron kannan pienuudesta. Tämä on perusfysiikkaa. Jos pieneen alueeseen kohdistuu paljon painoa, niin se vaikuttaa. Jos 80-kiloinen täti kanta-astujana kävelee 0,5cm2 koroilla on vaikutus aivan eri kuin 50-kiloinen sen tekisi. Voi myös olla suurempi kannanhalkaisija.
Ai että oikein rautaa pikkukoroissa 😆🤣😁
Ette todellakaan ole ikinä kunnon kenkäkaupassa käyneet.
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko joku, että paremmissa piireissä ei käveltäisi juhlissa korkkareissa. Tietenkin kävellään.
Vain köyhät säästää lattioitaan.
Kyllä rikkaatkin säästävät lattioissa, joiden uusiksi laitto kustantaa tuhansia per neliömetri, ja kun lääniä riittää.
Rikkaathan ovat perkeleen nuukia, saitoja ja pihejä. Jonkun kymppitonnin käyttöä päiväksi mietitään tarkempaan kuin mitä työtön miettii satasen riittävyyttä kuukaudeksi. Rikkaat useimmiten semmoisia, kun on joskus aikoinaan päästy muutamalla tonnilla rahan makuun, niin kohta ei ole mikään riittänyt.
En ikinä voisi pyytää vieraitani riisumaan kenkiään kun tulevat meille. Lapset ja kotiväki jokapäiväisesti on erikseen. Meillä on kotitossut kaikille. Mutta vaikkapa illalliselle kutsutuille vieraille, ei tulisi mieleenikään kävelyttää sukkasillaan tai paljain jaloin. Esimerkkinä, menin suomalaisen ystäväni luo kylään kesäaikaan ja minulla oli sannikkat. No pyysi ottamaan ulkokengät pois ja siinä läpsyttelin paljain jaloin, eikä lattia ollut mitenkään siisti. Ei ollut kiva kokemus.
Puulattian idea on että se elää ihmisten mukana ja sitä kauniimpi mitä kuluneempi se on.
En halua käyttää korkokenkiä, inhoan naisellista juhlapukeutumista eikä kukaan voi minua enää siihen pakottaa. Jos juhlat ovat jonkun kotona, olen villasukissa ja muutoin siisteissä, juhlavissa vaatteissa. Korkokengistä tykkäävät pitäköön niitä jalassa mutta ei mun villasukkien pitäisi olla keneltäkään pois. Jouluna etenkin villasukat ovat mielestäni ok, koska on viileä ja jouluun kuuluu lämpimyys ja pehmeys, parhaimmillaan myös rentous. :)
Vierailija kirjoitti:
Puulattian idea on että se elää ihmisten mukana ja sitä kauniimpi mitä kuluneempi se on.
Tämä. Mitä sitten kuluttaako sitä jaloilla vai joillain platformeilla, pääasia että kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Mitä sitten kuluttaako sitä jaloilla vai joillain platformeilla, pääasia että kuluttaa.
Asumme kerrostalossa ja täällä ei ole tiloja puutöille. Sain silti kuulla nalkutusta lattian jäljistä kun nikkaroin olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
En halua käyttää korkokenkiä, inhoan naisellista juhlapukeutumista eikä kukaan voi minua enää siihen pakottaa. Jos juhlat ovat jonkun kotona, olen villasukissa ja muutoin siisteissä, juhlavissa vaatteissa. Korkokengistä tykkäävät pitäköön niitä jalassa mutta ei mun villasukkien pitäisi olla keneltäkään pois. Jouluna etenkin villasukat ovat mielestäni ok, koska on viileä ja jouluun kuuluu lämpimyys ja pehmeys, parhaimmillaan myös rentous. :)
En tiedä mistä junttilasta sinä olet kotoisin, mutta rentous ei kuulu elämään täällä kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävä kun itse olen sellainen joka panostaa juhliin tosi paljon. Odotan vierailta vastavuoroisuutta. Minä syötän ja juotan sinut kalliisti ja sinä käyt villasukissa pöytään? Kiitos vaan, hukkuu kutsu ensi keralla postissa.
Vierailija kirjoitti:
Sen kyllä uskon, ethän muutenkaan välitä tippaakaan ulkonäöstäsi ja siisteydestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävä kun itse olen sellainen joka panostaa juhliin tosi paljon. Odotan vierailta vastavuoroisuutta. Minä syötän ja juotan sinut kalliisti ja sinä käyt villasukissa pöytään? Kiitos vaan, hukkuu kutsu ensi keralla postissa.
Teen töitä yli 100h/vko. Ei tullut mieleen että joku närkästyy siitä että saan silti itseni paikalle venymällä yli äärirajojen.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Ei palstan tantoilla ole korkokenkiä.
Kysy vaan paljonko ja millaisia. Käytän korotonta vain urheillessaan tai käydessäni postilaatikolla.
Pilasin edellisen asuntoni eteisen puulattian ihan itse korkokengillä. Yllättävän pehmeää materaalia. Jos korkolappu on vähänkään viottunut, sen alla on kapeassa korossa metallitappi, joka tekee pahaa jälkeä.