Sinä, jolle on todettu esim keliakia, ibs, laktoosi-intorelanssi tms epätoivottu ruokarajoite
Tuliko sinulle alun jälkeen sellaista pientä kriisiä, että tätäkö tämä elämä nyt tulee olemaan? En voi syödä tätä enkä tuota entistä lempiherkkua. En voi edes salaa yöllä napsia, kun vatsaan sattuu. En voi loman kunniaksi ottaa tai muuten tulee ripuli. En edes tämän kerran. Olet ikuisesti se jolla on erityistoiveita. Olet se jonka vuoksi kokki/emäntä/isäntä huokaisee. Et voi ottaa hermolomaa omasta ruokavaliostasi.
Minua harmittaa.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista "korvike"tuotteista. Maailmassa on maita, joissa on ihan normaalia syödä maissileipää, tattaripuuroa tai riisinuudelia. Kaikki syövät sellaisia. Mutta niiden syöminen Suomessa onkin sitten yhtäkkiä jotain epäluonnollista korviketta?
Nuo mainitsemasi on luonnostaan gluteenittomia.
Ne itsessään kyllä on, mutta kontaminaatio voi "sotkea" ne missä tahansa vaiheessa, jolloin ne eivät enää olekaan gluteenittomia. Siksi keliaakikko tarvitsee puhtaan, valvotumman tuotantoprosessin tuotteita, jolloin niistä tulee automaattisesti kalliimpia.
Mulla on ibs ja ei se diagnoosi silleen mitään muuttanut suhtautumisessa. Se elämä oli jo sitä ruokien välttelyä arvasin, että tätä se tulee olemaan. Jollain tavalla se diagnoosi oli helpotus, kun se oli varmistus että mä en ole hullu ja muissa on oikeasti joku vialla. Paljon helpompi olla, kun tietää että mulla on syy miksi olen tällainen eikö se ole vain jotain psykosomaattista. Mun ibs on viime vuosina pahentunut ja nykyään mua pelottaa syödä oikeastaan mitään. Syön pitkälti riisiä, kanaa ja vettä enkä syö ulkona. En käy myöskään reissuissa. Paino on pudonnut lähes alipainon puolelle, kun ahdistaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on myös vegaanisia juustonaksuja, jotka sopivat siis myös laktoosia vältteleville. Nuo ovat muuten parempia kuin ne tavalliset.
Ihan turha fettoa, parempi jättää pois. Joku voi tietenkin sanoa, että se on jokaisen yksityisasia, millä terveytensä ja taloutensa pilaa, mutta se ei ole ihan sataprosenttisesti totta. Jokainen sairastelupäivä on nimittäin pois meidän yhteisestä kassasta. On oikein, että niin on, mutta kun sen kassan on riitettävä myös niiden hoitoon, jotka ovat sairaita ilman omaa syytä. Kukaan ei esim voi mitään perimälleen.
Kaikki maitosuklaat sisältävät laktoosia, koska on ikivanhat reseptit eikä voi muuttaa. Joten olen ihan iloinen, että en voi syödä niitä.
Laktoosi-intoleranssi on hyvin pitkälle suomalaisten ongelma. Johtunee luolamiesten perimästä. Niillä kun ei ollut lehmiä. Jonkin verran sitä ilmenee myös Ruotsissa, etenkin Suomen vastaisella maarajalla pohjoisessa. Etelämmässä Euroopassa se on jokseenkin tuntematon, sikäläisessä valmisruuassa ei koskaan ole sanaakaan laktoosista.
Laktoosi-intoleranssi on siis kansallinen vaiva. Olkaamme siitäkin onnellisia, meillä on jotain, mitä muilla ei ole.
Minulla on diagnosoituna ibs. Todellisuudessa suolisto-ongelmia aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoiminta, nämä kulkevat käsi kädessä.
Tällä hetkellä on maidoton ja viljaton ruokavalio. Tässä on tapahtunut herkistymistä ruoka-aineille, mm maidon kaseiinille. On hyvinkin mahdollista, että kun saan suolistoani parempaan kuntoon, niin voin vielä joskus syödä mitä vaan haluan.
Tosin siinä voi mennä aikaa, kun tarvisin erinäisiä tuotteita mm hcl ja eaa jne, mutta ei minulla ole rahaa ostaa, enkä saa mistään apua, en edes harkinnanvaraista ttt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista "korvike"tuotteista. Maailmassa on maita, joissa on ihan normaalia syödä maissileipää, tattaripuuroa tai riisinuudelia. Kaikki syövät sellaisia. Mutta niiden syöminen Suomessa onkin sitten yhtäkkiä jotain epäluonnollista korviketta?
Ne itsessään kyllä on, mutta kontaminaatio voi "sotkea" ne missä tahansa vaiheessa, jolloin ne eivät enää olekaan gluteenittomia. Siksi keliaakikko tarvitsee puhtaan, valvotumman tuotantoprosessin tuotteita, jolloin niistä tulee automaattisesti kalliimpia.
Missä vaiheessa lihaan, kasviksiin, maitotuotteisiin,kananmuniin, ym. ilmestyy gluteenia kontaminaation seurauksena?
Mulla on ibs ja onhan tää ärsyttävää säätämistä. Tällä hetkellä hyvä kausi menossa ja voin syödä melko vapaasti, mutta kirjaimellisesti pelko persiissä koko ajan oliko tämä konvehti tai kylässä syöty voileipä se, jota suolisto ei enää kestäkään. Kylässä ja reissussa syönkin yleensä hyvin vähän ja säntillisesti, jotta minimoin riskit.
Eniten kyllä ärsyttää selitellä esim työkavereille miksi pyydän tarjoamiset vaikkapa virkistysilloissa pahimpien rajotteiden mukaan, mutta saatan silti joskus arkena syödä niitä vähän. Tää ibs on tehnyt sosiaalisesta syömisestä hyvin haastavaa, kun tuntuu että pitää selitellä söin mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakia oli shokki lähinnä sen takia, että olen muutenkin köyhä. Joutuu vielä ostamaan kalliimpia tuotteita.
Ei keliakiaa sairastavan tarvitse syödä kalliita erikoistuotteita. Normi gluteeniton ruoka on kaikille saman hintaista.
Taas tällainen pelleviesti, jossa tiedetään aina niin parhaiten mitä kunkin pitäisi syödä.
Ehkä mielestäsi on pelleviesti. Sehän johtuu kuitenkin ihan siitä, että itse et ymmärrä, mitä on keliakia ja mikä on se ruoka, mitä keliakiaa sairastavan kannattaa syödä.
Tietenkin ymmärrän mitä se on. Sinä se et taida ymmärtää sitä etteivät kaikki gluteenittomat tuotteet ole mitään korvikeruokia, vaan ihan vain ruokaa mitä keliakiaa sairastava voi syödä. Aina tulee joku sankari selittämään, että eihän se toki nyt kalliiksi tule kun syö vain hei gluteenitonta ruokaa. Sitä gluteenia kun sisältää monissa sellaisissakin tuotteissa, joista ei uskoisi, tai sellaisia jotka muuten olisi sisällön puolesta gluteenittomia, mutta on tehty linjalla jotka ovat kontaminoituneet. Ja sama tuote gluteenittomana valmistettuna maksaa sitten monta kertaa enemmän.
Mutta olisihan se tietysti mukavaa syödä aina kaikilla aterioilla vain riisiä, perunaa ja pähkinöitä.
Noin vain sinunlaisella, joka luulee, että vain nuo mainitut ruoka-aineet ovat gluteenittomia.
Toivottavasti menet pätemään jokaiselle jostain sairaudesta kärsivälle tätä uniikkia tietoasi. Kyllästyttää nämä aina paremmin kaiken tietävät. Ilmeisesti koska vaivaan ei ole olemassa varsinaista lääkitystä keliakiaa yms. muita ruokavaliolla hoidettavia sairauksia ei monet näe kunnolla oikeina sairauksina.
Kyllä se ainainen gluteenittomuus nyt vain on suurimmaksi osaksi todella rajoittavaa. Itselle eniten ongelmia tuottaa nopea kaupassa käynti, tai eväiden etsiminen. Suurin osa ihmisistä kuitenkin haluaa elää ihan mahdollisimman normaalia elämää sairauksistaan huolimatta. Ne ovat myös asioita mistä ei voi koskaan ottaa rokulipäiviä, vaan aina oltava tarkkana.
En väheksy keliakiaa, mutta edelleen sitä sairastava ei tarvitse kalliita erikoistuotteita. Totta kai se rajoittaa ja on tylsää, siitähän ei ole kyse.
Juu kyllähän sitä ihminen voi elää vaikka mehukeitolla, eihän tässä siitä ole kyse. Pointti tälle koko ketjulle on ollut se että tällainen sairas on rajoittavaa ja tylsää ja etenkin kallista, jos haluaa elää kohtuu normaalista. Eikä se siitä miksikään muutu että joku tulee kertomaan sellaisia itsestäänselvyyksiä ettei ole mikään pakko ostaa sitä leipää joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakia oli shokki lähinnä sen takia, että olen muutenkin köyhä. Joutuu vielä ostamaan kalliimpia tuotteita.
Ei keliakiaa sairastavan tarvitse syödä kalliita erikoistuotteita. Normi gluteeniton ruoka on kaikille saman hintaista.
Taas tällainen pelleviesti, jossa tiedetään aina niin parhaiten mitä kunkin pitäisi syödä.
Ehkä mielestäsi on pelleviesti. Sehän johtuu kuitenkin ihan siitä, että itse et ymmärrä, mitä on keliakia ja mikä on se ruoka, mitä keliakiaa sairastavan kannattaa syödä.
Tietenkin ymmärrän mitä se on. Sinä se et taida ymmärtää sitä etteivät kaikki gluteenittomat tuotteet ole mitään korvikeruokia, vaan ihan vain ruokaa mitä keliakiaa sairastava voi syödä. Aina tulee joku sankari selittämään, että eihän se toki nyt kalliiksi tule kun syö vain hei gluteenitonta ruokaa. Sitä gluteenia kun sisältää monissa sellaisissakin tuotteissa, joista ei uskoisi, tai sellaisia jotka muuten olisi sisällön puolesta gluteenittomia, mutta on tehty linjalla jotka ovat kontaminoituneet. Ja sama tuote gluteenittomana valmistettuna maksaa sitten monta kertaa enemmän.
Mutta olisihan se tietysti mukavaa syödä aina kaikilla aterioilla vain riisiä, perunaa ja pähkinöitä.
Riisiä, perunaa, pähkinöitä, mitä ihmettä? Etkö voi syödä lihaa, kalaa, vihanneksia, hedelmiä ja niitä satoja muita gluteenittomia tuotteita. Minä sairastuin keliakiaan vuonna 1969, eikä silloin ollut mitään gluteenittomia tuotteita erikseen. Ruuissa ei ollut edes tuoteselosteitakaan vaan piti vanhempieni selvittää valmistajilta itse oliko joku tuote gluteeniton. Jostain ihmeen syystä olen vieläkin hengissä.
Kärjistystä et ymmärrä, hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Laktoosi-intoleranssi on hyvin pitkälle suomalaisten ongelma. Johtunee luolamiesten perimästä. Niillä kun ei ollut lehmiä. Jonkin verran sitä ilmenee myös Ruotsissa, etenkin Suomen vastaisella maarajalla pohjoisessa. Etelämmässä Euroopassa se on jokseenkin tuntematon, sikäläisessä valmisruuassa ei koskaan ole sanaakaan laktoosista.
Laktoosi-intoleranssi on siis kansallinen vaiva. Olkaamme siitäkin onnellisia, meillä on jotain, mitä muilla ei ole.
Sori mutta se on juuri toisin päin. Suomalaiset kestää laktoosia, normaalia paremmin, kun täällä on ollut niin vaatimaton ruokavalio ja maitotuotteet suuressa roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maitosuklaat sisältävät laktoosia, koska on ikivanhat reseptit eikä voi muuttaa. Joten olen ihan iloinen, että en voi syödä niitä.
Brunbergillä on laktoositon maitosuklaa. Samoin ruotsissa on kokonainen sarja laktoosittomia maitosuklaita. Ainakin tavallinen, pähkinä ja valkosuklaa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa lihaan, kasviksiin, maitotuotteisiin,kananmuniin, ym. ilmestyy gluteenia kontaminaation seurauksena?
Siinä vaiheessa, kun ne joutuvat kosketuksiin jonkun gluteenipitoisen kanssa siten, ettei gluteenia pysty varmuudella enää poistamaan. Siksi vaikkapa se kananmuna on turvallinen, kun syötävä osa on suojassa kuoren alla. Mutta miten se liittyy maissiin, tattariin tai riisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki korvikkeiksi parjatut tuotteet ovat luontaisesti gluteenittomia, kas kun niitä ei voi niistä gluteenillisista tuotteista valmistaa. Toki vehnätärkkelystä jonkin verran käytetään, mutta sitä on kyllä mahdollista välttää.
Vierailija kirjoitti:
Minä myönnän välillä vetäväni jääkahvin ja leivoksen tai hampurilaisaterian ja sitten etsin maha möyryten vessaa. Joskus ehtii pas kat tulla housuun jos vieraampi paikka, tyyliin iso kauppakeskus eikä heti osu vessanmerkki silmiin.
T. Ärtyvä suoli
Mäkään en ole tässä kahdeksan vuoden aikana oppinut. Aina pitää kokeilla että jos tällä kertaa kestäisikin. No, harvemmin ehtii housuun tulla, mutta vatsakipuja olen itkenyt senkin edestä monet yöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin vain sinunlaisella, joka luulee, että vain nuo mainitut ruoka-aineet ovat gluteenittomia.
Toivottavasti menet pätemään jokaiselle jostain sairaudesta kärsivälle tätä uniikkia tietoasi. Kyllästyttää nämä aina paremmin kaiken tietävät. Ilmeisesti koska vaivaan ei ole olemassa varsinaista lääkitystä keliakiaa yms. muita ruokavaliolla hoidettavia sairauksia ei monet näe kunnolla oikeina sairauksina.
Kyllä se ainainen gluteenittomuus nyt vain on suurimmaksi osaksi todella rajoittavaa. Itselle eniten ongelmia tuottaa nopea kaupassa käynti, tai eväiden etsiminen. Suurin osa ihmisistä kuitenkin haluaa elää ihan mahdollisimman normaalia elämää sairauksistaan huolimatta. Ne ovat myös asioita mistä ei voi koskaan ottaa rokulipäiviä, vaan aina oltava tarkkana.
En väheksy keliakiaa, mutta edelleen sitä sairastava ei tarvitse kalliita erikoistuotteita. Totta kai se rajoittaa ja on tylsää, siitähän ei ole kyse.
Juu kyllähän sitä ihminen voi elää vaikka mehukeitolla, eihän tässä siitä ole kyse. Pointti tälle koko ketjulle on ollut se että tällainen sairas on rajoittavaa ja tylsää ja etenkin kallista, jos haluaa elää kohtuu normaalista. Eikä se siitä miksikään muutu että joku tulee kertomaan sellaisia itsestäänselvyyksiä ettei ole mikään pakko ostaa sitä leipää joskus.
Rajoittavaa se saattaa olla kun Suomessa suositusruoka perustuu paljolti viljaan eikä ihmiset osaa itse ajatella, että vois olla toisin. Siksi kuvitellaan, että keliaakikon on syötävä korvikkeita, että saa tarpeeksi viljaa. Mitään ravinnollista etua sillä ei ole. Näin on saatu keliakiaa sairastavatkin uskomaan, että ne kalliit "korviketuotteet" ovat välttämättömiä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajoittavaa se saattaa olla kun Suomessa suositusruoka perustuu paljolti viljaan eikä ihmiset osaa itse ajatella, että vois olla toisin. Siksi kuvitellaan, että keliaakikon on syötävä korvikkeita, että saa tarpeeksi viljaa. Mitään ravinnollista etua sillä ei ole. Näin on saatu keliakiaa sairastavatkin uskomaan, että ne kalliit "korviketuotteet" ovat välttämättömiä..
Maailmassa on tasan kolme (!) gluteenia sisältävää viljaa. Millä ihmeen logiikalla kaikki muut, luonnostaan gluteenittomat viljat ovat korvikkeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan kallista! Itselläni on IBS, joka kanssa oireilee ihan miten sattuu. Joskus voi olla viikkoja, siis oikeasti viikkoja, että ainoa, mitä vatsa sietää, on tietty kallis jäätelö ja tietty sokeriton mehu. Hyvinä kausina voi syödä melkein mitä vain, mutta koskaan ei voi syödä ihan mitä tahansa ja mikä olisi kaikkein halvinta. Ei tule kuuloonkaan, että voisi vaikka suunnitella viikon ruokalistan etukäteen. Turvallisinta on ostaa ruokaa vain korkeintaan 2 päivän ajaksi.
Siihen päälle tietysti kaikki lisäravinteet, että elimistö toimii edes jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Toivoin saavani henkistä vertaistukea, en ratkaisuja. Ap
Mulla keliakia ja kyllä, otti koville alkuun. Varsinkin kun oon aina ollut leivän, pizzan, pullan ja kakunsyöjä. Ja jossain reissussa hevonjeerassa jossa glut ruokaa ei ole ollut tarjolla ja sitten ostan suklaapatukan nälkään.. Kotioloissa ei nykyään enää juuri ole ongelmaa kun monenlaista on saatavilla gluteenittomana.
En myöskään tykkää olla se hankala erikoisruokavalio, mutta kun pakko.
Tästä tuli mieleen yhdet ihan hyvän kaverin lapsen valmistujaisjuhlat hiljattain joissa pöytä notkui itsetehtyjä kakkuja ja suolaisia piiraita, mutta mulle ei ollut mitään. Ei siis edes kaupan keksipakettia tai suklaapalaa. Vein isomman rahalahjan kuin mihin olis ollut varaakaan ja sain kupposen kahvia tarjoiluna. Ja emäntä siis todellakin tiesi mun ruokavalion, ollaan pitkältä ajalta tuttuja. Siitä tuli vähän surullinen olo että miksi mut edes kutsuttiin.
Riisiä, perunaa, pähkinöitä, mitä ihmettä? Etkö voi syödä lihaa, kalaa, vihanneksia, hedelmiä ja niitä satoja muita gluteenittomia tuotteita. Minä sairastuin keliakiaan vuonna 1969, eikä silloin ollut mitään gluteenittomia tuotteita erikseen. Ruuissa ei ollut edes tuoteselosteitakaan vaan piti vanhempieni selvittää valmistajilta itse oliko joku tuote gluteeniton. Jostain ihmeen syystä olen vieläkin hengissä.