Ovatko jotkut joululaulut teistä masentavia?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossakin joululaulussa lauletaan "pääsköön vangit vankiloistaan". Aivan järkyttävä ajatus. Tuskin kukaan haluaa vankeja vapaalle. Minä en ainakaan. Jos joku vaikkapa väkivaltarikoksista vankilaan tuomitaan, niin pysyköön todellakin vankilassa.
Tulkoon joulu on tuo laulu. Sinun kannattaa tutustua vertauskuvalliseen kielenkäyttöön ja siihen, mitä se tarkoittaa.
Mikset itse kertoisi mainitsemastasi vertauskuvallisesta kielenkäytöstä, kun ilmeisestikin katsot tietäväsi? Se olisi tämän keskustelun kannalta kaikille hyödyksi.
Ketjun aiheena on joululaulut, ei äidinkieli.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossakin joululaulussa lauletaan "pääsköön vangit vankiloistaan". Aivan järkyttävä ajatus. Tuskin kukaan haluaa vankeja vapaalle. Minä en ainakaan. Jos joku vaikkapa väkivaltarikoksista vankilaan tuomitaan, niin pysyköön todellakin vankilassa.
Tulkoon joulu on tuo laulu. Sinun kannattaa tutustua vertauskuvalliseen kielenkäyttöön ja siihen, mitä se tarkoittaa.
Mikset itse kertoisi mainitsemastasi vertauskuvallisesta kielenkäytöstä, kun ilmeisestikin katsot tietäväsi? Se olisi tämän keskustelun kannalta kaikille hyödyksi.
Koska se ei liity ketjun aiheeseen ja olen sitä mieltä, että ihmisten pitää opetella myös tiedon hakua eikä olettaa, että kaikki saa valmiina tarjottimella. Tuonkin laulun sanoma aukeaa ihan hyvin, kun a) kuuntelee sen kokonaan, b) ei ota kaikkea kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Kyllä joululaulujen lyriikasta keskusteleminen sopii oikein hyvin silloin, kun otsikossa mainitaan joululaulujen masentavuus. Juuri lyriikat ovat keskeinen peruste pitää tai olla pitämättä lauluja masentavina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei liity ketjun aiheeseen ja olen sitä mieltä, että ihmisten pitää opetella myös tiedon hakua eikä olettaa, että kaikki saa valmiina tarjottimella. Tuonkin laulun sanoma aukeaa ihan hyvin, kun a) kuuntelee sen kokonaan, b) ei ota kaikkea kirjaimellisesti.
Jaa että KVG? Se on nettikeskustelun irvikuva se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Kyllä joululaulujen lyriikasta keskusteleminen sopii oikein hyvin silloin, kun otsikossa mainitaan joululaulujen masentavuus. Juuri lyriikat ovat keskeinen peruste pitää tai olla pitämättä lauluja masentavina.
Mutta kun ko. laulussa ei ole mitään masentavaa.
t. sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että KVG? Se on nettikeskustelun irvikuva se.
En ole täällä pitämässä äidinkielen oppituntia, vaan keskustelemassa. Siksi KVG, jos vertauskuvat eivät ole tuttuja. Nyt lopetan osaltani tämän langan, ettei mene jankkaamisen puolelle. Aiheena on joululaulut, jatketaan niistä.
En muista laulun nimeä, mutta siinä kohta: "laps hankeen hukkuu unhoittuu" on aina karmea säkeistö.
Vierailija kirjoitti:
En muista laulun nimeä, mutta siinä kohta: "laps hankeen hukkuu unhoittuu" on aina karmea säkeistö.
Tarkoitat kappaletta En etsi valtaa loistoa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole En etsi valtaa loistoa vaan Me käymme joulun viettohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja niin joulu JOUTUI jo taas Pohjolaan..."
"Hetken kestää elämä, sekin synkkää ja ikävää."
Joutua=saapua/mennä ripeään tahtiin. Esim. "Joutuin lapset nukkumatin luo höyhensaarelle" eli kipikapi nukkumaan siitä.
Joutui tarkoittaa jotain ikävää. Jussi joutui taas putkaan kun oli liian humalassa! Liisa joutui lastenvahdiksi siskolleen jouluna. Yrittäjä joutui konkurssiin koska rahat loppuivat. Ei ole lausetta missä joutui tarkottaisi jotain positiivista.
Onhan jossakin joululaulussa iloinenkin meininki.
*Veitikat kiipeävät pöydälle; syövät paistia ja juovat lientä.* Lapsena kuvittelin liemen olevan jonkinlaista lihasta irronnutta rasvalientä, mutta sehän tarkoittaakin alkoholijuomaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole En etsi valtaa loistoa vaan Me käymme joulun viettohon.
Voi hyvä ihme, mikä moka minulta. Totta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei. Harras on eri asia kuin masentava. Mutta ymmärrän kyllä jos on kuunnellut enimmäkseen kaupallisia amerikkalaisia joululauluja niin siinä on iso kontrasti. Mutta se on kulttuurista sokeutta jos arvioi kaupallisen joululaulun kriteereillä kristillisiä joululauluja. Eri konteksti. Kapitalistiset joululaulut on rakennettu niin, että niillä voi myydä jotain, romansseja, unelmia, joulukoristeita, lahjoja, materiaa, kuluttamista. Se on aika rajattu tunnepaletti jolla voi herättää ostoshimon.
Mutta hartauskaan ei tarkoita, että jonkun pitäisi olla kuollut tai vankilassa.
"Kerran loppuun satu joulun saa
Suru säveliä sumentaapi
Kerran silmän täyttää kyyneleet
Virtaa vuolahina tuskan veet
Siks, oi tähtisilmät, loistakaa."
- Tuikkikaa, oi joulun tähtöset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Harras on eri asia kuin masentava. Mutta ymmärrän kyllä jos on kuunnellut enimmäkseen kaupallisia amerikkalaisia joululauluja niin siinä on iso kontrasti. Mutta se on kulttuurista sokeutta jos arvioi kaupallisen joululaulun kriteereillä kristillisiä joululauluja. Eri konteksti. Kapitalistiset joululaulut on rakennettu niin, että niillä voi myydä jotain, romansseja, unelmia, joulukoristeita, lahjoja, materiaa, kuluttamista. Se on aika rajattu tunnepaletti jolla voi herättää ostoshimon.
Mutta hartauskaan ei tarkoita, että jonkun pitäisi olla kuollut tai vankilassa.
Hartaista lauluista esim. "Maa on niin kaunis" on mielestäni positiivinen ja kaunis laulu eikä masenna. Samoin "Enkeli taivaan".
Vierailija kirjoitti:
Melkein alkaa itkettää aina se mummu, joka oottaa lapsenlapsia käymään ja ne käy vaan kerran kesässä... hei mummu, mitä kuuluu sinne teille...
Eikös se Mummu voisi matkustaa lastenlasten luokse? Hänen voisi olla helpompi lähteä talvella (jouluna) lastensa luokse, kun on yksin. Kun minulla on ikävä lastenlapsiani, menen heidän luokseen. Aina on kiva nähdä.