Tekeekö/tekikö sun isä ruokaa kotona?
Kommentit (72)
Edesmennyt isäni (olisi nykyään 76-vuotias, jos eläisi) teki mielellään ja oikein hyvää ruokaa. Metsästi ja kalasti, joten hänen erikoisuutenaan olivat riista- ja kalaruoat. Lapsena minusta isän tekemä aamupuuro oli parempaa kuin äidin tekemä. XD Mutta kyllä äitin tekemä arkiruoka oikein hyvää oli, on vieläkin (viimeksi söin muutama viikko sitten hänen kanakeittoaan itä-aasialaisella twistillä, kun käväisin kylässä).
Isä teki kotitekoisia ranskalaisia, paistoi pihvejä ja erinomaisia lettuja kermaisesta taikinasta.
Vierailija kirjoitti:
Isä teki kotitekoisia ranskalaisia, paistoi pihvejä ja erinomaisia lettuja kermaisesta taikinasta.
Niin ja leipoi englantilaisia joulukakkuja aina jouluksi.
Aika vähän. Perunat saattoi laittaa kiehumaan. Kahvin kyllä keitti aina ja se olikin hyvää, pannulla keitti.
Isäni (syntynyt 50-luvulla) metsästää ja kalastaa, mutta valmistaa niistä yksinkertaisia ruokia (paistaa uunissa tai pannulla), eikä välttämättä valmista mitään lisuketta (korkeintaan keittää potut). Paistettu ahven kyllä maistuu sellaisenaan ja hirvenliha leivän päällä! Joskus saadaan myös savustettua kalaa tai graavilohta, nam! Kun olin yläasteella, äitini oli arkipäivät töissä muualla ja tuli viikonlopuiksi kotiin. Yleensä hän teki minulle ja isälleni ruoat valmiiksi sunnuntaina, ja to-pe joko syötiin purkkihernekeittoa tai minä tein jotain ruokaa.
Teki ainakin spagetti ja jauhelihakastiketta, jossa oli ananasta. Ja leipoi vuokaleipää.
Teki, ennenkuin alkoholisoitui liian pahasti, ja lopetti käytännössä itse syömisen kokonaan. Sääli, faija oli keittiössä innovatiivinen, ei koskaan lukenut keittokirjoja, vaan sävelsi mennessään, ja yleensä lopputulos oli hyvä. Varsinkin hänen marinoidut sienensä ja riistaruuat ihastuttivat vieraita.
Teki ja tekee paljon, parempaa kuin äiti teki. Kun äiti sairastui alzheimeriin, isälle jäi kaikki kotityöt.
Teki, mutta harvemmin kun oli reissutyössä. Nykyään jo manan majoilla grillailemassa.
Minä taas itse isänä olen aina tehnyt meidän perheessä ne vähän vaativammat liha ja kalaruoat. Vaimo oli enemmän 2makaronilaatikko-ihmisiä". Nykyään leskenä luonnollisesti teen teineille ruoat ja hiljalleen olen opettanut taidon myös lapsille, että osaavat sitten kun omilleen muuttavat.
M44
Iskä kalasti, savusti kalat usein jo rannalla, oli savustin siellä. keitti rapuja, paistoi sieniä sipulin kanssa. Kerran äiti oli matkoilla niin muistan kärvähtäneen ruskeakastikkeen.
Isä osasi tehdä jotain ruokia todella hyvinkin jos tahtoi ja kalamiehenä taisi erityisesti kalan käsittelyn ja kalaruokien teon. 1890-luvulla syntynyt vaarinikin osasi tarpeen tullen tehdä ruokaa. Itse asiassa meidän suvussa useimmat miehet ja myös nuoret miehet osaavat tehdä ruokaa; liekö geeneissä?
Joskus pyhinä ja aina jotakin erikoista.