Nyt tuli raja vastaan; Raha on loppu eikä riitä enää ruokaan. Ostan kaupasta perusruokaa kuten kanaa, riisiä, maitoa, ruisleipää, margariinia, vessapaperia. Toimeentulotuki 532e/kk on täysin riittämätön
Jouduin viime kuuksi ottamaan velkaa kaverilta, ja nyt maksoin tämän kuun alussa velan pois.
Nyt on jäljellä 150e koko loppukuuksi, eli myös jouluksi.
MILLOIN PERUSTOIMEENTULOTUKEEN TULEE KOROTUS OIKEALLE TASOLLE?
HALLITUS????
Kommentit (1822)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ei ota velkaa. Köyhät ovat tottuneet elämään minimibudjetilla, säästävät joka ikisessä asiassa, eivätkä käytä rahaa mihinkään ei-vällättämättömyyksiin. Jos ylimääräistä jää kuukaudessa, ei ole köyhä. Tarkoitan, että Suomessa köyhillä ei jää ylimääräisiä euroja kuukaudessa.
Nk. köyhä pysyy köyhänä kun ei ole elämässään oppinut budjetoimaan tuloja ja menoja. Näin on ollut aina.
Ei pidä paikkansa, ettei ole oppinut budjetoimaan. Millä nykyään budjetoit, kun palkat pysyy samana ja kaikkien välttämättömyystuotteiden -ja palveluiden hinnat ovat nousseet? Kaikkien hintojen nousu vuositasolla yhteensä vastaa jo 1-2 kuukauden palkkaa. Vararahaston pohja alkaa näkyä. Säästöön ei jää mitään, säästöistä maksellaan hintojen nousut.
Niin miksi olit vain säästänyt etkä sijoittanut. Sijoittamalla fiksusti saisit sijoituksista ihan riihikuivaa rahaa tilillesi.
No kerro ihmeessä köyhälle, miten sijoitetaan 8-12 euroa kuussa? Tuotakaan ei ole joka kuukausi ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito, kaupan ruisleipä ja margariini pois ostoksista. Ne ovat tarpeettomia ylellisyystuotteita, joita ei pidä vähillä rahoilla ostaa lainkaan. Itse olen luopunut niistä aikoja sitten.
Maito ja margariini ovat hyviä ja halpoja tuotteita, mutta leipää ihminen ei tarvitse ollenkaan.
No sattuupa tarvitsemaan leipää ihminen.
Mihin? Ihminen on möllöttänyt maan päällä joitakin kymmeniä tuhansia vuosia mutta syönyt leipää vasta muutaman tuhannen vuotta. Ei ihmekään, että on suolistovaivoja, kun ahdetaan suolet täyteen ruoka-ainetta, joka ei kunnolla elimistölle sovi. Kaikki tarpeelliset vitamiinit, joita leivästä yritetään saada, saa myös pähkinöistä ja pavuista. Turha sanoa, että kinkkurasva jämähtää viemäreihin. Etkö ole huomannut, miltä lautanen näyttää, kun kaurapuuron jämät ovat kuivuneet siihen kiinni?
Ei ole varaa ostaa pähkinöitä ja papuja. Siinä se ongelma onkin hintojen noustessa. Sitäpaitsi halvimmissa maapähkinöissä on runsaat kalorit.
Ihminen tarvitsee myös niitä kaloreita. Erisorttisia papuja saa alle parilla eurolla puolen kilon pöniköitä.
Söin nälkääni viimeisen kahden vuoden ajan halpoja maapähkinöitä, niistä sai kaloreita. Ja runsaasti kiloja, nyt terveysongelmia.
Miksi tätä alapeukutetaan? Halpojen maapähkinöiden syömistä? Tiedän, että olisi pitänyt syödä monipuolisemmin, kuten ennen tein. Ei vaan ole enää varaa.
Jos oot niin paljon syönyt pelkästään maapähkinöitä, että oot runsaastikin lihonnut, niin silloin ei kyllä rahasta oo ollut puutetta. Ainakaan siinä määrin, että muuhun ei olisi varaa.
Sinkku ja onnellinen kirjoitti:
No kallistapa syöt, mulla menee 150 kk ruokaan, juon vettä enkä syö leipää ym hiilareita. Syön kanaa, kalaa, raejuustoa, avokadoa, hedelmiä, salaatteja, ym, mustikkarahkaa ostan valmiina k supermarketista, verilättyjä joskus, tänään söin carbonaraa (pussi).. Ja joudun syömään 2krt pv sekä välipalat 2-3h välein.[/quote Ei ole kyllä lähellekään noihin varaa. Onko tämä joku hyvävaraisten hehkutusketju, mikä kaikkea he syövät. On täällä ihmisissä ainakin vikaa.
Niissä ihmissä on paljon vikaa, joidden pitää elvistellä köyhille, joilla ei ole varaa kunnon ruokaan. Eipä tuota elvistelyä muualla Euroopassa näy. Varsinkaan näinä aikoina. Eikä muutenkaan ennen näitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Keuruulle töihin. Jyväskylä 60 km päässä. HT Laser ja Reka etsivät koko ajan työntekijöitä. Kouluttavat työn ohessa, peruskoulupohja riittää. Yksiön vuokra täällä noin 300 euroa kuukaudessa, useimmat alle. Maksavat kunnon palkan ja lisät.
Mut kun ei oo rahaa muuttaa eikä autoa eikä ketään avuksi eikä mitenkään voi. Halua...ja joka työlle löytyy selitys miksei voi.
7.4.2022 Haemme CNC-koneistajia HT Laserin eri yksiköihin (also in EN)
13.8.2021 HT Laser Keuruu: jatkuva haku hitsaajille ja CNC-koneistajille
Ammattilaisille kilpailukykyinen palkkaus.
30.4.2021 Haemme hitsausautomaation ja laserhitsauksen ammatilaisia (FI, EN, RU)
Ammattitaitoisista hitsaajista (musta, kirkas, robotti-, laser-), särmääjistä ja koneistajista olemme aina kiinnostuneita.
Hitsaajista on kova pula. Onneksi Suomessa on ilmainen koulutus, joten ei kun amikseen opiskelemaan kovan luokan ammattitutkinto. Lähihoitajakin vaatii fyysistä kuntoa, tuskin tuo sitä enempää, vähemmänkin varmasti.
Ja se amis kestää 3 vuotta ja päivärahalla saa opiskella max. 2 vuotta, jos työkkäri antaa luvan. 🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä tekemällä saa rahaa. Ei tarvii anella almuja
Paitsi Suomessa, jossa pienipalkkaiset työntekijät on silti toimeentulotuella ja joutuvat maksamaan tuosta surkeasta rahasta vielä työn tekemiseen liittyviä kustannuksiakin kuten esimerkiksi kulkemisen sinne työpaikalle. Vaatetukset viimisen päälle jne. Lounaan, vai nälässäkö sieläkin sitä pitää tehdä jne.
P*ska maa. Ei voi olla työtön eikä isossa osaa suomalaisia työpaikkojakaan enää.
Affilinkit pysyvät korkealla sijoituksissa. Muistakaa av mammat kun olette rekisteröityneet kymmenen vuotta sitten eri sivuille näiden bloggareiden kautta niin vielä tänäänkin jokainen ostonne tuo heille rahaa. Mikäli tuntuu katkeralta, kun toinen tienaa niin älkää kirjautuko tilille vaan ostaa tavarat kirjautumatta. Nähtäisiin sitten se köyhä minimalisti, eikä jatkuvati eri projekteilla rahaa tekevä business nainen
Voisiko laittaa mitat näihin. 180cm nainen syö enemmän ku 150cm.
Vierailija kirjoitti:
Töihin huutelijat vosiivat kertoa seuraavaksi millaista työtä heillä olisi tarjolla ja missä sekä maksamansa palkan.
Pitääkö tuo muka sinulle kertoa erikseen? Itse kukin hakee itse työpaikkansa. Sitä ei ole ulkoistettu ellei ole ihan saamaton mäntti.
Olisiko perustulo ratkaisu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa vituttaa tämä köyhien kitinä kun yhteiskunnan tuet ei muka ole riittäviä..
Siistippä vähän kielen käyttöösi.perehdy asiaan tarkemmin .se että on työnhakijana ei tarkoita että saa tukeja,toimeentulotukea ei saa kaikki.eikä toimeentulotuen määrä ole 530 e/kk ei siis edelleenkään.se on käytännössä muutama kymppi ta reilu satanen.toimeentulotukea vähentävät suoraan työttömyys etuus ,asumistuki,ym vaikkapa osa-aikatyön palkka ,osa aikatyön palkka vähentää myös työttömyysturvaa sekä asumistukea tietyn rajan jälkeen .lapsilisät vähentävät toimeentulotukea,elatusmaksuja vähentävät toimeentulotukea .ja toimeentulotuki siis ei ole 530 e/kk.tämä asia on ilmoitettu jo kymmeniä kertoja tässä keskustelussa ja useita satoja kertoja aiemmissa keskusteluissa lyhyen ajan sisällä.kelan sivuilta saa oikeaa ja virallista tietoa.toimeentulotuen riittämiseen nykyisellään en rupea nyt enempää kommentoimaan,on olemassa hyvin paljon asioita mitä tarvitsee ihmiset päivittäin ja laskuja jotka täytyy maksaa ,on esimerkiksi työssä ollessa ostettu tarvittavia asioita ja sitten työt ovatkin loppuneet ,mutta laskut täytyy maksaa että säilyy luottotiedot ja kykenee hakemaan töitä joissa ei saa olla luottohäiriömerkintöjä
Tämä se tuntuu olevan monelle hyvin haastavaa ymmärtää. Että tosiaan ei se toimeentulotuen perusosa n.530e/kk ole automaattisesti maksussa kaikkien muiden tulojen päälle. Ei ymmärretä, että toimeentulotuki perustuu aina laskelmaan, jossa tuloista vähennetään menot. Tuo 530e/kk on se summa, joka tuloista riippumatta tulisi jäädä käteen vuokran, sähkön ja julkisen terveydenhuollon kulujen jälkeen. Mikäli tulot ovat niin pienet, ettei tuo summa muodostu omista tuloista, täydennetään sitä perustoimeentulotuella. Miten vaikeaa voi olla hahmottaa tämä asia?!
Julkisuudessa usein kerrotaan asia sillä tavalla, että lapsilisä, elarit ym. VÄHENTÄVÄT toimeentulotukea, käsitys ulkopuolisille jää sellainen, että esimerkiksi lapsilisän takia jäisi VÄHEMMÄN käytettävissä olevaan rahaa kuin ilman lapsilisää. Todellisuudessa lähdetään perheen tulonormista liikkeelle ja siitä sitten kokonaisuus yhdistetään eri tukimuotojen perusteella, sovittaen tuensaajan oikeudet eri tukimuotoihin. Voi tuntua epäreilulta, että jokin lisäavustus vaikka vanhemmilta vähentää toimeentulotukea. Mutta systeemin perusidea on siinä, että pyritään ensisijaisesti elämään itse hankituilla tai saaduilla muilla tuloilla tai tuilla, ennen toimeentulotuen mukaan astumista, ja toimeentulotuella vain tarkennetaan tulot tulonormiin. Toimeentulotuen suojaosan rajallisuus oliko sen nyt 150 euroa on myös jonkinlainen kannustinloukku, koska yli menevä palkkatulo vähentää toimeentulotukea.
Jälleen, ansiotulojen nousu vähentää toimeentulotukea, koska toimeentulotuki ei ole perustuloksi määritelty.
Kyllä. Ja omasta puolestani saa pysyäkin sellaisena, ettei ole määritelty perustuloksi.
Monet perustoimeentulotuen saajat valittaa siitä, etteivät todellakaan saa toimeentulotukea sitä reilua viittäsataa euroa, vaan saavatkin vain esim.150e. Ei ymmärretä sitä, ettei se toimeentulotukioikeus tarkoita sitä, että automaattisesti kaikkien muiden etuuksien ja tulojen lisäksi maksetaan vielä tilille se perusosakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin huutelijat vosiivat kertoa seuraavaksi millaista työtä heillä olisi tarjolla ja missä sekä maksamansa palkan.
Pitääkö tuo muka sinulle kertoa erikseen? Itse kukin hakee itse työpaikkansa. Sitä ei ole ulkoistettu ellei ole ihan saamaton mäntti.
Joo, harvaa kotoa on tultu töihin hakemaan. Kyllä se työllistyminen on prosessi, jonka useimmat joutuvat ihan itse suorittamaan. Ensin pitää opiskella ammatti, sen jälkeen etsiä työpaikkoja, lähettää hakemuksia ja käydä työhaastatteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, harvaa kotoa on tultu töihin hakemaan. Kyllä se työllistyminen on prosessi, jonka useimmat joutuvat ihan itse suorittamaan. Ensin pitää opiskella ammatti, sen jälkeen etsiä työpaikkoja, lähettää hakemuksia ja käydä työhaastatteluissa.
Eipä ole paljon tarvinnut haastatteluissa käydä. Hakijoita on joka paikkaa paljon ja 5-10 haastatellaan, että siinä se työttömyys vain jatkuu ja eläke lähestyy.
Miten 1000 netto saavat eläkeläiset maksaa talvella 3000 kuukausi sähkölaskun omakotitalossa, tukea saa vain 650. Ulosottoa pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto. Olen ollut nyt 3 kertaa palkkatukityössä, 2 sijaisuutta ja yksi työkokeilu. Olen ollut myös joskus tes-palkkatyössä.
No, lapset muuttaa kohta kotoa enkä voi enää tarjota omia huoneita joten en taida enää työpaikkaa halutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te oikeasti ymmärtäneet tuota viestiä? Siis sinä ja edellinen kirjoittaja?
Täällä taitaa yksi sun toinen olla ns. kirjolla? Vai onko porukka oikeasti niin...noh, vähemmän älykästä?
Vai ymmäretäänkö tahallaan väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto. Olen ollut nyt 3 kertaa palkkatukityössä, 2 sijaisuutta ja yksi työkokeilu. Olen ollut myös joskus tes-palkkatyössä.
No, lapset muuttaa kohta kotoa enkä voi enää tarjota omia huoneita joten en taida enää työpaikkaa halutakaan.
Olen jo sen ikäinen, että en voi enää ottaa asuntolainaa ja oireilen ruoista pahasti eli en voi matkustaa joten en suoraan sanottuna halua enää töihin. Kova hinku olisi ollut vakituiseen työpaikkaan vielä jokunen vuosi sitten, kun olisi voinut vielä ottaa asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo sen ikäinen, että en voi enää ottaa asuntolainaa ja oireilen ruoista pahasti eli en voi matkustaa joten en suoraan sanottuna halua enää töihin. Kova hinku olisi ollut vakituiseen työpaikkaan vielä jokunen vuosi sitten, kun olisi voinut vielä ottaa asuntolainaa.
Periaatteessa valtio joutuu tarjoamaan tietyille ihmisille 80 000 vuosituloja, jos meinaa että he saisivat vielä asuntolainan maksettua.
Muuten ihmiset menevät lääkäriin ja sanovat, että ovat masentuneita eivätkä jaksa tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa valtio joutuu tarjoamaan tietyille ihmisille 80 000 vuosituloja, jos meinaa että he saisivat vielä asuntolainan maksettua.
Muuten ihmiset menevät lääkäriin ja sanovat, että ovat masentuneita eivätkä jaksa tehdä mitään.
Eläkeläisiä on 1 600 000. Kotihoitaja auttaa pukemisessa ja antaa lääkkeet ja se maksaa eläkkeen suuruudesta riippuen 400-1000 euroa kuukaudessa, kotihoitaja ei siivoa eikä pese pyykkiä eikä kanna lämmityspuita sisälle. Kotihoitaja on lähihoitaja, hän käy 2-3 kertaa päivässä ja on 10 mimuuttia kerralla.
Ansiosidonnaisesta leikattiin 100 päivää pois joten turha odottaa omaisten apua, kulkeminen maksaa.
Eläkeläisten on myös kodin siivous ostettava siivousyritykseltä.
On omaakin vikaa, jos ei ole myynyt ajoissa omakotitaloa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito, kaupan ruisleipä ja margariini pois ostoksista. Ne ovat tarpeettomia ylellisyystuotteita, joita ei pidä vähillä rahoilla ostaa lainkaan. Itse olen luopunut niistä aikoja sitten.
Maito ja margariini ovat hyviä ja halpoja tuotteita, mutta leipää ihminen ei tarvitse ollenkaan.
No sattuupa tarvitsemaan leipää ihminen.
Mihin? Ihminen on möllöttänyt maan päällä joitakin kymmeniä tuhansia vuosia mutta syönyt leipää vasta muutaman tuhannen vuotta. Ei ihmekään, että on suolistovaivoja, kun ahdetaan suolet täyteen ruoka-ainetta, joka ei kunnolla elimistölle sovi. Kaikki tarpeelliset vitamiinit, joita leivästä yritetään saada, saa myös pähkinöistä ja pavuista. Turha sanoa, että kinkkurasva jämähtää viemäreihin. Etkö ole huomannut, miltä lautanen näyttää, kun kaurapuuron jämät ovat kuivuneet siihen kiinni?
Ei ole varaa ostaa pähkinöitä ja papuja. Siinä se ongelma onkin hintojen noustessa. Sitäpaitsi halvimmissa maapähkinöissä on runsaat kalorit.
Ihminen tarvitsee myös niitä kaloreita. Erisorttisia papuja saa alle parilla eurolla puolen kilon pöniköitä.
Söin nälkääni viimeisen kahden vuoden ajan halpoja maapähkinöitä, niistä sai kaloreita. Ja runsaasti kiloja, nyt terveysongelmia.
Miksi tätä alapeukutetaan? Halpojen maapähkinöiden syömistä? Tiedän, että olisi pitänyt syödä monipuolisemmin, kuten ennen tein. Ei vaan ole enää varaa.
Jos oot niin paljon syönyt pelkästään maapähkinöitä, että oot runsaastikin lihonnut, niin silloin ei kyllä rahasta oo ollut puutetta. Ainakaan siinä määrin, että muuhun ei olisi varaa.
Pähkinöitä on eri hintaisia mutta tämä ei todellakaan ole kallista kun katsoo kilohintaa.
Rainbow 1kg Natural Peanuts maapähkinä
Kaikki Rainbow-tuotteet
~3,35 €
3,35 €/kg
https://www.s-kaupat.fi/tuote/rainbow-1kg-natural-peanuts-maapahkina/73…
No kallistapa syöt, mulla menee 150 kk ruokaan, juon vettä enkä syö leipää ym hiilareita. Syön kanaa, kalaa, raejuustoa, avokadoa, hedelmiä, salaatteja, ym, mustikkarahkaa ostan valmiina k supermarketista, verilättyjä joskus, tänään söin carbonaraa (pussi).. Ja joudun syömään 2krt pv sekä välipalat 2-3h välein.