Onko opettaja älykkäiden ihmisten ammatti?
Mitä mieltä olet? Jos muistelet omia opettajiasi, muisteletko heistä ainakin osaa älykkäinä aikuisina?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei tarvinnut olla maisteri ei edes ylioppilas. Seminaarista valmistuivat. Eihän sinne ihan tyhmä päässyt mutta ei tuntemani opettajat mitään neroja ole. Keskivartoa ehkä älykkäämpiä tosin monilla ei ole tärkeää tunneälyä.Jotenkin itsekeskeistä porukkaa.
Ennen yleisesti valittiin töihin merkonomi tai reipas nuorukainen. Maailma on muuttunut. Eipä taida työelämässä olla enää montaa seminaarista valmistunutta opettajaa.
Ei ainakaan naisopettajien kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen aineenopettaja. Kun ammattini käy ilmi uuden ihmisen seurassa ja valmiiksi pahoittelen lomiemme aiheuttamaa mielipahaa, usein tulee vastapuolelta kommentti: "Se on ammatinvalintakysymys. Teidän lomista nillittävät olisi voineet itse ryhtyä opettajiksi." Harvoin totean ääneen että ei se mee ihan noinkaan. Läheskään kaikki eivät pääse yliopistoon, vaikka kuinka haluaisivat. Ja silloin ei opettajaksi pääse vaikka kuinka valitsisi tän ammatin. Opettajat on pääasiassa varsin älykkäitä, etenkin aineenopettajat.
Juuri sen verra älyä jotta selvisivät opinnoistaan. Sama on kyllä useimpien muidenkin tusinamaisterien kohdalla. Opinnäyte jäi akateemisen uran huippukohdaksi. Aikuisten maailmassa osaamista ja älyä ei mitata kuitenkaan sen enempää gradulla tai edes väistöskirjalla vaan vaaditaan paljon paljon enemmän. Mitä opettajien etuihin tulee palkat ja lomaedut jotka nyt tietysti liittyvät yhteen ovat liian korkeita työn vaativuuteen nähden. Ne ovat jäänne ajalta kun maistereita valmistui yliopistosta kahden käden sormilla laskettava määrä. Jolloin jokainen tusina maisteri sai mitä ilkesi pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt kukaan älykäs viihdy itseään toistavassa työssä joka ei suuria vaadi. Opettajien koulutuslaitos on lähinnä opisto.
Älykäs ihminen ei esittele omia kuvitelmiaan tietoina. Opettajan työ on haastavaa ja vaihtelevaa. Vaihtelevuus tulee sekä oppilaiden mukana, että sen mukaan, että työssä pääsee niin monenlaisten asioiden kanssa tekemisiin. Itse olen fyysikko. Vain opettajan työssä saan perehtyä kaikkiin fysiikan osa-alueisiin, eikä minun tarvitse tyytyä kapeaan ikkunaan. Saan kehittää kaikilla alueilla mielenkiintoisia demonstraatioita, tehdä kansainvälisiä projekteja milloin mistäkin, ja käydä esittelemässä oppilaiden tutkimuksia, ja oppilaat tuovat väriä ja huumoria elämääni.
Toki muutkin fyysikot pääsevät tekemään esim kansainvälistä yhteistyötä, mutta useimmiten vain siltä omalta tutkimusalaltaan. Minä saan olla huomattavasti monipuolisempien aihepiirien äärellä.
Ja haasteet. Ei kaikille elämä ja oppiminen ole helppoa. Kyllä opettajana saa oikeasti kehittää itseään koko työuransa, että oikeasti osaa antaa oppilaille parastaan.
Ihan kansainvälisiä projekteja, oppilaiden tutkimuksia, kaikkiin fysiikan osa-alueisiin perehtyminen, kansaiväliset projektisi ovat siis pelkkiä oppilastöitä;D D D D D
Vierailija kirjoitti:
Rovaniemen luokanopeksi pääsee kuka tahansa. Turun hakijamäärät romahtaneet
Mää haen sitte luokan opettajaksi Rova niemelle oon käyny perus koulun amista yritinmuttei kiinostanu kun opet oli kaikis idioottii
Mielenkiinnolla seuraan, milloin keskustelu muuttuu opettajien parjaamiseksi. Merkkejä on jo! Opettajan ammatissa on jotain mikä nyppii pahasti (eli lomat). Suurin osa huutajista ei kestäisi siinä työssä hetkeäkään ja se varmaan harmittaakin eniten. Älykästä sakkia ovat opettajat ja tsemppiä heille!
Itselle jäi omat yläkoulun ja lukion opet mieleen asiallisina tyyppeinä, jotka tiesi alastaan paljon ja rutiinilla selittivät asiat. Hyviä ammattilaisia. Tiukat pääsykokeet ja pitkä koulutus seuloo heistä ihan humpuukit pois.
Opettajan ammatissa tarvitaan todella paljon myös sosiaalisia taitoja, kärsivällisyyttä, joustavuutta. Kun kuulee yläkoulun meiningeistä omilta lapsiltaan, miettii miten siellä kukaan jaksaa. Todella arvostettava ammatti joka vaatii ällin lisäksi niin paljon muuta.
Opettajaksi päätyy kaikenlaista sakkia. Osa sinne sopimatonta.
En sanoisi olevan älykkäiden ihmisten ammatti, mutta jokaisestahan varmasti poikkeuksia löytyy. Kyllä lähes minne vain pääsee, kun jaksaa lukea tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnolla seuraan, milloin keskustelu muuttuu opettajien parjaamiseksi. Merkkejä on jo! Opettajan ammatissa on jotain mikä nyppii pahasti (eli lomat). Suurin osa huutajista ei kestäisi siinä työssä hetkeäkään ja se varmaan harmittaakin eniten. Älykästä sakkia ovat opettajat ja tsemppiä heille!
Osalla taas on huonoja kokemuksia opettajista. Itse en välitä lomista, en osaa olla toimettomana. Mutta jäänyt (valitettavasti) todella huono kuva omien kokemusten perusteella. Mikä ei ole reilua.
Opettajien älykkyydestä en tiedä, mutta ei ne ainakaan oikeinkirjoitusta osaa Wilma-viestien perusteella.
Koulutus järjestelmä ei mittaa älykkyyttä vaan kykyä muistaa ulkoa kaikki mikä teille on valmiiksi pureskelua.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus järjestelmä ei mittaa älykkyyttä vaan kykyä muistaa ulkoa kaikki mikä teille on valmiiksi pureskelua.
Olin tulossa sanomaan samaa. Tämän vuoksi löytyy aivan surkeita lääkäreitä, joista osa raportoidaan, kun eivät osaa toimia työssään.
En tiedä kuinka älykästä on tapella kaikki tunnit jonkun ääliön kanssa jolla on pipo päässä ja jättää tunnin aihe käsittelemättä
Vierailija kirjoitti:
Älykkäänä pidetään henkilöä joka ei hakeudu liian vaativiin hommiin. T. Ope
Opettajalta kuultuna: "Yleensä huonoimmista oppilaista tulee opettajia."
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuinka älykästä on tapella kaikki tunnit jonkun ääliön kanssa jolla on pipo päässä ja jättää tunnin aihe käsittelemättä
Yläasteen äidinkielen opettaja keskeytti tunnin, koska eturivissä istuva poika istui "sivuttain". En usko tehneen tahallaan, sillä oli niin huono ryhti ja pitkät jalat. Mutta vaikka olisikin "tahallaan" istunut väärin niin miksi siitä pitää kaikkia rankaista.
Tässä on kunnon opettajan mallia!
Opettajilta kysytään sisua kun luokasta voi olla 70 % muun kielisiä ummikkoja. Opeta siinä lapsukaisia vastaamaaan Pisa tehtäviin. Otan osaa.
"Huonoimmista tulee opettajia." Ikiaikainen provo ja opettajien väsynyt läppä. Ei tule. Opettajan täytyy olla maisteri ja se nyt vaan rajaa väkeä aika paljonkin. Opettajat on keskimäärin älykkäitä mutta luonteita on monia niin kuin kaikkien ammattien kohdalla. Tylyt lääkärit on pieni joukko lääkäreistä ja äkäiset keittäjät omasta ryhmästään.
"Ei tuntemani opettajat mitään neroja ole", kirjoittaa mainitsemasi edellinen kommentoija. Hänen kommentissaan ei mitenkään kerrota, millaisia opettajia kirjoittaja tuntee.